Tetszett a cikk?

Főképp a hazai szolgáltató- és kiskereskedelmi cégek használták fel az EU-csatlakozás témáját legújabb kommunikációs kampányaikban, de számos külföldi cég is hirdetésben köszöntötte az új tagállamok polgárait. Szakértők szerint az üdvözlő reklámoknak nem sok haszna lehet.



Hatalmas, végtelenített EU-zászlót cipel a belga KBC pénzügyi csoport hirdetésének főszereplője. A reklámszöveg szerint a cég célja az a csatlakozás után, hogy „megnyugtató és ismerős világítótorony legyen, melyről Önök tudják: megbízhatnak a fényében.” A kelet-közép-európai térség öt országában jelen lévő banki és biztosítási csoport minden régióbeli piacán két-két újságban jelentette meg az EU-csatlakozással kapcsolatos egész oldalas nyomtatott hirdetést – mondta a mondta a hvg.hu-nak Viviane Huybrecht, a KBC brüsszeli szóvivője. „Kelet-közép-európa a csoport második otthona, és itt több ügyfelünk van, mint Belgiumban” – tette hozzá a szóvivő, aki a kampány költségeit viszont nem árulta el.

Hasonlóan titkolózó maradt a költségeket illetően Michael Mauritz, az osztrák Erste-csoport szóvivője is, aki szerint a csatlakozás azért is nagyon különleges nap a vállalat életében, mert összesen 12 millió ügyfele közül 10 millió a most csatlakozó országokban él. Az Erste hirdetésein öt csatlakozó ország és az EU összehajtogatott bankjegyeinek mintájából áll össze egy egymilliárdos szám. "Új piacok - új növekedési lehetőségek a vállalata számára" - áll a reklámban, amely valószínűleg az Erste reményeit is tükrözi. „Szívélyesen köszöntjük. Már feszültségtelten várjuk önöket” – szól az áramkereskedelemmel foglalkozó osztrák Verbund reklámja, amelyben a cég az EU-zászló 12 csillagját villanykörtékkel helyettesítette.

A külföldi pénzügyi szolgáltatókéhoz hasonlóan a Verbund reklámja is úgynevezett imázshirdetés, azaz nem konkrét terméket vagy szolgáltatást népszerűsít.„Most nagy zaj van a hirdetési piacon az EU-csatlakozás miatt, de akárcsak karácsonykor, ezek az imázshirdetések most is elsikkadhatnak a többi reklám között” – mondta a hvg.hu-nak Szűcs Ervin, a Weber Shandwick/GJW kommunikációs tanácsadó ügyvezetője. Szerinte a legtöbb vállalat nem költ többet az EU-reklámok miatt, mert azokat a korábban kidolgozott éves marketing-büdzsében már beszámították. „Ez inkább most időzítés kérdése” – tette hozzá az ügyvezető. Szűcs szerint a hazai vállalatok többsége kommunikációjában kihasználja az ország EU-csatlakozását, és május 1. kiváló apropót nyújthat új szolgáltatások, termékek vagy vállalati arculat bevezetésére is.



Új termékeit reklámozza az EU-csatlakozással egy időben az Erste-csoporthoz tartozó Erste Bank és Postabank, valamint a KBC többségi tulajdonában lévő K&H Bank is, amelyek külföldi anyabankjai mellett saját reklámkampányt is indítottak röviddel május 1. előtt. A hazai leányok az EU-pályázatok megírásához kínálnak tanácsadási és finanszírozási szolgáltatásokat. A hazai kereskedelmi bankok közül csatlakozott hozzájuk többek között az OTP Bank és a CIB Bank is, amelyek közül az utóbbi szinte minden online pénzügyi portálon hirdeti EU-hiteltermékeit.

A Pannon GSM – információink szerint – nem rukkol elő „európázó” kampánnyal, a Westel Mobil Távközlési Rt. viszont kifejezetten Magyarország EU-csatlakozására időzítette névváltoztatását, amely során május 3-ától a német anyavállalat példája után T-Mobile Magyarország Távközlési Rt.-vé válik. Április 19-én indította hazai vezetékes távközlési szolgáltatását a svéd Tele2, de a cég az EU-belépés apropóján árcsökkentési akcióval is megfejelte piaci bevezetését. A Noguchi Communications által kiadott bejelentés szerint a TELE2 május első hetében minden európai uniós országba alacsonyabb percdíjért kínálja a nemzetközi vezetékes hívásokat, és ebben az időszakban egyes országokba közel 40 százalékkal olcsóbban telefonálhatnak ügyfelei. A hazai versenytárs a Matáv Rt. felvette a kesztyűt: a legnagyobb napilapokban háromnegyed oldalas hirdetésben közli, ahogy az EU-csatlakozás miatt minden Matáv-telefonról egy hétig 50 százalékkal olcsóbban telefonálhatunk az EU tagállamaiba.

„A Vodafone a hagyományos üdvözlőszövegekhez képest markáns kampánnyal készül az uniós csatlakozásra” – közölte a hvg.hu-val a mobilszolgáltató. A Faludy György költő, Polgár Judit sakkozó és Galla Miklós humorista szereplésével készülő televíziós és újsághirdetések egy, az uniós országok meg Románia Vodafone és Vodafone partner-, illetve vezetékes hálózataiba egységes percdíjú tarifacsomagot reklámoznak. Mindezt a főszereplőkre jellemző életképekkel. A cég állítja, hogy promóciójuk nem mérhető egy Valentin-napi készülékvásárlási akcióhoz, ellenkezőleg: igyekeztek az esemény fontosságához mérhető és ahhoz méltó kampányt készíteni.

A kiskereskedelmi cégek hirdetéseiket, úgy tűnik, már hónapok óta a lakosság uniós árváltozásokkal kapcsolatos információhiányára alapozzák. Amellett, hogy az áremelkedésektől való félelmekre is bazíroztak, azt is előszeretettel hangoztatták, hogy a csatlakozással járó árcsökkentést ők már előre hozták. A Media Markt a nyomtatott sajtóban üzeni az áremelkedéstől mindeddig rettegőknek: „Elhitették Veled, hogy drágább lesz?”. Továbblapozva a cég reklámarcától megkapjuk a választ is: „Az olcsó Uniós árért marhára megdolgoztam!”

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!