Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A brutális idei aszálykárnak csak a töredékét tudja enyhíteni a kormány, amely azonban nem mond le az álmok szövögetéséről: újabban a sertéságazat felfuttatását tekinti stratégiai céljának.
Négyszázmilliárd forintot meghaladó kárt okozott az idei aszály – állítja a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ). Ez legalább a GDP 1,3 százaléka. Végleges mérleg még nincs, de a társas gazdaságok érdekképviselete szerint őszi búzából például 500 ezer tonnával, árpából és zabból legalább 200 ezer tonnával kevesebbet arattak, mint egy átlagos évben. Nagyjából százezer hektáron nem tudták betakarítani a repcét, és drámai képet mutatnak a kiégett kukoricatáblák is. A csapadékhiány az állattartókat sem kímélte, a takarmánytermő területeit ért károk mellett az elhullások, a tejhozam, a súlygyarapodás és a termékenység csökkenése sokszor tízmilliárdos veszteséget okozott a szarvasmarha-, a sertés- és a baromfitartóknak is.
Ennek tükrében kevesli a MOSZ azt a 8,3 milliárd forintot, amit a felerészben a termelők, felerészben az állam befizetéseivel feltöltött kárenyhítési alapból juttat a gazdáknak a kormány, ráadásul úgy, hogy a tavaszi fagykárok enyhítését is abból finanszírozza. „A kárenyhítési alap felülről nyitott, a jelenleg benne lévő összeget a kormány a tényleges károk ismeretében kiegészíti” – mondta a HVG kérdésére Czerván György, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) államtitkára, hozzátéve azonban, hogy ennek a költségvetés helyzete azért határt szab. Czerván szerint is jelentős csapás érte a mezőgazdaságot, de annak mértékét csak a betakarítás után, november második felében lehet számszerűsíteni. A kár ellentételezéséhez a veszteséget üzemenként kell kiszámolni, mégpedig az egyes növényféleségeknél bekövetkezett terméskiesést átlagolva. Enyhítésre az számíthat, akinél a hozamérték-kiesés és a terméscsökkenés 30 százaléknál nagyobb. Akik ennél kisebb veszteséget szenvedtek el, nem jogosultak állami mankóra – noha a 400 milliárdban az ő káruk is benne van. A jogszerűen bejelenthető igényeket az is csökkenti, hogy a terményárak jelentősen, 30-40 százalékkal emelkedtek, így az „elvárt” 30 százalékos hozamérték-kiesést csak ennél nagyobb terméscsökkenéssel lehet produkálni.
A kárenyhítési alaphoz csak növénytermesztők csatlakozhattak, az állattartók kárait az úgynevezett állatjóléti támogatások növelésével és előrehozott kifizetésével próbálja enyhíteni a kormány. Ez 10 milliárd forintos többletet jelent. Emellett előrehozzák a területalapú támogatások és a különleges tejtámogatások előlegének kifizetését is, ami október második felében összesen 150 milliárd, illetve 7 milliárd forint átutalást jelent.
Az állattartók nem jutnak messzire a tízmilliárdos többlettel, a MOSZ számításai szerint például a sertéságazatban összességében csak 2-2,5 milliárd forinttal nőhet a támogatás, miközben a veszteség tízmilliárdos nagyságrendű. Az aszály és az exportkereslet annyira leapasztotta a takarmánybúza-készleteket, hogy e terményt a piacon szinte már nem is lehet megvásárolni, a katasztrofálisnak ígérkező kukoricatermést figyelembe véve pedig még fizikai takarmányhiány is előállhat – jövendöli az érdekképviselet. Ezzel szemben a VM-nél úgy vélik, nem ilyen sötét a kép, legalábbis egyelőre: a takarmánybúza azért fogyott el ilyen gyorsan, mert az idei termés átlagosnál nagyobb hányada lett étkezési minőségű, a kukoricára vonatkozó legutóbbi, augusztus végi termésbecslés szerint pedig a hazai felhasználásnál azért több terem. Az akkori adatok 4,7 millió tonnás termést vetítettek előre, a hazai, takarmány- és ipari célú felhasználás pedig 4 millió tonna – állítja Czerván. Igaz, ez az előrejelzés még romolhat, mert augusztus vége óta folyamatos a szárazság, és arról nincs adat, hogy az állattartók mennyi kukoricát kötöttek le. Az export ár- és logisztikai kérdés is – tette hozzá az államtitkár, és tény, hogy a Duna alacsony vízállása sok fejtörést okoz a gabonaexportőröknek.
Ahogy az aszálykárok enyhítésére irányuló törekvésekben is látszik, hogy az uniós szabályok és a büdzsé szorult helyzete beszűkíti az agrárkormányzat mozgásterét, úgy a nemrég a kormány által jóváhagyott, „a sertéságazat helyzetét javító stratégiai intézkedésekről” szóló előterjesztésen is megmutatkozik a pénzhiány. A hétéves távlatra tervezett intézkedéssorozat a most drasztikusan alacsony, kevesebb mint 3 millió darabos sertésállományt 6 milliósra futtatná fel; a fejlesztések finanszírozási igénye összesen 670–700 milliárd forint. Azaz ennyi lenne. Ebből közel 300 milliárdot uniós pályázati források tehetnének ki, ennek negyedére nemzeti költségvetési forrást kellene előteremteni. Szükséges a magántőke bevonása is, ami azonban – a hitelek támogatásán keresztül – szintén feltételez költségvetési forrásokat.
A tervek realitását jól jelzi, hogy a stratégia megvalósításának első évében, 2013-ban csupán 2,6 milliárd forint jut e célra. „Ez éppen 2,6 milliárddal több, mint eddig bármikor” – reagál a kritikákra Czerván, aki szerint most az a fontos, hogy a stratégia megalapozása elkezdődjön. Az első teendő a termelői és a feldolgozói kapacitások felmérése, valamint a kutatás-fejlesztés beindítása. A 2014-től életbe lépő új uniós agrárszabályozás keretében pedig Magyarország prioritásként kezeli a sertésstratégia finanszírozását, más állattenyésztési ágazatok, az öntözés és a kertészet fejlesztése mellett – fűzte hozzá az államtitkár. Rövid távon ezzel együtt is tovább fog csökkenni az állomány, amire mérget vesznek a piaci szereplők, mert az emelkedő takarmányköltségeket a termelők és a feldolgozók csak részben tudják beépíteni az áraikba.
A sertésstratégia elfogadása ugyanakkor jel lehet arra is, hogy a VM-en belül a pragmatikus agrárgazdálkodás hívei és a hagyományos kisparaszti gazdálkodást erősíteni próbáló romantikus agrárfundamentalisták közötti harcban az előbbiek legalábbis csatát nyertek. Szakmai kifogást még a MOSZ sem emelt, legfeljebb a terv illuzórikus voltát hangsúlyozta. Nyilván erőteljesebb lett volna a kritika, ha például a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács által forszírozott és a hírek szerint Orbán Viktor szívének is kedves Egy porta egy koca program erőteljesebben megjelenik a dokumentumban. Ám azt csupán a közfoglalkoztatás bizonyos szegmensében alkalmazható elemként említi, ahol az önellátás, illetve regionális ellátás a cél.
Bár főleg az időjárás számlájára írható az agrárteljesítmény idei visszaesése, a VM kritikusai szerint az elmúlt két évben a tárcának nem sikerült megfordítania a mezőgazdaság leépülését. Az agrárkormányzat azzal büszkélkedik, hogy az uniós csatlakozás óta tavaly produkálta a legjobb évét az ágazat: rekordméretű, 2,7 milliárd eurós külkereskedelmi aktívumot ért el, teljesítménye nélkül a GDP visszaesést mutatott volna. Ez aligha vitatható, ellenben az alapanyag-túlsúlyos termelési szerkezet rendkívül sérülékennyé teszi az ágazatot.
Ezen segíthet valamelyest, ha sok év múlva netán eredménye lesz a feldolgozók helyzetbe hozását is tartalmazó sertésstratégiának, de – emlékeztetnek szakértők – az állattenyésztés fejlesztését eddig csak szavakban támogatta a kormány. A nemzeti kiegészítő (top up) támogatást sem növelte, holott erre az uniós csatlakozáskor elfogadott szabályok lehetőséget adnának – ellenzékben a Fidesz ezt még elvárta volna elődeitől. A kritikusok a lanyha beruházásokkal is példálóznak: ezek értéke a 2010-es drasztikus visszaesés óta némileg növekszik ugyan, de a tavalyi 238,8 milliárd forint a 300 milliárd forintos közvetlen területalapú támogatással szembeállítva már korántsem ad okot büszkélkedésre.
KELEMEN ZOLTÁN
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.
Dopeman a „Jó arcok”-at, Kocsis Máté a „Zebra” nevű kört vezeti. Na de melyik kört vezetheti Schmidt Mária?
Nem kell már tartós tejet venni, jön a világháború, kivéve Magyarországon – üzeni Orbán. Megnéztük, mi igaz az állításaiból.
Kellemes zenei aláfestés jellemzi, egy mosolygó pap is felbukkan benne.