#olvasás

Bernát Anikó szociológus: A könyvet nem olvasók ma sokkal többet olvasnak és írnak, mint 30 éve
 

Bernát Anikó szociológus: A könyvet nem olvasók ma sokkal többet olvasnak és írnak, mint 30 éve

Évtizedek óta nem volt olyan kevés a rendszeres könyvolvasó Magyarországon, mint ma, de a digitális térben viszont olvasni kényszerülnek a könyvet nem olvasók is. Az eddigi utolsó reprezentatív, országos kutatást a könyvolvasási szokásokról a Tárki, illetve Bernát Anikó és Hudácskó Szilvia készítette 2020-ban. Bernát Anikót kérdezzük.







Nem arra születtünk, hogy olvassunk
 

Nem arra születtünk, hogy olvassunk

Egyesek szerint időpocsékolás, mások szerint jó szórakozás. Sokszor azok sem tudják, hogy működik, akik a hasznossága mellett érvelnek. Alig százötven éve vált mindenki számára elérhetővé, ám a digitalizáció következtében máris veszélybe került. Pedig ha leszokunk az elmélyült olvasásról, olyasmiről mondunk le, amitől jobb emberré válhatunk. Maryanne Wolf olvasáskutató szerint a deep reading kiveszése egyenesen a demokráciát veszélyezteti.

Scheer Katalin Scheer Katalin







Csak egyszer kell megtapasztalni a katarzist, és kialakul a függőség
 

Csak egyszer kell megtapasztalni a katarzist, és kialakul a függőség

Ha ráérez a diák, akkor az olvasás olyan lesz neki, mint valami legális drog. Ha pedig olyan könyvet adunk a gimnazisták kezébe, amely erősíti az igazságérzetüket, akkor nagyot nem tévedhetünk. A hosszú műelemzéseket viszont el kéne felejteni, mert hát operát sem íratunk énekórán a gyerekkel. Olvastassunk viszont Nick Hornbyt, Krusovszkyt vagy Tar Sándort! Az idei Aegon-díj jelöltjei a kérésünkre összeállították alternatív olvasókönyvüket középiskolások számára.

hvg.hu hvg.hu


A könyvtárba járás mostantól otthon kezdődik
 

A könyvtárba járás mostantól otthon kezdődik

Elindult a könyvtárak.hu weboldal, amely a magyarországi könyvtárak szolgáltatásait hivatott egy helyen bemutatni. Az olvasás népszerűsítése mellett az oldal célja az is, hogy támogassa a könyvtárak és pedagógusok közötti kommunikációt.

hvg.hu hvg.hu

„Ha a NAT egyik fele jó, a másik meg totál problémás, akkor ez egy dilettáns tanterv”
 

„Ha a NAT egyik fele jó, a másik meg totál problémás, akkor ez egy dilettáns tanterv”

„Miért állít engem olyan helyzet elé egy oktatáspolitikai dokumentum, hogy én annak ne tudjak megfelelni?” – teszi fel a kérdést a Nemzeti alaptantervre utalva Pethőné Nagy Csilla középiskolai magyartanár, tankönyvszerző. Szerinte egy szaktanárnak választania kell: vagy a NAT modern pedagógiát leíró bevezetőjéhez tartja magát, vagy a tartalmat leíró másik feléhez. Az egyiket mindenképp el kell szabotálnia, mert együtt nem lehet megtanítani a kettőt. Tankönyveinek a jogait szerette volna megszerezni az Oktatási Hivatal, de ő nem járult hozzá azok NER-esítéséhez.