#olvasás





Megkértek gyerekeket, hogy egy percig kopogjanak – ennyiből meg lehet mondani, kinek lesz gondja az olvasással és helyesírással
 

Megkértek gyerekeket, hogy egy percig kopogjanak – ennyiből meg lehet mondani, kinek lesz gondja az olvasással és helyesírással

A nyelvnek, mint a zenének is, ritmusa van. Van, aki ezt a ritmust könnyedén felismeri, másoknak azonban kitartó figyelemre és sok gyakorlásra van szüksége, míg követni tudja – márpedig ezen is múlhat, mennyire tud majd pontosan és gyorsan olvasni és írni. Az ELTE kutatói új módszert dolgoztak ki a ritmusérzék felmérésére, amely lehetővé teszi a veszélyeztetett gyerekek korai szűrését és fejlesztését.

hvg.hu hvg.hu










Már nemcsak az időnk, a képességünk is hiányzik a komplexebb szövegek befogadásához
 

Már nemcsak az időnk, a képességünk is hiányzik a komplexebb szövegek befogadásához

Egyre többen figyelmeztetnek arra, hogy szép lassan teljesen elveszítjük az elmélyült olvasásra való képességünket. Sőt elképzelhető, hogy a digitális olvasás térnyerésével a leegyszerűsítő, felszínes értelmezések dominálják majd a világunkat. Mindez pedig azzal járhat, hogy elesünk az olvasás egyik legnagyobb előnyétől: az empátia fejlesztésének lehetőségétől. Ez a témát körüljáró kétrészes cikkünk második része.

Kránicz Dorottya Kránicz Dorottya

Ha végleg elfelejtünk olvasni, egymást sem fogjuk már megérteni
 

Ha végleg elfelejtünk olvasni, egymást sem fogjuk már megérteni

A rengeteg képernyő előtt töltött idő sok szempontból átformálta olvasási szokásainkat, és ezzel az új, felületes befogadással pont az olvasás lényegét veszíthetjük el. A digitális világ arra tanít minket, hogy a történetekben való elmerülés helyett csak az információkat keressük a szövegekben, és ez még az empátiánkat is csökkentheti. Pedig az olvasás nemcsak hobbi, terápiás módszer is lehet. Ez a témát körüljáró kétrészes cikkünk első része.

Kránicz Dorottya Kránicz Dorottya