szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Magyarországon maradt a minimál, derült ki a Lakástrend 2007 kiállításon, ahol annak kellett kiderülnie, milyen ízlés szerint lehet korszerűen berendezni otthonunkat. Az egyetlen igazi újdonság a távol-keleti formák és anyagok előretörése volt.

Miközben a vezető dizájnorgánumok rendre arról írnak, hogy a kilencvenes-kétezres évek vezető lakberendezési trendje, a minimál stílus immár távozóban van, ezt nem lehetett észrevenni a hétvégén a Műcsarnokban megrendezett Lakástrend 2007 kiállításon. A látogató lépten-nyomon letisztult formájú konyhaszekrényekbe, sötétbarnás laminált asztalokba és szögletes vízcsapokba, vagyis a minimál tipikus jegyeit viselő bútordarabokba, szaniteráruba, kiegészítőkbe ütközött.

A laikus szemlélődő vívódni kezd: vajon rosszul tudják, akik a szaklapok cikkeit írják, vagy pedig Magyarország valahogy lépéshátrányba került, és a máshol már lelegyintett stílus nálunk még nagyon is progresszív? Nem ez lenne az első eset a már nem EU-konform autók behozatala és a kétéves késéssel megérkező popzenei trendek után. Amint az is igaz, hogy a családjuknak az átlagnál több pénzért házat építő hazai apák még mindig előnyben részesítik a már sehol sem jegyzett mediterrán formajegyeket (rusztikus burkolatok, kolostorfedés), amit egyébként a várható klímaváltozás ismét indokolttá tehet.

Minden marad a régiben?

Tehát korai búcsúztatni a minimált, hiszen ezt láttuk a Svábbau fürdőszobai kellékeit, az S&Co. burkolatait, a Jafholz fatermékeit és az összes jelenlévő olasz dizájncég bútorait körbejárva. A túltengés miatt lehetett az az érzésünk, hogy nincs új a nap alatt, nem hagyta el szánkat jóízű csettintés, hiszen átütő ötletet nemigen láttunk. Az egyetlen kivétel talán a Design Focus (defo) kiállítási területe volt, ahol fáradt családapák próbálhatták ki azt a fotelt, amely sajátos felfüggesztési rendszere révén vízágyként ringatta a beleülőt. Mégis milyen tanulságokat vonhatott le az, aki azzal a szándékkal érkezett, hogy korszerűen rendezi be lakását?

Távol-Kelet a lakásban

Az egyik az lehet, hogy nem bukhatunk még sznob barátaink szemében sem, ha Délkelet-Ázsiára figyelünk. A Goa Home és a NapHold Otthon Design standjai is távol-keleti tervezők darabjait sorakoztatták fel. Amint a posztmodern korban megszokott, mindenki idéz a másiktól: miközben japán tervezők igyekeznek hagyományos anyagaikat modern formába önteni, francia kollégáik már archaizált mintázatú szőtteseket függesztenének a falakra. Az ázsiai dizájnra jellemzőek a természetes anyagok, sok fa és nád, barnák, bordók, pasztellszínek. Szintén jellemző a föld felé terjeszkedés. Egy 165 ezer forintba kerülő, 120x120 centiméteres dohányzóasztal például olyan lapos, hogy csak tatamin (japán kitömött szőnyegen) lehet melléülni. A tehénszőrrel borított karosszék is olyan alacsony, hogy az európai hároméveseknek nem lóg le a lábuk róla.

Háttérben a barokk

Jelen volt a tavaly betört barokk is, ám ez a divatirányzat hamar háttérbe vonult. Amíg tavaly teljes enteriőröket láthattunk XIV. Lajos korabeli selyemtapétákkal és ornamentikus budoárokkal, a nagy virágminták és aranyozott angyalfejek visszaszorultak a kiegészítők, dekokcsíkok birodalmába. Megjelent viszont a barokk a konyhában: a Bányai Bútor ilyen stílusban is beborítja beépített darabjait, amelyet az új trend szerint gardróbszerűen a falba vagy gipszkartonfalba süllyesztenek, így nem látszik a szekrény oldala, csak az ajtaja (mindez szerelés és konyhagépek nélkül 500 ezerért).

Szintén hiányoltuk a harsány retrófílinget. Nyugaton a hatvanas-hetvenes évek rikító stílusa dívik, visszanyúlnak a tervezők az anyagokhoz, színekhez. Mindebből mi csak egy-egy fürdőszobát, vagy a Dedon hordozható, tiritarka rádióit láthattuk.

                                                    Sátorban a hazai dizájnerek
A magyar tervezőkre és produktumokra fókuszáló „madeinhungary” tárlat már évek óta része a kiállításnak. Ám először fordult elő, hogy önálló helyszínen, a Műcsarnok mellett felépített pavilonban láthattuk a nagy lakberendezési és designkiállítások – mindenekelőtt a milánói Salone di Mobile – gyakorlatát követő bemutatót, amely a fiatal és kiváló hazai designerek számára kínált bemutatkozási lehetőséget. A tárlat gerincét a számukra kiírt pályázat zsűrizett munkái, több tucat művész egyedi vagy csoportos alkotása (bútor, lakástextil, ékszer és kiegészítő tárgyak sora) adta. Ehhez kapcsolódott a formatervezéssel, a belsőépítészettel és a lakberendezéssel foglalkozó egyetemek és iskolák tevékenységét ismertető részleg.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!