Mostanság szinte még a csapból is az olyannyira divatos SUV-ok folynak, de szép számmal akadnak olyanok, akik már rég ráuntak a divatterepjárókra, vagy esetleg sosem rajongtak a magas építésű járgányokért.
Pontosan nekik készült a Kecskeméten gyártott Mercedes CLA, mely egyenesen a szabadidő-autók antitézise. Alacsony építési mód, kupé hangulatú látványos karosszéria és bunkerszerű utastér a kompakt A-osztály nyújtott változatának tekinthető testvérmodelljében.
Kipróbáltuk, hogy milyen a C-osztály alá pozícionált CLA legfrissebb változata, konkrétan egy közepes benzines motorizáltságú összkerekes példány, a 220 4Matic.

Ráncok felvarrva
Az A-osztályéval megegyező tengelytávú, de 27 centiméterrel hosszabb második generációs CLA formatervét olyan kiválóan eltalálták négy évvel ezelőtt, hogy az életciklus felénél esedékes ráncfelvarrás során csak minimálisan kellett hozzányúlni a külsőhöz.
A designerek olyannyira óvatos munkát végeztek, hogy ember legyen a talpán, aki a lassan hömpölygő budapesti forgalomban meg tudja különböztetni egymástól az eredeti és a faceliftes nekifutást.


Megváltozott például a hűtőrács, ami mellett mostantól már alapáron LED-es fényszórók teljesítenek szolgálatot, kicsit átrajzolták a hátsó lámpákat és a lökhárítókat, új felnik tűntek fel a színen és érkezett két új exkluzív kék fényezés is.
Utóbbiak közül a 371 ezer forintos Spectral kék szín egészen kiválóan áll a tesztautónknak, melynek 297 ezer forintos 19 colos gyönyörű AMG könnyűfém-felnijei is remekül passzolnak a CLA-féle kupés életérzéshez. Alapáron viszont kevésbé mutatós, inkább komfortos 17 colos kerekek járnak.


Belül mi változott?
Az alul enyhén csapott háromágú kormány tökéletes méretű és tapintásérzetű, a modernizálás során érkezett benyomható érintőfelületeket azonban szokni kell. A mögöttes digitális műszeregység alapáron továbbra is csak 7 colos, ami enyhén rangol aluli, a 10,25 colos képátlójú nagyobb kivitel felára 222 ezer forint.
A 7 colos infotainment panelt szerencsére száműzték a fedélzetről, mostantól alapáron jár a 10,25 colos középső érintőkijelző, melyen kiváló képminőség mellett és egész gyorsan fut az MBUX felhasználói felület legfrissebb verziója. Említést érdemel továbbá a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay támogatás, valamint a megnövelt teljesítményű USB-C töltőaljzatok mellett sem mehetünk el szó nélkül.


A turbinaszerű légbeömlők már ismerősek, a minőségérzet mintha picit javult volna és külön dicséret jár annak, aki ezzel a látványos Bahia barna belsővel konfigurálta a tesztautót. A középkonzolról eltűnt a csuklótámaszos tapipad és mostantól már kézi váltóval sem szerelik a típust, melyből korábban a 180-as és 200-as kivitelek voltak elérhetők manuális egységgel.
Mostantól alapáras a komfortülés, az opcionálisan fűthető bőrkormány, a távfény-asszisztens, a tolatókamera és az USB-csomag. Az immár Dolby Atmos minősítésű Burmester hifi egészen kiválóan muzsikál az érte elkért közel 450 ezer forint ellenében, a panorámatető felára mintegy félmillió forint.


A helykínálatra elöl nem lehet panasz, az alacsony üléshelyzet miatt hajtáslánctól függően pillanatok alatt sportos hangulatba kerülhetünk. Hátul már kicsit árnyaltabb a helyzet, a dinamikusan lejtő tető miatt szerény a fejtér, a lábtér is lehetne nagyobb és a síkpadlós villanyautók korában már furán hat a vaskos kardánalagút.
Az első ülések hátulján hálós zsebeket alakítottak ki, a középkonzol hátsó részén két turbina fúj hideg/meleg levegőt, melyek alatt egyetlen USB-C port árválkodik. A csomagtér 440 literes térfogata átlagosnak mondható (BMW 2 GC: 430 liter), a tekintetben csak minimális a lemaradás a 455 literes C-Klasséhoz képest, de a lapos kialakítás miatt praktikum fronton nem igazán jeleskedik a puttony.
Még szerencse, hogy sportkombi változatban, 1370 literre bővíthető rakterű Shooting Brake-ként is kapható a CLA. Ennek felára mindössze 300 ezer forint, arra viszont nem árt felkészülni, hogy 220-as benzines változat pont nem készül a praktikusabb CLA-ból.



Hibridizáció
A 421 lóerős AMG 45 S csúcsverziót leszámítva mostantól az összes benzines CLA hajtásláncában található valamilyen elektromos rásegítés, már a 306 lovas AMG 35 is lágyhibrid technikájú.
A legtöbb villany a 218 lóerős plugin hibrid 250e-ben található, mely 1,3 literes benzinmotorra épülő zöld rendszámos CLA-ban kicsit erősebb lett a villanymotor és nőtt az AC-töltési teljesítmény, a 15,6 kWh kapacitású akkumulátor pedig mintegy 82 kilométeres villanyhatótávval kecsegtet.


A nagy hatótávot szerény fogyasztással kombinálni kívánók számára a 116, 150 és 190 lóerős 2 literes dízelmotorok valók leginkább. Lágyhibrid benzin fronton az 1,3 literes erőforrások jelentik a belépőszintet 136 és 163 lóerővel, a 2 literes hasonló egységek 190-224 lóerőt tudnak.
Tesztalanyunk egy 190 lovas benzines példány, melynek 4 hengeres turbómotorja mellett egy 14 lovas és 150 Nm-es kis villanymotor is található. A lágyhibrid technikának kevés előnyét tapasztaltuk a gyakorlatban, az automatikus start/stop rendszer elég darabos működésű és butább a BMW hasonló megoldásánál, ennél azonban komolyabb gond a városban igen magas, 10-12 literes fogyasztás.


Autópálya tempó mellett sokat segít a 0,23-as kiváló légellenállási mutató, melynek révén akár 6-7 liter körüli fogyasztást is el lehet érni – az üzemenyagtartály 51 literes. A 300 Nm egész emberes, mint ahogy a 7,3 másodperces 0-100-as szintidőre és a 237 km/h végsebességre sem lehet panasz, a motor nem túl kellemes orgánuma azonban nem igazán csábít száguldozásra.
A nyolcfokozatú automata váltó alapvetően puhán, de néha kicsit tétován kapcsolgat, a kormányzás pontos és egész közvetlen, a futómű pedig szokás szerint túl kemény a gyatra minőségű hazai utakon. Érdemes megrendelni az adaptív felfüggesztést, melynek felára alig több 300 ezer forintnál.
Az összkerék-hajtás adott esetben jó szolgálatot tehet, de véleményünk szerint felesleges minden olyan vevőre ráerőltetni, aki 220-as vagy 250-es benzines változatban szeretné magáénak tudni a CLA-t.


Konklúzió, árak
+: kupés formaterv, látványos utastér, modernizált technika, széles motorkínálat. –: a lágyhibrid hajtáslánc lehetne harmonikusabb, magas fogyasztás, szűkös hátsó rész. |
Mercedes fronton a CLA továbbra is relatíve elérhető áron kínál prémium négyajtós kupé életérzést, a facelift nem változtatta meg a típus alapkarakterét. A frissítés egész jól sikerült, azonban a Mercedes egyelőre valahogy nem érzi a lágyhibrid technikát, a hajtáslánc lehetne finomabb működésű és szerényebb étvágyú.
A 136 lóerős CLA 180 alapmodell 14,9 millió forinton nyit (A180: 13,8 millió forint), a másik végletet pedig a 30,1 millió forintos 421 lovas AMG 45 S jelenti.
A hozzánk érkezett 190 lóerős CLA 220 4Matic 17,7 millió forinton nyit, és jelen formájában, jó néhány extrával megpakolva 24,6 millió forintot kóstál. Viszonyításképp, a 6,3 centiméterrel hosszabb és 13,6 centiméterrel nagyobb tengelytávú C-osztály 170 lóerővel 18,1 millió forinton, 204 lóerővel pedig 18,9 millió forinton nyit.
A BMW 15,6 millió forintért kínálja a 2-es Gran Coupé 136 lóerős 218i alapmodelljét, mely 16,2 centiméterrel rövidebb és 5,9 centiméterrel szerényebb tengelytávú a CLA-nál.


Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.