Keletnémet foglyokkal gyártatta bútorait az IKEA, most kártérítést fizethet nekik
Keletnémet politikai foglyok kényszermunkában gyártották az IKEA bútorait az 1980-as évek elején.
Keletnémet politikai foglyok kényszermunkában gyártották az IKEA bútorait az 1980-as évek elején.
75 évvel ezelőtt, 1949. október 7-én alakult meg az a négy évtizedig létezett ország, amelyet Német Demokratikus Köztársaság néven ismertünk. Kis híján annyi idő telt el a megszűnése óta, mint amennyi ideig fennállt, de a demokratikus értékrend pusztításában elért eredményei mindmáig hatnak, miként azt az egykori területén most lezajlott választások, a demokratikus Németország ellen szavazók hatalmas tömegei igazolják.
Új sorozatunkban bemutatjuk a keleti blokkban végbement rendszerváltások, rendszerváltozások, rendszerváltoztatások történetét. A mostani részben a Német Demokratikus Köztársaság, vagyis az NDK felbomlásához vezető folyamatokat beszéltük át Slachta Krisztina történésszel, a téma kutatójával.
A gyártás legvégén készült kétütemű Trabant 601 S de Luxe-ot eddig alig használták.
Erpenbeck a Kairos című könyvében arról akart mesélni, hogy az NDK-ban az élet azért többről is szólt, mint amit A mások élete című Oscar-díjas filmben a nézők, olvasók láthattak.
Az utakon is egyre több az ilyen nosztalgiaautó. Trabantból például több mint 40 ezer darab fut a német utakon.
Kétütemű füstös időutazásra hív ez a lényegében vadonatúj Trabant 601 S.
Ennek a remek állapotú kétütemű NDK "csodának" alig 230 kilométer az eddigi átlagos éves futásteljesítménye.
Ha most lennének országos választások, minden ötödik német az Alternatíva Németországnak (AfD) pártra szavazna, amely jövőre két keleti tartományban is az élen végezhet. A támogatói paradox módon megszenvednék az AfD programjának végrehajtását.
Ez a gyakorlatilag szalonállapotú Trabi egyenesen a 90-es évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.
Ebben a Trabiban egy az alapmodellénél közel 2,5-szer erősebb versenymotor rejtőzik.
A 601-es Trabant első példányai hat évtizeddel ezelőtt látták meg a napvilágot, a legdrágább hazai példányt jelenleg mintegy 4 millió forintos áron kínálják.
Hans Modrow 1990 áprilisáig volt az NDK minisztertanácsának elnöke.
Hogyan fonódott össze a német nagyipar és a hatalom felé igyekvő, majd a hatalmat birtokló német nemzetiszocialista párt? Hogyan talált egymásra a náci vezérkar és a nagytőke? Miként segítette az üzleti elit kényszerből vagy meggyőződésből Hitler terjeszkedését és hatalmi politikáját? És mi történt a második világháború után a kollaboráns gazdasági szereplőkkel? Erről szól a HVG Könyvek Kiadónál megjelent Náci milliárdosok című kötet (szerzője David De Jong holland történész, oknyomozó újságíró), melynek több részletét is bemutattuk ezekben a hetekben.
A kevesebb, mint 50 ezer kilométert futott NDK kisautó élete során végig egy magyar család tulajdonában volt.
Manapság nem ritkák az olyan Simsonok, melyekért akár 1 millió forintot vagy többet is elkérnek.
A vállról indítható szovjet légvédelmi rakéták leginkább helikopterek elleni bevetésre alkalmasak.
Két évtizeden át eltüntették a köztudatból a saját nemzeti himnuszuk szövegét az NDK vezetői, és erre komoly politikai okuk volt – ezzel csatlakozunk Novák Katalin kultúrtörténeti állásfoglalásához.
Már 1946-ban előkerült az Orbán-kormány és Fidesz által használt kampányszlogen, de Erich Honecker is hasonló szellemben nyilatkozott 1989-ben.
Daniel Brühl, a Good bye, Leninből ismert színész Saját lifttel a pokolba címmel filmet rendezett, amelyben a főszerepet is magára osztotta.