szerző:
László Ferenc

Megnéztük, hogyan viszonyul egymáshoz egy elsőgenerációs X5-ös és egy vadonatúj X3-as. Elővettük a mérőszalagot, mindkét autóban alapos üléspróbát tettünk és a nagy hóesésben jókat autóztunk velük.

A BMW igen hamar, már 1999-ben meglovagolta az azóta eltelt közel két évtizedben elsöprővé vált SUV-divathullámot. Ekkor mutatkozott be ugyanis a német prémiumgyártó első divatterepjárója, az X5-ös. A BMW-nél érezték, hogy egyetlen modell kevés a sikerhez, így négy évvel később kijöttek egy eggyel kisebb kategóriás hasonló típussal, ami a keresztségben az X3 nevet kapta.

Jelenleg mindkét modell a harmadik generációjánál tart, és mivel az aktuális X3 (G01) most éppen vadonatúj, ezt vetettük össze a méretben hozzá nagyon hasonló legelső X5-össel (E53).

©

Eredetvizsgálat

Az elsőgenerációs BMW X5 1999-től 2006-ig volt gyártásban és 2003-ban hajtottak végre rajta egy komolyabb faceliftet. A mellékelt fotókon látható szürke példány 2005-ben hagyta el a gyártósort, vagyis "személyében" már egy ráncfelvarrt példányhoz van szerencsénk. A második generációs X5-ös 2006 és 2013 között készült, aztán pedig kijött az aktuális széria, amit igen korán, pletykák szerint várhatóan már az idén nyugdíjba fog küldeni a gyártó.

Az első BMW X3 2003 és 2010 között készült, és aztán megérkezett az egészen tavalyig forgalmazott második széria. 2017 végén debütált a harmadik generációs vadonatúj X3-as, ami első blikkre nehezen különböztethető meg az elődjétől. Biztos támpont, hogy amennyiben köralakú helyett szélesre vett ködlámpához van szerencsénk, akkor az már az új X3-as.

©

Méretkérdés

Nyílt titok, hogy az autógyártók mindig egy kicsit nagyobbra veszik az adott típusok új verzióját, mint amekkora az előd volt. Így fordulhat elő, hogy egy új VW Polo már akkora, mint egy néhány generációval korábbi VW Golf, és így történhet meg, hogy az új X3 hajszálnyival nagyobb parkolóhelyet követel magának, mint a legelső X5-ös. Míg a régi X5-ös 4666 milliméter hosszú, addig az új X3-as 4708 milliméteres, vagyis 4,2 centiméteres növekedésről beszélhetünk.

Ez persze önmagában véve még nem jelenti azt, hogy bent is nagyobb a hely, mindenesetre az X5-ös 2819 milliméteres tengelytávja az X3 2864 milliméteréhez viszonyítva már erős gyanakodásra ad okot. Igen, ez bizony 4,5 centiméteres differencia.

Az X3 hajszálnyival szélesebb is a felmenőjénél, igaz magassága kicsit szerényebb. Nem is ez a lényeges, hanem, hogy mit mutat a mérőszalag: pontosan mennyi a hely az utastérben? Elöl könyökmagasságban 3 centiméterrel szélesebb az X3, vállmagasságban viszont 5 centiméterrel nyer az X5, ami fejtér fronton 1 centimétert ver a kistestvérre.

©
©

Hátul könyökmagasságban és vállmagasságban is 1-1 centiméterrel tágasabb az X3-as, a fejtér 2 centiméterrel tágasabb. Fontos kérdés a hátsó lábtér, mely méréseink szerint 1 centiméterrel nagyobb az X3-asban. Summa summarum, elöl az X5-ösban van kicsit több hely, hátul az X3-asban, de mérőszalag nélkül körülbelül ugyanakkorának érződik mindkét beltér.

©
©

A magas üléspozíciót kedvelők a régi X5-össel kicsit jobban járnak, abban ugyanis 3 centiméterrel magasabbról lehet terelgetni a kocsit. A még a múlt században tervezett X5-külcsín mára alaposan megfáradt, az új X3 értelemszerűen sokkal trendibb, de a már-már elefántfül méretűre nőtt vesék (osztott hűtőrács) feldolgozásához azért kell némi idő.

©

Mekkora a csomagtér?

Ebben a versenyszámban magabiztosan áll rajtvonalhoz az új BMW, mely alaphelyzetben 550 literes csomagtérrel rendelkezik, ami igény szerint egészen 1600 literig bővíthető. Ehhez képest a régebbi modell alapból csak 465 liternyi pakkot képes magába fogadni, illetve maximum 1550 literre bővíthető a csomagtere.

Természetesen újból elővettük a mérőszalagot, ami azt mutatta, hogy az X5-ösbe hátul akár 123 centiméter széles tárgyak is beférnek, az X3-as csomagterének szélessége viszont mindössze 113 centiméter. Ezzel szemben az X3 7 centiméterrel magasabb, illetve 3 centiméterrel mélyebb csomagtartóval rendelkezik, már amennyiben az ablakszintig mérünk.

Az X5 esetében praktikus extra a hátrafelé kihúzható csomagtérlap, a fájós derekúak számára viszont rossz hír, hogy a csomagokat 9 centiméterrel magasabbra kell emelni, mint az X3 esetében.

©

Olajkályhák

Mindkét autóban 3 literes turbódízelmotor rejtőzik, amiből már sejteni lehet, hogy ezúttal négynél egész biztosan több hengerhez van szerencsénk. Így van, mindkét versenyzőben hathengeres erőforrás teljesít szolgálatot, és gázadásra mindkét autóban remek hathengeres morajlás a jutalmunk. Nem meglepő módon a régebbi dízelmotor kicsit nyersebb járású és persze kevésbé van leszigetelve, de még mindig fényévekkel szebben muzsikál, mint a BMW legújabb négyhengeres 2 literes öngyulladós egysége.

Az X3-asban lévő motor pedig olyan szépen jár és olyan vehemensen húz minden fordulatszámon, hogy még a dízeleket nem kedvelők is elismerően csettintenek egy gyors próbakör után.

A két kocsi között tátongó közel két évtizedben 218-ról 265 lóerőre nőtt a teljesítmény, a nyomatékcsúcs pedig 500-ról 620 Nm-re emelkedett. Ráadásul az automataváltó az X3-asban már nem hat-, hanem nyolc sebességgel operál, és nemcsak puhán, hanem iszonyatosan gyorsan is vált - főleg sport módban.

©
©

A 8,3-ról 5,8 másodpercre olvadt 0-100-as sprintidőben, illetve a 210-ről 240 km/h-re nőtt végsebességben persze a tömegnek is fontos szerepe van. A közel 2,2 tonnás régi X5-öshöz képest az új X3-as alig 1,9 tonnát nyom a mérlegen. Ez pedig nemcsak gyorsításkor, hanem kanyarodáskor és fékezéskor is nagyon érződik.

No és a benzinkutakon, ahol körülbelül 20 százalékkal kell többet tankolni az X5-ösbe, mint az X3-asba. Normál, relatíve nyugodt tempójú haladás mellett ez körülbelül 8-9 vs. 10-11 literes fogyasztást jelent az új jövevény javára.

©

Szolgáltatások

Légrugós felfüggesztés van mindkét autóban, és a 220 ezret futott X5-ösben a közelmúltban kellett cserélni az első példányokat, ami bizony több százezer forintos mulatságnak számít. Most viszont ismét úgy suhan az X5-ös, mint új korában, belül sincsenek nyiszegő és agyon koptatott alkatrészek - érződik, hogy a tulajdonos hozzáértő módon bánik a kocsival és nem spórol a szervizelésen.

Az új X3-as pedig maga a nyugalom szigete, ami el is várható egy ilyen új prémium SUV-tól, tulajdonképpen nem lehet fogást találni rajta. Vagy ha mégis, akkor maximum a tekintetben, hogy a két részre osztott kesztyűtartó nem túl praktikus.

A régi és az új BMW kulcs igen kontrasztos egymás mellett. Ahogy látható, az X3-as is megkapta a drágább BMW-k érintőkijelzős okoskulcsát, amiről ugyan nem lehet távparkoltatni az autót, de arra jó, hogy lekérdezzük vele a hatótávot vagy elindítsuk a klímát.

©

Árkérdés

A BMW X3 30d alapára 17 millió forint, a jól felszerelt, M Sport csomagos tesztautó árcéduláján pedig 25 millió forintos összeg olvasható. Új X3-ast legolcsóbban 13,3 millió forintért lehet kapni, mely összegért egy 184 lovas 20i lehet a miénk, a csúcsot pedig a 360 lóerős M40i jelenti a maga 20 millió forintos alapárával.

A hazai használtautó piacon 1,5-1,6 millió forinttól indul az első szériás X5 3.0d, mely összegért persze általában leharcolt állapotú, több százezer kilométert futott régi 184 lovas példányok foghatók ki. A jéghegy csúcsát a 3,5-3,8 millió forintos megkímélt és újabb 218 lóerős példányok képviselik. Vagyis a tesztünkben szereplő darabhoz hasonlók.

©

Konklúzió

Utastér méret tekintetében az új X3 körülbelül ugyanazt nyújtja, mint a legelső X5-ös, csomagtér fronton pedig simán veri a felmenőjét. Minőség és vezetési élmény tekintetében nem is lehet kérdéses, hogy az új modell köröket ver a régire, azonban sietünk hozzátenni, hogy a 6 henger két évtizede is 6 henger volt.

És ha sikerül kifognunk egy a mellékelt fotókon is láthatóhoz hasonló megkímélt állapotú, korrekt módon szervizelt régi X5-öst, akkor az is komoly vigyort biggyeszthet az arcunkra. 25 helyett 3,5 millióért, de persze nem árt, ha a párnánk alá be van készítve néhány százezer forint a nem várt kiadásokra.

A piacon persze nem a régi X5-ös, hanem az Audi Q5, a Mercedes GLC és a Volvo XC60 az új BMW X3 fő riválisa. A bajorok középkategóriás prémium divatterepjárójának ezek ellenében sincs szégyenkezni valója, bár a gyártónak a jelenlegi benzines és dízel erőforrások mellett illene mihamarabb előrukkolnia egy fejlett hibrid változattal is.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Meghátrált a Fidesz Márki-Zay Péterrel szemben Hódmezővásárhelyen

Meghátrált a Fidesz Márki-Zay Péterrel szemben Hódmezővásárhelyen

Nem várt helyről kapott kritikát a kormány sajtószabadság-ügyben

Nem várt helyről kapott kritikát a kormány sajtószabadság-ügyben

Az IMF belenyúlna a japán családok életébe és az ország hagyományaiba

Az IMF belenyúlna a japán családok életébe és az ország hagyományaiba

Lézerfegyver és elfoghatatlan robotrepülő - bevetésre kész Putyin szuperarzenálja

Lézerfegyver és elfoghatatlan robotrepülő - bevetésre kész Putyin szuperarzenálja

Brexit: A brit kormányt nem érdekli az EU Bírósága által nyitott kiskapu

Brexit: A brit kormányt nem érdekli az EU Bírósága által nyitott kiskapu

"Fenyegetnek, kivéreztetnek bennünket" - A HVG adventi kalendáriumában ma: Gyenis Ágnes

"Fenyegetnek, kivéreztetnek bennünket" - A HVG adventi kalendáriumában ma: Gyenis Ágnes