Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós. Az egykori ellenálló, volt SZDSZ-es politikus egy színes forradalom esélyét látja a mai Magyarországon.","shortLead":"A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja...","id":"20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0913b75b-f79b-4249-b150-a5da630a3982.jpg","index":0,"item":"b93b9403-8f8e-48dd-8bce-ef10d25acf48","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-haraszti-miklos-interju-rendszervaltas-Kadar-Orban-rendszer-Magyar-Peter-alkotmanyossag-szines-forradalom","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Haraszti Miklós: Minden kleptokrácia az arany vécékefén bukott el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5ef0f1d-785a-452e-89d0-bbaed909cd61","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben, a válás előtt még érdekelt volt férje cégében. A szóban forgó közbeszerzést Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, a kartellező exvő ajánlata a bírálatig sem jutott. A legfurcsább, hogy az amúgy közbeszerzésbajnok Homlok Zsolt miért pont a válás környékén “buktatta le magát”. Gyanítható, hogy a jogállam kicsavarásával kiosztott NER-büntetésről van szó.","shortLead":"Meglehetősen furcsa Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye. Amely egyébként Mészáros Ágnes kartellügye is, 2022-ben...","id":"20250102_homlok-zsolt-rigo-csaba-meszaros-agnes-gvh-kartell-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5ef0f1d-785a-452e-89d0-bbaed909cd61.jpg","index":0,"item":"cfb3383a-63ac-4200-8721-9d1898222f97","keywords":null,"link":"/360/20250102_homlok-zsolt-rigo-csaba-meszaros-agnes-gvh-kartell-kozbeszerzes","timestamp":"2025. január. 02. 17:30","title":"A lebukás idején Mészáros Lőrinc lánya is érdekelt volt exférje \"brutális\" kartellezésért megbírságolt cégében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"543a87ab-f7b0-4c99-b4ec-789c5550bf6e","c_author":"HVG","category":"360","description":"A svájci-ír tulajdonú Fornetti csaknem teljes vezetősége lecserélődött.","shortLead":"A svájci-ír tulajdonú Fornetti csaknem teljes vezetősége lecserélődött.","id":"20250103_fornetti-pekaru-uj-vezetoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/543a87ab-f7b0-4c99-b4ec-789c5550bf6e.jpg","index":0,"item":"f4ab94a3-bc85-4110-88de-49362069a9b8","keywords":null,"link":"/360/20250103_fornetti-pekaru-uj-vezetoseg","timestamp":"2025. január. 03. 12:15","title":"Tisztújítás volt a magyar pékmultinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sándor András humánökológus szerint, aki megmutatja, hogyan tudunk szembeszállni a válságba került fogyasztói társadalommal anélkül, hogy mindenestül kivonulnánk belőle. Az általa ajánlott életmód ugyan lemondásokkal járhat, de az érmének van egy másik, fontosabb oldala is: a teljesebb élet lehetősége. ","shortLead":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sándor András...","id":"20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e.jpg","index":0,"item":"9876243c-bcd8-4c76-a955-085ef0dd0b80","keywords":null,"link":"/elet/20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","timestamp":"2025. január. 04. 05:50","title":"Tényleg kell az új kocsi vagy a nagyobb ház? – Az önkéntes egyszerűség lehet a boldog élet titka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","shortLead":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","id":"20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb.jpg","index":0,"item":"faa04b2f-c324-49bd-ba25-82417072e61b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 03. 17:35","title":"Hétféle rákot okozhat a piálás, ugyanolyan feliratokat követelnek az italokra, mint a cigarettákra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda kérték a fuvart” – mondta a Blikknek Ábrahám Györgyi, akinek a taxiját erőszakkal rabolta el egy ámokfutó még júliusban.","shortLead":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda...","id":"20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031.jpg","index":0,"item":"a4c1929c-6e5b-4716-9f81-9fd99309cf21","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","timestamp":"2025. január. 02. 13:16","title":"Újra dolgozik a taxis, akinek elrabolta az autóját az Árpád hídi ámokfutó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d12b3ce-403f-4076-bbdc-ef83f7e9dd02","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel 650 forintos dízelárral indul az év. ","shortLead":"Közel 650 forintos dízelárral indul az év. ","id":"20250103_Tovabb-dragul-a-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d12b3ce-403f-4076-bbdc-ef83f7e9dd02.jpg","index":0,"item":"3491f8d1-4d02-4a21-8a72-3c539d3d4269","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Tovabb-dragul-a-tankolas","timestamp":"2025. január. 03. 09:46","title":"Tovább drágul a tankolás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","shortLead":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","id":"20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd.jpg","index":0,"item":"c8a73309-99a0-4193-a1e2-0cb9c1064e82","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","timestamp":"2025. január. 03. 20:02","title":"A nagy büszkén átadott, felújított HÉV szerelvénynek olyan a hangja, mintha szét akarna esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még egy olyan nagy prémiumgyártó, mint a BMW-Mini sem tudja száz százalékig minden helyzetben, hogy merre is van az előre. A MINI-márka túlságosan is kiszélesített modellválasztékának megkurtítása után a cég agytrösztjei most a szokásosnál is alaposabban mérlegelnek: lehet-e egy szedán az ötödik alaptípusa az életstílus autóként híressé vált retrokedvencnek.
Nem sok márka akad, amely ügyesen ötvözi az autótechnikát a marketing trükkjeivel, mint a Mini. Itt van mindjárt a sokszor luxus-gokartnak hívott márka egyik legújabb darabja, az új Mini Cabrio. A menettulajdonságokat élményként tálaló motorok mellett még egy spéci, a nyitott tetejű autózás idejét számláló óraszerkentyű (Always Open timer) is van benne. Haszna kérdéses, de arra biztosan jó, hogy tovább gerjessze a vezetői élményt. Aztán ott van a vászontetőbe nyomott brit lobogó, a Union Jack mintázata is – az anglomán kuncsaftok nem kis gyönyörűségére. Becsukott állapotban sem látszik belőle sok, de aki ilyet akar, extraként megkaphatja, közel 200 ezer forintért.
Mindenesetre Sir Alec Issigonis, a British Motor Corporation (BMC) konstruktőre – aki még a kilencszázötvenes években megalkotta a Minit, a jármű sarkába kitolt kerekekkel és a keresztben elhelyezett fronthajtásos motorral – bizonyára elégedett lenne, mivé lett a britek egykori népautója.
A még ma is konstrukciós mintának számító kompakt 1959-ben kigördített első szériájában nem is volt fűtés, mégis milliószámra kelt el. De a BMC nem bizonyult jó gazdának: minden kocsin legalább 30 fontot vesztett. Amikor aztán összeomlott az önálló brit autóipar, a BMW kimazsolázta a Minit (a Rover és a Rolls-Royce-szal egyetemben), majd 2001-ben kirukkolt a prémiummá felturbózott sorozattal.
MINI Clubman - galéria
D.P.
A béemvésített Mini-család már nagyobb és technikásabb az eredetinél, a hozzá felkínált extrák listája pedig oly hosszú hogy lényegében nincs két egyforma Mini. Vagy itt van például, a régi és új elemek ügyes elegyítésére példaként a legutóbb kihozott Clubman. A furgonkarosszériás négykerekűben a hátsó csomagtér-ajtó – a régire emlékeztetve – függőleges, két részben kifelé nyílik, azzal a különbséggel, hogy a kocsi már méretesebb, négyajtós, sőt legújabban összkerékhajtással is kapható.
A retromodell divatja piacra csalta a konkurenciát is, így színre lépett az új VW Bogár, a Fiat 500-as, vagy a Chrysler PT Crusier. A MINI is arat, tavaly 338 ezret adtak el belőlük, törzsközönsége, a húszas-harmincas éveiben járó városi szingli, fele-fele arányban nők, férfiak, akik hajlandók elég mélyen a zsebükbe nyúlni az extrákért is, jóllehet a kisautó meglehetősen borsos, itthon alapból 6 milliós árról startol.
Mindezzel együtt a Mini sem ülhet ölbe tett kézzel, újra és újra ki kell találnia magát. A harsány propaganda ugyan eltakarja, de akadtak balfogások is. Legutóbb főként amiatt, hogy a túl szélesre nyitott modellpalettán a kétüléses Roadster és Coupe, valamint a Paceman típus annyira rosszul muzsikált, hogy a gyártó szép csöndben búcsút is intett nekik.
MINI Cabrio - galéria
D.P.
Peter Schwarzenbauer, a Miniért felelős BMW igazgatósági tag azzal magyarázta a döntést, hogy szerintük egyáltalán nem biztos az a járműiparban elfogadott alaptézis, hogy a szélesebb típusválaszték automatikusan nagyobb növekedést eredményez. A márka tapasztalatai nem igazolják e tételt: a kevesebb több, egy szűkebb, de stílusjegyeiben egymástól jól megkülönböztethető, karakteres típuskínálat inkább megteszi. Így aztán jelenleg a hagyományos, három-, illetve négyajtós Mini Hatch, a szabadidős (suv) Countryman, a furgonos Clubman és a négyszemélyes Cabrio képezi az alaptípusokat, s a cég közlése szerint legfeljebb még egy jöhet szóba.
MINI Sedan?
X-Tomi Design
Mini-zsargonban szuperhősöknek nevezik az alapmodelleket, de azon még házon belül is vitatkoznak: „ki is legyen az ötödik szuperhős?” A szaksajtóban már fel-felröppent egy szedán fotója, de amikor erről faggatták Schwarzenbauert, ő azzal hűtötte a kedélyeket, még tépelődnek. Igaz, a limuzin mindenhol keresett karosszériaforma – fejtegette –, de a Mini sajátos világába az nem igen illik.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a döntés alighanem azért sem egyszerű, mivel többféle szempontot kell mérlegre tenni. Nem utolsó sorban azt, hogy a prémiumkompakt kategóriában a két ádáz konkurens, az Audi és a Merci már kirukkolt Győrben készülő A3-as, illetve a Kecskeméten is gyártott CLA szedánnal.
A BMW főnök cáfolta is, hogy már zöld utat adtak volna a néhány éve megszellőztetett elektromos Superleggera roadsternek, s egyelőre a BMW i3-hoz hasonló villanyos Mini sem szerepel a tervekben. A kabrió vevőköre jó ideje állandó, nem nő – tette hozzá a bajor márkafelelős –, s a közeljövőben legfeljebb a konnektoros (plug-in) változatok megjelenése várható.
MINI Superleggera Vision
MINI
Eközben a marketingstratégák az innovatív üzletágakból remélnek többlethasznot. Így abból, hogy a BMW közösségi autómegosztó rendszerébe bevonják a Mini-tulajokat is. Eszerint az egyre több nyugati nagyvárosra kiterjedő, DriveNow fantázianevű autóbérleti megosztóba olyan Miniket is beállítanának, amelyek tulajdonosai éppen nem használják járgányaikat, s jó pénzért kölcsön adják azokat regisztrált felhasználóknak.
Emellett persze a Mininek jól jön minden hírverés, időről-időre hatásvadász hirdetésekkel is bombáz a vásárlói kedv fenntartásához. Különösen a legnagyobb exportpiacon, az USA-ban, ahol az amerikaifoci-bajnokság döntőjében, a Super Bowl idején. Az idén sugárzott reklámspotjuk a másságra épített, társadalmi kisebbségek világhírességei „mondták meg a magukét” – talán mondani sem kell a Mini szája íze szerint.
A fekete teniszcsillag, Serena Williams azt állítja, hogy a Mini csajos verda, míg a leszbikus focista, Abby Wambach vagy a hórihorgas baseballos Randy Johnson úgy véli, a melegek, illetve az alacsony, törpe-növésűek négykerekűje. A tutit végül is a marcona színész, Harvey Keitel mondja: „Tök mindegy minek tartod, a Mini a kifinomult ízlésűeké.”