Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Megjelent a jogszabálytervezet a Vidéki Otthonfelújítási Program változtatásáról, ami révén a nyugdíjasok is jogosultak lehetnek a támogatásra. Van azonban más érdekesség is a dokumentumban, és nem csak a nyugdíjasoknak.","shortLead":"Megjelent a jogszabálytervezet a Vidéki Otthonfelújítási Program változtatásáról, ami révén a nyugdíjasok is jogosultak...","id":"20250221_otthonfelujitasi-tamogatas-nyugdijasok-szamara-itt-vannak-a-reszletek-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0.jpg","index":0,"item":"d910d1ec-1c68-4a57-8fd5-b2ea43137194","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250221_otthonfelujitasi-tamogatas-nyugdijasok-szamara-itt-vannak-a-reszletek-ingatlan","timestamp":"2025. február. 21. 08:47","title":"Kijöttek a részletek arról, hogyan juthatnak majd otthonfelújítási támogatáshoz a nyugdíjasok ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Fehér Ház szerint félreértették az FDA-ban Donald Trump gender-rendeletét, nem tiltják be ezeket a szavakat.","shortLead":"A Fehér Ház szerint félreértették az FDA-ban Donald Trump gender-rendeletét, nem tiltják be ezeket a szavakat.","id":"20250220_szavak-amerika-tiltas-no-fogyatekkal-elo-idos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"1c1bc44d-67bc-48ef-9890-70239ec1c9ab","keywords":null,"link":"/elet/20250220_szavak-amerika-tiltas-no-fogyatekkal-elo-idos","timestamp":"2025. február. 20. 20:08","title":"Véletlenül megtiltották amerikai kutatóknak, hogy olyan szavakat használjanak, mint a nő, a fogyatékkal élő és az idős","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41da6e78-d3d2-4013-a9d9-6da3fb3933c6","c_author":"Galicza Dorina","category":"kkv","description":"Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat és melyiknek kell mennie? Elég, ha lekerülnek az étlapról az olajban sült ételek? És egyáltalán, miért lett hirtelen akkora gond a büfék működése? Most mindent elmagyarázunk. ","shortLead":"Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat...","id":"20250222_aluljaro-sutes-langos-bufe-Budapest-Nyugati-fovarosi-onkormanyzat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41da6e78-d3d2-4013-a9d9-6da3fb3933c6.jpg","index":0,"item":"af253d99-d092-4901-82d2-a0b3882b4ffe","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_aluljaro-sutes-langos-bufe-Budapest-Nyugati-fovarosi-onkormanyzat-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 11:00","title":"Hogy kaphatok még mindig lángost, ha tilos a sütés az aluljáróban? – minden, amit az új fővárosi intézkedésről eddig tudni lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"126786b9-f957-41d3-8fdf-61ca53bd260f","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az áramcég 3200 fészekkel várja a gólyákat, és új költőládákat erősít az oszlopokra a vércsék és sólymok számára is.","shortLead":"Az áramcég 3200 fészekkel várja a gólyákat, és új költőládákat erősít az oszlopokra a vércsék és sólymok számára is.","id":"20250220_Tobb-szaz-milliot-kolt-golyafeszkekre-az-EON","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/126786b9-f957-41d3-8fdf-61ca53bd260f.jpg","index":0,"item":"08eb2493-b351-43e9-8115-c511852bbe7e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250220_Tobb-szaz-milliot-kolt-golyafeszkekre-az-EON","timestamp":"2025. február. 20. 21:27","title":"Több száz milliót költ gólyafészkekre az E.ON","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártóban, amelyet a magyar állam, illetve a Fidesz-közeli Magyar Vagon kívánt felvásárolni. A felvásárlást a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt nem engedélyezte.","shortLead":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo...","id":"20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3.jpg","index":0,"item":"7e50233c-beed-4d0b-979a-90f0373f3a7e","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","timestamp":"2025. február. 21. 17:11","title":"A Magyar Vagon az orosz háttér miatt kisiklott Spanyolországban, de lett másik befektető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit a sörszövetségtől kapott.","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke szerint elenyésző tétel volt a havi félmillió forint feletti összeg, amit...","id":"20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d29a6454-20e9-4286-98cb-6a05bba58101.jpg","index":0,"item":"529325f6-1d08-46d8-91bd-949089127fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-tanacsadas","timestamp":"2025. február. 21. 19:57","title":"Lánczi Tamás elárulta, mit dolgozott a Magyar Sörgyártók Szövetségének jó pénzért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"573ae6fb-8b1f-48cb-92fb-7773f318275f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google minden jel szerint beépíti az androidos telefonok alapértelmezett, SMS-eket is kezelő alkalmazásába az üzenetek küldési utáni szerkesztésének, visszahívásának és törlésének lehetőségét.","shortLead":"A Google minden jel szerint beépíti az androidos telefonok alapértelmezett, SMS-eket is kezelő alkalmazásába...","id":"20250221_android-google-messages-uzenetkuldo-uzenet-visszavonasa-torles-szerkesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/573ae6fb-8b1f-48cb-92fb-7773f318275f.jpg","index":0,"item":"3f671691-2e83-4362-b5e3-9a34d8ad3b91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_android-google-messages-uzenetkuldo-uzenet-visszavonasa-torles-szerkesztes","timestamp":"2025. február. 21. 08:03","title":"Nagy változás jön az androidos telefonokra: visszavonhatja majd a már elküldött SMS-eket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"417e2868-2f8e-4057-9e00-8851fc11d949","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy-egy példánnyal az eredeti modellből manapaság is össze lehet futni a Balkánon.","shortLead":"Egy-egy példánnyal az eredeti modellből manapaság is össze lehet futni a Balkánon.","id":"20250221_Ultraolcso-autokent-terne-vissza-a-legendas-Yugo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/417e2868-2f8e-4057-9e00-8851fc11d949.jpg","index":0,"item":"90ed1f0b-e036-4a55-a6c9-87fe9213a6f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Ultraolcso-autokent-terne-vissza-a-legendas-Yugo","timestamp":"2025. február. 21. 20:20","title":"Ultraolcsó autóként térne vissza a legendás Yugo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Továbbra is csúszásban van a fővárosi tömegközlekedést gyorsítani és optimalizálni hivatott, hatmilliárd forintból épülő forgalomirányítási projekt, de emiatt félmilliárd forinttal is kevesebbe kerülhet majd a BKK-nak. A késésért ugyanis eddig 480 millió forint kötbért fizettettek az informatikai rendszerszállító Synergonnal. Ahol a méretes zakó következményeit egyelőre nem vállalta magára az egész menedzsment.
Az eredeti nevén Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (továbbiakban: Futár) lényege – a BKK honlapján található aloldal – beköszönő szövege szerint alapvetően a fővárosi tömegközlekedés gyorsítása. A szerényen az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztéseként definiált, mintegy 6,7 milliárd forintos fejlesztési beruházást a jelenlegi elképzelések szerint 2014 tavaszára fejezik majd be.
A Futárnak azonban valójában már működnie kellene. A Synergon Informatika Nyrt. (a fővállalkozó Synergon Intergrátor Kft. anyavállalata) még az áprilisi rendes közgyűlési előterjesztésében is úgy számolt, hogy 2013-ban befejezik a projektet. Október elején azonban még mindig azzal került be a Futár a hírekbe, hogy az induló tesztüzemről az Index levette a keresztvizet, mondván: a tíz közlekedési csomópontban a telepített, installált és bekapcsolt információs táblák jócskán alulmúlják a várakozásokat. Azóta is nagy a csend.
Van, ahol már bekapcsolták az információs táblát
Fülöp Máté
Mit is tud (majd) a Futár?
A Futár definíciója, hogy „a műholdas járműkövetésen alapuló rendszer nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órán át történő felügyeletét, a menetrendszerű közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást”. A komplex informatikai és forgalomkezelési rendszer egyik kulcsa az a „nyomkövető” fedélzeti számítógép, amit a járművek kezelnek majd: ez a rendszer mondja és/vagy mutatja meg számukra, hogy például a hivatalos menetrend tartásához sietniük vagy lassítaniuk kell-e a következő megálló felé haladva. De ezen az eszközön keresztül kommunikálhat a vezető a diszpécserrel, és ez az eszköz biztosítja az utasok számára aktuális és pontos utazási információkat, ami az utastérben lévő kijelzőkre kerül.
A Futár első körben a buszok, villamosok és trolik közlekedését optimalizálja majd, az alapvetően informatikai beruházáshoz a BKK és a BKV összesen mintegy 4 milliárd forintnyi uniós támogatást kapott különböző fejlesztési forrásokból és az Új Széchenyi-tervből.
Az már réges-rég feledésbe merült, hogy a projekt még 2010-ben indult, és azóta már többször is hosszabbították a határidőt. Az elmúlt években összeszedett késedelmekért nem lehet egyetlen okot felelőssé tenni – állítja a BKK, amely csak tavaly vette át a projekt irányítását. A hvg.hu kérdésére a cég kommunikációs osztálya közölte: a Futár átvételekor az addig elkészült, „félkész műszaki tartalom nem volt kielégítő színvonalú”. Ezért a fővállalkozóval együtt úgy döntöttek, hogy az informatikai megoldást szállító spanyol és olasz alvállalkozókat lecserélik.
A végéhez közelítenek
A csúszás innentől fogva főként szerelési problémákra vezethető vissza. Most épp a villamosokkal akadtak különböző műszaki problémák. Jelenleg a nehézséget az jelenti, hogy a Futárral felszerelt villamosok tesztelésekor olyan problémákba ütköztek, amivel korábban sem a Synergon, sem a BKK és a BKV nem találkozott. Igaz, ennyire bonyolult rendszert nem is telepítettek korábban a járművekre. „Ez a technikai nehézség a projekt megkezdése előtt a villamosok normál működését nem befolyásolta, hiszen sosem rendelkeztek olyan modern beépített rendszerrel, mint amilyen a jelenlegi fejlesztéskor kerül a járművekbe. Ez egy rejtett hiba tehát, melyet a Futár rendszer beépítése előtt nem ismerhettünk” – írta tájékoztatásul a BKK.
A megoldás időigényes, pláne, hogy a műszaki problémákon túl a tervezés, valamint a hatósági engedélyeztetés nehézségei is lassítják a munkát. Ez a legfőbb magyarázata, annak, hogy a Futárt csak 2014 tavaszára ígérik befejezni.
Eközben ütemesen zajlik a közterületi kijelzők rendszerbe kapcsolása is. Az október elején tíz kijelzővel indult tesztüzem jelenleg már 30 közlekedési csomópontban működik – nagyobb fennakadás nélkül. Ez persze még messze van attól, amikor majd több mint 250 helyszínen lesz valós idejű járatinformációkat közlő tájékoztatás, de a BKK azt közölte, miközben a kisebb hibákat folyamatosan elemzik, az elkövetkezendő hetekben fokozatosan növelni fogják a működő kijelzők számát. „Csoportosan állítunk üzembe újabb kijelzőket, de a finomhangolások és az esetleges rendszermódosítások idejére a közterületi kijelzők vezérlését még lekapcsoljuk, hogy elkerüljük a téves menetrendi adatok megjelenését” – írta válaszként a projekt vezetője. Hozzátéve: a tervszerű leállások célja, hogy a kijelzők stabilabban működjenek.
Kötbér: kifizetés alatt
A 6,7 milliárd forintos Futár projekt csúszásának van azonban egy másik következménye is. A korábbi határidő-módosítások miatt a Synergont eddig összesen mintegy 480 millió forint kötbér megfizetésére kötelezte a megrendelő. Ennél az összegnél is magasabb volt az indulóösszeg, de a BKK végül számos olyan tényezőt számításba vett, amelyben kiderült, hogy a Synergon a saját hibáján kívül nem tudott a projekttel a kellő tempóban haladni. Ilyen elismert csúszás állt elő például a BKV-járművek műszaki hibái miatt, de azért is, hogy a Combinók gyártója nem kívánt a projektben együttműködni.
Van, ahová most telepítik
Facebook / BKK
A teljes projekt mintegy 8 százalékát jelentő összeg késedelmi kötbérként való visszatartását a fővállalkozó cég el is ismerte, és a kifizetésével kapcsolatban nincs vita a BKK és a Synergon között. Ezért is meglepő, hogy a témában a Synergonnál behúzták a kommunikációs vészféket.
Hivatalosan is megkerestük a Synergont, a csak írásban feltehető kérdésekre (melyben többek közt azt is megkérdeztük, hogy a cég olvasatában mi a Futár csúszásának az oka, és hogy valóban elismerték-e már a több százmillió forintos kötbért, illetve hogy azt mikor, hogyan fizetik ki, és emiatt ki és mikor vállalja a részvényesek felé a felelősséget) napokkal később annyit válaszoltak, csak „a tőkepiaci törvények szerint már közzétett információkat”tudják megosztani.
Számok, cégek, referenciák
A Futár 2293 jármű (1536 autóbusz, 612 villamos és 145 trolibusz) felszerelését jelenti egy olyan műholdas nyomkövetővel – egyes típusoknál kijelzővel, de minden típusnál a hangbemondásos, műholdas alapú automatizálással –, ami a budapesti közlekedés kiszámíthatóságát és menetrendtartási képességének drasztikus javulását ígéri. A fővállalkozó a Synergon Intergrátor Kft., a rendszer alapjait és legfőbb elemeit viszont alvállalkozóként a német IVU Traffic Technologies AG szállítja. Az IVU-nak jó referenciái vannak Londontól Berlinig, Hollandiától Svédországon át Ausztriáig. A közterületi kijelzőket szintén egy német cég, a Lumino GmbH biztosítja, a karbantartást nem igénylő eszközöket több német nagyváros mellett Rotterdam, Moszkva és Szentpétervár is használja. (forrás: bkk.hu)]
Ez gyakorlatilag annyi, amit eddig egyetlen apró hírben közöltek október 31-én: az igazgatótanács elnöke, Jutasi Zoltán lemondott, és helyére Gansperger Gyulát választotta a testület a tagjai közül. A Synergon a tőzsde honlapján kiadott közleménye szerint Jutasi a tagságáról is lemondott, és a társaság audit bizottságában is megszűnik a tagsága. Indoklás nem szerepelt a közleményben, és a Synergon ezzel kapcsolatban is csak annyi információt közölt, hogy rövidesen rendkívüli közgyűlést hívnak össze.
A cég válaszlevelében ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozás „részvényárfolyamát befolyásoló információ megjelentetése, illetve a részvényárakra gyakorolt bárminemű befolyásolás, legyen az találgatás, vagy nyilatkozatból származó információ, adat, szám, a bennfentes információval történő visszaélés lehetőségét vetíti előre, mely jelentős felügyeleti vizsgálatot és a Btk. alkalmazását írja elő!” Noha nem gondoljuk, hogy attól, hogy egy cég papírjai a tőzsdén forognak, ne lehetne írni róla – pláne egy ilyen súlyú ügyben –, a válaszlevél végére írt Synergon-javaslatot megfogadva, e kérdésekkel is a megrendelőhöz fordultunk.
„A kötbérek kiszabásával az érvényben lévő szerződés és a jogszabályok szerinti kötelezettségünknek teszünk eleget” – írta a BKK sajtóosztálya. Megerősítették, azzal, hogy a kötbérezést és annak összegét is elismerte a Synergon, gyakorlatilag az összeg a BKK számára lehívható. Úgy tudjuk, hogy a megrendelő ezt nagyrészt már meg is tette, mivel a mintegy 480 millió forintos összegből több mint 350 millió forintot már le is vontak az esedékes számlakifizetésekből. A fennmaradó résszel kapcsolatos elszámolások pedig a napokban befejeződhetnek. A 480 milliós összeg azonban még nem a teljes kötbér, mivel a legutóbbi negyedévben bekövetkezett késések „kiszámlázása” még nem történt meg. A kötbér így végül könnyen lehet, hogy a félmilliárd forintos szintet is meghaladja.
Az eddigi tapasztalatok szerint ahol bekapcsolták már a rendszert, a szoftver jól teljesít, és ha a villamosok szerelése is befejeződik, illetve a felbukkanó szoftverhibákat is javítják, a projektet befejezetté nyilváníthatják. Jelenleg több mint 1600 buszba már beépítették a szükséges informatikai infrastruktúrát, és a trolik felszerelése is a végéhez közeledik. A villamosok ügye azonban még csak most indult el, a több mint 600 szerelvényből alig egy tucatba építették be a szükséges eszközöket.