Farkasbőrbe bújt bárány: teszten a Lexus NX300h
Az elképesztően agresszív külső érző szívet, pontosabban környezettudatos hibrid hajtásláncot rejt maga alatt. A Lexus legnépszerűbb modellje megújult, így hát kipróbáltuk, hogyan teljesít a gyakorlatban.
"Most azonnal lehúzódsz előlem, különben felöklellek és átgázolok a maradványaidon." Körülbelül ezt üzeni nekünk egy Lexus NX300h, ha meglátjuk felbukkanni a visszapillantó tükörben. Nem viccelünk, ahogy ez a felettébb mogorva japán arcberendezés sem teszi:
Aztán amikor a parkolóban szelíden elgurul mellettünk egy NX300h, akkor hirtelen ráeszmélünk, hogy ez nem is egy Audi Q7 méretű birodalmi romboló. És nem is egy irtózatos méretű benzinfaló dohog a motorházteteje alatt, hanem a világ egyik legmodernebb hibrid hajtáslánca. Melynek köszönhetően akár teljes csendben is képes gurulni ez a megosztó külsejű kompakt prémium SUV.
Új szelek
A Lexus 2014-ben dobta piacra az NX sorozatot, ami egyedi dizájnja ellenére, vagy talán éppen amiatt azonnal bezsákolta a márka globális eladásainak a felét. Hazánkban pedig még ennél is jobban fogy házon belül, hiszen minden második eladott új Lexus egy NX.
Négy év azonban nagy idő az autóiparban, így a gyártó elérkezettnek látta az időt a szokásos félidei ráncfelvarrásnak. A külső változások elég aprók, így egy, a forgalomban guruló NX-ről szinte senki sem tudja megállapítani, hogy melyik kiadásról van szó. Ehhez egymás mellett kell parkolnia egy régi és egy új példánynak.
Megújultak az első fényszórók, módosultak a lökhárítók, a ködfényszóró pedig teljesen alulra került, illetve az elöl oldalt lévő légbeömlők nagyobbak lettek. Ez utóbbiaknak azonban semmi funciójuk, levegő sehol sem hatol át rajtuk. Minek is, hiszen a lemezek alatti hajtáslánc nem igényel különösebben erős hűtést.
A végletekig tagolt frontrészt az orsóformájú hűtőrács uralja, ami olyan nagy, hogy szinte elvész benne a márkaembléma és a rendszámtábla. Mivel a tesztautó egy F Sport kivitelű példány, a hűtőrácsot nem szelídítik vízszintes vonalak: ez bizony egy aprólékosan átszőtt nagy fekete "kivagyiság plakett".
Mi újság belül?
A futurisztikus külső láttán joggal gondolhatjuk, hogy a beltér maga lesz a 22. századi elborult sci-fi, és itt aztán még az ablakot is egy érintőkijelző tapizásával lehet működtetni. Ehhez képest nagyon, de nagyon mást kapunk: egy időutazást, de nem előre, hanem egy picit vissza.
Ha már egy Skoda Karoqban is elérhető a kormány mögötti digitális műszeregység, akkor nagy talány, hogy a prémiumkategóriás NX300h-ba miért kerültek régimódi műszerek. Utóbbival egyébként még ki tudnánk békülni, ha az analóg órák luxushangulatot árasztanának magukból, ez azonban messze nincs így.
Jobbra pillantva megakad a szemünk a többzónás klíma régi kvarcórákéhoz hasonló apró digitális hőmérséklet kijelzőin, amik egy analóg órát fognak közre. Ehhez társul a komplett műszerfal keszekuszasága, ez pedig nagyon más hangulatot kelt az emberben, mint a német riválisok, vagy akár csak a nemrégiben általunk alaposan kipróbált Volvo XC40.
A középső kijelző alapáron 8 colos, felár ellenében 10 colos felülettel bír, és egy a középkonzol alsó részén lévő kézírásfelismerős érintőfelületen keresztül kezelhető. Ez utóbbi nem túl intuitív, a menürendszer nem mondható túl modernnek, a navigációs térkép pedig egyenesen idejétmúlt grafikai színvonalat képvisel. Hab a tortán, hogy míg a nagy kijelző tud magyarul, addig a kormány mögötti apró társa nem.
Android Auto, Apple CarPlay? Ugyan már, ilyen high-tech úri huncutságokról ne is álmodozzunk!
Helykérdés
A kényelmesre hangolt első ülésekben kiválóan el lehet férni és még hosszabb úton sem kezdünk fészkelődni bennük. Hátul is hasonló a helyzet, a lábtér korrektnek mondható, de a korlátozott szélesség miatt itt inkább csak kettő, mint három utas érzi komfortosan magát, ez persze nincs másképp az eggyel nagyobb kategóriás BMW X3 esetében sem. A tengelytáv egyébként ugyanúgy 2,66 méter, mint a platform alapokat adó Toyota RAV4 esetében.
Kár, hogy az ajtók térképzsebei nagyon kisméretűek, e tekintetben még az alacsonyabb ligában focizó Volvo XC40 is köröket ver az NX300h-ra, nem is beszélve a vezetőülés alól kihúzható rejtett tárolórekeszről. A csomagtér 555 literes, és a 60:40 osztatú hátsó ülések ledöntésével egészen 1625 literesre bővíthető. Negatívum, hogy a pakkokat viszonylag magasra kell emelni, illetve, hogy az említett térfogat két részre osztva áll rendelkezésünkre.
Milyen vezetni?
Az NX300h egyik legkomolyabb aduásza, hogy csendes. Az utastér elképesztően jó hangszigetelést kapott, emiatt csak minimális zajok szűrődnek be kintről, még akkor is, ha éppen működik a benzinmotor, vagy elhúz mellettünk egy beteg hangú teherautó.
A kormányzás kevés visszajelzéssel szolgál, mondhatni teljesen steril, szó szerinti vezetési élményről többek közt emiatt sem nagyon beszélhetünk. Más kérdés, hogy a célközönség erre nem is feltétlenül tart igény, emiatt tehát nem igazán érheti kritika a gyártót.
A 2,5 literes, Atkinson ciklusú soros négyhengeres benzinmotor 155 lóerős és 210 Nm nyomatékú. Elől egy 143 lovas és 270 Nm-es, hátul pedig egy 68 lóerős és 139 Nm-es villanymotor segíti ki, és ily módon mechanikai összeköttetés nélkül valósul meg az összkerékhajtás.
A rendszerteljesítmény 197 lóerő, ami nem kevés, de nem is sok, ha egy nagy homlokfelületű és nem éppen pehelysúlyú autót kell mozgatnia. A 9,3 másodperces 0-100-as szintidő és a 180 km/h végsebesség miatt autóskártyában nem éppen nyerő lap ez a kocsi, cserébe viszont kárpótol a kedvező fogyasztás.
A mintegy 500 kilométeres, abszolút vegyes teszttáv végén 7,1 literre jött ki a 100 kilométerre vetített fogyasztás, ami kiválónak mondható. Hibrid rendszer nélkül vélhetően 2-3 literrel magasabb fogyasztást mérhettünk volna.
Ha másodlagos a fogyasztás és a környezettudatos gondolkodásmód, akkor érdemes egy pillantást vetni az NX300 testvérmodellre, melynek 2 literes turbómotorja hibrid varázslat nélkül tud 238 lóerőt, illetve 7,1 másodperces 0-100-as gyorsulást.
Mennyire hibrid?
Az alig 1,3 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt NX300h tisztán elektromosan csak rövid távokat képes megtenni és hálózatról sem tölthető, vagyis csak önmagát képes töltögetni, akár benzinmotorral, akár fékenergiával. Ebből következik, hogy zöld rendszámot nem kaphat, annak számos előnyét sajnos elbukja.
A benzinmotor ereje egy CVT-váltón keresztül érkezik meg a kerekekre. Ez azt jelenti, hogy nincsenek előre meghatározott fokozatok, az áttételezés folyamatosan változik a vezetési körülményeknek megfelelően. Ez egyrészt nagyon hatékony működést tesz lehetővé és csökkenti a fogyasztást, másrészt viszont nem túl kellemes a hagyományos autózásért rajongók számára. Főleg azért, mert a gázpedál lenyomására lényegében stagnáló hangot és fordulatszámot kapunk.
A takarékoskodás bajnokainak készült az Eco üzemmód, a hétköznapokra mi a Normal módot ajánljuk leginkább, ha pedig némi sportosságot szeretnénk belevinni a vezetésbe, akkor akár a Sport vagy Sport+ módot is választhatjuk. Az viszont egyenesen szánalmas, amikor az utóbbi üzemmódokban elképesztően mesterkélt motorhangok érkeznek a hangszórókból, akár akkor is, amikor a benzinmotor főtengelye a valóságban nem is forog.
Ez a "sportoskodás" nagyon nem áll jól az NX300h-nak. Az viszont nagyon is, hogy a gyártó 10 év vagy 200 ezer kilométeres garanciát vállal a komplett hibrid rendszerre, vagyis egy ilyen autóval sok-sok évnyi nyugalmat is vásárolunk magunknak.
Extrák
Alapáron 17 colos kerekeken gurul az NX300h, az F Sport felszereltséghez viszont már 18-as kerekek járnak, illetve a már említett egyedi hűtőmaszkon és lökhárítókon kívül tetődíszléc, nyolc irányban elektromosan állítható ülések, illetve bőr belső is. A metálfény felára 300 ezer forint és ugyanennyit kérnek el a napfénytetőért is, a panorámatető pedig 350 ezer forintba kerül.
Ezenkívül kapunk még nyolc légzsákot, hegymeneti elindulás segítőt, adaptív tempomatot, sávtartót, táblafelismerőt, parkolószenzort, nem túl nagy felbontású tolatókamerát, holttérfigyelőt, hátsó keresztforgalom figyelőt, illetve 650-féle beállítással variáló adaptív felfüggesztést. Utóbbinak köszönhetően még a közismerten silány minőségű hazai utakon is kényelmesen közlekedhetünk, igaz ebben a nem túl peres guminak is szerepe van.
Hasznos extra a Qi vezeték nélküli töltő, a 10 hangszórós hifi közepesen jól szól, és meglepve tapasztaltuk, hogy a középkonzolból bármikor kipattintható egy bőr hátoldalú kis kézi tükör. A Lexus ezek szerint úgy gondolja, hogy ez a típus elsősorban a nők körében népszerű. Ezt mi sem alátámasztani, sem cáfolni nem tudjuk, a kocsi ismerőseink körében mindkét nem képviselőitől elég vegyes fogadtatásra lelt.
Konklúzió, árak
+ : semmiképp sem unalmas forma, kiváló zajszigetelés, fejlett hibrid rendszer, korrekt helykínálat, prémium hibrid garancia. –: megosztó dizájn, keszekusza műszerfal, gyenge menetteljesítmények, nem zöld rendszámos. |
A Lexus NX300h erőssége az utastérben uralkodó csend és nyugalom, illetve a fejlett hibrid meghajtás által lehetővé tett szerény fogyasztás. Ha nem keressük benne egy BMW vezetési élményét vagy egy Volvo otthonosságát, akár még jó választás is lehet, de ehhez egyrészt azonnal bele kell szeretni a megosztó külső megjelenésbe, másrészt meg kell békélni a japán gondolkodásmód alapján kialakított műszerfallal és sok egyéb aprósággal.
A cikk írásakor legolcsóbban 9,9 millió forint ellenében vezethető haza egy Lexus NX300h, még pedig Elegance felszereltségi szinttel. Az általunk tesztelt F Sport verzió alapára 15,1 millió forint.
Ha eggyel nagyobb méretben vásárolnánk Lexus divatterepjárót, akkor érdemes megnézni az RX-et, ha pedig inkább kisebb, de nagyon hasonló Lexust vennénk, akkor a hamarosan érkező UX lehet a nekünk való autó.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.