Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b965e8e-7e1f-4fe6-a47d-a48b6c05db16","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára nyereségesek lenni – mondja a HVG-nek Pethő Zsolt. Hova építene évi 360 ezer tonna kapacitású hulladékégetőt a cég? Miért magasabbak itt egyes csomagolásdíjak, mint Ausztriában? Elképzelhető, hogy később az egész országban csak a MoHu szállítja majd a szemetet? Ezekről is kérdeztük a Mol leánycégének vezérigazgatóját.","shortLead":"A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára...","id":"20250425_hvg-petho-zsolt-mohu-vezer-interju-uzlet-a-palackban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b965e8e-7e1f-4fe6-a47d-a48b6c05db16.jpg","index":0,"item":"638022ef-d7bc-4075-86a1-299e5fd83d86","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-petho-zsolt-mohu-vezer-interju-uzlet-a-palackban","timestamp":"2025. április. 25. 09:34","title":"MoHu-vezér a hulladékkoncesszióról: Ha ugyanolyan hatékonyan tudják csinálni, mint mi, akkor övék a megbízás 35 évig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Központi Nyomozó Főügyészség szerint nem igaz, amit a feljelentésekben állítottak, hogy sokkolót használtak volna a férfival szemben, és nem törték el az állkapcsát sem.","shortLead":"A Központi Nyomozó Főügyészség szerint nem igaz, amit a feljelentésekben állítottak, hogy sokkolót használtak volna...","id":"20250425_ugyeszseg-drog-zagyvarekas-rendori-bantalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce.jpg","index":0,"item":"8526c2b3-c7c1-453d-b014-215f7083f85c","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_ugyeszseg-drog-zagyvarekas-rendori-bantalmazas","timestamp":"2025. április. 25. 13:06","title":"Ügyészség: drog miatt halt meg a zagyvarékasi férfi, nem rendőri bántalmazás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a6b51ea-d80c-4d44-81ab-b010892ce2a3","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"A katonai beszerzések is megsínylik a gazdasági nehézségeket Magyarországon: 2022 óta tizedakkora arányban adott le megrendelést a kormány, mint az előző ciklusban a nemzetközi fegyverkereskedelmi mutatók alapján. Lenne még mit venni, de a pénz a korábbi szerződések teljesítésére megy. Arra azért jut energia, hogy a védelmi iparban kulcsszerepbe emelt N7 Holdingnál privatizációs előkészületekbe kezdjenek.","shortLead":"A katonai beszerzések is megsínylik a gazdasági nehézségeket Magyarországon: 2022 óta tizedakkora arányban adott le...","id":"20250425_hvg-huszaros-hatraarc-megtorpano-hadero-fejlesztes-elfolyo-vedelmi-penzek-beszerzesi-stop-N7-hadiipar-Szalay-Bobrovniczky-Magyar-Honvedseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a6b51ea-d80c-4d44-81ab-b010892ce2a3.jpg","index":0,"item":"70b5a5a1-2936-49fb-a3ec-2c5ca787fcc9","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-huszaros-hatraarc-megtorpano-hadero-fejlesztes-elfolyo-vedelmi-penzek-beszerzesi-stop-N7-hadiipar-Szalay-Bobrovniczky-Magyar-Honvedseg","timestamp":"2025. április. 25. 06:30","title":"Három éve alig halad a magyar haderőfejlesztés, mert a korábbi szerződések minden pénzt elvisznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba433f75-79ad-4b9f-b64a-f7a29a47752b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kijevi polgármester szerint Zelenszkij fájdalmas lépésekre kényszerülhet a békéért cserébe.","shortLead":"A kijevi polgármester szerint Zelenszkij fájdalmas lépésekre kényszerülhet a békéért cserébe.","id":"20250425_vitalij-klicsko-kijev-ukrajna-beke-terulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba433f75-79ad-4b9f-b64a-f7a29a47752b.jpg","index":0,"item":"79cfec35-687d-4736-9ffb-9105fc1dbc58","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_vitalij-klicsko-kijev-ukrajna-beke-terulet","timestamp":"2025. április. 25. 10:14","title":"Vitalij Klicsko: Lehet, hogy területeket kell feladni a békéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","shortLead":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","id":"20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4.jpg","index":0,"item":"d7bc6b00-1593-4dfd-a3fd-21762e82639c","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","timestamp":"2025. április. 25. 14:15","title":"Autóba rejtett pokolgép végzett egy felső vezetésben dolgozó orosz tábornokkal Moszkva mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d12de094-f4dd-429d-95de-b985d43ffb93","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott Zsiday Viktor véleménye, miszerint a magyar nyugdíjrendszer hosszú távon fenntarthatatlan. Habár a magyar nyugdíjhelyzet a következő évtizedekben jelentősen nehezebbé válik, a teljes összeomlás valószínűleg nem fog bekövetkezni.","shortLead":"Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott Zsiday Viktor véleménye, miszerint a magyar nyugdíjrendszer hosszú távon...","id":"20250425_Tenyleg-fenntarthatatlan-lenne-a-magyar-nyugdijrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d12de094-f4dd-429d-95de-b985d43ffb93.jpg","index":0,"item":"b41ae295-e236-47a4-b2ef-d298894fea23","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Tenyleg-fenntarthatatlan-lenne-a-magyar-nyugdijrendszer","timestamp":"2025. április. 25. 05:26","title":"Tényleg fenntarthatatlan lenne a magyar nyugdíjrendszer?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnököt arról kérdezték, hogy az amerikai elnök kívánsága beavatkozás-e a szuverenitásba. ","shortLead":"A miniszterelnököt arról kérdezték, hogy az amerikai elnök kívánsága beavatkozás-e a szuverenitásba. ","id":"20250425_orban-trump-europai-unio-kilepes-szuverenitasvedelem-hivalatal-szijjarto-menczer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"8c5dbf85-6916-47e4-aeb9-706db38a0467","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_orban-trump-europai-unio-kilepes-szuverenitasvedelem-hivalatal-szijjarto-menczer","timestamp":"2025. április. 25. 16:35","title":"Orbán sem biztos benne, Trump viccelt-e, amikor azt mondta, hogy Magyarországnak ki kellene lépnie az EU-ból ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Pénzügyminisztérium volt vezetői kaptak pozíciókat a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-nél, miután a tárca vezetője, Varga Mihály lett a Magyar Nemzeti Bank elnöke.","shortLead":"A Pénzügyminisztérium volt vezetői kaptak pozíciókat a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-nél, miután a tárca...","id":"20250425_hvg-Jonnek-Varga-emberei-MNB-kaderek-bisz-hitelinformacios-zrt-jarmai-peter-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad.jpg","index":0,"item":"a91cb245-f787-464f-afe6-b79f2ae989fc","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-Jonnek-Varga-emberei-MNB-kaderek-bisz-hitelinformacios-zrt-jarmai-peter-zoltan","timestamp":"2025. április. 25. 07:23","title":"Varga Mihály viszi az embereit az MNB felügyelte céghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Borsodchem, Huawei, buszgyár, ezek az üzletek létrejöttek. De bukott a reptér, a légitársaság, a gyorsvasút, a citromsavgyárak, a napelemgyár és sok más.
Győzelmi jelentések érkeznek Pekingből, ahol Orbán Viktor miniszterelnök a kormány több tagjával tárgyal az "Egy övezet, egy út" nemzetközi fórumon a kínai vezetés több tagjával. Szijjártó Péter külgazdasági külügyminiszter a külkereskedelmünk virágzásáról, a hanyatló Nyugattal szemben feltörekvő Keletről és a kínai tőke Magyarországra vonzásáról is beszélt az elmúlt napokban, ami tükrözi ugyan az Orbán-kormány Keleti nyitás-politikájának vezényszavait, ám a valós helyzethez sok köze nem feltétlenül van.
Ez leginkább a befektetéseknél érhető tetten: ígéretekből ugyan soha nem volt hiány, ám az elmúlt évtizedben bejelentett nagyberuházások többsége nem valósult meg.
Szijjártó Péter felszólalá az Egy övezet, egy út elnevezésű nemzetközi együttműködési fórumon a pekingi Kína Nemzeti Kongresszusi Központban 2017. május 14-én.
Külgazdasági és Külügyminisztérium
Van természetesen kivétel: az utóbbi időben a BYD autóbuszgyártó, amely áprilisban indította el a termelést komáromi gyárában. A kérdés az, ez hogyan illeszkedik a nemzeti buszgyártási koncepcióba, de nem kukacoskodunk: a tervek szerint a kínai cég több mint 300 embernek ad majd munkát.
2010 óta egy kínai gigaüzletre emlékezhetünk, a Borsodchem felvásárlására, amely két szakaszban zajlott le. A csőd szélén álló kazincbarcikai cégbe a Wanhua szállt be még 2010-ban, egy évvel később pedig teljes irányítást szerzett. A kínai vegyipari csoport vezetője ekkor köszönetet is mondott Orbán Viktornak, hogy támogatta őket az ügyletben (amelynek során a Népszabadság- és az FHB-sztoriban elhíresült Heinrich Pecina tulajdonában levő VCP passzolta át a tulajdonrészét a kínai vállalatnak).
A kormány és a Wanhua-csoport jó viszonya a szanálás után is fennmaradt: a Heti Válasz tavaly novemberben írt arról, hogy a letelepedési kötvény bevezetését annak idején éppen a kínai cég vezetői kezdeményezték. Azok az üzletemberek, akik a programot Kínában működtető közvetítő céget is létrehozták.
Fantomgyárak szerte az országban
A két gigacég befektetésein túl azonban inkább jól hangzó ígéretek maradtak a kínai tervek. Az első ilyen még 2007-ben hangzott el: Kóka János akkori gazdasági miniszter Sanghajban jelentette be, hogy a Livan Biodegradable Product 18 millió eurós beruházással csomagolóanyag-gyárat épít Alsózsolcán és Edelényben. Az erre alapított cég 2010-ben megszűnt, az üzem sosem épült meg.
Az ígéretnagyüzem azonban 2011-ben indult be: ennek az évnek a júniusában járt Budapesten Ven Csia-pao akkori miniszterelnök, aki 11 pontos fejlesztési tervet írt alá. Ez az akkori hírek szerint 3,6 milliárd dollárnyi tőkét jelentett volna Magyarország számára.
Ven Csia-pao kínai kormányfő és Orbán Viktor találkozója Budapesten
Bánkuti András
Már ha nem csupán egy terv valósult volna meg ezek közül: a Huawei európai központja. A képet rontja, hogy Kína legnagyobb magánkézben levő vállalata 2005 óta működteti hazánkban összeszerelő központját. Biatorbágyi ellátóközpontja 2013-ban nyitott meg – ez jó eséllyel akkor is megtörtént volna, ha a kormány nem indítja el a Keleti nyitás nevű külgazdasági stratégiáját.
Érdemes azonban felidézni a többi nagyívű tervet is. Például az Orient Solarét, amely Berettyóújfaluban akart napelemgyárat létesíteni. Kétezer embernek ígértek munkát – ebből semmi nem lett. Szintén Ven Csia-pao 2011-es látogatásán jelentették be, hogy a világítótestek gyártásával foglalkozó Canyi New Lighting Magyarországon hozza létre európai termelési bázisát. Erre társaságot is alapítottak a DML Europa Kft.-vel, amelyet tavaly áprilisban töröltek.
A legtekervényesebb történet azonban máig nem ért véget: ez a szolnoki citromsavgyáré. A BBCA megaberuházásáról szintén a 2011-es viziten állapodtak meg, azóta a költségvetés ugyan több mint a duplájára nőtt, ám ebből eddig csak közös fotózkodásokra tellett a kínai és a magyar potentátokkal.
Semmit nem lehet tudni viszont egy másik citromsavgyárról, amelyet Kazincbarcikára telepített volna az RZBC csoport. A 2014-ben beharangozott beruházásról legutóbb idén februárban a Napi.hu próbált információt szerezni – sikertelenül.
Hosszú, kanyargós út
Végső soron magyar pénzből újítanák fel a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonalat is, ez azonban már tízszer annyiba kerülhet, mint a szolnoki citromsavgyár: nagyjából 600 milliárd forintos kiadással számolnak. Megtérüléssel azonban aligha, annál is inkább, mivel a városokat elkerülő, 160 kilométeres vasúti szakaszt akkor tudnák kihasználni a Kínából érkező tehervonatok, ha azok már a görögországi kikötőből hasonló pályán érkezhetnének Magyarország felé. Erre viszont minimális az esély, így a vonal legfeljebb az Egy övezet, egy út monumentális európai emlékműve lehet, ha megépül – Magyarország pedig fizeti majd a megvalósításra felvett kínai hitelt.
A szolnoki citromsavgyár hűlt helye 2016 nyarán
Túry Gergely
Nem ez az első kínai közlekedési terv Magyarországon. Szombathely mellett például európai cargobázist akartak kiépíteni. A Vát-porpáci repülőtér tervéről már a 2010-es kormányváltás előtt folytak a tárgyalások, 2012-ben aztán letettek a megvalósításáról.
Az a terv is kútba esett, hogy a Hainan légitársaság tulajdonosa, a HNA Group beszálljon a Malévba. Pedig a kínaiak komolyan vehették az ötletet, még a nemzeti légitársaság korábbi vezetőjét, Martin Gausst is szerződtették. Elképzelhető, hogy a tőle szerzett információk is közrejátszottak abban, hogy 2011 őszén – vagyis hónapokkal a Malév csődje előtt – jelezték: inkább elállnának az üzlettől.
Elbuktak a vasúti fejlesztésre irányuló korábbi fejlesztési tervek is, pedig ezeknél már óvatosabb volt a kínai fél. 2013-ban született döntés arról, hogy kínai hitelből épül meg a Budapestet elkerülő vasúti gyűrű. A V0 terve aztán csendben lekerült a napirendről, akárcsak a ferihegyi gyorsvasúté, amelyet szintén a Bank of Chinával kötött hitelmegállapodás keretében finanszíroztak volna.
Szalag, taps, zászlólengetés is volt a csepeli Szabadkikötőben az első kínai teherszállító vonat megérkezésekor. A kormány és a kínaiak reménye szerint ez egy fellendülő kapcsolat kezdete.
Jüan az úr
A kormány és a jegybank pénzügyi befektetőként is előszeretettel tekint a kínaiakra. Olyannyira, hogy tavaly jüankötvényeket is kibocsátott a Magyar Nemzeti Bank, amely közben büszke arra, hogy fokozatosan építi le a devizában jegyzett adósságállományt. A kínai jüan terjedését segíti az az renminbi elszámolási központ, amelyet 2015-ben hoztak létre Budapesten. Ettől a külkereskedelmi forgalom további emelkedését remélik, aminek – legalábbis egyelőre – nincs különösebben látható jele.
Igaz, ha csak a magyar áruszállítást nézzük, kedvező a kép: a KSH adatai alapján a magyar kivitel dollárban számolva a másfélszeresére nőtt 2010 óta, miközben a behozatal csaknem negyedével csökkent. Persze a 2016-ban 2,25 milliárd dolláros export még mindig kevesebb a Kínából érkező áruk 4,9 milliárdos értékénél – és eltörpül a 103 milliárd dollárt kitevő teljes kivitel mellett is.
Az élelmiszerforgalomban hallani szép magyar sikerekről, ám nem árt tudni: ezek az ügyletek nem csak az 1,4 milliárdos Kínában törpülnek el, de a magyar agrárium méretéhez képest sem jelentősek. Amíg 2010-ben még mindössze 2,3 millió dollárt tett ki a magyar élelmiszeripari termékek kínai exportja, tavaly már meghaladta a 73 milliót. Ez azonban még így is mindössze 1,8 százaléka a teljes élelmiszer-kivitelünknek.
Pekingi étterem konyháján
AFP / Liu Jin
Ígéretes piacnak tartják a kínai turistákét is. Az érdeklődésnek tudható be, hogy módosítják a két ország közötti légügyi megállapodást, így Peking után Sanghajból is üzemelhet majd légi járat Magyarország felé. (A pekingi járat 2012-ben szűnt meg, a járat két éve indult újra.) A Magyarországra belépő kínai állampolgárok száma valóban növekedett az elmúlt időszakban: a közvetlen járat megszüntetése után 35 ezerre visszaeső éves forgalom tavaly már 90 ezres volt.
Azt sem lehet vitatni, hogy a külkereskedelmi és befektetői kapcsolatok sokszínűsége érdem, ám a kormány erre vonatkozó magyarázata már sántít. Szijjártó Péter Pekingben a sokat hallott érveket húzta elő, miszerint az Európai Unió versenyképessége folyamatosan csökken, ezért olyan stratégiákra van szükség, amelyek lehetővé teszik a versenyképesség visszaszerzését, ehhez pedig az Egy övezet, egy út program keretében végrehajtandó kínai infrastrukturális fejlesztések nyújthatnak segítséget Magyarország számára. A gond ezzel az, hogy Kína növekedése európai szemmel ugyan elképzelhetetlenül magas, ám a 7 százalékot meghaladó szintről 6,5 százalékra apadó bővülés miatt van szüksége Kínának arra, hogy az új Selyemút kiépítésével is pörgesse saját gazdaságának teljesítményét.