szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki.

A BKK ezt arra reagálva közölte hétfőn, hogy a BKV-figyelő blog több auditáló, tanácsadó szerződésről azt írta, "felülárazták" őket. A központ szerint a gazdálkodáson mindig lehet javítani, és ezen folyamatosan dolgoznak is, de ez a probléma a finanszírozásinál jóval kisebb.

Hangsúlyozták, hogy a BKV idei működése 139 milliárd forintba kerül, ebből az utasok 50 milliárd forintot (jegyárbevétel), az állam pedig 16 milliárd forintot (árkiegészítés a tanuló- és nyugdíjasbérletek után) ad, mintegy 73 milliárd forint a különbség, amit nem fedez senki.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén dönthet arról, hogy a probléma megoldása érdekében hatmilliárdot saját költségvetéséből átad intézmények, iskolák költségvetése terhére, illetve ötmilliárd forintot megspórol a BKV működésén. Csökkenthetik a béren kívüli juttatásokat, újratárgyalhatják és visszafoghatják a nagy szolgáltatási szerződéseket (telekommunikáció, informatika stb.), mérsékelhetik az üdülőkre és a munkásszállókra fordított kiadásokat, felülvizsgálhatják a szolgálati járatokat.

Kitértek arra is, hogy a BKV azért is van most nehéz helyzetben, mert a múltban felvett 58 milliárdos adósságot is ki kell fizetni, és az idei finanszírozás sincs megoldva, a BKV közszolgáltatási szerződése pedig idén április végén lejár, és a stabil működéshez több évre szóló, előre látható pénzügyi alapokon nyugvó új megállapodást kell kötni.

A közgyűlési határozati javaslat elfogadása esetén a működéséhez minimálisan szükséges kötelezettségvállalásokat is vissza kell fognia a BKV-nak. Hozzátették, hogy ha a pénzügyi helyzet miatt elmaradnak a járművek fővizsgái és az alkatrészbeszerzések, akkor ezeket később nagyobb, egyszeri kiadással lehet csak kezelni.

Két BKV-s szakszervezeti szövetség vezetője hétfőn azt közölte, hogy leállították a vállalatnál az alkatrészek beszerzését, ezért bizonytalanná vált, hogy meddig tudják a járműveket forgalomba adni, mivel emiatt nehezebben lehet javítani őket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!