Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori elnöke, aki a Bokros Lajos pénzügyminiszterrel együtt összeállított program egyik fő eredményének azt tartja, hogy az 1929–1933-as válság után ismét konvertibilis lett a magyar fizetőeszköz. Interjú.","shortLead":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori...","id":"20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157.jpg","index":0,"item":"624973ca-4f38-4dd6-8ff3-f3050f9af85a","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","timestamp":"2025. március. 10. 11:30","title":"„Súgtak nekünk az IMF-től” – Surányi György a Bokros-csomag eddig nem ismert részleteiről mesélt a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi ellen az ügyészség fegyházbüntetést kért.","shortLead":"A férfi ellen az ügyészség fegyházbüntetést kért.","id":"20250310_eroszak-agyonverte-feleseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf.jpg","index":0,"item":"e32a07e7-4e85-44b7-8c3d-b1a0b1c2a908","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_eroszak-agyonverte-feleseget","timestamp":"2025. március. 10. 11:07","title":"Megverte a párját, kihallgatták, majd hazament, és agyonverte a nőt egy borsodi férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mondhatni kiábrándult a királyságból, és már nem is érzi akkora kiváltságnak, ha majd őt is fogadja III. Károly.","shortLead":"Mondhatni kiábrándult a királyságból, és már nem is érzi akkora kiváltságnak, ha majd őt is fogadja III. Károly.","id":"20250309_donald-trump-duhos-iii-karoly-brit-uralkodo-zelenszkij-diplomacia-talalkozo-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"ec55ffd2-86c1-464d-9169-49d1621ade7c","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_donald-trump-duhos-iii-karoly-brit-uralkodo-zelenszkij-diplomacia-talalkozo-usa","timestamp":"2025. március. 09. 15:54","title":"Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","shortLead":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","id":"20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"6c9d882e-7e1a-4166-a0f7-07d3fd2ac9c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","timestamp":"2025. március. 09. 16:27","title":"Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f073350-d3e6-425e-ae84-30d9eb097520","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter szerint történelmi megállapodásról van szó.","shortLead":"Szijjártó Péter szerint történelmi megállapodásról van szó.","id":"20250310_szijjarto-peter-roman-magyar-gazszolidaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f073350-d3e6-425e-ae84-30d9eb097520.jpg","index":0,"item":"b3360bab-6e5c-45d4-a899-3898eb2e4d6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_szijjarto-peter-roman-magyar-gazszolidaritas","timestamp":"2025. március. 10. 11:24","title":"Gázszolidaritási megállapodást kötött Magyarország Romániával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6","c_author":"Visa","category":"brandcontent","description":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi szektorban. A Visa 2024-ben is azokat az üzleteket kereste és díjazta, ahol a vásárlók a hagyományos értékesítésen túl megkapják ezt a pluszt. A Visa Boltok Boltja versenyben már második alkalommal osztották ki a fődíjakat, idén a fenntarthatósággal, a közösségi élményekkel és a kiemelkedő ügyfélkiszolgálással lehetett kitűnni a mezőnyből.","shortLead":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi...","id":"20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6.jpg","index":0,"item":"ab9c278c-c18e-40af-8262-d292feba9c2e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","timestamp":"2025. március. 10. 13:30","title":"A siker kulcsa az egyediség: a kiskereskedelmi szektor legjobbjait díjazták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84722d34-fa53-4469-b4e1-b1b4de0a19cc","c_author":"HVG","category":"360","description":"Két novelláskötet és egy családregény után Kollár-Klemencz László legújabb kötetében a középkori Magyarországra, a pilisi erdőbe és a Duna-kanyarnál fekvő kicsiny faluba kalauzolja el az olvasóját, hogy ember és természet, ember és állat olyan összetartozását és egyszerre harmonikus, ám könyörtelen együtt létezését beszélje el, amely ma már szinte ismeretlen.","shortLead":"Két novelláskötet és egy családregény után Kollár-Klemencz László legújabb kötetében a középkori Magyarországra...","id":"20250310_Kollar-Klemencz-Laszlo-Anyam-tenyere-konyv-ismerteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84722d34-fa53-4469-b4e1-b1b4de0a19cc.jpg","index":0,"item":"ab17c7cd-346b-47e9-8221-3c7a80a63e61","keywords":null,"link":"/360/20250310_Kollar-Klemencz-Laszlo-Anyam-tenyere-konyv-ismerteto","timestamp":"2025. március. 10. 18:30","title":"Kollár-Klemencz László filozofikus regénye és vezetett túrái a Pilisben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8438f540-c134-405e-bad8-1f4f5e6abcec","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Az egyetem alkalmazotti tanácsának és szakszervezetének tagjai szerint aránytalan lépés volt a docens kirúgása, a Corvinus vezetésével szemben pedig bizalmi válság alakult ki.","shortLead":"Az egyetem alkalmazotti tanácsának és szakszervezetének tagjai szerint aránytalan lépés volt a docens kirúgása...","id":"20250310_Adam-Zoltan-munkaugyi-per-szakszervezet-tanumeghallgatasok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8438f540-c134-405e-bad8-1f4f5e6abcec.jpg","index":0,"item":"de26e799-18ad-4abb-ae3b-09b4d5854806","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_Adam-Zoltan-munkaugyi-per-szakszervezet-tanumeghallgatasok-ebx","timestamp":"2025. március. 10. 12:50","title":"„A Corvinus vezetése kompromittálni akarta a vizsgabotrány feltárását” – Ádám Zoltán volt kollégáit hallgatta meg a bíróság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben az Apple Car befuccsolt, a Huawei után most egy másik okostelefongyártó, a Xiaomi is betört az e-járművek piacára. Ezek a kínai cégek nemcsak az e-mobilitás terén állják meg a helyüket, élen járnak a jövő kulcsfontosságú technológiáiban, az adatkommunikációban és a mesterséges intelligenciában is. Mit lépnek az európai és amerikai gyártók, és megoldódnak-e a globális adatkezelési- és továbbítási infrastrukturális problémák? A Deutsche Welle riportja.
A világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártója, a kínai Xiaomi március 28-án dobja piacra első elektromos autóját Kínában. A 2022-ben mintegy tizenegymilliárd euró éves árbevételt elérő vállalatnak mindössze három évébe telt, míg az e-autó ötlete megvalósult. Csak összehasonlításképpen: az Apple február végén állította le az Apple Car több mint tízmilliárd dollárt felemésztő fejlesztését, ahogy korábban más elektronikai gyártók (Dyson, Samsung) hasonlói e-autó projektjei is megbuktak.
Az Apple feladta az elektromos autógyártó álmait. Bejelentették: nem fog forgalomba kerülni az Apple Car nevű járművük, amit már több mint 10 éve fejlesztett…
A Xiaomi modelljében, az SU7-ben az „SU” a „Speed Ultra” szóösszetételre utal: az autó mindössze 2,78 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, a végsebessége 265 km/óra. A gyártó információi szerint a jármű 800 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel. A modell hajtását a BYD autógyártó lítium-vasfoszfát- és a CATL akkumulátorgyártó lítium-ion-cellái biztosítják. Az autót a Xiaomi saját operációs rendszerével és szoftvereivel szerelték fel, amelyekhez biztosítják a vevőknek a frissítéseket. Az alapmodell pillanatnyilag 33 ezer euróba (körülbelül 13 millió forint) kerül. Vagyis nagyjából ugyanannyiba, mint egy Tesla 3, és harmadannyiba, mint a Porsche elektromos modellje, a Taycan.
A 2010-ben alapított Xiaomi-konszern leányvállalatai a smartphone-ok mellett okosotthon-termékek (pl. robotporszívók és más intelligens, webes funkciókkal ellátott háztartási gépek) és életmódcikkek széles választékát kínálják. A vállalatcsoportot az alapítás óta Lei Jun vezeti, aki tizenkét milliárd dolláros vagyonával a Forbes magazin szerint a világ 159. leggazdagabb embere. Lei Jun elmondása szerint nem szeret kompromisszumokat kötni, mert nem akar középszerűvé válni. „Olyan álomautót akarunk építeni, amely felveszi a versenyt akár a Teslával, akár a Porschéval” – nyilatkozta a cégvezető.
A Xiaomi alapítója és vezérigazgatója, Lei Jun a Xiaomi újonnan bemutatott első elektromos autója mellett egy rendezvényen Pekingben.
REUTERS/Florence Lo
Mobiltelefongyártók az autók piacán
Kína régóta piacvezető az elektromosautó- és akkumulátorgyártás területén. A Xiaomi pedig nem az egyetlen kínai vállalat, amelynek korábban semmi köze nem volt az autóiparhoz. Hasonló utat járt be egy másik telekommunikációs cég, a Huawei, amely 2021 óta AITO néven forgalmazza saját gyártású elektromos SUV-it.
Kína a világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő autópiaca. A nagy múltú német autógyártók 2023-ban minden harmadik autójukat Kínában adták el. Piaci pozícióikat azonban egyre inkább veszélyeztetik a helyi cégek. A Magyarországon is autógyárat építő BYD tavaly megelőzte eladásokban a 2008 óta Kínában piacvezető VW-t.
A kínai elektromos autók elárasztják az európai piacokat? Németországba már meg is érkezett egy 3000 BYD elektromos autóval megrakott kínai teherhajó. Sokan ezt egy nagyszabású offenzíva első lépéseként tekintik. De vajon megbíznak az európaiak a kínai autókban? #BYD #Kína #eautó
Európában is egyre nagyobb számban jelennek meg a kínai e-autók: tavaly már minden ötödik villanyautó Kínából származott. Míg az USA-ban tavaly az importvám 27,5, Európában csak 10 százalék volt. Nemrég új, hatalmas teherszállítóhajókat vásárolt a BYD, amelyekkel folyamatosan tudják Európába szállítani a modelljeiket.
Vezető pozíció a technológiában
A siker okai nyilvánvalóak: „Kína a lítium-ionos akkumulátorok globális ellátási láncának első számú szereplője” – mondta Bernd Diepenseifen, a KPMG nemzetközi gazdasági és pénzügyi tanácsadó cég partnere. Kína az akkumulátorgyártás, az ipari innováció és az értékesítés tekintetében is az első helyen áll. Ráadásul a kilátások nem túl rózsásak az európai, így a német cégek számára sem. „A nyersanyaggyártás biztosan nem az a szektor, ahová érdemes lenne betörniük, és az akkumulátorgyártás terén sem nagyon rúghatnak labdába.”
A 91. Genfi Autószalonon Németországból egyetlen autógyártó sem volt jelen, Kínából viszont rengeteg. E cégek autóbemutatói jól érzékeltették, az iparágon belül mit értenek konkrétan „konnektivitás”, vagyis a műszaki rendszerek összekapcsolhatósága alatt: például szórakoztató eszközökbe integrált audio- és videostreaming-szolgáltatásokat, olyan navigációs rendszert, amely visszaszámlálóval jelzi, hogy mikor vált zöldre a következő közlekedési lámpa, vagy masszázsfoteleket, amelyeket szériatartozékként építenek a járművekbe.
A kínai BYD gyártó standja az úgynevezett Open Space-ben Münchenben
Matthias Balk/dpa/picture alliance
Míg más országok autógyártói inkább csak beszéltek róla, a kínai ipar megvalósította, hogy a gépkocsira nemcsak közlekedési eszközként tekintenek. „Elérkezett az idő, amikor az autókat már ’mobil adatközpontokként’ kell kezelnünk” – fogalmazott a Xiaomi-vezér, Lei Jun. Szerinte „a jövő autóipara fejlett és sok más technológiai eszközzel összekapcsolt ‘okos tereket’ fog gyártani”.
Egy másik kínai elektromosautó-gyártó, a NIO ugyanezt fogalmazta meg dióhéjban: „A NIO az ön meghosszabbított nappalija négy keréken!”. Kína korábbi kutatási minisztere, Wan Gang a tavalyi müncheni nemzetközi autókiállításon (IAA) pedig arról a lehetőségről beszélt, hogy az e-autók akkumulátorai az otthoni elektromos hálózatra kötve energiatárolóként is működhetnek: a háztartási napelemek által megtermelt energiát a felhasználásig elraktározhatják.
Adatok, adatok és adatok. A „smarté” a jövő!
„Az autógyártás és a jövő járműve szempontjából a „smart” technológia a következő nagy lépés – fogalmazott az Audi China vállalatot 2024 januárjáig igazgató Jürgen Unser. „Ez pedig okos autót, okos gyártást és okos közlekedési infrastruktúrát jelent” – mondta a korábbi cégvezető, aki szerint a gyártási folyamatokat hamarosan a mesterséges intelligencia fogja irányítani a hozzáférhető adatok felhasználásával. „Épp ezért a német társadalom számára is nagyon fontos lenne, hogy minél nyitottabbá váljon az adatok kezelésével kapcsolatban.” Ehhez az is kell, hogy az összegyűjtött adatok cseréje jól szabályozott rendszerben működjön.
Kibertér Adminisztráció irodája
REUTERS/Thomas Peter/File Photo
A Deutsche Welle birtokában van egy dokumentum, amely bizonyítja, hogy a német kormány és Kína 2018-ban közös szándéknyilatkozatot írt alá az automatizált és hálózatba kapcsolt vezetési rendszerek közös fejlesztéséről. A nyilatkozat értelmében mindkét ország „megkülönböztetésmentes, többoldalú szabványokat és követelményeket kíván létrehozni az adathozzáférésre- és tárolásra, valamint az adatátvitelre és információs biztonságra (kiberbiztonság) vonatkozóan az automatizált és hálózatba kapcsolt vezetés és közlekedési infrastruktúra területén”.
Komoly követelmények az adattovábbítással kapcsolatban
Ez szépen hangzik, de ettől a valóságban még messze vagyunk. Az Európai Bizottság szerint számos uniós vállalat arra panaszkodik, hogy akadályokba ütközik a Kínában működő leányvállalataik ipari adatainak a hasznosításakor, és hogy a Kínában zajló adatgyűjtésük el van vágva az anyavállalat felhőjétől. A helyi adat- és kiberbiztonsági szabályok valóban komoly problémát jelentenek az európai ipar számára, mert a Kínából történő adattovábbításhoz a távol-keleti ország kiberbiztonságát felügyelő állami hatóság (CAC) engedélye szükséges. Márpedig ez a hatóság az általa fontosnak tartott adatok továbbításának ellenőrzéséről nehezen mond le.
Ezekkel az akadályokkal a német kormány is tisztában van. Volker Wissing digitális miniszter a 2023-as kínai-német kormányközi konzultáción hangsúlyozta is a szabad adattovábbítás szükségességét. Az EU és Kína jelenleg is tárgyal az információs és kommunikációs technológiák (IKT) egységes ipari szabványairól a határok nélküli adattovábbítási szabályok megteremtése érdekében.
Már csak a közös nevező hiányzik.
Szerző: Dang Yuan. A fordítést Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette.
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.