szerző:
Torontáli Zoltán

Ha megszokta, hogy évfordulókor a biztosítókat megversenyezteti, és mindig egyre olcsóbb kgfb- vagy cascodíjakat kap, akkor idén vegyen egy nagy lélegzetet, mielőtt megnézi az ajánlatokat. A piac elérte a mélypontot, és várhatóan díjemelés jön. A legnagyobb emelést a fuvarozók kaphatják a nyakukba, de ők nagyon nem szeretnék ezt cipelni, ezért megpróbálják majd áthárítani – például önre.

Alaposan felkavarta az állóvizet a Netrisk biztosítási alkusz portálja, amikor nemrég közölte, hogy az év első felében 17 százalékos, éves összehasonlításban pedig 22 százalékos emelkedést regisztrált a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) átlagos díjában. Míg a személygépkocsik átlagos kgfb-díja július végén – a portál saját adatai szerint, és a saját ügyfélkörében – 26 ezer 311 forint volt, a szakmai előrejelzésben azt sem tartották kizártnak, hogy a jövő évközben kötött szerződéseknél már 30 ezer forint fölé emelkedik a mutató (és még erre jön a 30 százalékos baleseti adó).

Nagy Koppány, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti igazgatója a minap egy konferencián már csitítani kényszerült a kedélyeket. Egyrészt arra hivatkozott, hogy a 20 (vagy akár 30) százalék körüli emelkedést a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) eddigi adatai nem támasztják alá. A szövetség teljes piacra (és nem csak netriskes ügyfelekre) vonatkozó adatai szerint ugyanis a kgfb-átlagdíj egy év alatt 19 ezer 887 forintról 21 ezer 910 forintra emelkedett, vagyis 10 százalék körüli volt csak a drágulás. A casco biztosítások ugyanezen időszak alatt 4 százalékos díjemelkedést mutattak, és az első félév végén 79 ezer 210 forintos átlagon álltak (egy teljes évre vonatkozóan). A személygépkocsi-kgfb a 2010-es díjszint 65 százalékán áll jelenleg, míg a teherjárműveknél ez az arány 90 százalék, vagyis öt év alatt a magánügyfeleknél elég nagy csökkenés volt tapasztalható.

Baleset után az Árpád hídon
©

Ugyanakkor az MNB is elkerülhetetlennek tartja a díjemelést, mert a korrigált kárhányad 80-90 százalék közé nőtt, sőt egyes teherjármű-kategóriákban már meghaladja a 100 százalékot. Utóbbi esetben ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a biztosítóknál a díjbevételek nem fedezik az okozott károk után kifizetett javítási összegeket. Nagy Koppány viszont azzal ütötte el a téma élét, hogy azt mondta, „ha a díjemelés el is érné a 30 százalékot, akkor sem lenne több egy jó kávé áránál havonta”. A felügyeleti igazgató itt a személygépkocsi-kgfb-re gondolt, és prognózisát a hvg.hu érdeklődésére egy másik nagy online portál, a biztositas.hu is megerősítette, szerintük évi 1-2 ezer forintos drágulásra számíthatnak az ügyfelek.

A fuvarozók 5 százalék felett már hárítanának

A probléma igazából nem is itt várható, hanem a tehergépjárműveknél. „A flottabiztosítások díjában valamivel nagyobb, 20-30 százalékos emelésre számítunk” – mondta a hvg.hu-nak Gergely Beatrix, a biztositas.hu marketingvezetője. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségénél (FUVOSZ) viszont úgy gondolják, hogy ez túlzott mérték lenne. „Figyelembe véve a korábbi időszakok hektikus díjversenyét, szükség lehet 3-8 százalék közötti emelésre, de azokat a biztosítókat, amelyek ennél magasabb emelést ajánlanak ki, mindenképpen az MNB ellenőrei figyelmébe ajánlanám, mert vagy nem akarnak teherautó-biztosítást kötni, vagy a pénzügyi előírásoknak való megfelelőségükkel lehet gond” – fogalmaz keményen Peredi Péter főtitkár. A FUVOSZ ezért azt javasolja a tagjainak, hogy a 2016-os szerződéseik megkötésekor igyekezzenek fenntartani a jogot arra, hogy ha az általános költségnövekedésük az 5 százalékot eléri vagy meghaladja, akkor azt a szerződés évközi módosításával érvényre juttathassák a fuvardíjaikban. Vagyis röviden: ha emelkedik a biztosítás díja, a fuvardíjat is emelni fogják, ami végső soron a szállított termékek árát fogja emelni.

„A teherautóknál – különösen a nemzetközi forgalomban – már néhány nagyobb káreset is meg tudja mozgatni a piacot, mert olyan nagy értékekről van szó, amelyek erősen megnövelhetik a kárkifizetéseket” – mondja Gilyén Ágnes, a MABISZ kommunikációs főosztályvezetője. Emlékeztet arra is, hogy a nemzetközi összehasonlítások alapján a mai magyar árszint messze a legalacsonyabb még a régióban is, ami nagyrészt az elmúlt évek kiélezett piaci versenyének, és azon belül is főként az internetes összehasonlítás lehetőségének köszönhető. A lefelé tartó spirál azonban nem mehet a végtelenségig, amit már az is jelzett, hogy a biztosítók tavaly összességében 6 milliárd forintot meghaladó veszteséget szenvedtek el a kgfb-üzletágban.

Több a baleset, ami nagyon viszi a pénzt

Az átlagos magyarországi kárérték a Mabisz adatai szerint 380-390 ezer forint között van, és mivel az üzemanyagárak az utóbbi időben többnyire csökkentek, megnőtt a vezetett kilométerek száma, ezzel együtt pedig a káresetek száma is. Szintén kedvezőtlen az a tendencia, hogy a súlyosabb balesetek száma és gyakorisága is nő.

„A kötelezőbiztosítás tipikus kopogtató termék, mivel mindenkinek kell vennie, akinek van autója, így a biztosító kapcsolatba tud kerülni az ügyféllel, akinek azután más termékeket is könnyebben ad el. Vagyis az árát nem kizárólag a kárhányad határozza meg” – árnyalja a képet Gergely Beatrix, hozzátéve, hogy adataik alapján az elmúlt években folyamatosan csökkent azok száma, akik széleskörűen összehasonlították a biztosítási ajánlatokat az évfordulókor. A viszonylag alacsony díjszabás miatt lankadt az ügyfelek figyelme, ha viszont jelentősebb emelések jönnek, akkor ismét sokan észbe kaphatnak.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Videó: A hangja elég meggyőző az új BMW M3-asnak

Videó: A hangja elég meggyőző az új BMW M3-asnak

Átvette megbízólevelét Isztambul új főpolgármestere, de még mindig megfúrnák a győzelmét

Átvette megbízólevelét Isztambul új főpolgármestere, de még mindig megfúrnák a győzelmét

Nagy területen égett az aljnövényzet Dél-Pesten

Nagy területen égett az aljnövényzet Dél-Pesten

"A titkaink hidak lehetnek saját magunkhoz"

"A titkaink hidak lehetnek saját magunkhoz"

Vigyázzon, ha eladott valamit, baj ne legyen az adóbevallásnál

Vigyázzon, ha eladott valamit, baj ne legyen az adóbevallásnál

Betiltották az anti-Facebookot Indiában, mert pornót terjesztettek rajta

Betiltották az anti-Facebookot Indiában, mert pornót terjesztettek rajta