szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Át kell tervezni a vasút új InterCity-kocsijait, mert nem akadálymentesek, így kerekesszékkel nem lehetne használni a vagonokat. De vannak más gondok is. A Népszabadság szerint a MÁV elismerte a hibát.

Az uniós ellenőrzés találtak hibákat a MÁV-Start saját fejlesztésű Inter-City+ nevű vasúti kocsicsaládjának két prototípusán.

Az 1,4 milliárd forintból sínre állított vagonokat közösen ellenőrző két minőségbiztosító cég, a Luxcontrol és a TÜV kéttucatnyi kifogást jegyzőkönyvezett. A MÁV-nál ugyanakkor úgy készülnek, hogy a fejlesztésre elnyert 462 millió forintot nem kell visszafizetniük a hibák miatt.

A Népszabadság úgy tudja: a vagonok két komoly kritikát kaptak. Az egyik, hogy az IC+ vagonok lépcsői nem felelnek meg a szabványnak. A korábbi előírásokba belefért, hogy a lépcsőakna felfelé szűküljön, az újak azonban már nem teszik ezt lehetővé.

MÁV-Start

A másik hiányosság, hogy az IC+ vagonok nem felelnek meg a mozgáskorlátozottak esélyegyenlősége biztosítását előíró uniós szabályoknak, a kocsik ajtaján nem férnek be ugyanis a kerekesszékesek. Az átjárók ugyancsak szűkek, és a mosdókat sem ilyen igények alapján alakították ki. A MÁV szerint ez nem érdemi probléma, az új másodosztályú kocsik tervezésénél eleve nem számoltak ugyanis kerekesszékkel utazókkal.

A problémát nem feltétlenül a teljes vagoncsalád áttervezésével orvosolnák, ehelyett vegyes használatú kocsik kialakítására készülnek, amelyek az ígéretek szerint nemcsak a kerekesszékkel, hanem a kerékpárral utazók kiszolgálására is alkalmasak lesznek – derül ki a cikkből.

Ahhoz azonban, hogy az IC+ megkapja a minőségtanúsítványt és elkezdődhessen a sorozatgyártás, a vagonokat át kell tervezni. Emellett a járműszekrény szilárdsági vizsgálatait is meg kell ismételni részben vagy egészben. Úgy becsülik, hogy néhány száz mérnöki munkaórával megoldható lenne a probléma.

A MÁV-nál azzal érvelnek, hogy az 55-60 százalékban itthoni beszállítók közreműködésével kialakított vagontípus tervezésekor az akkor érvényes műszaki előírásokat tekintették irányadónak. Elismerték viszont, hogy a szabályváltozás elkerülte a figyelmüket. 

Azt továbbra sem tudni, mikortól lehet utazni itthon az új IC-kocsikkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!