szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sokan kiakadnak azon, hogy igénytelenek az emberek, és szemetelnek, de ilyen helyzetben hova tegye a szemetét az autós? Ha valaki hasonlót lát, küldjön képet!

Az M5-ös autópályán Szeged felé tartva tapasztalta egy olvasónk az egyik pihenőben, hogy már hétfő délelőtt úgy tele voltak a kukák, hogy a környékét is teleszemetelték. És nem csak egy, hanem valamennyi kuka tömve volt.

A pihenőhelyek rendben tartásáról elvileg egy szabályzat szerint kell gondoskodni, az Országos Közútkezelői Szabályzat pedig naponta egyszeri takarítást és hulladékgyűjtést ír elő.

Olvasónk

Rákérdeztünk a pihenőhelyek üzemeltetőinél, hogy hogyan alakulhatnak ki az M5-ös pihenőihez hasonló helyzetek, és kiderült, hogy az M5-ös autópálya nem a talán közismertebb Magyar Közút Zrt.-hez tartozik, mint a pályák többsége, hanem az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. az üzemeltetője.

Ők adják ki a tisztítási és karbantartási munkákat az A-Way Autópálya Üzemeltető és Fenntartó Zrt.-nek, a társaság pedig 18 pihenőhelyet üzemeltet. Ezek egyike a Hetényi pihenő is, ahol a képek készültek.

Az A-Way Zrt. kommunikációs osztályától megtudtuk, hogy az elsődleges feladat az illemhelyek takarítása, valamint ezt követően a szemetesek ürítése egy nagyobb, 1100 literes hulladékgyűjtőbe. Ilyenkor szokták az eldobált hulladékokat is összeszedni.

A társaság elismerte, hogy a képeken látható állapot kétségkívül nem tükrözi azt, amit ők is szeretnének látni, és hogy a 76-os pihenőnél valóban ilyen állapot alakulhatott ki július 21-e, vasárnap este és 22-e, hétfő délelőtt között. "Az ellenőrző szolgálat hibázott, mert nem intézkedtek a helyzet megszüntetéséről" – ismerték el.

Mint írták, a nagy forgalom miatt a szokásos takarítást elvégezték, de a szemétszállításra indított brigád csak később érkezett meg. Hozzátették, hogy az útellenőrök feladata az is, hogy szükség esetén újabb takarítást kérjenek.

A közlésük szerint nyáron egyébként megemelik a 1100 literes nagy konténerek számát, és többször is ürítik őket, ezekből a hulladékgyűjtőkből jelenleg 70 darabot használnak.

Rákérdeztünk arra is, hogy miért nincsenek szelektív hulladékgyűjtők az autópálya-pihenőkben. Mint írták, korábban kísérleti jelleggel próbálkoztak a szelektív hulladékgyűjtéssel, de sajnos nem vezetett eredményre, ezért ezt három éve felfüggesztették. Azt tapasztalták ugyanis, hogy egyrészt nem figyelnek oda az emberek arra, hogy hova dobják a szemetet, másrészt olyan kis mennyiség jött össze így, majd olyan messzire kellett szállítani a szelektíven gyűjtött szemetet, hogy azt nem tudták megoldani.

Az AKA Zrt. részéről arra nem érkezett válasz, milyen költségvetéssel dolgoznak éves szinten, vagy hogy milyen összeget költenek a karbantartásra, de a lényegesen nagyobb számú, összesen 130 pihenőhelyet üzemeltető Magyar Közút Zrt. 800 millió forintból gazdálkodik idén.

Náluk is létezik az úgynevezett "kis takarítás" (hulladéktároló kiürítése, szemeteszsákok cseréje, WC-papír feltöltése, tisztálkodási és fertőtlenítő szerek pótlása) valamennyi pihenőben, WC-épületben naponta legalább egy alkalommal. Egyes kiemelt pihenőkben a nyári időszakban a hét minden napján napi kétszer vegyszeres tisztítást is történik, ezt mérnökségenként egy brigád végzi két-három fővel, vagyis összesen körülbelül 45-50 fő dolgozó jut a 130 pihenő takarítására, karbantartására.

Ha valaki hasonló állapotokat tapasztal, várjuk a képeket ide vagy a Facebookon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!