Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d0237a56-12d4-42f8-be60-e46b7d4636f6","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A kormány elvárásai között szerepel az is, hogy a szövetségi támogatások fejében a felvételi eljárás, valamint alkalmazottak kiválasztása során csak az érdem számítson, és a nem, a faj, a származás ne legyen tényező.","shortLead":"A kormány elvárásai között szerepel az is, hogy a szövetségi támogatások fejében a felvételi eljárás, valamint...","id":"20250422_harvard-per-usa-tamogatas-befagyasztasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0237a56-12d4-42f8-be60-e46b7d4636f6.jpg","index":0,"item":"681af635-3644-4ee7-b97a-f5458b1df83e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_harvard-per-usa-tamogatas-befagyasztasa","timestamp":"2025. április. 22. 08:47","title":"A Harvard Egyetem beperelte az amerikai kormányt a támogatások befagyasztása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43704355-f133-4d03-a76f-648c3f98141b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatójának februárban ítélték oda a doktori címet, miután decemberben annak ellenére sikeresen megvédte a disszertációját, hogy Rácz András szerint az többoldalnyi átvett szöveget tartalmazott, és nem is Orbán Balázs gépén készült.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatójának februárban ítélték oda a doktori címet, miután decemberben annak ellenére...","id":"20250423_orban-balazs-doktori-elte-plagium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43704355-f133-4d03-a76f-648c3f98141b.jpg","index":0,"item":"a77d66e9-5154-441e-aa03-7b23b83f20c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_orban-balazs-doktori-elte-plagium","timestamp":"2025. április. 23. 14:36","title":"Orbán Balázs átvette a doktoriját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"115a5f26-697b-4d41-b3f5-4f7d410d5c57","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A baloldali-liberális beállítottságú egyetemi sokszínűségi programok elleni fellépés jegyében.","shortLead":"A baloldali-liberális beállítottságú egyetemi sokszínűségi programok elleni fellépés jegyében.","id":"20250424_Rendeletben-kotelezi-Trump-az-egyetemeket-a-kulfoldi-finanszirozasok-kozzetetelere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/115a5f26-697b-4d41-b3f5-4f7d410d5c57.jpg","index":0,"item":"e7296616-0c21-4463-b155-2833f1ca8c3e","keywords":null,"link":"/vilag/20250424_Rendeletben-kotelezi-Trump-az-egyetemeket-a-kulfoldi-finanszirozasok-kozzetetelere","timestamp":"2025. április. 24. 06:43","title":"Rendeletben kötelezi Trump az egyetemeket a külföldi finanszírozások közzétételére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ba30851-7da3-42b4-8938-f6f6a6cb2cd5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független képviselő átsétálna a hídon, a Gyurcsány-film rendezője pedig minden áthaladót bevonna a „szabad közlekedésért” való kiállásba.","shortLead":"A független képviselő átsétálna a hídon, a Gyurcsány-film rendezője pedig minden áthaladót bevonna a „szabad...","id":"20250422_erzsebet-hid-hadhazy-akos-dezsy-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ba30851-7da3-42b4-8938-f6f6a6cb2cd5.jpg","index":0,"item":"20501f8b-3965-4471-bc65-5a1d0f5926de","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_erzsebet-hid-hadhazy-akos-dezsy-zoltan","timestamp":"2025. április. 22. 09:49","title":"Ez lesz kedden az Erzsébet hídon: Hadházy Ákos és Vészabó Noémi exférje is provokátorokat emleget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bca6e837-20b6-4d4a-a20c-9324e5e5800e","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"Továbbra is veszélyben érzik a szülők a XVIII. kerületi Kapocs Magyar–Angol Két Tannyelvű Általános Iskola megszokott működését. Minden tiltakozás ellenére a Rábel Krisztina által vezetett tankerület átszervezi a népszerű intézmény működését.","shortLead":"Továbbra is veszélyben érzik a szülők a XVIII. kerületi Kapocs Magyar–Angol Két Tannyelvű Általános Iskola megszokott...","id":"20250423_kapocs-iskola-tankerulet-tiltakozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bca6e837-20b6-4d4a-a20c-9324e5e5800e.jpg","index":0,"item":"fd785324-3228-46f3-9fa1-a38aee9dc7b2","keywords":null,"link":"/elet/20250423_kapocs-iskola-tankerulet-tiltakozas-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 11:40","title":"„Na, ezt jól megkaptuk…” – cinikus választ írt a tankerület egy szülői panaszra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90331c6a-c4f1-4f4b-89db-a171328dda46","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kínai autógyár vízfogyasztása egy kisvároséval ér majd fel.","shortLead":"A kínai autógyár vízfogyasztása egy kisvároséval ér majd fel.","id":"20250423_BYD-gyar-Szeged-vizfogyasztas-kinai-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90331c6a-c4f1-4f4b-89db-a171328dda46.jpg","index":0,"item":"02bd7e65-98c7-44f2-8b79-a3ebfcf8e572","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_BYD-gyar-Szeged-vizfogyasztas-kinai-auto","timestamp":"2025. április. 23. 17:59","title":"Ötször annyi vizet használ majd el autónként a szegedi BYD-gyár, mint amennyit a kecskeméti Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e171959-a833-4df3-9f02-f577e1a87298","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Több mint háromezer lóerő kettejük összteljesítménye. ","shortLead":"Több mint háromezer lóerő kettejük összteljesítménye. ","id":"20250422_Bugatti-Chiron-Super-Sport-Chiron-Pur-Sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e171959-a833-4df3-9f02-f577e1a87298.jpg","index":0,"item":"4c89e564-7da1-49ed-bf73-eb17d83ea414","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Bugatti-Chiron-Super-Sport-Chiron-Pur-Sport","timestamp":"2025. április. 22. 20:20","title":"Egymás ellen gyorsult a Bugatti brutális duója – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elképzelhető, hogy a Google-nek egy bírósági döntés miatt meg kell válnia a Chrome böngészőjétől. Ha ez valóban így történik, az egy másik céget hozhat monopolhelyzetbe: az OpenAI-t.","shortLead":"Elképzelhető, hogy a Google-nek egy bírósági döntés miatt meg kell válnia a Chrome böngészőjétől. Ha ez valóban...","id":"20250423_google-chrome-bongeszo-eladasa-openai-felvasarlas-chatgpt-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"98364c28-ff8f-4a16-adc8-ce02b1e82f7f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_google-chrome-bongeszo-eladasa-openai-felvasarlas-chatgpt-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 23. 09:33","title":"Megvenné a Chrome böngészőt az OpenAI a Google-től","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Volt olyan repülőgép, amibe több mint hétszáz alkalommal csapott villám, igaz, azt direkt csinálták.
Gondolkodott már rajta, hogy vajon mi történik, ha villám csap egy repülőbe? Egyáltalán előfordul ilyen? Az első kérdésre a rövid válasz az, hogy a legtöbb esetben semmi, a másodikra pedig az, hogy igen, sőt, kifejezetten sokszor.
Az Egyesült Államok meteorológiai szolgálatának honlapja azt írja, hogy a repülőgépeket átlagosan évente egyszer-kétszer eltalálja egy villám, ráadásul a jelenséget a legtöbb esetben maga a repülőgép váltja ki. Időről időre videón is sikerül megörökíteni az eseteket, ezekből a YouTube-on is rengeteg megtalálható, az alábbi például 2016-ban Izland felett történt:
Tavaly pedig egy hobbista videózta éppen a kedvenc repülőgéptípusát Kanadában, amikor azt szintén villámcsapás érte. Mind a két esetben a repülő zavartalanul folytatta az útját.
Miért csap a repülőbe a villám?
A villám lényegében elektromos kisülés, ami a felhőkben szétváló pozitív és negatív töltések miatt keletkezik. Minél kisebb egy repülő, annál kisebb az esélye annak, hogy egy kósza villám eltalálja – viszont a legtöbb esetben nem kósza villámokról van szó, hanem a gép maga okozza a kisülést.
A magas töltöttséggel rendelkező felhők közelében haladó, hatalmas, az áramot kiválóan vezető fém tárgy ugyanis könnyen beindíthatja a folyamatot.
A legtöbb esetben a repülőgépek kilógó részeit, orrát, szárnyát találja el a villám, jellemzően fel- vagy leszállás közben, amikor nincs igazán tér a manőverezésre, és nem lehet kikerülni a viharokat, amit a legtöbb esetben út közben megtesznek.
Mi történik, miután villám csapott egy repülőbe?
A repülőgép – az autóhoz hasonlóan – egyfajta Faraday-kalitka. A külső, jellemzően alumínium váz kifejezetten jól vezeti az elektromosságot, és képes azt a környező levegőnek átadni. A modern kompozit anyagokból készülő gépek vázát pedig külön vezető fémcsíkokkal látják el.
Az utasok a legtöbb esetben nem is érzékelnek semmit az egészből, azonban előfordulhat, hogy hallanak egy hirtelen durranást, illetve látják a villanást. A pilótafülkéből így néz ki a dolog:
A Boeing 737 MAX aircraft carrying 140 passengers was struck by lightning as it was flying through a heavy strom in preparation for landing the Tocumen International Airport in Panama City. While flying at over 30,000 feet, the aircraft’s nose was suddenly struck by a large lightning bolt.
A repülőgépeket úgy építik, hogy a gép belsejében futó műszerek és az elektronika földelve, illetve a váztól szigetelve legyen, ezért a legtöbb esetben a gép zavartalanul folytatja az útját. Előfordul persze, hogy valami meghibásodik és a pilóta inkább landol, akár elővigyázatosságból. Egy bő évtizede például Francois Holland akkori francia államfő a beiktatása után épp Angel Merkel német kancellárhoz indult látogatóba, amikor egy villámcsapás miatt a gépe visszafordult és leszállt. A francia elnök ezután egy másik repülővel érte el úti célját, így hivatalosan is elkésett az első munkanapján – írta az eset idején a Guardian.
A villámcsapás után a pilóták minden esetben ellenőrzik, hogy biztosan minden műszer jól működik, a landolás után pedig jelzik a földi személyzetnek az incidenst, akik aztán alaposan átvizsgálják a gépet.
Jobb lenne, ha elkerülhető lenne a villámcsapás?
Mivel a villámcsapás utáni vizsgálat sok időt vesz igénybe, az érintett gépek ilyenkor kiesnek a szolgálatból, és sajnos előfordult már az is, hogy egy villám sújtotta gép lezuhant (erről kicsit lejjebb bővebben is írunk). De már önmagában a késés, illetve az ezzel járó komplikációk (másik repülőgép biztosítása, a reptér forgalmának átszervezése) is problémásak, még akkor is, ha „csak” vissza kell fordulnia a gépnek. Ezért felmerült már a kutatókban az is, hogy ki lehetne-e valahogy küszöbölni a villámcsapást.
It is estimated that on average, each airplane in the U.S. commercial fleet is struck lightly by lightning more than once each year. In fact….
Pár éve a Guardian számolt be egy kísérletről, amely során azt vizsgálták, hogy elkerülhetők-e az incidensek. A kutatók arra jutottak, hogy az egyébként semleges töltéssel rendelkező géptest negatív töltése csökkentheti a villámcsapás valószínűségét. Ennek a gyakorlati alkalmazására viszont egyelőre nem került sor.
Az viszont biztos, hogy a potenciális komplikációk miatt a pilóták mindig igyekeznek elkerülni a zivatarzónákat. Európai viszonylatban, főleg nyáron azonban nem ritka, hogy nincs lehetőség egy több országon áthúzódó, hatalmas vihar kikerülésére, de tipikusan ilyen helyzet a fel- és leszállás is, amikor nincs hely manőverezni. A viharok elkerülésére egyébként elsősorban nem is a villámlás, hanem a turbulencia és a potenciális jégkár elkerülése miatt van szükség.
Amikor nem minden a terv szerint alakul
Az, hogy ma már jellemzően nem okoz katasztrófát a repülés során a villámcsapás, jelentős részben a NASA-nak köszönhetjük. A szervezet 1980 és 1988 között futó Storm Hazards Research Program keretein belül egy, a légierőtől kölcsönkért, kétüléses F-106-os géppel repült direkt a legnagyobb viharokba, közel 1500 alkalommal. A gépet ezalatt 714 alkalommal villámcsapás érte, de mindegyiket szerkezeti sérülés nélkül megúszta.
Az egyik kísérletben részt vevő pilóta, Bruce Fisher később azt nyilatkozta, hogy a viharban a villám a legkisebb gond, sokszor ő is csak a gép szikraesőt hányó orrát látva tudta megmondani, hogy mi történt, valójában a gépet ilyenkor falevélként dobáló turbulencia jelenti az igazi problémát. Mindemellett ott van a már korábban említett jégkár is, ami tavaly például Ausztriában bánt el csúnyán egy géppel:
Austrian Airlines A320 severely damaged by a hailstorm while on approach to Vienna Airport in Austria. Despite the damage to the aircraft’s nose and windscreen the pilots landed safely. pic.twitter.com/AIa7aL9HEQ
A NASA kísérletének köszönhetően ma már sokat tudunk a repülőgépeket ért villámcsapásokról, de előfordult már olyan (jellemzően még a szervezet kísérlete előtt), hogy egy-egy becsapódás katasztrófát okozott. Az egyik leghíresebb eset még 1963-ban történt, amikor a villám okozta szikrázás miatt meggyulladt az üzemanyag, a lezuhant gépen 81 ember vesztette életét. A tragédia nagy hatással volt a repülésbiztonságra, azóta külön figyelmet fordítanak arra, hogy ez ne fordulhasson elő újra.
A leghalálosabb, villámcsapás következtében bekövetkezett repülőgép-szerencsétlenség 1971 december 24-én történt Peruban. A leszállás előtt mintegy negyed órával, háromezer méteres magasságban a gép jobb szárnyát találta el egy villám. Az egész az akkor 17 éve Juliane Diller szeme előtt történt, aki a katasztrófa egyetlen túlélője. Az már a gép fekete dobozából derült ki, hogy a repülő lényegében kettétört a villámcsapás után, és az őserdőbe zuhant.
Lockheed L-188 Electra repülőgép – ugyanaz a típus, aminek egy példánya 1971 karácsonyán Peruban lezuhant
Wikipedia / Közkincs
Diller óriási szerencséje, hogy annak a területnek a közelében történt az eset, amit a szülei biológusként kifejezetten alaposan kutattak, így nagyjából tudta, hogy mit kell tennie. A zuhanás során – a csodával határos módon – komolyabb baja nem történt, „csupán” a kulcscsontja tört el, elszakadt a keresztszalag a bal térdében és keletkezett egy mély, de nem vérző vágás az egyik felkarján. Nagyobb probléma volt, hogy elvesztette a szemüvegét és az egyik szeme teljesen betagadt, így azzal semmit sem látott, de a másikat is csak résnyire tudta kinyitni. Diller – aki némi élelemhez jutott a lezuhant repülőről, de az egy hét után elfogyott – összesen 11 napot töltött a dzsungelben. Ez idő alatt egy folyót követett abban reménykedve, hogy az egy lakott területhez vezet, végül egy halászcsónak vette fel.