szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Eredménytelenül zárultak az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium két franciaországi üzemének eladásáról szóló tárgyalások a Latécoere nevű vállalattal – derül ki az anyacég, az EADS vállalatcsoport szerdai közleményéből.

Az Airbus A380 típusú óriásgépe. A pénzzel van a baj
© AP
Az indokolás szerint semmilyen elfogadható megoldás nem született a tárgyalásokon „elsősorban a pénzügyi kontextus miatt”. Mindez nem okoz változást az Airbus stratégiájában, amely az üzemeket leányvállatokká alakítja át, s egy későbbi időpontban kínálja majd eladásra – áll a közleményben.

Sajtóértesülések szerint az euró magas árfolyama, illetve a dollár romlása és a hitelfeltételek miatt nem tudott az Airbus megállapodni a kiszemelt vevő részvényeseivel, hasonlóan a németországi helyzethez.

Az Airbus vezetősége egy évvel ezelőtt a Power 8 néven útjára bocsátott átalakítási terv keretében hat európai: két francia, három német és egy brit üzemben tervezett 10 ezer munkahely megszüntetését jelentette be.

A tervekkel ellentétben az Airbus végül a három németországi üzemét megtartotta és 100 százalékos leányvállalatokká alakította át. A döntés az után született, hogy az MT Aerospace nevű német vállalattal március 27-én megszakadtak a németországi üzemek eladásáról szóló tárgyalások, és ezután nem akadt más befektető. Így végül a Varelben, Nordenhamban és Augsbourgban található gyáraiból az Airbus létrehozta a German Aerostructures Company (GAC) nevű holdingot, amelynek 100 százalékos tulajdonosa az Airbus anyacége, az EADS vállalatcsoport.

Ezzel párhuzamosan a franciaországi Méaulte-ban és Saint-Nazaire-ben, valamint a brit Filtonban található üzemek eladásáról folytatódtak a tárgyalások a francia üzemek dolgozóinak sztrájkjaitól kísérve, akik a német dolgozókkal egyenlő bánásmódot és munkahelyük eladásának leállítását követelték heteken át.

A szakszervezetek számára a franciaországi üzemek megtartása nem jelent győzelmet, ugyanis a vezetőség az eladás meghiúsulása ellenére is megszüntet munkahelyeket és jelezte: 2010-ben további elbocsátások várhatóak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Falnak ment egy Airbus

A motorok tesztelése közben baleset ért egy vadonatúj Airbus repülőgépet a dél-franciaországi Toulouse repülőterén csütörtökön. Tíz ember sérült meg, közülük három súlyosan.

MTI Karrier

Tízezer munkahely veszélyben: sztrájkkal fenyegetőznek az Airbusnál

Az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium szakszervezetei Brüsszelben "közös platformot" hoztak létre, hogy együttesen reagálhassanak a cégvezetés költségcsökkentő tervére, amely félelmeik szerint akár 10 ezer munkahely megszüntetésével is járhat. A szakszervezeti vezetők sztrájkokat is kilátásba helyeztek.

MTI Világ

Hat sebesült egy Airbus A330 próbaútján

Hatan megsebesültek, köztük ketten súlyosan szerdán Franciaországban egy Airbus A330 próbaútja során az utastérben bekövetkezett nyomáscsökkenés miatt - közölte a francia tűzoltóság.

MTI Világ

Arab hercegé az első magán Airbus A380

A leggazdagabb iszlám vallású üzletember, Alwalid bin Talal szaúd-arábiai herceg büszkélkedhet először a hipergazdagok legújabb státusszimbólumával, az új Airbus A380-as óriásrepülőgépével.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Most a katonai óriásgép szállítása csúszik az Airbusnál

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn bejelentette: 1,2-1,4 milliárd eurós többletterhet jelentett a harmadik negyedévben, hogy az A400M jelű, óriás katonai szállító repülőgép első kiszállítása legalább félévet késik a motor fejlesztésének késedelme miatt. Ebből több mint egymilliárd euró az Airbus eredményét, a többi közvetlenül az anyavállalat, az EADS mérlegét terheli.

MTI Gazdaság

Az Aeroflot az Airbus mellett döntött

Orosz sajtójelentések szerint nem csak az dőlt el, hogy az Aeroflot orosz légitársaság 22 Airbus A350-es gépet vásárol, hanem 10 gépet lízingel is a nyugat-európai repülőgépgyártó A330-200 jelzésű modelljeiből.