Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"adba1ee1-3b90-4996-8543-fabb3c6f9cf9","c_author":"HVG - Nyüzsi","category":"gazdasag","description":"Matolcsy György jegybankelnöksége alatt fia barátjának, Somlai Bálintnak a cégei több tízmilliárd forintos profitra tettek szert, miközben az MNB székházfelújítása másfélszeresére drágult, ami még az Állami Számvevőszéknek is szemet szúrt.","shortLead":"Matolcsy György jegybankelnöksége alatt fia barátjának, Somlai Bálintnak a cégei több tízmilliárd forintos profitra...","id":"20250506_somlai-balint-mnb-matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-raw-development-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adba1ee1-3b90-4996-8543-fabb3c6f9cf9.jpg","index":0,"item":"96be0f09-3f4e-47b8-9ecb-4eb8e38e1073","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_somlai-balint-mnb-matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-raw-development-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 17:48","title":"MNB-botrány: Zárolták Somlai Bálintnak, Matolcsy Ádám barátjának a számláit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41df0d9f-16e4-4f23-b461-0e442406a54d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Pantsir rakéta vége beleállt a lakásba, a hatóságok kiürítették a társasházat, amíg kiszedik.","shortLead":"A Pantsir rakéta vége beleállt a lakásba, a hatóságok kiürítették a társasházat, amíg kiszedik.","id":"20250506_dronr-podolszk-legvedelmi-raketa-erkely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41df0d9f-16e4-4f23-b461-0e442406a54d.jpg","index":0,"item":"c2fa3434-bda2-4fb9-8a08-06fc89000a65","keywords":null,"link":"/vilag/20250506_dronr-podolszk-legvedelmi-raketa-erkely","timestamp":"2025. május. 06. 17:27","title":"Egy társasház erkélyébe fúródott egy drónra kilőtt légvédelmi rakéta Moszkva közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673f88bb-5263-4469-8401-d03223822b82","c_author":"Galicza Dorina","category":"elet","description":"133 bíboros vonul be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. Hogyan készül Róma a pápaválasztásra, mikor száll fel az első füst, és mi a helyzet Erdő Péterrel? – mutatunk mindent, amit a konklávéról tudni kell.","shortLead":"133 bíboros vonul be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. Hogyan...","id":"20250507_konklave-papavalasztas-biboros-sixtus-kapolna-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673f88bb-5263-4469-8401-d03223822b82.jpg","index":0,"item":"1e4899eb-e840-421b-9ab8-d59df1282714","keywords":null,"link":"/elet/20250507_konklave-papavalasztas-biboros-sixtus-kapolna-elo-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 10:39","title":"Erdő Péter a befutó a magyar fogadóknál, a Vatikán megerősített kibervédelemmel, a bíborosok a Konklávé filmmel készülnek – kövesse velünk élőben a pápaválasztás eseményeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra kissé talán bizarr módszert dolgozták ki a Texasi Egyetem kutatói.","shortLead":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra...","id":"20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a.jpg","index":0,"item":"a23ccfc8-4974-45e6-9975-ec6c2150eb2a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","timestamp":"2025. május. 07. 08:03","title":"Naponta 14 liter tiszta ivóvizet von ki a levegőből a kidobott ételmaradékokkal működő új módszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03ede5ff-4608-4ecb-8848-a048a0866fd2","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy pontosan mennyi benzint és áramot fogyaszt a gyakorlatban a BYD nagyobb akkumulátorral szerelt legfrissebb plugin hibrid modellje, a tágas SUV-ok piacán versengő Seal U DM-i.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy pontosan mennyi benzint és áramot fogyaszt a gyakorlatban a BYD nagyobb akkumulátorral szerelt...","id":"20250507_fogyasztasverseny-1125-kilometert-igero-uj-plugin-hibrid-byd-seal-u-dm-i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03ede5ff-4608-4ecb-8848-a048a0866fd2.jpg","index":0,"item":"8b30e612-235b-4ca5-9ef9-e6f5d0d3180b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_fogyasztasverseny-1125-kilometert-igero-uj-plugin-hibrid-byd-seal-u-dm-i","timestamp":"2025. május. 07. 09:17","title":"Milyen hatótáv-para? Fogyasztásversenyen jártunk az 1125 kilométert ígérő új BYD-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f73dc4f-113c-41ce-9e73-7e6929de4728","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Azok számára is láthatóvá vált, hogy Orbánnak csak a hatalom megtartása számít, akik eddig félrenéztek – mondja Majtényi László, jogtudós, korábbi ombudsman.","shortLead":"Azok számára is láthatóvá vált, hogy Orbánnak csak a hatalom megtartása számít, akik eddig félrenéztek – mondja...","id":"20250507_hvg-Majtenyi-Laszlo-Foszlik-a-paravan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f73dc4f-113c-41ce-9e73-7e6929de4728.jpg","index":0,"item":"abab9905-02c7-4115-9652-88dcee265c81","keywords":null,"link":"/360/20250507_hvg-Majtenyi-Laszlo-Foszlik-a-paravan","timestamp":"2025. május. 07. 06:45","title":"Majtényi László: „Foszlik a paraván, látszik a rendszer züllöttsége”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság elfogadta azt a menetrendet, amelynek az alapján az EU teljes mértékben megszünteti az orosz energiától való függőségét. Rossz hír a magyar kormánynak: a javaslat elfogadása minősített többséget igényel, egymagukban nem tudják megvétózni.","shortLead":"Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság...","id":"20250506_energia_europai-bizottsag_oroszorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43.jpg","index":0,"item":"d290bb4a-e001-458e-ba2e-f850f5dcf53d","keywords":null,"link":"/eurologus/20250506_energia_europai-bizottsag_oroszorszag-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 16:04","title":"Vége a Barátságnak: Brüsszel megállítja az orosz energiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple a következő években Slimre cserélheti az iPhone Plust, igaz, utóbbi – méretét tekintve – még visszatérhet.","shortLead":"Az Apple a következő években Slimre cserélheti az iPhone Plust, igaz, utóbbi – méretét tekintve – még visszatérhet.","id":"20250505_apple-iphone-17-slim-iphone-plus-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f.jpg","index":0,"item":"857806f3-029e-448e-8d44-66bc1a3e5fdf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_apple-iphone-17-slim-iphone-plus-okostelefon","timestamp":"2025. május. 05. 17:03","title":"Elbúcsúzhat az Apple az iPhone Plustól, a Slim veheti majd át a helyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyugat-Európához hasonlóan a lámpás, illetve lámpa nélküli kereszteződések tucatjait cserélik le nálunk is a körforgalmak. Miért is jó ez nekünk, autósoknak? Hogyan közlekedjünk bennük itthon és mire figyeljünk külföldön?
A lámpás kereszteződéseknél a forgalom zavartalan és igazságos levezetését a piros és a zöld jelzések szabályozzák. Nappal is és éjjel is, amikor gyér a forgalom. Ám, ha ilyenkor valaki figyelmen kívül hagyja a jelzést, könnyen megtörténhet a baleset. A körforgalom működik éjjel is, gyér forgalomban is és csúcsforgalomban is. A cipzármódszerhez hasonló bekapcsolódás - a keresztirányú forgalomba történő fokozatos behajtás - érvényesül. A körforgalomban történő közlekedés szabályai nem nagyon szerepeltek még tíz évvel ezelőtt sem a KRESZ-tankönyvekben. Ezért sokan szabálytalankodnak ezeken a helyeken. A többsávos körforgalomban a tapasztalatok alapján nagyon sok koccanásos baleset történik.
A KRESZ röviden határozza meg a körforgalmat mint fogalmat, és mutatja be a "körforgalom" jelzőtáblát. „A körforgalom tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék.” A jobboldali közlekedés irányából és a jobbratartási kötelezettségből adódóan a körforgalomba történő behajtás adott, de esetenként más szabályozás is érvényesülhet. Egysávos és két- illetve többsávos körforgalmú csomópontokat is kialakítanak.
A körforgalomban - a körfogalmú út szélességétől függően - a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel kihajt. Aki már a körforgalomban közlekedik, elsőbbséget élvez a körforgalomba belépő járművekkel szemben. Belépéskor nem kell irányjelzést adni, de kilépésnél kötelező! Sávváltásnál szintén jelezni kell a sávváltási szándékot. A körforgalmat keresztező villamos (bármely irányból is keresztezze azt) elsőbbséget élvez.
A szabály az szabály
„A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.” Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is” - áll az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben.
Ha egy többsávos körforgalomban rögtön az első kihajtónál tervezzük a körforgalom elhagyását, ajánlatos a külső sávban maradni a behajtáskor. Egy későbbi kihajtó választásakor tanácsos a belső sávban maradni. Ha majdnem elértük a kiválasztott kihajtót, de még nem sikerült kisorolni a külső sávra, érdemes még egy kört megtenni az esetleges veszély elkerülése érdekében, ugyanis a külső sávban haladó autónak nem feltétlenül kell kihajtani az első kijárón, joga van több kört is megtenni, anélkül, hogy elhagyná a kört.
Meglepetések külföldön (Oldaltörés)
Dar es-Salam
De mi a helyzet külföldön? Németországban, akárcsak itthon, a behajtásnál egy elsőbbségadás kötelező (közismertebb nevén mackósajt) tábla áll, ami annyit jelent, hogy a körforgalomba behajtó autónak elsőbbséget kell adni. Ha nincs kinn a tábla, mindenkire érvényes a jobbkézszabály. A körforgalomba való behajtáskor az index használata nem megengedett. Ezzel azt a látszatot próbáljuk elkerülni, hogy a körforgalomba behajtó jármű az első lehetőségnél el akarja hagyni a körforgalmat. Az indexet csakis a körforgalom elhagyásakor szabad és kell használni.
Magyarországon nem jellemző, de Németországban létezik úgynevezett mini-körforgalom, melynél csak a macskakövezés sejteti a körforgalom meglétét. Ilyeneknél az autók kizárólag az aszfaltozott úton haladhatnak körben, de a buszok és teherautók keresztezhetik a macskakövön keresztül a körforgalmat a kanyarodási manővernél szükséges nagyobb helyigény miatt.
Ausztriában ugyancsak a „jobbkézszabály” van érvényben, kivéve, ha a közlekedési táblák mást írnak elő. Itt is csak a kihajtáskor szabad indexelni. Olaszországban érdemes defenzív vezetési stílust alkalmazni. Itt is érvényes ugyan - ha ezt táblákkal másképp nem jelölik- a „jobbkézszabály”, ám ehhez kevesen tartják magukat. Franciaországban alapvetően érvényes, hogy aki a körforgalomba ér, elsőbbséggel bír. De a legtöbb esetben itt is forgalmi táblákkal adják meg az elsőbbséget a körforgalomban haladóknak.
Spanyolországban, Lengyelországban, Portugáliában és Svájcban is a körforgalomban haladóknak van elsőbbségük, kivéve, ha ezt tábla szabályozza. Romániában a körforgalomban addig kell balra indexelni, amíg a körforgalmat használjuk, kilépési szándékunkat jobbra indexeléssel kell jeleznünk.
Nagy-Britanniában a baloldali közlekedés miatt a körforgalomba balra kell besorolni. A jobbról jövő járművek a körforgalomban - kivéve, ha ezt táblák szabályozzák - elsőbbséget élveznek. Nagy-Britannia kivételt képez a körforgalmi indexelés szabályai alól. Aki a legközelebb eső kihajtón akarja elhagyni a körforgalmat, már a behajtás előtt kirakja a balra indexet, aki a második kihajtót szemelte ki, az csak közvetlenül a második kihajtó előtt kezd el balra indexelni. Aki csak a harmadik kihajtón szeretne távozni, a körforgalomban haladás során jobbra indexel, és csak az elhagyás előtt kezd el balra jelezni.