Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"2025 legelején minden harmadik felnőtt a Tisza Pártot támogatta.","shortLead":"2025 legelején minden harmadik felnőtt a Tisza Pártot támogatta.","id":"20250121_A-Tisza-Part-mar-9-szazalekkal-jar-a-Fidesz-elott-egy-friss-kozvelemeny-kutatas-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab.jpg","index":0,"item":"de475c4d-264c-4862-a57b-bb483146da32","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_A-Tisza-Part-mar-9-szazalekkal-jar-a-Fidesz-elott-egy-friss-kozvelemeny-kutatas-szerint","timestamp":"2025. január. 21. 12:54","title":"A Tisza Párt már 9 százalékkal jár a Fidesz előtt egy friss közvélemény-kutatás szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10214ade-ae4d-4124-a02a-411812d87871","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a Xiaomi olcsó almárkájának legújabb csúcsmodellje, a Redmi Note 14 Pro+ 5G, és a gyártó új okosórájára és TWS headsetére is vetettünk néhány pillantást.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban a Xiaomi olcsó almárkájának legújabb csúcsmodellje, a Redmi Note 14 Pro+ 5G...","id":"20250121_olcso-mobil-okosora-tws-headset-redmi-note-14-pro-5g-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10214ade-ae4d-4124-a02a-411812d87871.jpg","index":0,"item":"8e4fce01-79ce-4ce5-9539-dce1b6b7176e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_olcso-mobil-okosora-tws-headset-redmi-note-14-pro-5g-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 21. 15:00","title":"200 megapixeles jóárasított mobil: teszten a legújabb Redmi és két kisebb társa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"807c0058-d98d-4470-b903-f18f1c3cb8f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy volt a drágulás az elmúlt hetekben üzemanyagfronton, pénteken még a Nemzetgazdasági Minisztérium, sőt Orbán Viktor miniszterelnök is szóvá tette ezt. A Mol pedig úgy tűnik, keddre engedett, pedig a nagyker ár nem is változott.","shortLead":"Nagy volt a drágulás az elmúlt hetekben üzemanyagfronton, pénteken még a Nemzetgazdasági Minisztérium, sőt Orbán Viktor...","id":"20250121_uzemanyagar-benzin-gazolaj-mol-arcsokkentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/807c0058-d98d-4470-b903-f18f1c3cb8f9.jpg","index":0,"item":"fc6a25c4-0cf0-40f1-aa76-d00b5e07d25b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_uzemanyagar-benzin-gazolaj-mol-arcsokkentes","timestamp":"2025. január. 21. 14:16","title":"Saját szakállára engedett a Mol az üzemanyagárból – derül ki a egy belsős levélből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f7752b2-754a-476e-abc9-da9ae2a498a6","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Magam is hajlamos vagyok némi kritikával illetni a NER működését, de elérésem mértéke meg sem közelíti Majkáét – ad műelemzést Para-Kovács Imre.","shortLead":"Magam is hajlamos vagyok némi kritikával illetni a NER működését, de elérésem mértéke meg sem közelíti Majkáét – ad...","id":"20250121_Para-Kovacs-Imre-Majka-szamolt-a-kovetkezmenyekkel-Csurran-cseppen-klip-video-slager-popzene-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f7752b2-754a-476e-abc9-da9ae2a498a6.jpg","index":0,"item":"1d115be9-fc34-4d8b-b926-2cb52935be2b","keywords":null,"link":"/360/20250121_Para-Kovacs-Imre-Majka-szamolt-a-kovetkezmenyekkel-Csurran-cseppen-klip-video-slager-popzene-Orban","timestamp":"2025. január. 21. 14:24","title":"Para-Kovács Imre: Majka számolt a következményekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard közgazdászprofesszora. Beszélt a rossz globalizációról, a vámtarifákról és a jobbról jövő veszélyről.","shortLead":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard...","id":"20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b.jpg","index":0,"item":"91f01d58-5cb1-4856-b799-7f5669d4516f","keywords":null,"link":"/360/20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","timestamp":"2025. január. 21. 16:10","title":"Dani Rodrik harvardi professzor: A Trump-boom gyorsan összeomolhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Az Egyesült Államokban, de világszerte is veszélyes precedenst teremthet, ami a Biden-kormányzat utolsó hétvégéjén történt. A TikTok elsötétítése mellett az is kérdéseket vet fel, ami a tiltás hozadéka lett. A megmentő szerepében Donald Trump tetszeleg – aki első elnöksége idején elkezdte pedzegetni a betiltást.","shortLead":"Az Egyesült Államokban, de világszerte is veszélyes precedenst teremthet, ami a Biden-kormányzat utolsó hétvégéjén...","id":"20250121_hvg-tiktok-betiltas-haladek-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995.jpg","index":0,"item":"ff7f2e36-9eb6-4285-8c0b-2d560f3dd519","keywords":null,"link":"/360/20250121_hvg-tiktok-betiltas-haladek-trump","timestamp":"2025. január. 21. 07:00","title":"Mi baj lehet abból, hogy betiltják a TikTokot, még akkor is, ha órákkal később visszaengedik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A régi-új elnök a beiktatása után rögtön aláírt egy sor intézkedést.","shortLead":"A régi-új elnök a beiktatása után rögtön aláírt egy sor intézkedést.","id":"20250121_donald-trump-kegyelem-rendelet-capitoliumi-zavargasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1.jpg","index":0,"item":"5c821445-fc0a-4387-9225-fadc588122ab","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_donald-trump-kegyelem-rendelet-capitoliumi-zavargasok","timestamp":"2025. január. 21. 05:38","title":"Kilépett a WHO-ból és a párizsi klímaegyezményből, de a capitoliumi zavargások 1600 résztvevőjének is kegyelmet adott Trump - íme, az első intézkedései","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81567027-cd75-4e9c-9a4b-1cf468fa37d8","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Minden eddiginél ádázabbá vált a küzdelem a magyar kormány barátai és ellenfelei között az Európai Parlamentben, ahol nemcsak az derült ki, hogy a legnagyobb európai pártcsaládok fontosabbnak tartják a jogállamiságot, mint a magyar ügyészség, hanem az is, hogy a miniszterelnök vejét mindenki ismeri.","shortLead":"Minden eddiginél ádázabbá vált a küzdelem a magyar kormány barátai és ellenfelei között az Európai Parlamentben, ahol...","id":"20250122_eu-meghallgatas-tiborcz-eurologus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81567027-cd75-4e9c-9a4b-1cf468fa37d8.jpg","index":0,"item":"5179f8e8-345c-4ee1-b905-78cc4b7d59c3","keywords":null,"link":"/360/20250122_eu-meghallgatas-tiborcz-eurologus","timestamp":"2025. január. 22. 07:00","title":"Mindenki ismeri Brüsszelben a Tiborcz nevet, lengyel és román össztűz alá került az Orbán-kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Míg nálunk a karácsony ünnepét sem tisztelte meg havas szakállával a télapó, addig Svájc nagy részét december első hetében belepte a hó. A Matterhorn lábánál, Zermattban, Wallis kanton és egész Svájc egyik legszebb téli üdülővárosában félméteres hó fogad. Zermatt autómentes település. A benzingőz, a gázolajszag ismeretlen.
A Glacier Express hatalmas panoráma ablakai hirtelen elsötétülnek Zermatt előtt egy megállóval, Täuschban. Konténerparkoló csúfítja el a hófehér tájat. Itt van az utolsó benzinkút, itt az utolsó parkoló. Innen már csak vonattal lehet továbbmenni. Az átutazók a vonat után kötik autóikat, külön kocsiban persze. De aki idáig eljött, az továbbmegy. Hat kilométerre innen, Zermattban mindenki megáll, itt van a különleges vonat végállomása is. Egy óra innen a 3100 méter magasan fekvő Gornergrat, ahová hegyi vasút viszi fel a kalandra vágyókat. Hó van itt, örök hó, kaland, örök kaland.
Az 1616 méter magasan fekvő városka egyike annak a kilenc svájci településnek (Zermatt, Saas-Fee, Wengen, Mürren, Riederalp, Bettmeralp, Braunwald, Rigi, Stoos), ahonnan a hatóságok, a lakosság beleegyezésével kitiltották az autóforgalmat. Hogy lehet élni autó nélkül – kérdeztem hegyi vezetőnket, Stéphanie-t? A fiatal lány mélyen beleszippantott kezére kipakolt tubákjába, majd mosolyogva, szinte nevetve mondta: Nagyon jól!
A huszonöt négyezer méter magas hegy övezte Zermatt csendjét a csilingelő szánok, harsogó korcsolyák, suhanó sítalpak, a nap sugarain széttörő jégcsapok csengetése és duda nélkül hangtalanul, állandó veszélyként elszaladó Jumbolinók törik meg. A közel százhúsz szállodát, kétezer lakost és háromszor annyi turistát csak ki kell szolgálni valamivel. Erre vannak az elektromos egyenjárművek, amelyek éhes falkaként tülekednek már az állomáson a zsíros pénztárcájú turisták kegyeiért kuncsorogva. A jövevényt a németet törő sofőrök betessékelik a fűtetlen dobozokba, a csomagokat behányják mögéjük és máris indul a hószafári. A fapados taxik teljesen hangtalanul járnak, némelyiken van hólánc csak annak a hangját hallani. Elvből, vagy azért mert nincs, nem dudálnak a sofőrök, így külön sport Zermattban túlélni a Jumbolinókat. Mindenütt ott vannak, ezekkel szállítják a csomagokat, a turistákat, az árut és mindent és mindenkit, ami és aki szállításra szorul. A síelők, hódeszkások gyakorlottan dobálják fel cuccaikat a tetőre. Minden szállodának megvan a saját verdája, csak a szálloda nevét kell megjegyezni. Ez a transzfer főként éjjel hasznos, sok-sok snapsz és caipirinja elfogyasztása után.
[[ Oldaltörés: A távolsági busz is elektromos (Oldaltörés) ]]
Zermattban közel 250 elektromos jármű fut egyszerre, a legtöbb kisbusz, de van kabrió, pick-up, kupé és teherautó. Aki hosszabb útra indul, annak halálpontosan, menetrend szerint jön az e-busza. A településen az elektromos nagybuszok két vonalon közlekednek. Csupán a kukásautók mennek dízellel, a mentők és a helyi orvosokon kívül Otto, Diesel vagy Wankel motorjainak tilos a behajtás.
A Jumbolino ára igencsak borsos, nem is vehet ilyet akárki. Ha lenne is rá 10 millió forintnak megfelelő svájci frankja, a tanácstól kellene kérvényeznie az autó beszerzését, amelyet csak nyomós indok esetén hagynak jóvá. Az autó beszerzésén túl drága a feltöltése és a szervizelése is. A helyi lakosok többsége gyalog, illetve sível, hótalpakkal vagy deszkán közlekedik. Minden üzlet, kocsma, vagy vendéglő, de még a templom előtt is van léc-és deszkatartó. Hatalmas a forgalom a városban, idén meg kell becsülni a havat, a környék mindhárom síterülete, a Kis Matterhorn, a Gornergrat és a Sunegga téli sportoláshoz tökéletes.
A Jumbolino története 1978-ban kezdődött, ekkor alapították a Jumbo személyszállító céget Zermattban, két évre megalakult a teherszállítás cége is. Ma a térség közel 400 elektromos járművét ellátó szervizközpont 1987-ben épült meg. A Jumbolino taxik első példányai itt készültek 1990-től. A dizájn, a technika, vagyis minden helyi fejlesztés. 1991-től készülnek a teherszállításra is alkalmas járművek. A Jumbolinónak immár három különböző típusát gyártják. A járművek 100 kilométeres hatótávolsággal és 20-30 kilométer/órás végsebességgel büszkélkedhetnek.
A legújabb fejlesztésű, 15 kilowattos K-típus már billenccsel is kérhető, megkönnyítendő a helyi kőművesek munkáját, akik megfelelő jármű híján főként kötelekkel és csigákkal vonszolják fel a város magasabb pontjaira az építőanyagot. Két nap alatt Zermattban csupán két hagyományos autót láttam, az egyik ráadásul Esztergomban látta meg a gyártószalag neonfényét. Mindkettő orvos autója volt, a helyi egészségház előtt álltak. Az autók hiánya nem csupán Zermattban tűnt fel, alig vannak az országutakon, a kisvárosokban. A svájciak vonattal járnak, igaz nekik abból annyi van, mint nekünk autónk.
XVI. Benedek pápa egy különlegesen felszerelt Phaetont vett át minap a Volkswagen elnökétől. A hosszú tengelytávolságú luxusautót 450 lóerős, tizenkét hengeres, hatliteres motor hajtja. A német autópályán 270-el is kipróbáltuk az új pápamobilt.
Idén a svájci PostAuto különleges alkalmat ünnepelhet. Pont száz évvel ezelőtt indult az első postabusz Bernből Wohlenen és Detlingenen át Svájc középső részébe. Ma a vállalkozás évente több mint száz millió utast szállít, tízezer kilométeres vonalhálózattal és 2029 járművel Svájc vezető személyszállító cégei közé tartozik.
Január 16-tól új, közvetlen járatot indít a Swiss - heti négy alkalommal - Budapestről Bázelbe. A retúrjegy, a közvetlen járatra akár már 7900 forinttól megvásárolható.