A balett és a sztepptánc készítette fel a világ egyik legkeményebb sportjára, legendává vált

Dr. Alycia Fong Yan, a Sydney-i Egyetem oktatója évek óta tanulmányozza már, milyen hatással van a tánctudás a csapatsportágakat űző élsportolók teljesítményére. Kutatásai során arra jutott, hogy a balettmozdulatok elsajátítása, különösen földet éréskor nagyon hasznos lehet a sportolók számára. Amerikai futballban, kosárlabdában és újabban már a labdarúgásban is igencsak gyakori, hogy egy sportoló „kontakt nélküli” sérülést szenved el, amelynek egyik oka a merev mozgás lehet.

A balett és a sztepptánc készítette fel a világ egyik legkeményebb sportjára, legendává vált

Az 1960-as évek elején járunk a kaliforniai San Mateo városában. Egy negyedikes fiú éppen az egyik helyi táncstúdióba igyekszik, kezében a szteppcipőjével. Ezt a fiút Lynn Swann-nak hívják. Talán ez a magyar olvasóknak keveset mond, de Lynn Swann a ’70-es évek Pittsburgh Steelersének egyik meghatározó amerikaifutball-játékosa volt, négy Super Bowlt nyert a csapatával, a X. döntőben őt választották a legértékesebb játékosnak (MVP), 2001-ben pedig bekerült a Hírességek Csarnokába is. Később dolgozott az ABC Sports kommentátoraként, valamint a politikában is kipróbálta magát, 2006-ban republikánusként indult Pennsylvania kormányzói posztjáért, de kikapott Ed Rendelltől.

Lynn Swann (balra) a Pro Football Hall of Fame beiktatásán 2001. augusztus 4.-én, mellette korábbi csapattársa, John Stallworth
DAVID MAXWELL / AFP

Történetünk idején viszont még szó sem volt arról, hogy amerikai focista legyen belőle, de valahogy azért a gondolatért sem lelkesedett, hogy fiú létére táncórákra járjon. Édesanyja, Mildred mindenesetre ragaszkodott hozzá, hogy kipróbálja a táncot, remélve, hogy segít levezetni fia kiapadhatatlan energiáit. Eleinte Swann kényelmetlenül érezte magát, kissé szégyellte is a dolgot, de minél többet táncolt, annál jobban élvezte. Különösen szerette az év végi fellépéseket és a nyári műsorokat, ahol közönség előtt szerepelhetett.

Még akkor is folytatta a jazz- és szteppórákat, némi balettel kiegészítve, amikor már focizni kezdett. Korábban egyszer azt mondta: „A táncparketten sokáig otthonosabban mozogtam, mint a futballpályán.” Ez csak a középiskolában és a kaliforniai USC egyetemen változott meg. Swann sportága egyik legjobbjává vált, éles irányváltásaival és a lehetetlen helyzetekben elkapott labdáival őrületbe kergette ellenfeleit. Végül csak akkor hagyott fel a táncórákkal, amikor a Pittsburgh Steelers az 1974-es NFL Draft első körében leszerződtette.

Kilencéves karrierje során számos egyéni és csapatsikert ért el, a fentebb említettek mellett ő volt az Év embere 1981-ben, háromszor is bekerült az Év csapatába, és a ’70-es évek Álomcsapatába is beválasztották. A megannyi siker pedig nem valósulhatott volna meg a tánc nélkül. Testtudat, egyensúly, mozgáskoordináció – mindez a táncos múltból ered. A Super Bowl X ékes példaként szolgál arra, hogy mennyit köszönhet a táncnak.

Kobe Bryant egész pályafutására hatással volt, amikor elkezdett sztepptáncolni

Számos profi, kontaksportágból érkező játékos számolt már be arról az évek alatt, milyen sokat adott neki a tánc. A Detroit Lions védője, Aidan Hutchinson például lepördüléseit, hajlékonyságát és egyensúlyérzékét a versenyszintű hiphop- és balett-táncos múltjának tulajdonítja. „A tánc közvetlenül kapcsolódik a futballhoz” – állította.

Kobe Bryant is sztepptánc órákat vett bokasérülése után abban a reményben, hogy így javíthatja ritmusérzékét és megelőzheti a sérüléseket. „Egész nyáron ezen dolgoztam, és az egész pályafutásomra hatással volt” – írta később a könyvében. Más sportolók pedig arról számoltak be, hogy a Dancing with the Stars című műsorban vállalt szereplésük pozitív hatással volt a teljesítményükre – még ha az nem is kifejezetten sportközeg volt.

Kobe Bryant a védők gyűrűjében
AFP / Robyn Beck

Ennek ellenére a táncos háttér még mindig ritkaságszámba megy a csapatsportolók világában, pedig a fent említett példák is azt mutatják, hogy nem lenne hiábavaló.

Dr. Alycia Fong Yan, a Sydney-i Egyetem vezető oktatója évek óta tanulmányozza, milyen hatással van a tánctudás az élsportolók teljesítményére. Kutatásai szerint a tánc számos előnnyel jár: többek között javítja az egyensúlyérzéket és a hajlékonyságot, csökkenti a stresszt, valamint jótékony hatással van a szív és az érrendszer működésére. Fong Yan ugyanakkor úgy véli, hogy a tánc – különösen, ha már gyermekkorban elkezdik – segíthet a csapatsportolóknak a mozgásminőség javításában, valamint a térd- és bokasérülések megelőzésében is.

Hogyan segíthet a balettmozdulatok ismerete?

Fong Yan téma iránti érdeklődése személyes okokból ered. Ötéves kora óta táncolt, majd a Queenslandi Művészeti Egyetemre járt, ahol két év alatt szerezte meg táncművészeti diplomáját. A képzés során azonban folyamatosan sérülésekkel küzdött, ezek miatt mindössze másfél év után véget is ért a profi pályafutása. Ezután figyelme egyre inkább az akadémiai oldalra terelődött: „Talán rá tudok jönni, miért sérültem meg újra és újra. Hátha meg tudok valamit változtatni a mozgás mechanikájában” – mondta a motivációjáról.

The Power of Dance for Mental & Physical Health by Dr. Alycia Fong Yan

Join us as Dr. Alycia Fong Yan from the University of Sydney unveils the remarkable advantages of incorporating daily dance into your routine. From improved physical health to enhanced mental well-being, discover how dancing can transform your life in ways you never imagined.

Végül jelentkezett és felvételt is nyert a Sydney-i Egyetem sport- és mozgástudományi képzésére. Ott figyelte meg, hogy a táncoktatás módszerei változóban vannak. A tanárok kezdtek eltávolodni a régi, túlzottan merev megközelítésektől, ahol a táncosokat irreális testtartásokra, túlzott hajlékonyságra kényszerítették. Ehelyett egyre inkább olyan mozdulatokra és koreográfiákra helyezték a hangsúlyt, amelyek egészségesebbek és fenntarthatóbbak a test számára. Ez a felismerés egy izgalmas kérdést vetett fel benne: 

Mi történne, ha minden sportoló megtanulna így mozogni?

Lehetséges, hogy a csapatsportolók is profitálhatnának a tánc alapmozdulataiból, anélkül, hogy ki lennének téve azoknak a sérüléseknek, amelyekkel Fong Yan a profi táncoskarrierje során szembesült? Fong Yan tudta, hogy az úgynevezett „non-kontakt” sérülések, mint például térdszalagszakadások, sokkal gyakoribbak a sportolók körében, mint a táncosoknál, és kíváncsi lett, vajon mi lehet ennek az oka. Egy vizsgálat során táncosokat és csapatsportokat kért meg arra, hogy ugorjanak le egy emelvényről. A kutatás célja az volt, hogy megfigyelje, a test alsó része hogyan dolgozik leérkezés közben.

Balerina ugrás közben
PETE SALOUTOS / CONNECT IMAGES / CONNECT IMAGES VIA AFP

Ahogy azt Fong Yan sejtette, mind a férfi, mind a női csapatsportolók sokkal merevebben mozogtak, mint a táncosok. A csapatsportolóknál a leérkezés teljes erejét a térd vette fel, miközben a felsőtest előrebillent. Ez kifejezetten veszélyes lehet például az elülső keresztszalag (ACL) sérülések szempontjából. „A kosarasok és röplabdázók főként plyometrikus edzéseket végeznek, tehát sok ugrálást és szökdelést, de ezek a leérkezések mindig hirtelenek voltak, és csak utána stabilizálták a testüket. Abba viszont nem gondolnak bele, mit csinál a lábfejük a leérkezéskor, mi történik a bokájukkal és a csípőjükkel” – magyarázta Fong Yan.

A táncosok ezzel szemben tudatosan, kontrolláltan mozogtak: először a lábujjuk ért földet, majd fokozatosan tompították a becsapódást a bokájukkal, térdükkel és csípőjükkel. A felsőtestük végig egyenes maradt, így az ütés ereje nem egyetlen pontra koncentrálódott, hanem egyenletesen oszlott el a testen. „Ezek a táncosok már az első balettórájukon megtanulták, hogyan kell leérkezni” – tette hozzá Fong Yan.

A kutatás megerősítette azt, amit Fong Yan már régóta feltételezett: minden sportolónak hasznára válna, ha fiatalon elsajátítaná a helyes mozgásmintákat, például a táncból ismert leérkezési technikákat. Swann is gyakran mondogatta NFL-es csapattársainak, hogy ha adnának egy esélyt a táncóráknak, azzal rengeteget javíthatnának a hajlékonyságukon és a testkontrolljukon.

Senki sem vette komolyan.

Pittsburgh Steeler Lynn Swann Dances (Mr. McFeely Interview)

Former Pittsburgh Steeler Lynn Swann appeared on Mister Rogers’ Neighborhood in 1981. Fred Rogers visits his ballet rehearsal to get a special look at the hard work Lynn Swan puts in on the football field and at the ballet studio.

Miért éri meg adni egy esélyt a táncnak?

A csapatsportolók figyelme játék közben jellemzően a külső tényezőkre irányul: mikor kell passzolni, vagy hogyan lehet kicselezni a velem szemben álló védőt. Ezzel szemben a táncosok mozgás közben szinte csak a testük belső működésére koncentrálnak. Fong Yan szerint sok sportolónak egyszerűen nincs meg az az önismerete, ami a táncosoknak igen. Ráadásul sok sportoló csak akkor kezd el tudatosan figyelni a mozgására, miután már megsérült. Az amerikai futballban a leggyakoribb sérülések közé tartozik az ACL szakadás, kosárlabdában pedig Achilles-ín szakadás.

„A rehabilitáció alatt kezdik el megtanulni, hogyan hajlítsák a térdüket, hogyan tartsák stabilan a törzsüket, hogyan mozogjanak különböző irányokba ugrálva, szökdelve. Ez szinte pont olyan, mint a tánc” – mondta Fong Yan.

„A táncban az egyik mozdulat vége mindig a következő kezdete. Ez teszi a mozgást folyamatossá, simává és könnyeddé. Nem hirtelen, szaggatott mozdulatokat végeznek a táncosok, természetes átmenet van a mozgásukban. Ha át akarod verekedni magadat valakin a pályán, akkor arra törekszel, hogy rossz irányba mozduljon el. A testbeszédedet próbálják olvasni az ellenfeleid, de ha ura vagy a testednek, akkor be is dőlnek neki” – magyarázta Swann, aki nagyon hálás érte, hogy annak idején kitartott a tánc mellett.

Peyton Manning Gets A Masterclass In Ballet From Lynn Swann

From Peyton’s Places Season 2 Episode 3: Peyton talks to the legendary Steelers receiver about the unique skill and ability to play football in the air, and reunites Swann with the AMC Pacer X, the same kind of car he won as the MVP of Super Bowl X.

Emlékszik, hogyan ment táncóráról egyenesen az edzésre, harisnyában és tánccipőben. Tudta jól, hogy ki fogják nevetni, de a tánc segített neki abban, hogy önbizalmat szerezzen, és kialakítsa a saját stílusát. „A táncos múltam lehetővé tette, hogy egy teljesen egyedi játékmódot alakítsak ki. Olyat, ami különbözik a többi játékosétól” – mondta a visszavonulását követően.

Van még egy ok, amiért Swann mindig szívesen emlékszik vissza a táncórákra – és ez talán minden élsportolót meggyőz arról, hogy legalább egyszer kipróbálja: „Egyszerűen csak baromi jó móka volt” – mondta mosolyogva az Athleticnek.

Nyitóképünkön George W. Bush korábbi amerikai elnök (b) és Lynn Swann láthatók. Fotó: Tim Sloan / AFP