szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szépen nőtt a GDP a második negyedévben, az áruhiány azonban eközben egyre súlyosabb. A biztonsági üzemanyag-tartalék szintje soha nem zuhant még akkorát, mint idén, az aszály pedig fél évszázada nem volt ekkora. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.

6,5 százalékkal nőtt a magyar GDP az idei második negyedévben – tette közzé a KSH. Az idei első három hónaphoz képest 1,1 százalékos volt a növekedés. A Magyar Nemzeti Bank pedig azt tette hozzá: ugyan még mindig nőtt a háztartások pénzügyi vagyona, öt éve nem volt egy olyan negyedév sem, amikor annyira keveset tettek félre a magyarok, mint idén április és június között.

Annak, hogy ennyire jó adatot látunk, 3+1 fő oka volt. A kormányzati osztogatás miatt nagyon sok pénzt költhettek az emberek április és június között, az ipar még csak úgy érzi meg a háború hatásait, hogy nagy a drágulás, de a termelésnek nem kellett leállnia, és persze 2021 tavaszán még sok leállás volt a szolgáltató szektorban, tehát fontos a bázishatás is. A +1 ok, ami nem annyira a növekedést magyarázza, hanem azt, hogy jobb a helyzet, mint amilyennek sokan érezhetik, az: nagyon sok rossz fejlemény már előre jelezhető, de még nem látszik az április-júniusi számokban.

Az év nagyon kellemetlen fejleménye az, hogy az EU egyik legnagyobb inflációja a mienk (júliusban épp a hatodik legnagyobb), de az is, hogy az áruhiány a hétköznapjaink része lett. Alapvetően a kínálati oldali problémák okozzák az áruhiányokat és az egyre gyorsuló inflációt, de egyáltalán nem segít, hogy a kormány az árstopokkal belebuherál a piaci önszabályozásba.

Érdekes kérdés, mennyire fontos maga a növekedési adat akkor, amikor óriási a drágulás közben, az infláció az, amit mindenki azonnal megérez. Úgy tűnik, a kormány egy tanulságot levont a 2008-2009-es válságból: sokkal jobb a politikusok számára az, ha szétterítik a problémákat, és nem százezrek helyzete lesz elviselhetetlen, hanem millióké valamivel rosszabb, mint addig.

Fazekas István
--- voting control ---

Számtalan kérdés, téma merült fel a katásokban most, hogy a kormány megszünteti eddig ismert formájában az egyik legegyszerűbb adózási formát. Szakértők segítségével próbáltunk válaszokat találni a legfontosabb kérdésekre – majd a cikkünk hatására annyi újabb olvasói kérdést kaptunk, hogy egy második anyagban is folytattuk a válaszok összegyűjtését.

Megnéztük például, milyen előnyt jelenthet, ha valaki katáról átalányadózásra vált, és mi a teendője annak, aki szeptembertől fog átalányadózni. Sokakat érdeklő kérdés volt az is, lehet-e gazdasági tevékenységet folytatni a végelszámolás alatt, ha valakinek katás bt-je van, de ez után csak egyéni vállalkozóként katázhat. Azt persze így is ajánljuk, hogy beszéljenek könyvelővel – több olvasónk is jelezte ugyanis, hogy még nem tette ezt meg, most viszont szinte csak olyan adózási formákra lehet áttérni, amelyek megkövetelik a szakértelmet.

AFP / PAUL BRADBURY
--- voting control ---

Amíg Budapesten a viharriasztást figyelték augusztus 20-án, az ország sok városában nem volt kérdés, hogy nem tartanak tűzijátékot idén. Ennek a fő oka a pénzügyi helyzet volt, de hosszú távon a környezetkímélés miatt is érdemes elgondolkozni azon, milyen alternatívái vannak az ünnepi durrogtatásnak. Volt már arra is példa, hogy a szállópor mértéke egy órával a tűzijáték után a lakóházak között háromszorosan meghaladta a napi átlag köbméterenkénti 50 mikrogrammos egészségügyi határértéket.

A környezettel kíméletesebb tűzijátékok tisztán égő, nitrogénalapú üzemanyaggal működnek. De jó opció lehet a fényfestés is – ilyet tartottak idén Tihanyban – vagy épp a lézershow, netán a drónozás. Utóbbira volt már példa Budapesten is, igaz, nem önálló programként, hanem a tűzijátékot kiegészítve.

--- voting control ---

A hét képe: előbukkant egy második világháborús hajóroncs, olyan alacsony a vízállás a Dunán.

MTI/Krizsán Csaba

Csupán a struktúra változott, a feladatok ugyanazok – mondta a HVG-nek adott interjújában Vitézy Dávid, aki szakterületi államtitkárként irányította a Nemzeti Közlekedési Központot, amíg azt egy hónap alatt meg nem szüntették. Szóba került az is, hogy miért nem vezették be német mintára a 9 eurós bérletet. Azt mondta, magánszemélyek számára továbbra is elérhető a hatósági áras üzemanyag – október 1-jéig egész biztosan –, tehát az a helyzet, ami miatt ez Németországban felmerült, Magyarországon nem áll fenn.

Vitézy arról is beszélt: most épp egy olyan közlekedésszervezőn dolgozik, amely a MÁV, a GYSEV, a HÉV és a Volán menetrendjét együtt kezeli. Arra a kérdésre, hogy reális-e a 2024-es főpolgármester-jelöltsége, annyit válaszolt: most nem foglalkozik fővárosi ügyekkel, nem gondolkozik ilyesmin.

Vitézy Dávid
Veres Viktor
--- voting control ---

Soha nem zuhant még akkorát az ország biztonsági üzemanyag-tartalékának szintje, mint idén – közölte kérdésünkre a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség. A stratégiai készletek augusztus 15-i állása 74 napnyi fogyasztásnak felel meg. Július végén még 84, a nyár elején pedig 90 napra elég készletünk volt. Hivatalosan ennyi, 90 napra elegendő tartalék kell, hogy rendelkezésre álljon, de ettől néha azért el lehet térni.

Nem meglepő, hogy a legnagyobb esést a két árstopos terméknél látják. 95-ös benzinből június 30-án 285,8 millió liter volt tartalékban, ez augusztus 15-én már csak 264,5 millió liter volt. Motorikus gázolajból pedig 480,6 millió liter volt félretéve, ez most 304,1 millió literre csökkent.

Túry Gergely
--- voting control ---

Ötven éve nem volt akkora aszály Magyarországon, mint idén nyáron, és ezen egy-két esőzés sem segít. A szárazság az ország termőföldjeinek felét érinti, egymillió hektárt. Sirkó Zoltán kertészmérnök videónkban arról beszélt: a megoldás nem feltétlenül az öntözés. Lenne módszer, amivel a többség számára is kezelhetőbb volna az aszály, de ehhez a teljes agrárpolitikát újra kellene gondolni a szakértő szerint. Az agrártárca épp cikkünk megjelenése előtt jelezte: kibővíti a támogatások körét új megoldásokra is az aszály elleni harcban.

Az állam eközben az önkormányzati vízművekre tett egy visszautasíthatatlan ajánlatot. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke arról írt a polgármestereknek megküldött levelében, hogy nem maradt más választásuk, adják át a vízművagyont is a feladatokkal együtt az államnak. Igaz, közben az is kiderült, hogy ez nem annyira egyszerű, sok önkormányzat érthető okokból nem szívesen válik meg a milliárdos vagyontól.

A GKI pedig arról készített egy kutatást: a legtöbb magyar vállalkozás érzékeli ugyan a klímaváltozás hatásait, de 50 százalékuknak van környezetvédelemmel kapcsolatos célja, és mindössze 18 százalékuk fektetett környezetvédelmi projektekbe.

--- voting control ---

A kormány ígéretei és az állami milliárdok ellenére borzasztó messze kerültünk attól, hogy újra buszgyártó nagyhatalom legyünk. Ha az Ikarus legnagyobb darabszámának a tizedét, 1400–1500 autóbuszt képes lenne legyártani a hazai buszipar és ennek a mennyiségnek a fele exportra kerülne, már elégedettek lehetnénk, de ma még ettől is nagyon messze vagyunk. Annak jártunk utána, hogy mindennek mi áll a hátterében.

Az egyik legfőbb probléma az, hogy hiányzik az innováció – a mai magyar buszipar nagyjából ott tart, ahol 12-15 éve tartottak a nagy gyártók. Az összeszerelés minősége borzasztó, és a hazai buszgyártók prominensei sokszor értetlenül állnak az előtt, hogy néhány milliárd befektetése után nem jönnek azonnal az eredmények. Az állam pedig ad pénzt, csakhogy nyakló nélkül támogat szinte bárkit, a pénz elköltését pedig semmilyen szinten nem ellenőrzi.

Túry Gergely
--- voting control ---
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!