Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8dc1832c-eeb2-4ae8-ae53-439d2b884559","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Miért emlegetik lelkesen Budapestet egy félreeső angolai faluban a helyiek? Miért ültetnek mangófát spanyol fotósok egy helyi kukoricaföldjén? Miért érzi közelinek a magyarokat a soba grande? Egyáltalán, ki az a soba grande? Megnéztük, mit lehet kezdeni magyar madarászok világra szóló felfedezésével Angola központi fennsíkján, ahol kék vércsék milliói nyüzsögnek minden tavasszal.","shortLead":"Miért emlegetik lelkesen Budapestet egy félreeső angolai faluban a helyiek? Miért ültetnek mangófát spanyol fotósok...","id":"20250406_kek-vercse-riport-vedett-madar-angola-huambo-bailundo-termeszetvedelem-okoturizmus-mme-hivekovics-akos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc1832c-eeb2-4ae8-ae53-439d2b884559.jpg","index":0,"item":"32e06c36-b3ea-42ea-997f-3ef3746a94bc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_kek-vercse-riport-vedett-madar-angola-huambo-bailundo-termeszetvedelem-okoturizmus-mme-hivekovics-akos","timestamp":"2025. április. 06. 17:15","title":"Hogyan csinálna turisztikai attrakciót milliónyi madárból néhány magyar Angolában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4875885-aef9-4ba6-9ea6-08e7fe745bca","c_author":"Székács Linda","category":"gazdasag","description":"Higiéniás termékekhez még csak-csak, fájdalomcsillapítókhoz és görcsoldókhoz viszont aligha jutnak hozzá a rászoruló magyar nők és lányok, pedig a menzesszel járó görcsök sokaknál okoznak extrém fájdalmat. A gyógyszerek jelentős drágulása miatt aligha jutnak enyhüléshez, akik egy csomag betétet sem tudnak megvásárolni.","shortLead":"Higiéniás termékekhez még csak-csak, fájdalomcsillapítókhoz és görcsoldókhoz viszont aligha jutnak hozzá a rászoruló...","id":"20250406_menstruacio-fajdalom-gorcs-fajdalomcsillapito-gyogyszer-dragulas-menstruacios-szegenyseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4875885-aef9-4ba6-9ea6-08e7fe745bca.jpg","index":0,"item":"19f71625-a26f-4356-a593-4344b42ae0bd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_menstruacio-fajdalom-gorcs-fajdalomcsillapito-gyogyszer-dragulas-menstruacios-szegenyseg-ebx","timestamp":"2025. április. 06. 12:00","title":"A mosdó felé tartva éjszakánként elájultam – nem elég, hogy a betét drága, a menstruációs fájdalom enyhítése is egyre megfizethetetlenebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3faa264-2c66-4152-9382-675c08e2ba94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Audi A5 legújabb külsőleg tölthető hibrid változata kétféle teljesítményszinttel és kétféle karosszériával érhető el.","shortLead":"Az Audi A5 legújabb külsőleg tölthető hibrid változata kétféle teljesítményszinttel és kétféle karosszériával érhető el.","id":"20250407_109-km-villannyal-magyarorszagon-a-legujabb-plugin-hibrid-audi-a5-phev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3faa264-2c66-4152-9382-675c08e2ba94.jpg","index":0,"item":"64e6a10c-8f5a-4557-8cfa-5fe74546bcca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250407_109-km-villannyal-magyarorszagon-a-legujabb-plugin-hibrid-audi-a5-phev","timestamp":"2025. április. 07. 06:41","title":"109 km villannyal: Magyarországon a legújabb plugin hibrid Audi A5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"895d0569-5f4f-46b0-947c-b35bca370635","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Feltehetően Vámos Zoltánt fogja Szombathelyen indítani a Fidesz.","shortLead":"Feltehetően Vámos Zoltánt fogja Szombathelyen indítani a Fidesz.","id":"20250407_orban-viktor-hende-csaba-vamos-zoltan-vas-1-szombathely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/895d0569-5f4f-46b0-947c-b35bca370635.jpg","index":0,"item":"2f6324ad-2577-4444-a652-fd3d16eca59f","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_orban-viktor-hende-csaba-vamos-zoltan-vas-1-szombathely","timestamp":"2025. április. 07. 07:52","title":"Orbán Viktor lecserélte Hende Csabát, már megvan az utód is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4ae5079-73ae-4d98-8750-330f803ecb5d","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A rongáló beismerő vallomást tett.","shortLead":"A rongáló beismerő vallomást tett.","id":"20250406_benedek-tibor-szusza-ferenc-ujpest-fradi-rongalas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4ae5079-73ae-4d98-8750-330f803ecb5d.jpg","index":0,"item":"858ce57f-ee22-4d74-b7d8-fef27bd6291e","keywords":null,"link":"/sport/20250406_benedek-tibor-szusza-ferenc-ujpest-fradi-rongalas-ebx","timestamp":"2025. április. 06. 20:20","title":"Elkapták a férfit, aki megrongálta a Benedek Tibor és Szusza Ferenc emlékére állított falat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72262057-65a3-46cc-9ba3-ecb89b8e0ff1","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Az atléták több versenyzési – így pénzkereseti – lehetőségre vágynak, a szurkolók pedig többször szeretnék látni a legjobbakat. E két igényt elégítené ki az az új atlétikai versenysorozat, a Grand Slam Track, amelynek ötletgazdája a négyszeres olimpiai bajnok futó, Michael Johnson.","shortLead":"Az atléták több versenyzési – így pénzkereseti – lehetőségre vágynak, a szurkolók pedig többször szeretnék látni...","id":"20250406_michael-johnson-grand-slam-track-atletika-sikfutas-gatfutas-penzdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72262057-65a3-46cc-9ba3-ecb89b8e0ff1.jpg","index":0,"item":"7de2bf29-a716-48a6-914f-babfcf842993","keywords":null,"link":"/sport/20250406_michael-johnson-grand-slam-track-atletika-sikfutas-gatfutas-penzdij","timestamp":"2025. április. 06. 07:15","title":"Több verseny, több pénz, több izgalom – így orvosolná az atlétika bajait Michael Johnson új versenysorozata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48a35a22-82dd-493b-ac82-0e217c25c101","c_author":"Krusovszky Dénes","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Krusovszky Dénesnek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: öntörvény, indulatvezér, vámokfutás, ítéletnap, vesztegzár.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250406_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48a35a22-82dd-493b-ac82-0e217c25c101.jpg","index":0,"item":"b6cdc507-b44f-4417-ab0e-88f08e5a21c8","keywords":null,"link":"/360/20250406_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","timestamp":"2025. április. 06. 17:30","title":"Hogyan kúráljuk a hírundort cseresznyevirággal? Az én hetem Krusovszky Dénessel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d37f4155-a2e0-4f05-9f73-aa2f129e01b9","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A megrendelők tanultak 2008-ból, de még nem biztos, hogy a mélyponton vagyunk, és fellendülés legkorábban a második fél évtől jöhet.","shortLead":"A megrendelők tanultak 2008-ból, de még nem biztos, hogy a mélyponton vagyunk, és fellendülés legkorábban a második fél...","id":"20250406_hvg-fuvarozas-raktarozas-logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d37f4155-a2e0-4f05-9f73-aa2f129e01b9.jpg","index":0,"item":"4d7efd1b-1b9c-47c1-90ca-9b2e59037540","keywords":null,"link":"/360/20250406_hvg-fuvarozas-raktarozas-logisztika","timestamp":"2025. április. 06. 08:40","title":"Válság nincs, de a fényes jövő sem csillant még meg a hazai logisztikai ipar előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szépen nőtt a GDP a második negyedévben, az áruhiány azonban eközben egyre súlyosabb. A biztonsági üzemanyag-tartalék szintje soha nem zuhant még akkorát, mint idén, az aszály pedig fél évszázada nem volt ekkora. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
6,5 százalékkal nőtt a magyar GDP az idei második negyedévben – tette közzé a KSH. Az idei első három hónaphoz képest 1,1 százalékos volt a növekedés. A Magyar Nemzeti Bank pedig azt tette hozzá: ugyan még mindig nőtt a háztartások pénzügyi vagyona, öt éve nem volt egy olyan negyedév sem, amikor annyira keveset tettek félre a magyarok, mint idén április és június között.
Annak, hogy ennyire jó adatot látunk, 3+1 fő oka volt. A kormányzati osztogatás miatt nagyon sok pénzt költhettek az emberek április és június között, az ipar még csak úgy érzi meg a háború hatásait, hogy nagy a drágulás, de a termelésnek nem kellett leállnia, és persze 2021 tavaszán még sok leállás volt a szolgáltató szektorban, tehát fontos a bázishatás is. A +1 ok, ami nem annyira a növekedést magyarázza, hanem azt, hogy jobb a helyzet, mint amilyennek sokan érezhetik, az: nagyon sok rossz fejlemény már előre jelezhető, de még nem látszik az április-júniusi számokban.
Az év nagyon kellemetlen fejleménye az, hogy az EU egyik legnagyobb inflációja a mienk (júliusban épp a hatodik legnagyobb), de az is, hogy az áruhiány a hétköznapjaink része lett. Alapvetően a kínálati oldali problémák okozzák az áruhiányokat és az egyre gyorsuló inflációt, de egyáltalán nem segít, hogy a kormány az árstopokkal belebuherál a piaci önszabályozásba.
Érdekes kérdés, mennyire fontos maga a növekedési adat akkor, amikor óriási a drágulás közben, az infláció az, amit mindenki azonnal megérez. Úgy tűnik, a kormány egy tanulságot levont a 2008-2009-es válságból: sokkal jobb a politikusok számára az, ha szétterítik a problémákat, és nem százezrek helyzete lesz elviselhetetlen, hanem millióké valamivel rosszabb, mint addig.
Megnéztük például, milyen előnyt jelenthet, ha valaki katáról átalányadózásra vált, és mi a teendője annak, aki szeptembertől fog átalányadózni. Sokakat érdeklő kérdés volt az is, lehet-e gazdasági tevékenységet folytatni a végelszámolás alatt, ha valakinek katás bt-je van, de ez után csak egyéni vállalkozóként katázhat. Azt persze így is ajánljuk, hogy beszéljenek könyvelővel – több olvasónk is jelezte ugyanis, hogy még nem tette ezt meg, most viszont szinte csak olyan adózási formákra lehet áttérni, amelyek megkövetelik a szakértelmet.
AFP / PAUL BRADBURY
--- voting control ---
Amíg Budapesten a viharriasztást figyelték augusztus 20-án, az ország sok városában nem volt kérdés, hogy nem tartanak tűzijátékot idén. Ennek a fő oka a pénzügyi helyzet volt, de hosszú távon a környezetkímélés miatt is érdemes elgondolkozni azon, milyen alternatívái vannak az ünnepi durrogtatásnak. Volt már arra is példa, hogy a szállópor mértéke egy órával a tűzijáték után a lakóházak között háromszorosan meghaladta a napi átlag köbméterenkénti 50 mikrogrammos egészségügyi határértéket.
A környezettel kíméletesebb tűzijátékok tisztán égő, nitrogénalapú üzemanyaggal működnek. De jó opció lehet a fényfestés is – ilyet tartottak idén Tihanyban – vagy épp a lézershow, netán a drónozás. Utóbbira volt már példa Budapesten is, igaz, nem önálló programként, hanem a tűzijátékot kiegészítve.
Csupán a struktúra változott, a feladatok ugyanazok – mondta a HVG-nek adott interjújában Vitézy Dávid, aki szakterületi államtitkárként irányította a Nemzeti Közlekedési Központot, amíg azt egy hónap alatt meg nem szüntették. Szóba került az is, hogy miért nem vezették be német mintára a 9 eurós bérletet. Azt mondta, magánszemélyek számára továbbra is elérhető a hatósági áras üzemanyag – október 1-jéig egész biztosan –, tehát az a helyzet, ami miatt ez Németországban felmerült, Magyarországon nem áll fenn.
Vitézy arról is beszélt: most épp egy olyan közlekedésszervezőn dolgozik, amely a MÁV, a GYSEV, a HÉV és a Volán menetrendjét együtt kezeli. Arra a kérdésre, hogy reális-e a 2024-es főpolgármester-jelöltsége, annyit válaszolt: most nem foglalkozik fővárosi ügyekkel, nem gondolkozik ilyesmin.
Vitézy Dávid
Veres Viktor
--- voting control ---
Soha nem zuhant még akkorát az ország biztonsági üzemanyag-tartalékának szintje, mint idén – közölte kérdésünkre a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség. A stratégiai készletek augusztus 15-i állása 74 napnyi fogyasztásnak felel meg. Július végén még 84, a nyár elején pedig 90 napra elég készletünk volt. Hivatalosan ennyi, 90 napra elegendő tartalék kell, hogy rendelkezésre álljon, de ettől néha azért el lehet térni.
Nem meglepő, hogy a legnagyobb esést a két árstopos terméknél látják. 95-ös benzinből június 30-án 285,8 millió liter volt tartalékban, ez augusztus 15-én már csak 264,5 millió liter volt. Motorikus gázolajból pedig 480,6 millió liter volt félretéve, ez most 304,1 millió literre csökkent.
Túry Gergely
--- voting control ---
Ötven éve nem volt akkora aszály Magyarországon, mint idén nyáron, és ezen egy-két esőzés sem segít. A szárazság az ország termőföldjeinek felét érinti, egymillió hektárt. Sirkó Zoltán kertészmérnök videónkban arról beszélt: a megoldás nem feltétlenül az öntözés. Lenne módszer, amivel a többség számára is kezelhetőbb volna az aszály, de ehhez a teljes agrárpolitikát újra kellene gondolni a szakértő szerint. Az agrártárca épp cikkünk megjelenése előtt jelezte: kibővíti a támogatások körét új megoldásokra is az aszály elleni harcban.
Az állam eközben az önkormányzati vízművekre tett egy visszautasíthatatlan ajánlatot. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke arról írt a polgármestereknek megküldött levelében, hogy nem maradt más választásuk, adják át a vízművagyont is a feladatokkal együtt az államnak. Igaz, közben az is kiderült, hogy ez nem annyira egyszerű, sok önkormányzat érthető okokból nem szívesen válik meg a milliárdos vagyontól.
A kormány ígéretei és az állami milliárdok ellenére borzasztó messze kerültünk attól, hogy újra buszgyártó nagyhatalom legyünk. Ha az Ikarus legnagyobb darabszámának a tizedét, 1400–1500 autóbuszt képes lenne legyártani a hazai buszipar és ennek a mennyiségnek a fele exportra kerülne, már elégedettek lehetnénk, de ma még ettől is nagyon messze vagyunk. Annak jártunk utána, hogy mindennek mi áll a hátterében.
Az egyik legfőbb probléma az, hogy hiányzik az innováció – a mai magyar buszipar nagyjából ott tart, ahol 12-15 éve tartottak a nagy gyártók. Az összeszerelés minősége borzasztó, és a hazai buszgyártók prominensei sokszor értetlenül állnak az előtt, hogy néhány milliárd befektetése után nem jönnek azonnal az eredmények. Az állam pedig ad pénzt, csakhogy nyakló nélkül támogat szinte bárkit, a pénz elköltését pedig semmilyen szinten nem ellenőrzi.
Maroš Šefčovič kereskedelemért felelős uniós biztos szerint a Donald Trump által bejelentett vámok 380 milliárd euró értékű európai exportot érintenek.