Szalai Anna
Szalai Anna

Tovább csúszik a 3-as metró felújítása. Tarlós István reményeivel ellentétben legkorábban ősszel kezdhetnek hozzá a vonal infrastruktúrájának felújításához. Így aligha rendezhetnek csinnadrattás avatót a 2019 őszi önkormányzati választásokra.

A kormánynak kedves üzleti körökre kellett várni a 3-as metró újabb felújítási tenderének meghirdetésével – értesült a hvg.hu. A városházáról, illetve üzleti körökből származó információnk szerint a március elején megjelent új közbeszerzési pályázat kiírásával a BKV-nak tanácsos volt megvárnia a kormánnyal jó kapcsolatot ápoló, a tendereken a 2010-es választások után is kiemelkedően teljesítő cégek, illetve a munkába bevonandó alvállalkozók közbeszerzési eltiltásainak lejártát.

A 4-es metróbotrányban érintett cégekből Mészáros partnerei

A vonal rekonstrukciójára kiírt első nemzetközi tenderen induló építőipari cégek mindegyike jelentős darabot hasított ki a most támadások kereszttüzébe került 4-es metróberuházásból is. Az OLAF által jelentősen túlszámlázottnak ítélt, illetve korrupciós gyanúba kevert szerződések okán több, mint 15 milliárdot a Strabag és a Swietelsky miatt kellene visszafizetni. Az ennek nyomán esetlegesen fakadó perek egyelőre senkit sem zavarnak. Amit némiképp magyaráz, hogy mindkét cég – felismerve az új idők szavát – egyre több szálon kötődik a miniszterelnök kedvenc gázszerelőjének üzleti érdekeltségeihez.

Mészáros Lőrinc a Pancho Aréna nyitóünnepségén. A háttérben Mészáros és Mészáros Kft. molinó.
©

A Swietelsky például több vasúti beruházásra is összeállt a Mészáros érdekkörébe tartozó R-Kord Kft.-vel. A cégpáros közösen hozta össze a felcsúti kisvasutat is. A győr-gönyüi kikötőfejlesztésre a Mészáros és Mészáros Kft.-vel, illetve az előző fővárosi pályázatokon a hírek szerint szintén elindult Hídépítő cégcsoport egyik tagjával alkottak konzorciumot. De ott volt a jelentkezők között a Strabag is, amely korábban hulladéklerakókat épített közösen Mészáros vállalkozásával.

A büntetett cégek is nagyon szeretik a focit

A Strabag és Swietelsky más módon is biztosítja helyét a közbeszerzési piacon. Százmilliókat öntenek az Orbán Viktor, illetve Mészáros Lőrinc számára oly kedves focicsapatok számláira szponzoráció címén.

A Swietelsky-csoporthoz tartozó Vasútautomatika Kft.-t tavaly áprilisban vette meg Mészáros Lőrinc eszéki fociklubjának alelnöke, Ferenc Sakalj. A focicsapat támogatói közé időközben feliratkozott a TRSZ Gyenge és Erős Áramú Hálózatépítő Kft. is, amely viszont a Strabag konzorciumi partnereként nyert többször is magyar közbeszerzéseken. Így például a csornai elkerülő utat nettó 13,8 milliárdért építheti konzorciumi partnerével, míg egy másik Strabag leánnyal a Budapest–Esztergom-vasútvonal villamosítására és felsővezeték építésére kiírt pályázatot nyerte meg 33,7 milliárdos vállalási árral.

A cég ügyvezetőjének fia, Aczél Zoltán a Strabag és az Alstom jól ismert lobbistája volt az időközben felszámolt bécsi székhelyű Eurocontacton keresztül. De ennek érdekkörébe tartozó vállalkozáson keresztül lobbizott Budapesten az Alstom is a 4-es metró kocsitenderen. Aczél apósa és üzlettársa, Terner Géza az egyetlen, akit a 4-es metró ügyében köröznek. A család hazai politikai és üzleti körökbe való beágyazottságáról a múlt heti számában írt a HVG.

Mennyi pénzt éget el a 3-as metró?

Nagy kérdés, hogy mennyit kérnek a 3-as metró felújításáért. A vonal rekonstrukciójára – beleértve az alagutakat, az állomásokat, illetve az automata vezérlő és áramellátó rendszert – tavaly meghirdetett közbeszerzési pályázatra érkezett ajánlatok ugyanis jócskán meghaladták a kezdetben 160 milliárdra becsült, majd 120 milliárdra lefaragott mérnökárat. Tarlós István főpolgármester 171 milliárdos legolcsóbb ajánlati árról beszélt és kartellt kiáltott. Furcsállotta ugyanis, hogy a kivitelező cégek szinte fillérre ugyanazt az összeget mondták be.

©

A tenderre rálátó szakemberek egyfajta „alkotmányos felárra” gyanakodtak. De kétségtelenül felfelé srófolta az árakat az is, hogy a főváros a leendő kivitelezőkre hárított volna minden felelősséget és extra költséget.

Így például a győztesnek saját zsebből kellene fedeznie a hiányzó engedélyek beszerzéséből fakadó kockázatot, illetve a hatóságok szabta feltételek teljesítését. Az is a pályázókat terhelné, ha a kiíráshoz csatolt felmérésben leírtaknál rosszabb állapotot tapasztalnának a föld alatt. A fel nem tárt hibák kockázatát 30-40 százalékosra taksálták.

Ha nem vigyáznak, beelőzi őket a HÉV

A főváros jóval alacsonyabb összegű ajánlatokat vár, mondván az új tendert az azóta elkészült, részletesebb kiviteli tervek alapján írták ki. Ráadásul újra csökkentették a műszaki tartalmat. Így nem minden állomáson lesznek liftek. Bár a teljes akadálymentesítésről soha nem volt szó, ez ugyanis túlságosan megdrágítaná a projektet. Holott az unió már jól érthetően megüzente: a 137,5 milliárdnál nem ad többet. Pontosabban ez az összeg már a magyar kormány 15 százalékos önrészét is tartalmazza.

A kabinet egyébként a hvg.hu információi szerint még mindig nem adta be hivatalosan az uniós támogatási kérelmet. Közben felmerült, hogy a most már konkurens HÉV társaság ugyanebből a 180 milliárdos keretösszegű operatív programból kérne elaggott járműparkjának cseréjére.

©

Ebben a tempóban 2020-ra lesz felújított 3-as metró

Orbán Viktor tavaly 50 milliárdot ígért Tarlós Istvánnak egyik látogatásakor, de kormánydöntés azóta se született erről. A kabinet, illetve a fejlesztési minisztérium akkor kíván a dologgal foglalkozni, amikor lezárul az infrastruktúratender, és ismertté válik a vállalási ár. A frissen kiírt három új alagút-állomás kivitelezési tenderen április végéig várják az ajánlatokat.

Az egyelőre el sem nyert uniós támogatás meg lassan megromlik. A beruházást 2014–2020 közötti pénzügyi ciklusban kívánták megvalósítani. Az elnyert támogatást egyébként 2023-ig lehet felhasználni. Addig még van idő. Csakhogy már az indulás is kétéves késésben van. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes 2015 májusában még abban bízott, hogy a vállalkozási szerződést 2015. július 1-ig aláírják. Az üzembe helyezés tervezett határideje akkor 2017. december 31. volt.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ilyen is van már: ez a headset tudja, hova néz a viselője

Ilyen is van már: ez a headset tudja, hova néz a viselője

Nem maradhat titokban a szívprobléma: ez az otthoni vérnyomásmérő EKG-t is készít

Nem maradhat titokban a szívprobléma: ez az otthoni vérnyomásmérő EKG-t is készít

Hímsoviniszta disznó a szőrös lábú feminista ellen

Hímsoviniszta disznó a szőrös lábú feminista ellen

Andy Vajnához hasonló betonfala sose lesz többet a magyar filmnek

Andy Vajnához hasonló betonfala sose lesz többet a magyar filmnek

„Arab proli vagyok, akit a francia elit bűnbaknak használt”

„Arab proli vagyok, akit a francia elit bűnbaknak használt”

Újabb posztról mondott le Balog Zoltán

Újabb posztról mondott le Balog Zoltán