Kiszervezi védelmi ipari érdekeltségeit a magyar állam
Mely cégeket érint az N7 Holding és a 4iG csoport közötti előzetes megállapodás? Milyen lehetőségeket tartogat az ágazat a hazai beszállítóknak?
Londonban április 2-án ülnek össze a G20-ak vezetői, s az egyik kiemelt téma a válság kezelése lesz. Túl sok konkrétum nem került előzetesen napvilágra, pedig Soros György szerint katasztrófával érne föl, ha nem döntenének konkrét lépésekről a vezetők. A G20 előtt neves közgazdászok és pénzügyi szakértők nevében a Nobel-díjas Edmund Phelps levélben ajánlotta Gordon Brown brit miniszterelnök figyelmébe a pénzügyi rendszer reformjára tett javaslataikat.
A brit fővárosban csütörtökön találkoznak a húsz legnagyobb fejlett és fejlődő gazdaság (G20) vezetői. A Financial Times vasárnap idézte az április 2-án megrendezendő G20-as csúcstalálkozó 24 pontos nyilatkozattervezetét, amelyben a Húszak leszögezik, hogy elszántan törekszenek a növekedés azonnali újraindítására, a protekcionizmus elvetésére, valamint a piacok és a pénzügyi intézményrendszer reformjára. Konkrétumok azonban nemigen rajzolódtak ki a nyilatkozattervezetből.
Soros György magyar-amerikai nagybefektető a szombati The Times-nak adott nyilatkozatában ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy katasztrófával érne fel, ha a G20-országok csütörtöki londoni csúcstalálkozóján nem születnének tényleges döntések. Soros szerint most nem lesz elég általános elvek megfogalmazása, hanem gyakorlati lépéseket kell elhatározni, és ha a találkozó kudarccal végződik, akkor a globális pénzügyi és kereskedelmi rendszer "széthullik".
"A kapitalizmus nem működik". Tüntetés Londonban a G20-as csúcs ellen © MTI |
A válsághoz vezető úton a bankok esetében a kereskedők és a pénzpiaci szereplők között kialakult úgynevezett információs aszimmetria (információs szakadék) és ennek következtében a pénzpiaci szereplők általános pénzügyi kockázat-beárazásának az ellehetetlenülése kulcsszerepet játszott – mutattak rá a résztvevők. Emiatt olyan új szabályozásra tettek javaslatot, amely segít áthidalni az információs szakadékot, amely a szofisztikált pénzpiaci szereplők és a kereskedésben részt vevő ügyfelek között alakult ki. Utóbbiaknak ugyanis túl bonyolultak ezek a pénzügyi eszközök (pl. biztosítási kötvények, jelzálog, derivatívák), nem értik a működésüket, következésképpen az általuk okozott kockázatot sem tudják felmérni. Ugyanakkor a szakemberek szerint a rendszerkockázatok árazásának gyakorlatára is szükség van. A gyengén szabályozott rendszerben ugyanis a rendszerkockázatok nem jelentek meg az árban, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a 2002-2006 közötti hitelbővülés időszakában, amikor a pénzügyi eszközök ára is emelkedett, a hitelintézetek nem képeztek kellő tartalékot és nem erősítették a likviditásukat.
A szabályozási reform kapcsán az egyik felszólaló javaslatot tett a pénzügyi intézmények rövid távú eladósodásának megadóztatására is. Ez arra ösztönözné a pénzintézeteket, hogy a rövid táv helyett inkább közép- illetve hosszú távon adósodjanak el, ennek következtében nagyobb lélegzethez juthatna a pénzügyi szektor is, aminek pozitív hatását az egész gazdaság is élvezné.
A javaslatok között szerepelt a hitelminősítő cégek és a pénzpiaci szereplők közötti érdekkonfliktus problémájának áthidalása is. A válság kialakulása rámutatott, hogy meg kell szüntetni a hitelminősítők oligopol helyzetét, a gazdaságélénkítő programok részeként globálisan több új hitelminősítő céget kellene létrehozni, hogy ezek versenyezhessenek a három már meglévő naggyal, a Moody’s-zal, az S&P-vel és a Fitch-csel, ám egységes javaslat nem született e kérdésben. Abban viszont többen egyetértettek, hogy a hitelminősítőknek csak a hitelminősítéssel kellene foglalkozniuk.
Újfajta pénzügyi intézmények
A pénzügyi intézményrendszer átalakításának részeként – egyebek mellett – javaslatot tettek egy úgynevezett „narrow banking” létrehozására. Ez igazából nem új dolog, korábban a 30-as évek nagy gazdasági világválsága kapcsán a Glass-Steagall törvény hozta létre az Amerikai Egyesült Államokban és a kereskedelmi és a befektetési bankok szétválasztására irányult. A tövényt 1999-ben törölték el. Most ennek újbóli bevezetésére tettek javaslatot a konferencia résztvevői is. Ezek a bankok lehetőséget biztosítanának a fizetési rendszer megvédésére és a bizalom visszaállítására. Ebben a rendszerben a kereskedelmi bankok a náluk elhelyezett betéteket arra használhatnák fel, hogy a fogyasztóknak, valamint a kis- és közepes vállalatoknak hiteleket nyújtsanak ahelyett, hogy kizárólag alacsony kockázatú értékpapírokba fektetnek. Befektetési bankok ugyanakkor nem fogadhatnának el pénzeket háztartásoktól és lehetőleg pénzügyi vállalatoktól sem. Ezek a bankok biztosíthatnák a fogyasztók és a munkahelyeket teremtő kis- és középvállalatok megfelelő finanszírozását, és hozzájárulhatnának a gazdaság reaktiválásához.
Kilengés-szabályozás
A szakemberek a kialakuló buborékok által generált túlzott árkilengésekre is egy irányelvet javasolnának Phelps levele szerint, mert úgy vélik, tévhit, hogy a piacok képesek az önkorrekcióra, ezért nem kell szabályozni őket. A szabályozás a hatóságoknak lehetővé tenné a pénzügyi rendszerben fellépő rendszerkockázatok felmérését és menedzselését, és lehetőséget adna a túlzott árkilengések ésszerű keretek közé szorítására. A szabályozásnak azonban egyszerűnek és átláthatónak kell lennie – jegyzi meg Phelps a levélben.
Nemzetközi fellépés, globális szabályozás
Végül utal arra is, hogy többek által sürgetett igény lenne a válság kezelésében egy új, nemzetközileg egységes pénzügyi szabályozás megtervezése és bevezetése. Különösen nagy szükség lenne a nemzetközi szabályozásra a tőkemegfelelés és a likviditás menedzselésének terén, valamint a vállalatok pénzügyi jelentéskészítésére vonatkozó szabályozásban. Emellett a nemzetközi pénzügyi intézmények megerősítésének fontosságára is felhívja a figyelmet a feltörekvő országok támogatásában.
Szabó Zsuzsanna
Mely cégeket érint az N7 Holding és a 4iG csoport közötti előzetes megállapodás? Milyen lehetőségeket tartogat az ágazat a hazai beszállítóknak?
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. A cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változások kerülnek bemutatásra.
Még mintegy 186 milliárd forint kedvező feltételű pénzügyi forrás érhető el az EXIM-nél a Demján Sándor Program keretében meghirdetett konstrukciókban.
Otthonteremtési hitelprogramról döntött szerdai ülésén a kormány, ennek további részleteit is ismertette Gulyás Gergely.
Magyarország felébredt, pezseg, forr és tüntet, és egész biztosan tudja, mit nem akar. Állampártot. Vélemény.
A HVG újságírói adnak pár tippet a vakációhoz.
Az énekes már elnézést kért, amiért elragadta az aljas indulat.