szerző:
MTI / Inforádió
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Szalag, taps, zászlólengetés is volt a csepeli Szabadkikötőben az első kínai teherszállító vonat megérkezésekor. A kormány és a kínaiak reménye szerint ez egy fellendülő kapcsolat kezdete.

Megérkezett az első közvetlen teherszállító vasúti járat Kínából a Budapesti Szabadkikötőbe, az EKOL Logistics Kft. szervezésében. A 650 méter hosszú tehervonat 41 konténert szállított több mint 1 millió dollár értékű – főként ruházatból, acélból, elektronikai eszközökből és játékokból álló – rakománnyal. A menetidő 17 nap volt, a legtávolabbról, a Jivu nevű településről érkező áru több mint 10 ezer kilométert tett meg.

©

Tuan Csie-lung, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete a vonat fogadásakor hangsúlyozta: a hosszú múltra visszatekintő magyar–kínai kapcsolatok történelmileg a legjobb időszakban vannak, a kereskedelmi és emberi együttműködés is folyamatosan javul a két ország között. A kétoldalú kereskedelmi forgalom tavaly elérte a 8,9 milliárd dollárt, és több mint 170 ezer kínai turista látogatott Magyarországra. A direkt vasúti járat új mérföldkő és szimbólum a két ország együttműködésében, amely fontos szerepet játszik majd a kétoldalú áruforgalomban. A szállítási idő csökkentésével több kínai üzletembert és beruházót hoz majd Magyarországra, és arra is szolgál, hogy egyre több jó minőségű magyar mezőgazdasági termék érkezzen Kínába – mondta a nagykövet.

A kormány azt reméli, hogy a kínai vasúti szállításnak majd a Budapest–Belgrád közötti vasútvonal felújítása adhat lendületet. Legalábbis ez a hivatalos magyarázat arra, miért költenek a jó ideje rossz állapotban levő és kihasználatlan vonal rekonstrukciójára 700 milliárd forintot. És hogy a 15 százalékos magyar önrész mellett miért kínai hitelből, részben kínai cégekkel oldják ezt meg.

©

A felújítással kapcsolatos legnagyobb aggodalom az, hogy soha nem fog megtérülni, már csak azért is, mivel a pireuszi kikötő felől érkező szerelvényeknek a magyar határig még rosszabb állapotban levő szakaszokon kellene áthaladniuk. A vonal csütörtökön az Országgyűlésben is téma volt: a szocialista Mesterházy Attila azt hányta a kormány szemére, hogy a beruházást teljes titkolózás övezi, a kínai fél nem vállal kötelezettséget arra, hogy valóban kihasználja a vonalat, amely amúgy kis településeken halad át, de elkerüli a nagyobb városokat. Ander Balázs jobbikos képviselő pedig azt sérelmezte, hogy a projekttel csak Kína jár majd jól.

A parlamenti ülésen mindenesetre kiderült: az Európai Bizottság megfelelőnek ítélte a projekt közbeszerzési irányelveit – az Országgyűlés előtt levő tervezet erről szól. Magát a projektet viszont nem támogatja. Korábban az erre igényelt uniós forrást sem bocsátotta rendelkezésre Brüsszel, hogy nem látja értelmét a kilométerenként több mint négymilliárd forintot felemésztő fejlesztésnek.

A 444.hu pedig már arról ír, az is elképzelhető, hogy az egészből nem lesz semmi, mert a kínaiak a görögországi Pireuszon keresztül inkább az olasz kikötőkön keresztül szállítanának Európa felé. A kérdésről Orbán Viktor májusi kínai látogatásán születhet döntés a portál szerint.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Nagy újítást kapott az IKEA okosotthonos rendszere

Nagy újítást kapott az IKEA okosotthonos rendszere

Varsóban még nem döntöttek a vétó feladásáról

Varsóban még nem döntöttek a vétó feladásáról

Bayer Zsolt már nem vádolja régi harcostársát pedofíliával

Bayer Zsolt már nem vádolja régi harcostársát pedofíliával