szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az okosutaknak köszönhetően jóval dinamikusabb lehet majd a közlekedés, ami kevesebb torlódással és dugóval járhat. A használatukra azonban nagyon oda kell figyelni.

A következő években nemcsak az autóiparban zajlik majd le 100 éve nem látott forradalmi változás – elég csak az elektromos autókra vagy az önvezető autókra gondolni –, a közlekedés más területén is komoly megújulásra kell számítanunk. Az intelligens utak megjelenésével könnyebb és kényelmesebb lehet majd az autózás, ám egy nem várt mellékhatása is lehet a fejlesztéseknek.

Angliában és Walesben az elmúlt években több mint 300 kilométer intelligens út épült ki – ezek között található az M25-ös, az M6-os, az M4-es és az M1-es autópálya bizonyos szakaszai –, a következő években pedig további 320 kilométer épülhet majd meg. Az okosutak lényege, hogy a forgalom változásait figyelembe véve képesek "terelni" az autósokat, így jóval kisebb lehet az esély a torlódásokra és dugókra, mint korábban. Nem mellékesen emiatt jóval kevesebb kipufogógáz kerülhet a levegőbe.

Solar Roadways

Az utak mentén felszerelt kamerák és érzékelők folyamatosan figyelik az autók mozgását, és szükség esetén magasabb vagy alacsonyabb sebességhatárt szabnak meg. Emellett az utak fölé szerelt kijelzők egy nagy piros X segítségével azt is megmutatják, melyik sávban nem lehet autózni, mert azt például baleset vagy útépítési munkálat miatt lezárták. Ennek köszönhetően a sofőrök már jóval azelőtt át tudnak sorolni egy másik sávba, hogy a forgalomlassító akadályt elérnék. Sőt, szükség esetén még a leállósávot is megnyithatják, ha ezzel enyhíthetik a forgalmat.

Azonban az intelligens utak esetében egy nem várt hatással is számolni kell. A BBC beszámolója szerint a sofőröket összezavarhatják a váltakozó jelzések, emiatt pedig balesetveszélyes lehet a közlekedés.

A statisztikák szerint 2015 és 2016 között mintegy 18 százalékkal emelkedett azon autósok száma (a 2014 és 2015 közötti időszakhoz képest), akiket a leállósáv használata miatt büntettek meg a rendőrök. De emelkedett azoknak a szabálysértéseknek a száma is, amit azért követtek el az autósok, mert nem vették figyelembe az információs táblák – például a sebességkorlátozásra vonatkozóak – üzeneteit.

A szakemberek szerint az intelligens utak elterjedésével a szabálysértések száma is növekedni fog, éppen ezért a megbüntetett autósokat újra kellene képezni, hogy az okosutakat is szabályosan tudják használni.

A jövőben jogosítványt szerző autósoknak a tervek szerint már az oktatási anyagban is szerepelni fog, hogy hogyan kell az okosutakat használni. A brit kormány mindenesetre már egy tájékoztatót is összeállított azoknak, akik útnak indulás előtt szeretnének megismerkedni a technológiával.

Magyarországon a múlt héten jelentették be, hogy ősszel Zalaegerszeg és Balatonszentgyörgy megkezdik az R76-os gyorsforgalmi út építését, ami már okos autóútként építenek majd meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!