Kuba: felvonulás helyett a benzinkút előtt álltak sorba május elsején
A munka ünnepe elmaradt a kommunista országban, ahol hónapok óta általános a benzinhiány. A gazdasági válság miatt egyre nagyobb az elégedetlenség.
A munka ünnepe elmaradt a kommunista országban, ahol hónapok óta általános a benzinhiány. A gazdasági válság miatt egyre nagyobb az elégedetlenség.
Az inflációt is jóval magasabbnak érezzük azoknál a számoknál, mint amiket a KSH kommunikál.
Akkor jön egy még keményebb időszak, mikor a szorongásos, depresszív zavarok, alkohol és egyéb szerabúzusok, indulatkezelési problémák aránya amúgy is nagymértékben megnőtt. Mi segíthet átvészelni ezt az időszakot? Hogyan küzdjünk meg szorongásainkkal? Miért káros a kormány háborús retorikája és ellenségkeresése? Erről beszélgettünk Szondy Máté klinikai szakpszichológussal, családterapeutával.
Emlékeznek még arra, hogy idén volt egy téli olimpia? Nos igen, egy hosszú, nagyon-nagyon hosszú év végére érkeztünk most el. Egy háború a szomszédban, egy választás itthon újabb Fidesz-kétharmaddal, évtizedek óta nem látott infláció, huzakodás az EU-pénzekért, a rezsicsökkentés elengedése, áruhiány, több százezer ember adózásának pánikszerű átalakítása, a tanárok vegzálása, meg persze minden idők legkorruptabb foci-vb-je – ha nem is olyan tragikus, mint 2020, azért elég nyomasztó ez a felsorolás. Megnéztük, mit gondoltak önök az év legfontosabb eseményeinek, melyek voltak a gazdaság/vállalkozás rovatok legolvasottabb cikkei idén.
Az ársapkás termékekből kötelező lesz nagyobb készletet tartaniuk a boltoknak.
A kormánypárti és az ellenzéki szimpatizánsok mást-mást tartanak az áruhiány fő okának. Előbbiek szerint a brüsszeli szankciók a legnagyobb felelősök, utóbbiak szerint a gyenge forint.
Emlékezetes pontja volt 2022-nek, amikor a Ryanair vezérigazgatója elküldte Nagy Mártonnak a Közgazdaságtudomány tökfejeknek – angol eredetijében Economics for Dummies – című könyvet. Hogy a miniszter megfogadta-e Michael O’Leary tanácsát, és beleolvasott-e a könyvbe, azt nem tudhatjuk, de mi mindenesetre elolvastuk, és meg is mutatjuk, a 664 oldalból mit érdemes a leginkább megfontolni ma Magyarországon.
Az emberek „lelkesedésének” tudja be az agrárminiszter, hogy rárepültek az árstopos termékekre. Nagy István szerint csak be akarnak spájzolni a vásárlók, mert félnek, hogy véget fog érni az „akció”.
Nem működik az árstop, ahelyett, hogy új termékekre vezetnék be, a meglévőket is ki kellene vezetni – kérik a kisboltosok.
A Tej Terméktanács szerint a nagy kereslet lehet a hiány oka.
Szépen nőtt a GDP a második negyedévben, az áruhiány azonban eközben egyre súlyosabb. A biztonsági üzemanyag-tartalék szintje soha nem zuhant még akkorát, mint idén, az aszály pedig fél évszázada nem volt ekkora. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Alapvetően a kínálati oldali problémák okozzák az áruhiányokat és az egyre gyorsuló inflációt, de egyáltalán nem segít, hogy a kormány az árstopokkal belebuherál a piaci önszabályozásba.
Az élelmiszerárak száguldását nem fékezte meg néhány termék árának maximálása, cserébe ideiglenes áruhiányokat már most okozott. A Lidlben már csak lakossági vásárlók vehetnek csirkemellet, cukrot és lisztet, továbbértékesítésre dolgozók nem.
A magyar állami médiáig jutott a hír, hogy egy bécsi diszkontáruházban üresek voltak a polcok, aztán meglett a válasz, szó sincs arról, hogy az infláció miatt pánikvásárlásba kezdtek volna az osztrákok.
Elkapkodják a vevők a 11,5 kilogrammos gázpalackokat, mert ezek hatósági árasak. Hónapokig eltarthat a hiány.
Pánikba estek a francia krumplisütők a napraforgóolaj hiánya miatt. Mi lehet a megoldás?
Az intézkedés a NAK szerint alapvetően a kiskereskedelmet érinti, ott is csak a profit „kis százalékát”.
Sorban állnak az emberek vécépapírért a szupermarketekben, mert tartanak attól, hogy kifogy a készlet. A nagy áruházláncoknak óriási veszteséget okozhat az áruhiány, amelynek a hátterében megint csak az van, hogy kevés a sofőr a szigetországban.
Európa-szerte 400 ezer sofőr hiányzik, ennyi kell ugyanis, hogy zökkenőmentesen ki lehessen szolgálni az ellátási láncokat. Ennyi embert viszont nem lehet pótolni.
Nincs elég sofőr, aki kifuvarozza a kutakhoz az üzemanyagot Nagy-Britanniában. A 90 ezresre becsült sofőrhiány miatt az élelmiszerellátás után a benzinellátás is akadozik, az Esso és a BP is több kútját volt kénytelen bezárni, és vészforgatókönyveket léptetnek életbe.
A későbbi leminősítésre utaló döntést három év stabilitás után hozta meg a hitelminősítő, amely a kormányzati lépésekkel indokolta a változtatást.
Ha egy harckocsi kétszer is legördülhet a gyártósorról, akkor 600 felújított orvosi rendelőt hányszor lehet sikerként eladni?
Nem csak a száguldozókkal van baj.
Az öttusaszövetség elnökének ezüstérmét is megszépítette Gulyás Michelle aranya.