szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai autóeladások általában siralmas képet mutatnak, egy szegmens azonban szokatlanul sikeres; a The Wall Street Journal az izomautók visszatéréséről írt.

A gazdaság folytatódó gyengélkedése és a munkanélküliség növekedése ellenére, továbbá annak dacára, hogy a nyári roncsprémium program után az autóértékesítések erősen visszaestek az Egyesült Államokban, mind többen vesznek bődületes erejű utcai sportkocsikat, úgynevezett izomautókat.

© Ford
A megszorult gyártók árcsökkentése nyomán tavalyhoz képest idén októberben 68 százalékkal több Ford Mustang, Chevrolet Camaro és Dodge Challenger talált gazdára. Az egész évet tekintve ennek a piaci szegmensnek az eladásai eddig 7,2 százalékkal növekedtek, miközben a legtöbb kategóriában két számjegyű volt a csökkenés. A szakemberek értetlenül állnak a jelenség előtt.

Amerikában a sportkocsi kategóriába nagyon sok modell belefér, kezdve a 22 ezer dolláros Mazda Miatától (Európában MX-5) egészen a Ferrari 599 Fioranóig, amelyhez 300 ezer dollárért lehet hozzájutni. A kereslet ezen belül, a szakma által a közepes méretű sportos kocsiknak nevezett alkategóriában növekszik.

Olyan, általában 300 lóerősnél erősebb motorral felszerelt, kétajtós, szűk hátsó üléses, feltűnő külsejű modellekről van szó, amelyek ára 30 ezer dollár alatt kezdődik. A gyártók ezekkel az autókkal nemcsak a tehetős középkorú vevőket célozzák meg, a potenciális vevők közé tartoznak a gazdag családok 20 éves gyerekei vagy az idősebb korosztály tagjai is.

© auto-motor-und-sport.de
"Mindannyiunkat meglep, hogy a Camaro ilyen kapós" - jegyezte meg John Fitzpatrick, a Chevrolet marketing igazgatója. A 304 lóerős országúti véreb augusztus óta már 28 ezer dollárért hazavihető. A közönségnek szánt izomautók gyártása az Egyesült Államokban az 1960-as években kezdődött, és sokan máig az amerikai autógyártás kiválóságának bizonyítékát látják bennük. Népszerűségük az 1970-es években tetőzött, később a szigorodó környezetszennyezési normák és az üzemanyag drágulása miatt piacuk minimálisra szűkült. A mai sportkocsik a 60-as évek legendás modelljeit idézik, az idősebb vezetőknek ezért vonzók, a fiatalabbak pedig átélhetik az akkori sebesség- és teljesítményőrületet.

Szakemberek azonban rámutatnak: még ha tartós  marad is az izmos sportkocsik iránti kereslet, ez nem lesz képes felemelni az amerikai autóipart, ugyanis a személyautók piacának sovány, mindössze 2 százalékos részét képezik.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!