szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

A megrendelői és az üzemeltetői funkció szétválasztása lehet a budapesti tömegközlekedés jövője, mindenekelőtt azonban azt kell eldönteni, hogy az állam vagy a főváros tartsa fenn a tetemes adóssággal küzdő BKV-t.

A közeljövőben mindenképpen új időszámítás kezdődik Budapest közösségi közlekedésében, az átalakulási folyamatnak csak egy, majdnem jelentéktelen fejezete Kocsis István BKV-vezér lemondásba öltöztetett menesztése. A jövőben várhatóan nagyobb szerepet kap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amely gyakran a BKV vezetésétől eltérő álláspontot fogalmazott meg szakmai kérdésekben.

Információink szerint egyebek mellett épp ezért kell távoznia a közlekedési vállalattól Tomasitz István jogi igazgatónak, aki az elmúlt hónapokban többször került szakmai összetűzésbe a BKK vezetésével.

A BKK megerősítésének tervét a Városháza sem titkolja. Budapest vezetésének célja, hogy több hatáskörrel ruházza fel a BKK-t, egybefogva Budapest teljes közlekedési rendszerét, beleértve a fővároson belüli tömegközlekedést, az elővárosi vasút- és buszvonalak fővároson belüli közlekedését, valamint a parkolási ügyeket – mondta a Világgazdaságnak Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója.

A Magyar Narancsnak adott interjújában Tarlós István is elmondta: sok feladatot és hatáskört akarnak áttelepíteni a BKV-tól a BKK-ba.

Vigye az utasokat

A BKV ma is a közlekedési központ fennhatósága alatt működik, a közlekedéssel kapcsolatos fejlesztések menedzselését már átvette a tavaly ősszel alakult BKK, az átalakítási folyamat azonban csak a személyszállítási törvény elfogadása után zárható le – amint ezt az új városvezetés eddigi tevékenységét összefoglaló, a főpolgármester által a múlt héten bemutatott úgynevezett Zöld Könyv is megjegyzi. A törvényről a szaktárca és a BKK folyamatosan egyeztet.

MTI / Soós Lajos

Az új városvezetés régóta pedzegeti, hogy külön kell választani a megrendelői, az üzemeltetői és az ellenőrzési funkciókat, amelyeket ma még együttesen a BKV tölt be. A BKK-t tulajdonképpen ezért is hozták létre, a központnak azonban egyelőre nincs megrendelői jogosultsága.

A funkciók tervezett elválasztását a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke profiltisztításnak tekinti. Dorner Lajos a hvg.hu-nak elmondta: az üzemeltető cégnek, vagyis a BKV-nak nem az a dolga, hogy stratégiát dolgozzon ki, hanem az, hogy a járatok a menetrendnek megfelelően időben, biztonságban, tiszta járművekkel szállítsák az utasokat. Dorner szerint az ideális az lenne, ha a szolgáltatást a BKK rendelné meg, a BKV pedig eleget tenne neki.

A fenti elképzelésnek azonban ellentmond, hogy a tervek közt szerepel a BKV apportálása a BKK-ba; a VEKE elnöke ezt szükségtelennek tartja. Mint mondta: a BKV betagozódása épp ellentétes lenne a megrendelői és az üzemeltetői szerepek szétválasztásával.

Kinek kell?

A VEKE elnöke szerint az államnak ugyancsak létre kellene hoznia egy megrendelő szervezetet, amely a BKK-val együtt közlekedési szövetséget alkotna. Így a budapesti közösségi közlekedést a BKK, a távolságit pedig az állami intézmény rendelné meg, az agglomerációs járatokért pedig a két szervezet alkotta szövetség felelne. „Az irigyelt nyugati tömegközlekedési rendszerek épp azért irigylésre méltóak, mert közlekedési szövetségben működnek” – tette hozzá Dorner.

Ma még az sem világos, hogy a budapesti közösségi közlekedés megszervezése a jövőben az állam vagy a főváros feladata lesz; ez az önkormányzati rendszer átszervezésétől függ. A hvg.hu információja szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az állami működtetést támogatná, a Belügyminisztérium viszont továbbra is a Fővárosi Önkormányzatra bízná a feladatot.

Tarlós István a Magyar Narancsnak adott interjújában elmondta: csak a személyszállítási törvény elfogadása után derül ki, hogy az állam milyen szerepet vállal a főváros közösségi közlekedésében. Budapest főpolgármestere úgy fogalmazott: ha létrejön a nemzeti holding, a BKV tulajdonosi szerkezete is változik majd, ám neki "majdnem mindegy", milyen arányban. A főváros számára az a fontos, "hogy a közlekedésszervezés felügyelete nálunk maradjon".

Átalakítás előtt
MTI / Manek Attila

A főváros vélhetően örömmel szabadulna a BKV-tól, legalábbis erre utal a főpolgármester egyik korábbi, éles hangú nyilatkozata. „Nyugodtan vigye a kormányzati hivatal a BKV-t adósságostól, metróstól” – így reagált Tarlós István Pesti Imrének, a fővárosi kormányhivatal vezetőjének korábbi felvetésére, miszerint az általa vezetett hivatal is beszállna Budapest irányításába, és példaként épp a közlekedési ügyeket említette.

A főpolgármester a hetilapban megjelent interjú szerint "erőteljesen ambicionálja" a MÁV és a Volán működését összehangoló Nemzeti Közlekedési Holding létrehozását, mivel "a MÁV-val és a Volánnal közös menetrend, azonos vagy egymással harmonizáló jegyrendszer, a részben közös infrastruktúra mind azt eredményezné, hogy a BKV fajlagos költségei csökkennének, és a finanszírozási feltételei javulnának".

Adóssághegyen túl

Noha a metróügy az Alstom-szerződés felmelegítésével megoldódni látszik, a közlekedési vállalatnak – Tarlós szavaival összhangban – szinte kezelhetetlen problémát okoz az a mintegy 70 milliárd forintos külső adósságállomány, amelyet a BKV azóta halmozott fel, hogy a Medgyessy-kormány 2002-ben átvállalta a társaság akkor 40 milliárdos adóssághegyét.

Mivel a szanálással párhuzamosan a finanszírozási struktúrát akkor nem alakították át, várható volt, hogy az adósság újratermelődik, ebben a BKV nem okozott csalódást. A hiteltartozás mellett a cég több százmilliárd forintos belső eladósodottsággal küzd, amely az elöregedett, cserére szoruló járműállománynak köszönhető. Ez az adósság lényegében azt az összeget jelenti, amelyből a leharcolt járműveket le lehet cserélni.

Pillantson a BKV színfalai mögé! - Nagyítás-fotógalériánk a budapesti metról, ahogy az utasok sohasem láthatják
Bődey János

A külső adósságállomány okozta problémára megoldást jelentene, ha a BKV tartozását átvenné az Államadósság Kezelő Központ, amely azt olcsóbb hitelekre tudná váltani – véli a VEKE elnöke. Dorner elmondta: a BKV adósságainak kamatterhe évente 6-7 milliárd forint, így ha az Államadósság Kezelő átvenné a közlekedési vállalat adósságát, a csökkenő kamatterhek miatt akár milliárdos megtakarítást is el lehetne érni. A kormány ezt mind a BKV, mind a MÁV esetében felvetette, döntést azonban még nem hozott.

A témában megkerestük György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettest és Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját is, ám elfoglaltságaikra hivatkozva nem tudtak lapunk rendelkezésére állni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Kocsis nem lemondott, valójában kirúgták – mi áll a háttérben?

Városházi és BKV-s forrásaink a BKK-val való szakmai konfliktusokat sejtik Kocsis István lemondásnak álcázott menesztése mögött. A közlekedési központhoz közeli informátorunk szerint viszont az MVM-es ügyek miatt vált tarthatatlanná a távozó vezérigazgató.

Király Dávid Itthon

Nehezen újítható meg a BKV járműállománya

Jóllehet az olcsón beszerzett, használt járművek rövid távon látványos javulást eredményezhetnek Budapest közösségi közlekedésében, valójában csak tűzoltásra elegendők. Hosszabb távon az új járművek beszerzésének nincs alternatívája.

hvg.hu Itthon

Lezárult az Alstom-ügy – aláírták a szerződést

Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.