szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének elnökség szerint elképesztő és teljességgel elfogadhatatlan, hogy a MÁV-nál olyan új Intercity-kocsikat terveztek, amelyek nem akadálymentesek, és a kerekesszékes utasokat külön vagonokban akarnák utaztatni. A Népszabadság múlt héten írt arról, hogy át kell terveztetni az új IC+ kocsikat, egyebek mellett azért, mert nem akadálymentesek. A MÁV szerint nem volt céljuk a tervezéskor „speciális igények” kiszolgálása.

A Népszabadság múlt szerdai cikke szerint át kell tervezni a vasút új InterCity-kocsijait, mert nem akadálymentesek, a lépcsők nem felelnek meg a szabványnak, és az is lehet, hogy meg kell ismételni  a járműszekrény szilárdsági vizsgálatait is, részben vagy egészben. A hiányosság miatt a prototípus járművek nem mentek át a minőségellenőrzési vizsgán.

MÁV-Start

A MÁV aznap közleményben reagált, azt írták, hogy a két prototípus kocsi tesztsorozata hónapokig tartott, az Európai Unióban alkalmazott TSI rendszer követelményeinek kellett eleget tenniük.

A prototípus jármű kifejlesztésénél eredendően sem volt cél speciális prototípus kocsik – köztük étkező, akadálymentesített – készítése, a sorozatgyártáskor kell felkészülni a majdani megrendelői igényeknek, ilyen lehet például egy mozgáskorlátozottak utazását segítendő kerekesszékes felszállásra alkalmas, emelőszerkezettel ellátott, kerekesszékesek által használható mosdóval kialakított verzió – fogalmaztak.

A vasúttársaság a lépcsőkialakítást a sorozatgyártás megkezdéséig korrigálja, a mérnökök már dolgoznak ezen. A kocsik teljes szilárdsági vizsgálatát nem kell megismételni, valamint biztosan nem kell üléseket kicserélni, hiszen azok is megfelelnek az előírásoknak – tették hozzá.

MEOSZ: "Hungarikum" lesz az új IC-kocsi

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége felszólította hétfőn a MÁV-ot, hogy tegyenek eleget a nemzetközi, uniós illetve itthoni jogi normáknak, és minden fejlesztésnél figyeljenek a mozgáskorlátozottak igényeire.

A MEOSZ szombati elnökségi ülésén résztvevőket különösen az háborította fel, hogy a MÁV eleve nem is tervezte, hogy az IC+ kocsikon kerekesszékesek utazzanak, erre a célra külön vagonokat alakítanának ki – olvasható a közleményükben.

A MEOSZ szerint egy újonnan megtervezett kocsi esetén semmilyen akadálya nincs annak, hogy akadálymentesnek épüljön. Európában és a világ fejlettebb részén ma már valószínűleg lehetetlen lenne bármely gyártótól nem akadálymentes vasúti kocsit rendelni, mert mára általánosan elfogadottá vált, hogy a vasúti kocsikat mozgássérült emberek is használják, ez csak Magyarországon nem egyértelmű. Ilyen szempontból a magyar fejlesztésű kocsik igazi hungarikumnak számítanak, és szomorú bizonyítványt állítanak ki a vasúttársaságról – fogalmaztak.

A szövetség azt is kéri a vasúttársaságtól, hogy az ilyen fejlesztésekről konzultáljon az érintettekkel, erre a MEOSZ mindig is nyitott volt, és a jövőben is az lesz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!