Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c01be1ba-8fb3-463c-9833-e6c0ac82382d","c_author":"hvg.hu","category":"nagyitas","description":"1945. január 27-én hétezer ember számára ért véget a pokol, ennyien maradtak az auschwitzi táborkomplexumban, miután a gyalogmenetek utolsó transzportja is elhagyta azt. Ezek a rabok többségükben legyengült, beteg, mozgásképtelen emberek voltak, egyszóval halálraítéltek, akiknek a kivégzésére már nem maradt ideje a tábor őreinek. Az 1944 nyarán felszabadult pár száz majdaneki fogoly mellett ők váltak a holokauszt első tanúivá, akik elmondhatták a világnak a szenvedéseiket. A képeket a Jad Vasem Intézet Archívumából válogattuk. ","shortLead":"1945. január 27-én hétezer ember számára ért véget a pokol, ennyien maradtak az auschwitzi táborkomplexumban, miután...","id":"20250127_80-evvel-ezelott-szabadult-fel-Auschwitz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c01be1ba-8fb3-463c-9833-e6c0ac82382d.jpg","index":0,"item":"22eafefe-8fc1-4ba6-838e-9384b98835ea","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250127_80-evvel-ezelott-szabadult-fel-Auschwitz","timestamp":"2025. január. 27. 17:11","title":"A holokauszt pillanatfelvételei - 80 éve szabadult fel Auschwitz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa03aa5f-539a-4311-8c58-5979949725fa","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A helikopter olasz gyártóját Vichai Srivaddhanaprabha családja több mint 2 milliárd fontra pereli.","shortLead":"A helikopter olasz gyártóját Vichai Srivaddhanaprabha családja több mint 2 milliárd fontra pereli.","id":"20250128_hivatalos-baleset-leicester-city-helikopter-vichai-srivaddhanaprabha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa03aa5f-539a-4311-8c58-5979949725fa.jpg","index":0,"item":"78d0a37d-7db7-4985-a9dc-85a43d2f97a6","keywords":null,"link":"/sport/20250128_hivatalos-baleset-leicester-city-helikopter-vichai-srivaddhanaprabha","timestamp":"2025. január. 28. 16:44","title":"Hivatalos: baleset miatt zuhant le a Leicester City tulajdonosának helikoptere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"420c6dd1-6de8-48b1-95ee-5a7417cca98c","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Harmincéves rekordokat sikerült túlszárnyalni.","shortLead":"Harmincéves rekordokat sikerült túlszárnyalni.","id":"20250127_Vasarnap-megdolt-az-orszagos-es-fovarosi-melegrekord-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/420c6dd1-6de8-48b1-95ee-5a7417cca98c.jpg","index":0,"item":"4d11b07a-8242-4b5d-91a6-33f11497f74d","keywords":null,"link":"/elet/20250127_Vasarnap-megdolt-az-orszagos-es-fovarosi-melegrekord-is","timestamp":"2025. január. 27. 12:46","title":"Vasárnap megdőlt az országos és a fővárosi melegrekord is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45aaafd8-85b9-45af-bbc7-8e6cbb1fc194","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A rendőrség tiltott piacbefolyásolás gyanújával nyomoz, a jegybank pedig 250 millió forintra büntette a Banus Port Vagyonkezelő Zrt.-t, mely naponta több tízmillió forintot bukott az akcióján. Valaki nyert is rajta, de az MNB nem árulja el, kicsoda.","shortLead":"A rendőrség tiltott piacbefolyásolás gyanújával nyomoz, a jegybank pedig 250 millió forintra büntette a Banus Port...","id":"20250127_Honapokig-manipulalta-a-4iG-reszvenyeket-megotszorozte-a-forgalmat-es-megtevesztette-a-kisbefektetoket-Jaszai-Gellert-szomszedja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45aaafd8-85b9-45af-bbc7-8e6cbb1fc194.jpg","index":0,"item":"d21b86bd-0610-4358-998b-48e43d642a55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250127_Honapokig-manipulalta-a-4iG-reszvenyeket-megotszorozte-a-forgalmat-es-megtevesztette-a-kisbefektetoket-Jaszai-Gellert-szomszedja","timestamp":"2025. január. 27. 08:06","title":"Egy vagyonkezelő cég hónapokig manipulálta a 4iG-részvényeket, a rendőrség nyomoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4691019e-4cae-46b3-9c9c-1898b12a2b27","c_author":"Vándor Éva","category":"360","description":"Sok holokauszttúlélő magába zárta a deportálás emlékeit, és Auschwitz felszabadulásának a nyolcvanadik évfordulóján még nagyobb hiányként mutatkoznak meg az elbeszéletlen történetek. Ami a történésznek egy elveszett fejezet a történelemből, az a családnak kibeszéletlen trauma.","shortLead":"Sok holokauszttúlélő magába zárta a deportálás emlékeit, és Auschwitz felszabadulásának a nyolcvanadik évfordulóján még...","id":"20250127_auschwitz-80-holokauszttulelok-tanuvallomasok-bardos-katalin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4691019e-4cae-46b3-9c9c-1898b12a2b27.jpg","index":0,"item":"e2fa87f7-340a-4748-98cc-8c62524c6030","keywords":null,"link":"/360/20250127_auschwitz-80-holokauszttulelok-tanuvallomasok-bardos-katalin","timestamp":"2025. január. 27. 15:40","title":"Auschwitz és a túlélőket bénító lelki érzéstelenítés, ami miatt még kérdezni is nehéz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"550b7172-5f02-43fc-8fcc-c3433e0133f1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hamarosan érkező új Audi RS7-ben várhatóan méregerős plugin hibrid V6-os hajtáslánc landol.","shortLead":"A hamarosan érkező új Audi RS7-ben várhatóan méregerős plugin hibrid V6-os hajtáslánc landol.","id":"20250128_elvesziti-a-v8-at-de-az-uj-m5-nel-is-erosebb-lesz-az-audi-rs7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/550b7172-5f02-43fc-8fcc-c3433e0133f1.jpg","index":0,"item":"a461ec1c-bef9-4c4c-9af5-50f21411b497","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_elvesziti-a-v8-at-de-az-uj-m5-nel-is-erosebb-lesz-az-audi-rs7","timestamp":"2025. január. 28. 06:41","title":"Elveszíti a V8-at, de az új M5-nél is erősebb lesz az Audi RS7","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08ac2d4e-b7ff-4721-a6cb-6a720d0551a5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarországot és Ausztriát nem lehet egy lapon említeni, az osztrákok ugyanis 1945 óta jogállamban élnek, és ahhoz, hogy ezt a szélsőjobboldal szétzilálja, több kell, mint a demokratikus játékszabályok ügyes kihasználása – mutatott rá Paul Lendvai egy friss interjúban.","shortLead":"Magyarországot és Ausztriát nem lehet egy lapon említeni, az osztrákok ugyanis 1945 óta jogállamban élnek, és ahhoz...","id":"20250128_Paul-Lendvai-ausztria-magyarorszag-orban-viktor-fpo-szabadsagpart-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08ac2d4e-b7ff-4721-a6cb-6a720d0551a5.jpg","index":0,"item":"df92cd4c-4c8d-41b0-8b51-beb2ec38c05d","keywords":null,"link":"/360/20250128_Paul-Lendvai-ausztria-magyarorszag-orban-viktor-fpo-szabadsagpart-lapszemle","timestamp":"2025. január. 28. 14:30","title":"„Létrejött a rombolók frakciója Orbán Viktorral és Robert Ficóval”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef5686fd-de52-4150-ab30-74d8860d4b9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Most már igazán közel lehet az új iPhone SE bemutatója, ennek megfelelően pedig egyre több részletre derül fény. Ezekhez társult most egy videó is.","shortLead":"Most már igazán közel lehet az új iPhone SE bemutatója, ennek megfelelően pedig egyre több részletre derül fény...","id":"20250128_apple-iphone-se-4-video-szivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef5686fd-de52-4150-ab30-74d8860d4b9f.jpg","index":0,"item":"501ace7b-760b-40b1-a9cf-381793c49ce9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_apple-iphone-se-4-video-szivargas","timestamp":"2025. január. 28. 14:32","title":"Videón a következő iPhone SE, ilyen lehet az Apple alapjaiban megújult mobilja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Picit frissebb külsővel, finomított belsővel, magasabb alapfelszereltséggel, modernizált hajtásláncokkal és immár kézi váltó nélkül támad a Mercedes kompakt négyajtós kupéja, a faceliftes CLA.
Mostanság szinte még a csapból is az olyannyira divatos SUV-ok folynak, de szép számmal akadnak olyanok, akik már rég ráuntak a divatterepjárókra, vagy esetleg sosem rajongtak a magas építésű járgányokért.
Pontosan nekik készült a Kecskeméten gyártott Mercedes CLA, mely egyenesen a szabadidő-autók antitézise. Alacsony építési mód, kupé hangulatú látványos karosszéria és bunkerszerű utastér a kompakt A-osztály nyújtott változatának tekinthető testvérmodelljében.
Kipróbáltuk, hogy milyen a C-osztály alá pozícionált CLA legfrissebb változata, konkrétan egy közepes benzines motorizáltságú összkerekes példány, a 220 4Matic.
László Ferenc
Ráncok felvarrva
Az A-osztályéval megegyező tengelytávú, de 27 centiméterrel hosszabb második generációs CLA formatervét olyan kiválóan eltalálták négy évvel ezelőtt, hogy az életciklus felénél esedékes ráncfelvarrás során csak minimálisan kellett hozzányúlni a külsőhöz.
A designerek olyannyira óvatos munkát végeztek, hogy ember legyen a talpán, aki a lassan hömpölygő budapesti forgalomban meg tudja különböztetni egymástól az eredeti és a faceliftes nekifutást.
László Ferenc
László Ferenc
Megváltozott például a hűtőrács, ami mellett mostantól már alapáron LED-es fényszórók teljesítenek szolgálatot, kicsit átrajzolták a hátsó lámpákat és a lökhárítókat, új felnik tűntek fel a színen és érkezett két új exkluzív kék fényezés is.
Utóbbiak közül a 371 ezer forintos Spectral kék szín egészen kiválóan áll a tesztautónknak, melynek 297 ezer forintos 19 colos gyönyörű AMG könnyűfém-felnijei is remekül passzolnak a CLA-féle kupés életérzéshez. Alapáron viszont kevésbé mutatós, inkább komfortos 17 colos kerekek járnak.
Keret nélküli ajtók
László Ferenc
Kamu kipufogóvég
László Ferenc
Belül mi változott?
Az alul enyhén csapott háromágú kormány tökéletes méretű és tapintásérzetű, a modernizálás során érkezett benyomható érintőfelületeket azonban szokni kell. A mögöttes digitális műszeregység alapáron továbbra is csak 7 colos, ami enyhén rangol aluli, a 10,25 colos képátlójú nagyobb kivitel felára 222 ezer forint.
A 7 colos infotainment panelt szerencsére száműzték a fedélzetről, mostantól alapáron jár a 10,25 colos középső érintőkijelző, melyen kiváló képminőség mellett és egész gyorsan fut az MBUX felhasználói felület legfrissebb verziója. Említést érdemel továbbá a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay támogatás, valamint a megnövelt teljesítményű USB-C töltőaljzatok mellett sem mehetünk el szó nélkül.
László Ferenc
László Ferenc
A turbinaszerű légbeömlők már ismerősek, a minőségérzet mintha picit javult volna és külön dicséret jár annak, aki ezzel a látványos Bahia barna belsővel konfigurálta a tesztautót. A középkonzolról eltűnt a csuklótámaszos tapipad és mostantól már kézi váltóval sem szerelik a típust, melyből korábban a 180-as és 200-as kivitelek voltak elérhetők manuális egységgel.
Mostantól alapáras a komfortülés, az opcionálisan fűthető bőrkormány, a távfény-asszisztens, a tolatókamera és az USB-csomag. Az immár Dolby Atmos minősítésű Burmester hifi egészen kiválóan muzsikál az érte elkért közel 450 ezer forint ellenében, a panorámatető felára mintegy félmillió forint.
László Ferenc
László Ferenc
A helykínálatra elöl nem lehet panasz, az alacsony üléshelyzet miatt hajtáslánctól függően pillanatok alatt sportos hangulatba kerülhetünk. Hátul már kicsit árnyaltabb a helyzet, a dinamikusan lejtő tető miatt szerény a fejtér, a lábtér is lehetne nagyobb és a síkpadlós villanyautók korában már furán hat a vaskos kardánalagút.
Az első ülések hátulján hálós zsebeket alakítottak ki, a középkonzol hátsó részén két turbina fúj hideg/meleg levegőt, melyek alatt egyetlen USB-C port árválkodik. A csomagtér 440 literes térfogata átlagosnak mondható (BMW 2 GC: 430 liter), a tekintetben csak minimális a lemaradás a 455 literes C-Klasséhoz képest, de a lapos kialakítás miatt praktikum fronton nem igazán jeleskedik a puttony.
Még szerencse, hogy sportkombi változatban, 1370 literre bővíthető rakterű Shooting Brake-ként is kapható a CLA. Ennek felára mindössze 300 ezer forint, arra viszont nem árt felkészülni, hogy 220-as benzines változat pont nem készül a praktikusabb CLA-ból.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
Hibridizáció
A 421 lóerős AMG 45 S csúcsverziót leszámítva mostantól az összes benzines CLA hajtásláncában található valamilyen elektromos rásegítés, már a 306 lovas AMG 35 is lágyhibrid technikájú.
A legtöbb villany a 218 lóerős plugin hibrid 250e-ben található, mely 1,3 literes benzinmotorra épülő zöld rendszámos CLA-ban kicsit erősebb lett a villanymotor és nőtt az AC-töltési teljesítmény, a 15,6 kWh kapacitású akkumulátor pedig mintegy 82 kilométeres villanyhatótávval kecsegtet.
A váltókar a kormány mögött, jobb oldalt található
László Ferenc
László Ferenc
A nagy hatótávot szerény fogyasztással kombinálni kívánók számára a 116, 150 és 190 lóerős 2 literes dízelmotorok valók leginkább. Lágyhibrid benzin fronton az 1,3 literes erőforrások jelentik a belépőszintet 136 és 163 lóerővel, a 2 literes hasonló egységek 190-224 lóerőt tudnak.
Tesztalanyunk egy 190 lovas benzines példány, melynek 4 hengeres turbómotorja mellett egy 14 lovas és 150 Nm-es kis villanymotor is található. A lágyhibrid technikának kevés előnyét tapasztaltuk a gyakorlatban, az automatikus start/stop rendszer elég darabos működésű és butább a BMW hasonló megoldásánál, ennél azonban komolyabb gond a városban igen magas, 10-12 literes fogyasztás.
László Ferenc
László Ferenc
Autópálya tempó mellett sokat segít a 0,23-as kiváló légellenállási mutató, melynek révén akár 6-7 liter körüli fogyasztást is el lehet érni – az üzemenyagtartály 51 literes. A 300 Nm egész emberes, mint ahogy a 7,3 másodperces 0-100-as szintidőre és a 237 km/h végsebességre sem lehet panasz, a motor nem túl kellemes orgánuma azonban nem igazán csábít száguldozásra.
A nyolcfokozatú automata váltó alapvetően puhán, de néha kicsit tétován kapcsolgat, a kormányzás pontos és egész közvetlen, a futómű pedig szokás szerint túl kemény a gyatra minőségű hazai utakon. Érdemes megrendelni az adaptív felfüggesztést, melynek felára alig több 300 ezer forintnál.
Az összkerék-hajtás adott esetben jó szolgálatot tehet, de véleményünk szerint felesleges minden olyan vevőre ráerőltetni, aki 220-as vagy 250-es benzines változatban szeretné magáénak tudni a CLA-t.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: kupés formaterv, látványos utastér, modernizált technika, széles motorkínálat.
–: a lágyhibrid hajtáslánc lehetne harmonikusabb, magas fogyasztás, szűkös hátsó rész.
Mercedes fronton a CLA továbbra is relatíve elérhető áron kínál prémium négyajtós kupé életérzést, a facelift nem változtatta meg a típus alapkarakterét. A frissítés egész jól sikerült, azonban a Mercedes egyelőre valahogy nem érzi a lágyhibrid technikát, a hajtáslánc lehetne finomabb működésű és szerényebb étvágyú.
A 136 lóerős CLA 180 alapmodell 14,9 millió forinton nyit (A180: 13,8 millió forint), a másik végletet pedig a 30,1 millió forintos 421 lovas AMG 45 S jelenti.
A hozzánk érkezett 190 lóerős CLA 220 4Matic 17,7 millió forinton nyit, és jelen formájában, jó néhány extrával megpakolva 24,6 millió forintot kóstál. Viszonyításképp, a 6,3 centiméterrel hosszabb és 13,6 centiméterrel nagyobb tengelytávú C-osztály 170 lóerővel 18,1 millió forinton, 204 lóerővel pedig 18,9 millió forinton nyit.
A BMW 15,6 millió forintért kínálja a 2-es Gran Coupé 136 lóerős 218i alapmodelljét, mely 16,2 centiméterrel rövidebb és 5,9 centiméterrel szerényebb tengelytávú a CLA-nál.