Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0da316fc-8cd9-4a73-8aa1-e6f8b8c0abd9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormánypárti publicista azt javasolta, hogy írják össze, mely bírók vettek részt a februári tüntetésen. A DK-s Vadai Ágnes Polt Péter legfőbb ügyész véleményét kérte ki az ügyben, aki a NAIH-hoz továbbította az ügyet.","shortLead":"A kormánypárti publicista azt javasolta, hogy írják össze, mely bírók vettek részt a februári tüntetésen. A DK-s Vadai...","id":"20250312_Az-adatvedelmi-hatosag-vizsgalja-Bayer-Zsolt-birolistazos-kezdemenyezeset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0da316fc-8cd9-4a73-8aa1-e6f8b8c0abd9.jpg","index":0,"item":"1edc9410-ffab-424f-b05a-eb09d31c877b","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Az-adatvedelmi-hatosag-vizsgalja-Bayer-Zsolt-birolistazos-kezdemenyezeset","timestamp":"2025. március. 12. 11:16","title":"Már az adatvédelmi hatóság vizsgálja Bayer Zsolt bírólistázós kezdeményezését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","shortLead":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","id":"20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd.jpg","index":0,"item":"20f68638-68e6-4b06-a02e-779c9aa4a97b","keywords":null,"link":"/elet/20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","timestamp":"2025. március. 12. 15:59","title":"12 centis élő teknős került elő egy férfi alsónadrágjából a reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Ukrajnának nyújtandó biztonsági garanciák megtárgyalása is naprenden van.","shortLead":"Az Ukrajnának nyújtandó biztonsági garanciák megtárgyalása is naprenden van.","id":"20250311_fegyverkezes-ukrajna-haboru-europai-vezerkari-fonokok-parizs-talalkozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"24710f6f-c014-453f-a28e-3d8ff56f85dc","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_fegyverkezes-ukrajna-haboru-europai-vezerkari-fonokok-parizs-talalkozo","timestamp":"2025. március. 11. 11:17","title":"Párizsban tárgyalnak a fegyverkezésről 30 európai ország vezérkari főnökei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5646bcdb-dcd3-4b37-b02d-e0ece244b741","c_author":"SSI Schäfer","category":"brandchannel","description":"A hűtött raktári logisztika élénkebb, mint valaha. Az élelmiszergyártók, szupermarketek, éttermek és gyógyszeripari cégek számára a gyors és megbízható szállítás kulcsfontosságú, ehhez azonban a korábbinál nagyobb tárolási kapacitásra van szükség. Mutatjuk, milyen modern megoldások segítik napjainkban az intralogisztikát.","shortLead":"A hűtött raktári logisztika élénkebb, mint valaha. Az élelmiszergyártók, szupermarketek, éttermek és gyógyszeripari...","id":"20250306_ssi_raktarozas_hutott_logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5646bcdb-dcd3-4b37-b02d-e0ece244b741.jpg","index":0,"item":"733c9406-1a4a-4c05-aad0-4925ac68e405","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250306_ssi_raktarozas_hutott_logisztika","timestamp":"2025. március. 10. 19:30","title":"Raktárak, ahol dermesztő a hatékonyság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SSI Schäfer Systems International Kft.","c_partnerlogo":"587ab37a-5d07-4b1b-898a-62d35ece6a1d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Másfél évvel ezelőtti rossz emlékeket idéz az, ahogy az élelmiszerek ára elszáll, a szolgáltató szektorban pedig nagyon nagy év eleji áremeléseket látunk – így jött ki az, hogy a januári meglepően magas adat után februárban még tovább gyorsult az infláció a KSH friss adata szerint.","shortLead":"Másfél évvel ezelőtti rossz emlékeket idéz az, ahogy az élelmiszerek ára elszáll, a szolgáltató szektorban pedig nagyon...","id":"20250311_inflacio-arak-dragulas-ksh-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24.jpg","index":0,"item":"bd55827a-8126-4119-9094-14bf899ee99b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_inflacio-arak-dragulas-ksh-ebx","timestamp":"2025. március. 11. 08:30","title":"Még tovább nőtt az infláció, az élelmiszerek drágulása 2023 óta nem volt ekkora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71d77a4e-e460-420f-9fd5-b6adbd7e953d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota C-HR most először belsőégésű motor nélküli új verziója háromféle kivitelben debütált.","shortLead":"A Toyota C-HR most először belsőégésű motor nélküli új verziója háromféle kivitelben debütált.","id":"20250312_itt-a-tisztan-elektromos-vadonatuj-toyota-c-hr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71d77a4e-e460-420f-9fd5-b6adbd7e953d.jpg","index":0,"item":"d848abdc-c64c-4252-a384-45a6a889dccb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_itt-a-tisztan-elektromos-vadonatuj-toyota-c-hr","timestamp":"2025. március. 12. 06:51","title":"Itt a tisztán elektromos vadonatúj Toyota C-HR+","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az apjától elidegenedett Vivian Wilson azt állítja, a szülei fizettek azért, hogy ő fiúnak szülessen. ","shortLead":"Az apjától elidegenedett Vivian Wilson azt állítja, a szülei fizettek azért, hogy ő fiúnak szülessen. ","id":"20250312_elon-musk-transznemu-lanya-lombik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664.jpg","index":0,"item":"fc3685cf-b952-4dc6-a352-6efece0aa501","keywords":null,"link":"/elet/20250312_elon-musk-transznemu-lanya-lombik","timestamp":"2025. március. 12. 14:13","title":"Elon Musk transznemű lányának van egy elmélete arról, hogy miért lombikkal fogant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"velemeny.nyuzsog","description":"A magyar külügyminiszter azután szállt bele Sikorskiba, hogy Elon Musk „lekicsizte” a lengyel politikust.","shortLead":"A magyar külügyminiszter azután szállt bele Sikorskiba, hogy Elon Musk „lekicsizte” a lengyel politikust.","id":"20250311_szijjarto-peter-Radoslaw-Sikorski-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"428f5397-746a-4ba1-88b5-8b0eb8c380b4","keywords":null,"link":"/velemeny.nyuzsog/20250311_szijjarto-peter-Radoslaw-Sikorski-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. március. 11. 12:34","title":"Szijjártó Péter nekiment a lengyel külügyminiszternek, szerinte ő az egyik legelvetemültebb háborúpárti politikus Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A megrendelői és az üzemeltetői funkció szétválasztása lehet a budapesti tömegközlekedés jövője, mindenekelőtt azonban azt kell eldönteni, hogy az állam vagy a főváros tartsa fenn a tetemes adóssággal küzdő BKV-t.
A közeljövőben mindenképpen új időszámítás kezdődik Budapest közösségi közlekedésében, az átalakulási folyamatnak csak egy, majdnem jelentéktelen fejezete Kocsis István BKV-vezér lemondásba öltöztetett menesztése. A jövőben várhatóan nagyobb szerepet kap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amely gyakran a BKV vezetésétől eltérő álláspontot fogalmazott meg szakmai kérdésekben.
A BKK megerősítésének tervét a Városháza sem titkolja. Budapest vezetésének célja, hogy több hatáskörrel ruházza fel a BKK-t, egybefogva Budapest teljes közlekedési rendszerét, beleértve a fővároson belüli tömegközlekedést, az elővárosi vasút- és buszvonalak fővároson belüli közlekedését, valamint a parkolási ügyeket – mondta a Világgazdaságnak Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója.
A BKV ma is a közlekedési központ fennhatósága alatt működik, a közlekedéssel kapcsolatos fejlesztések menedzselését már átvette a tavaly ősszel alakult BKK, az átalakítási folyamat azonban csak a személyszállítási törvény elfogadása után zárható le – amint ezt az új városvezetés eddigi tevékenységét összefoglaló, a főpolgármester által a múlt héten bemutatott úgynevezett Zöld Könyv is megjegyzi. A törvényről a szaktárca és a BKK folyamatosan egyeztet.
MTI / Soós Lajos
Az új városvezetés régóta pedzegeti, hogy külön kell választani a megrendelői, az üzemeltetői és az ellenőrzési funkciókat, amelyeket ma még együttesen a BKV tölt be. A BKK-t tulajdonképpen ezért is hozták létre, a központnak azonban egyelőre nincs megrendelői jogosultsága.
A funkciók tervezett elválasztását a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke profiltisztításnak tekinti. Dorner Lajos a hvg.hu-nak elmondta: az üzemeltető cégnek, vagyis a BKV-nak nem az a dolga, hogy stratégiát dolgozzon ki, hanem az, hogy a járatok a menetrendnek megfelelően időben, biztonságban, tiszta járművekkel szállítsák az utasokat. Dorner szerint az ideális az lenne, ha a szolgáltatást a BKK rendelné meg, a BKV pedig eleget tenne neki.
A fenti elképzelésnek azonban ellentmond, hogy a tervek közt szerepel a BKV apportálása a BKK-ba; a VEKE elnöke ezt szükségtelennek tartja. Mint mondta: a BKV betagozódása épp ellentétes lenne a megrendelői és az üzemeltetői szerepek szétválasztásával.
Kinek kell?
A VEKE elnöke szerint az államnak ugyancsak létre kellene hoznia egy megrendelő szervezetet, amely a BKK-val együtt közlekedési szövetséget alkotna. Így a budapesti közösségi közlekedést a BKK, a távolságit pedig az állami intézmény rendelné meg, az agglomerációs járatokért pedig a két szervezet alkotta szövetség felelne. „Az irigyelt nyugati tömegközlekedési rendszerek épp azért irigylésre méltóak, mert közlekedési szövetségben működnek” – tette hozzá Dorner.
Ma még az sem világos, hogy a budapesti közösségi közlekedés megszervezése a jövőben az állam vagy a főváros feladata lesz; ez az önkormányzati rendszer átszervezésétől függ. A hvg.hu információja szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az állami működtetést támogatná, a Belügyminisztérium viszont továbbra is a Fővárosi Önkormányzatra bízná a feladatot.
Tarlós István a Magyar Narancsnak adott interjújában elmondta: csak a személyszállítási törvény elfogadása után derül ki, hogy az állam milyen szerepet vállal a főváros közösségi közlekedésében. Budapest főpolgármestere úgy fogalmazott: ha létrejön a nemzeti holding, a BKV tulajdonosi szerkezete is változik majd, ám neki "majdnem mindegy", milyen arányban. A főváros számára az a fontos, "hogy a közlekedésszervezés felügyelete nálunk maradjon".
Átalakítás előtt
MTI / Manek Attila
A főváros vélhetően örömmel szabadulna a BKV-tól, legalábbis erre utal a főpolgármester egyik korábbi, éles hangú nyilatkozata. „Nyugodtan vigye a kormányzati hivatal a BKV-t adósságostól, metróstól” – így reagált Tarlós István Pesti Imrének, a fővárosi kormányhivatal vezetőjének korábbi felvetésére, miszerint az általa vezetett hivatal is beszállna Budapest irányításába, és példaként épp a közlekedési ügyeket említette.
A főpolgármester a hetilapban megjelent interjú szerint "erőteljesen ambicionálja" a MÁV és a Volán működését összehangoló Nemzeti Közlekedési Holding létrehozását, mivel "a MÁV-val és a Volánnal közös menetrend, azonos vagy egymással harmonizáló jegyrendszer, a részben közös infrastruktúra mind azt eredményezné, hogy a BKV fajlagos költségei csökkennének, és a finanszírozási feltételei javulnának".
Adóssághegyen túl
Noha a metróügy az Alstom-szerződés felmelegítésével megoldódni látszik, a közlekedési vállalatnak – Tarlós szavaival összhangban – szinte kezelhetetlen problémát okoz az a mintegy 70 milliárd forintos külső adósságállomány, amelyet a BKV azóta halmozott fel, hogy a Medgyessy-kormány 2002-ben átvállalta a társaság akkor 40 milliárdos adóssághegyét.
Mivel a szanálással párhuzamosan a finanszírozási struktúrát akkor nem alakították át, várható volt, hogy az adósság újratermelődik, ebben a BKV nem okozott csalódást. A hiteltartozás mellett a cég több százmilliárd forintos belső eladósodottsággal küzd, amely az elöregedett, cserére szoruló járműállománynak köszönhető. Ez az adósság lényegében azt az összeget jelenti, amelyből a leharcolt járműveket le lehet cserélni.
Pillantson a BKV színfalai mögé! - Nagyítás-fotógalériánk a budapesti metról, ahogy az utasok sohasem láthatják
Bődey János
A külső adósságállomány okozta problémára megoldást jelentene, ha a BKV tartozását átvenné az Államadósság Kezelő Központ, amely azt olcsóbb hitelekre tudná váltani – véli a VEKE elnöke. Dorner elmondta: a BKV adósságainak kamatterhe évente 6-7 milliárd forint, így ha az Államadósság Kezelő átvenné a közlekedési vállalat adósságát, a csökkenő kamatterhek miatt akár milliárdos megtakarítást is el lehetne érni. A kormány ezt mind a BKV, mind a MÁV esetében felvetette, döntést azonban még nem hozott.
A témában megkerestük György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettest és Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját is, ám elfoglaltságaikra hivatkozva nem tudtak lapunk rendelkezésére állni.
Kifordult egy BKV-busz ajtaja múlt héten a Déli pályaudvarnál, egy trolipótláshoz használt busznak pedig az egyik ablaka esett ki, a gumikerettel együtt.
Városházi és BKV-s forrásaink a BKK-val való szakmai konfliktusokat sejtik Kocsis István lemondásnak álcázott menesztése mögött. A közlekedési központhoz közeli informátorunk szerint viszont az MVM-es ügyek miatt vált tarthatatlanná a távozó vezérigazgató.
Jóllehet az olcsón beszerzett, használt járművek rövid távon látványos javulást eredményezhetnek Budapest közösségi közlekedésében, valójában csak tűzoltásra elegendők. Hosszabb távon az új járművek beszerzésének nincs alternatívája.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
Hiába ígért családi adóparadicsomot Orbán Viktor, és hiába hirdeti a Fidesz ezernyi jó hírét, a magyar választók 56 százaléka kormányváltást akar – derül ki egy friss közvéleménykutatásból.