#balett




A focisták könnyen sérülnek, de mit mondjanak akkor a balett-táncosok?
 

A focisták könnyen sérülnek, de mit mondjanak akkor a balett-táncosok?

A test végső határokig való dolgoztatása és a kizsákmányolása között sokszor vékony a választóvonal. A balett-táncosok ráadásul egy olyan mozgásformában alkotnak, ami a fizikai igénybevételt és a sérülést tekintve valahol a rögbi és a futball között van. A balettképzésben még ma is "rendben van" az a tanári hozzáállás, ami bárhol máshol aggályos lenne gyerekvédelmi szempontból. Hogyan lehet ezt ép bőrrel és elmével megúszni?


Szenvedés, sérülés, kiégés: a balett-táncos nem csak egy test, amit le lehet cserélni egy másikra
 

Szenvedés, sérülés, kiégés: a balett-táncos nem csak egy test, amit le lehet cserélni egy másikra

Zsinórban több mint negyven Diótörő-előadáson táncolt, majd túlhajszoltságra és gyakori sérülésekre hivatkozva hét év után felmondott az Operaház balettkarának egyik táncosa, Kovács Noel Ágoston. A felmondásához egy levelet is mellékelt, amelyben arra panaszkodott, hogy a táncosok egyik előadásból ugranak a másikba, nincs elég idő a pihenésre, hiányzik a megbecsültség, a tánckarban nagy a fluktuáció. De vajon kötelező velejárója-e a fájdalom és a szenvedés a balettnek? Szabadúszó és társulatban dolgozó művészt, egészségvédelmi és jogi szakértőt, valamint az Operaházat és a Balettintézetet kérdeztük, hogy kiderítsük a választ. A témával hamarosan újabb cikkben foglalkozunk.





 

"A próbatánc után szerződést ajánlottak 10 évre" – interjú a magyar táncossal, aki bekerült a világ egyik legjobb balett-társulatába

Ötven év után szerződtetett magyar táncművészt a világhírű Béjart Ballet. Kovács Zsolt Vencel azt mondja, bár évek óta gondolt arra, hogy mennyire testhezálló lenne neki a lausanne-i társulat, mégis hirtelen felindulásból küldte be a pályázati anyagát, a felvétele pedig – szokatlan módon – napokon belül lezajlott. A karrierjét egy litván, most pedig a svájci társulatnál építő Kovács azt mondja, ha itthon hívnák táncolni, jönne, de eddig nem hívták.







Egy „nemzetközi összeesküvésnek” köszönhetjük a karácsony egyik legnagyobb dobását
 

Egy „nemzetközi összeesküvésnek” köszönhetjük a karácsony egyik legnagyobb dobását

Orosz zeneszerző, francia koreográfus és az amerikai közönség századokon és kontinenseken átívelő csapatmunkája kellett ahhoz, hogy ma már megkerülhetetlen része legyen a karácsonynak a Diótörő. A téli időszakban telt házat vonzó mesebalett egyúttal annak is bizonyítéka, hogy a karácsony csodájához nem feltétlenül kell a vallás vagy a Télapó. Ráadásul idén 130 éves.


„A testem szinte szó szerint szétesett, és az alapoktól kezdve kellett ismét összerakni”
 

„A testem szinte szó szerint szétesett, és az alapoktól kezdve kellett ismét összerakni”

Hasonlították már Fred Astaire-hez és Mihail Barisnyikovhoz, de mind inkább úgy tűnik, hogy Steven McRae-t csak önmagával lehet mérni. Olyan utat járt be, amely fájdalmasan és felemelően a sajátja. Három évvel ezelőtt, egy karriergyilkos sérülés után azt mérlegelte, hogy fog-e valaha még táncolni. McRae elképesztő fizikai és lelki erejének a bizonyítéka, hogy ma már ez nem kérdés.