A globális autóipari válság a mélybe rántotta a hazai teherautó-piacot

5 perc

2024.07.10. 11:30

2024.07.10. 11:39

Sláger a haszongépjárművek piacán a lízing: az újonnan értékesített teherautók, kamionok közel kétharmadát, míg a furgonok több mint harmadát ilyen alapon finanszírozzák a vállalatok. A gyenge gazdasági helyzet miatt azonban csökken a megrendelések száma.

Kéz a kézben jár az autóipar és a lízingpiac, és ha az előbbi gyengélkedik, az utóbbi sem képes jó számokat produkálni. Az autóipart 2020–2021-ben a pandémia, majd az ellátási láncok zavara sújtotta, emiatt sokkal kevesebb autót gyártottak a tervezettnél.

A problémák a Scania és a MAN esetében az orosz–ukrán háború kirobbanásával tovább súlyosbodtak, mert a beszállítóiknak erős volt a kitettségük ebben a két országban. A hiányzó kamionokat 2022-től kezdődően pótolták vissza a gyártók, és bár 2023-ban már dinamikusan növekedtek az értékesítési számok, ez valójában a korábban megrendelt tételek leszállítását jelentette.

Emiatt „2024 egészére már 10 százalékos csökkenést prognosztizálunk” – mondja Kiss Attila, a DAF Magyarország kereskedelmi vezetője. Ennek fő okaként a gyenge európai, főként német gazdasági helyzetet említi. Németországban több gyárat is bezártak az utóbbi egy évben, ami alacsonyabb fuvardíjat és kiélezett versenyt teremt a szereplők között. „Ez a trend tavaly kezdődött, és egyelőre nem is látni a fényt az alagút végén” – teszi hozzá Kiss.