Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"73e69b26-9a33-405f-8561-6f7011679af5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Soha nem volt jogsija, de most el is tiltották. ","shortLead":"Soha nem volt jogsija, de most el is tiltották. ","id":"20250129_Jogositvany-nelkuli-autos-kergettek-Debrecenben-a-rendorok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e69b26-9a33-405f-8561-6f7011679af5.jpg","index":0,"item":"570d4fd8-82d8-4b21-bce9-113fa7d7c715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Jogositvany-nelkuli-autos-kergettek-Debrecenben-a-rendorok-video","timestamp":"2025. január. 29. 08:17","title":"Jogosítvány nélküli autóst kergettek Debrecenben a rendőrök – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecf4a0fc-fabe-495b-ae4e-da5db05f0e2b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor elégedetlen a kormánymédia teljesítményével, kivéve a Megafont, őket szereti.","shortLead":"Orbán Viktor elégedetlen a kormánymédia teljesítményével, kivéve a Megafont, őket szereti.","id":"20250129_megafon-origo-kormanymedia-atszervezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecf4a0fc-fabe-495b-ae4e-da5db05f0e2b.jpg","index":0,"item":"abe7ff6f-e739-450e-9729-336da13a7c65","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_megafon-origo-kormanymedia-atszervezes","timestamp":"2025. január. 29. 12:17","title":"A Megafonhoz kerülhet az Origo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa lehet a nemzeti csapatnak.","shortLead":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa...","id":"20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21.jpg","index":0,"item":"f261ffe7-81be-43b5-8510-54f6972763d4","keywords":null,"link":"/sport/20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","timestamp":"2025. január. 29. 16:48","title":"Történelmi átigazolás, amiből óriásit profitálhat a magyar fociválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","shortLead":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","id":"20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6.jpg","index":0,"item":"3dacf115-7a25-4f7b-9b2a-ab8bb21aa01a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","timestamp":"2025. január. 30. 07:59","title":"Szupergyors töltéssel támad a legújabb amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"862781de-12de-4bfe-919e-1f3d6072a8f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Beatrix hercegnő második gyermekének névével II. Erzsébet emlékének is adóznak. ","shortLead":"Beatrix hercegnő második gyermekének névével II. Erzsébet emlékének is adóznak. ","id":"20250129_megszuletett-Beatrice-hercegno-masodik-gyermeke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/862781de-12de-4bfe-919e-1f3d6072a8f2.jpg","index":0,"item":"4243bbfb-fd87-409f-b8e8-6a87c73fdf85","keywords":null,"link":"/elet/20250129_megszuletett-Beatrice-hercegno-masodik-gyermeke","timestamp":"2025. január. 29. 16:09","title":"Öröm a brit királyi családban: megszületett a legújabb tag","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f9d31ed-02cc-4b7d-9a39-3ce4150d1887","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Susan Li, a Meta pénzügyi igazgatója szerint a hirdetők nem költenek kevesebb pénzt a cégnél azután sem, hogy a Facebookra felkerülő tartalmak hitelességét már nem ellenőrzi a vállalat.","shortLead":"Susan Li, a Meta pénzügyi igazgatója szerint a hirdetők nem költenek kevesebb pénzt a cégnél azután sem...","id":"20250130_meta-tenyellenorzes-megszuntetese-hirdetesi-bevetelek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f9d31ed-02cc-4b7d-9a39-3ce4150d1887.jpg","index":0,"item":"e4a4b1f7-6389-438d-8acb-0dc02cf49eca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_meta-tenyellenorzes-megszuntetese-hirdetesi-bevetelek","timestamp":"2025. január. 30. 12:03","title":"A Meta állítja: nem csökkent a cég bevétele, miután megszüntette a tényellenőrzést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17514d41-f7ce-42dc-9508-7deb818bc527","c_author":"Földes Márton","category":"vilag","description":"Etnikai ellentétekre hivatkozva és nyersanyagokra vadászva Ruanda és az általa támogatott milíciák offenzívát indítottak Kelet-Kongó nagyvárosának elfoglalására.","shortLead":"Etnikai ellentétekre hivatkozva és nyersanyagokra vadászva Ruanda és az általa támogatott milíciák offenzívát...","id":"20250129_Megtamadott-ENSZ-kontingens-aggodo-Szijjarto-felmillio-menekult-es-ego-kovetsegek---Mi-tortenik-Kongoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17514d41-f7ce-42dc-9508-7deb818bc527.jpg","index":0,"item":"98c534b6-daa1-4166-b9a5-7503105be606","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_Megtamadott-ENSZ-kontingens-aggodo-Szijjarto-felmillio-menekult-es-ego-kovetsegek---Mi-tortenik-Kongoban","timestamp":"2025. január. 29. 17:52","title":"Megtámadott ENSZ kontingens, aggódó Szijjártó, félmillió menekült és égő követségek - Mi történik Kongóban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0dd8cf8-6b21-4bce-bdf3-64ee7aedac5c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sose volt még olyan nézettsége miniszterelnöknek, mint amit Bindzsisztáné produkált.","shortLead":"Sose volt még olyan nézettsége miniszterelnöknek, mint amit Bindzsisztáné produkált.","id":"20250129_majka-csurran-cseppen-nezettseg-10-millio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0dd8cf8-6b21-4bce-bdf3-64ee7aedac5c.jpg","index":0,"item":"481a7409-a33e-464b-b647-28ca2c6da363","keywords":null,"link":"/elet/20250129_majka-csurran-cseppen-nezettseg-10-millio","timestamp":"2025. január. 29. 19:24","title":"Majka dala átlépte a 10 milliós nézettséget, új videóval ünnepelte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Trendek felett: vesztesek és nyertesek a magyar kiskereskedelemben
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nem várt változások következtek be 2008 végére a kiskereskedelemben. A magyar folyamatok – mint több más esetben is – a maguk útját járják, a más országban megszokott trendtől eltérően.
A kiskereskedelemben válság van, de ez nem a globális válság számlájára írandó. 2006 óta nyilvánvaló jelei vannak a kiskereskedelem zsugorodásának – mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária Kft. igazgatója a Budapesti Gazdasági Főiskola által szervezett konferencián.
Az országos kiskereskedelmi hálózatban 2008-ban 6350 milliárd forint, idén január-februárban 958 milliárd forint értékű árut forgalmaztak. A GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb jelentése szerint 2009. február végéig a kiskereskedelmi forgalom 4 százalékkal mérséklődött. Visszaesés elsősorban az élelmiszereken kívüli termékek forgalmában volt tapasztalható, különösen a bútor-építőanyag csoporté, itt 14 százalékos zsugorodást tapasztaltak. Drámaian, 30 százalékkal zuhant a gépjármű- és járműalkatrész-értékesítés. Ugyanakkor – a fogyasztók romló jövedelemi helyzetével, de a változó fogyasztói szokásokkal és árarányokkal is összefüggésben –, ha szerényen is, de bővült a használtcikkek, az üzemanyag- és a csomagküldő kereskedelem forgalma.
A magyar gazdaságra vonatkozó jelenlegi várakozások szerint idén a GDP növekedési üteme 6 százalékkal csökken, a fogyasztói árak a kormány várakozásai szerint 4,5 százalékkal emelkednek – bár Kozák Ákos inkább 3 százalék közeli inflációt vár. A háztartások végső fogyasztása a kormány várakozásai szerint 8 százalékkal esnek idén.
A magyar kiskereskedelem válságát a súlyosbodó makrogazdasági folyamatok mellett a mostani globális krízis is csak erősítette. A kilábalást illetően a Gfk igazgatója leginkább L alakú kilábalásra, azaz a zuhanást követően egy lassú elhúzódó fellendülésre számít.
A magyar kiskereskedelemben lezajló folyamatokról azonban a válság mellett elmondható, hogy nem hasonlítanak a fejlettebb piacokon korábban tapasztalt trendekhez. Magyarország mintha a saját útját járná. A kereskedelmi szakemberek által körülbelül tíz éve felvázolt változások nagy része sem következett be.
A kiskereskedelemre például általában igaz, hogy a helyzetét alapvetően nagy transznacionális vállalatok határozzák meg. Ez Magyarországra csak körülbelül 2005-ig volt igaz Kozák Ákos szerint. A jelenlegi hazai kereskedelmi piacon a hazai kiskereskedelmi vállalatok túlsúlya a jellemző.
A korábbi várakozások voltak egyebek mellett, hogy erőteljes koncentráció és konszolidáció fog bekövetkezni a magyar piacon. Ez sem történt meg. Sőt, egyelőre úgy néz ki, az elkövetkezendő 3-5 évben nem is várható, hogy nagy tisztulás következzen be – mondta Kozák Ákos.
Számítani lehetett arra, hogy hipermarketek növekedési intenzitása csökkenni fog - mint ahogy ez be is következett –, de az például váratlan fejlemény volt, hogy ezzel együtt a szupermarketek előre törnek. A tavalyi évben a válságnak például egyértelmű nyertesei voltak ezek az üzletek. Ilyen nem nagyon van máshol – emelte ki Kozák Ákos.
Európa néhány országában egyértelmű a diszkontosodás is, sőt, a legtöbb nyugat-európai országban a válság még rá is erősített erre a trendre és előretörtek a sajátmárkás termékek. Magyarországon ez sem történik: a magyar fogyasztók 2008 utolsó időszakában nem az olcsóbb termékeket kezdték el vásárolni, hanem mennyiségben fogtak vissza. Vagyis a kiskereskedelmi forgalom volumene esett vissza. 2009-ben történt ugyan már módosulás, de megint különutasok voltunk – mutatott rá a GfK igazgatója.
A költésekben elindult a visszarendeződés. A fejlettebb piacokon a fogyasztók a szolgáltatásokra jellemzően többet költenek, mint az élelmiszerre. Ez a trend nálunk is érvényesült, de a válság ezt is átrendezte. Bár a KSH adatai még nem ismeretesek, Kozák úgy vélte, az élelmiszerre fordított kiadások ismét emelkedhettek 2008-ban. Ez nem túl jó jel, hiszen visszarendeződésre utal - jegyezte meg.
Vesztesek és nyertesek (Oldaltörés)
A piac szereplőit tekintve az élelmiszer-kiskereskedelemnek a hazai láncok, ezen belül is a kisboltok továbbra is jelentős szereplői. Több mint negyedét, majdnem harmadát, vagy a láncba szerveződött vagy a független kisboltok adják. Tavaly a drogériák és a szupermarketek mellett a láncokba szerveződött kisboltok vitték a prímet.
A hipermarketek nem tekinthetők az elmúlt év nyerteseinek. A háztartások által elköltött pénz 3,5 százalékkal csökkent a hipermarketekben 2008 utolsó negyedévében. Alig tudták növelni a vásárlók számát és egy átlagos hipermarket-vásárló összességében 4 százalékkal kevesebb pénzt hagyott ott vásárláskor, mint 2007-ben. A vásárlások gyakoriságának növekedése lelassult és a kosárméret is 5,5 százalékkal, 4325 forintra csökkent. Kozák Ákos szerint ez azt mutatja, hogy a vásárlók nem a hipermarketbe, hanem a kisebb boltokba mennek.
Az egyébként egész Európában jellemző, hogy a vásárlók kevésbé lojálisak, egyre több boltot látogatnak, és kisebb mennyiséget vásárolnak. A korábbi időszakhoz képest tehát relatív visszaesés tapasztalható.
A szupermarketekben viszont ezzel ellentétben 2008 utolsó negyedévében a háztartások által elköltött pénz az infláció felett 12,1 százalékkal nőtt, egy átlagos vásárló összességében 7 százalékkal költött többet, növekedett a vásárlások gyakorisága és a kosárméret is. A szupermarketek emellett jelentősen – 5 százalékkal – növelni tudták a vásárlóik számát is.
A diszkontok esetében Kozák Ákos elvesztegetett előnyről beszélt. Ezek az üzletek ugyanis csak minimálisan tudták növelni a kosárméretet és egy átlagos vásárló is csak minimálisan hagyott ott több pénzt a vásárláskor a tavalyi utolsó negyedévben. Csökkent viszont a vásárlások gyakorisága és kevesebben is mentek diszkontokba vásárolni.
A kisboltok szintén a válság nyertesei közé tartoznak. Bár a kisboltláncok vesztették a legtöbb vásárlót 2008 utolsó negyedévében és némileg csökkent a vásárlások gyakorisága is, a háztartások 3,5 százalékkal költöttek többet ezekben a boltokban, egy átlagos vásárló összességében 7,5 százalékkal hagyott ott több pénzt vásárláskor és jelentősen, 8,5 százalékkal nőtt a kosárméret is. Ez pedig a kisbevásárlások növekedésének arányára utal.
A 2008 végén bekövetkezett trendek váratlan fordulatot jelentettek, szakemberek korábban ezt nem jelezték előre – emelte ki Kozák. A jövőre vonatkozó trendeket illetően viszont emiatt csak óvatos prognózisba bocsátkozott. Alapvetően a szupermarketek és diszkontok részesedésének növekedésére számít, míg a hipermarketek és drogériák által kihasítható részesedést csak expanzió esetén tartja elképzelhetőnek.
A GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az Erste Bank együttműködésével készült előrejelzése szerint egyelőre folytatódnak, sőt elmélyülnek a 2008 őszétől kialakult recessziós folyamatok, bár az utóbbi hetekben a világot jellemző mély pesszimizmus és piaci pánik enyhült. A magyar gazdaságot egyrészt a külső kereslet zuhanása, másrészt a belföldi kereslet gyors szűkülése is sújtja.
Míg 2006-ban a labdarúgó vb jelentős keresletet generált az LCD tévék és a DVD felvevők piacán, addig az idei labdarúgó Eb előtt nem tapasztalható hasonló roham. A visszafogottabb kereslet ellenére a GfK Hungária Piackutató Intézet adatai szerint áprilistól erőteljes árverseny indult meg az LCD tévék csoportjában, a DVD felvelvők piacán azonban nem tapasztalható kedvező változás.
Az idei év első negyedévében tovább csökkent a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért Fogyasztói Bizalom Index (FBI) az előző időszakhoz képest. A magyar háztartások kedvezőtlenebbnek látják jelenlegi pénzügyi-anyagi helyzetüket, és az ország jövőbeli gazdasági helyzetét illetően is borúlátóbbak.
Jelentősen esve mélypontjára süllyedt 2008 decemberében a vásárlási hajlandóság a GfK Hungária legújabb, a magyar kiskereskedelmet vizsgáló kutatása szerint – közölte Kozák Ákos, a piackutató intézet igazgatója.
A magyar háztartások tavaly ruházati termékekre, cipőre és kiegészítőkre átlagosan 104 ezer forintot költöttek, ami 1,8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál – közölte a GfK Hungária Piackutató Intézet.