Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Eldurvul a közbeszéd, összeomlik a közmegegyezés, veszélybe kerül a demokrácia amennyiben nem szabályozzák a jelenleginél jobban a digitális médiát, írja a Guardian szerkesztőségi cikke. Grúzia autoriter irányba sodródik, ám a nyugat nem tesz eleget, hogy ne így legyen, írja a Foreign Affairs. Az elnyomás hosszú lidércnyomása várhat a megszállt ukrán területekre, fogalmaz cikkében a Financial Times. A lap egy másik cikke szerint jelentősen átalakultak az erőviszonyok a Közel-Keleten, Irán évtizedek óta nem tűnt ennyire sebezhetőnek. Két neves amerikai jogász szerint a Kongresszus meg tudná akadályozni, hogy Donald Trump hivatalba léphessen. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Eldurvul a közbeszéd, összeomlik a közmegegyezés, veszélybe kerül a demokrácia amennyiben nem szabályozzák...","id":"20241227_nemzetkozi-lapszemle-trump-putyin-ukrajna-gruzia-kozel-kelet-izrael-iran-digitalis-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"bda49a3b-0fbd-4256-b539-e0af73a0bdeb","keywords":null,"link":"/360/20241227_nemzetkozi-lapszemle-trump-putyin-ukrajna-gruzia-kozel-kelet-izrael-iran-digitalis-media","timestamp":"2024. december. 27. 10:30","title":"A nyugati demokrácia válságának egyik oka a nem eléggé szabályozott digitális média, írja a Guardian","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet. Ez a klasszikus mese nem csupán egy szórakoztató történet, hanem egy időtlen tanulság is, amit máig előszeretettel hangoztatunk, ha az öngondoskodásról, azaz a jövőre való felkészülésről van szó.","shortLead":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet...","id":"20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a.jpg","index":0,"item":"9783fa31-a247-4262-ba56-bf0ca4032b8c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","timestamp":"2024. december. 27. 11:30","title":"A magyarok nem számítanak semmi jóra a jövőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok, a közegészségügyi kiadások pedig jelentős mértékben emelkednek meg majd emiatt.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges...","id":"20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92.jpg","index":0,"item":"51a4cd6c-49ea-458d-957c-49e8814cbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:03","title":"Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb lelövik a Moszkva fölé bemerészkedő nyugati Mikulást, majd az orosz Télapó – Gyed Moroz – bátorítólag odaveti a rakéták kilövő katonának: Ez az, nem kellenek nekünk külföldiek az orosz égben.","shortLead":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb...","id":"20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064.jpg","index":0,"item":"bc7251db-0547-4bf8-bf43-a6d1d1e5e5de","keywords":null,"link":"/elet/20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","timestamp":"2024. december. 27. 18:32","title":"Egy orosz propaganda-videóban rakétával lövik ki a nyugati Mikulást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje szakított Mészáros Lőrinc lányával.","shortLead":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje...","id":"20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287.jpg","index":0,"item":"581c094a-0788-4ab9-b0b6-2029f21baa63","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","timestamp":"2024. december. 28. 09:19","title":"GVH-elnök: Mészáros Lőrinc exveje lényegében saját magát buktatta le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény rovatának szerkesztője máshogy látja.","shortLead":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény...","id":"20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"4ab7f5f8-46d2-4466-be3e-123e42f4c123","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","timestamp":"2024. december. 28. 17:22","title":"Elon Musk most egy német lapban éltette az AfD-t, rögtön fel is mondott a szerkesztő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2681d130-736e-4933-8d16-f93ee9d80a90","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A volt köztársasági elnököknek visszavonulásuk után nemcsak „megfelelő” ingatlan, hanem egyéb költségtérítés is jár. A HVG információi szerint az Áder Jánoshoz köthető kiadásokra költötték a legtöbbet, de Schmitt Pál és Novák Katalin esetében is tízmilliók mentek el költségtérítésre. ","shortLead":"A volt köztársasági elnököknek visszavonulásuk után nemcsak „megfelelő” ingatlan, hanem egyéb költségtérítés is jár...","id":"20241227_ader-janos-novak-katalin-schmitt-pal-volt-allamfok-juttatas-lakas-rezsi-koltsegterites-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2681d130-736e-4933-8d16-f93ee9d80a90.jpg","index":0,"item":"85d0a181-5eee-4fa0-8406-92b5b8ea7f50","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_ader-janos-novak-katalin-schmitt-pal-volt-allamfok-juttatas-lakas-rezsi-koltsegterites-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:45","title":"Csaknem kétmilliárd forintot ér az a ház, amelyben Áder János él, tízmilliókat költöttek a volt elnök rezsijére állami pénzből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon miért ér meg nekünk 62 milliárd forintot egy szlovén vasútvonal?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Magyarország 62 milliárd forintot költene egy szlovéniai vasútvonal építésére, a szerződést a napokban véglegesíthetik. A szlovén ellenzéknek nem tetszik az üzlet.
Miközben Paks 2 hitelét már előre lehívtuk, illetve Ghánában is építenénk sportlétesítményeket, talán kevésbé kapjuk már fel a fejüket egy olyan híren, hogy egy szlovéniai vasútvonal építését is 62 milliárd forinttal támogatná a magyar állam.
A kormány szándéka márpedig a lehető legkomolyabbnak tűnik: a Reuters tavasszal is írt az ügyről, amikor Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter Szlovéniában tárgyalt erről. A miniszter akkor jelezte, hogy 200 millió euróval (62 milliárd forint) támogatnánk a projektet. (Arra, hogy mi ebben nekünk az üzlet, még visszatérünk cikkünkben.)
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Karl Erjavec szlovén külügyminiszter találkozója Ljubljanában 2017. április 6-án.
MTI / KKM
A szlovén parlamentben december 19-én komoly vita alakult ki az ügyről, amiről az MTI is beszámolt. Közleményük szerint a szlovén ellenzéki Bal párt azt állította, hogy a magyar és a szlovén kormány titokban, a parlament felhatalmazása nélkül tárgyalt az üzletről, és már véglegesítették is a támogatásról szóló szerződést. Az MTI december 20-i híre szerint azonban a szlovén kormányfő ezt cáfolta, állítása szerint a végleges megállapodás még nem született meg, és amint ez megtörténik, tájékoztatják a nyilvánosságot. Hozzátette azonban, ez pár napon belül megtörténhet.
December 22-én lapunk megkereste a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, hogy született-e már végleges szerződés a két ország között. Cikkünk megjelenéséig azonban nem kaptunk választ.
Szlovénia 4-es metrója
A koperi vasútvonal fejlesztése egy igen sokat vitatott projekt. Az ország egyetlen, folyamatosan bővülő kikötőjét ugyanis csak egy egyvágányú vasútvonalon lehet most elérni, az is kerülővel vezet oda. Ezért a felmérések szerint a lakosság egyetértett abban, hogy szükség van a kikötőhöz tartó vasútvonal fejlesztésére, és egy új, rövidebb nyomvonalon futó vasúti sínpárt építenének. A tervek szerint ez Kopertől Divačáig futna 27 kilométeren, szemben a mostanival, amely 43 kilométeren át köti össze a két települést, így az új vágány 24 perccel rövidítené le a tehervonatok útját.
A nehéz terep miatt azonban a költségek elszálltak, a helyi civilek szerint pedig korrupciógyanús az ügy több eleme, de felmerült az is, hogy túl magasak a költségek, illetve hogy nem megfelelő a vasúti nyomvonal. Mindezért a parlamenti ellenzék meg szeretné vétózni a projektet ebben a formájában.
Szeptember 24-én népszavazást is tartottak a vasútvonal sorsáról, a jogosultaknak azonban csak 20,5%-a vett rajta részt, ezért érvénytelen volt. A résztvevőknek viszont 53,5 %-a a projekt támogatása mellett tette le a voksát.
A szlovénok is vonakodnak a magyar támogatástól
A projekt finanszírozása sem teljesen kiforrott még, ugyan egy részét hitelből, másik részét uniós támogatásból fedezné az ország, a költségek harmadik része még nincs előteremtve. A szlovén kormány ezért számított azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak. Magyarországon kívül Ausztria, Csehország és Szlovákia is szóba került, azonban egyedül mi jeleztük, hogy érdekeltek lennénk a dologban.
Miro Cerar szlovén miniszterelnök, Peter Gaspersic, infrastruktúráért felelős miniszter, Szijjártó Péter és Zoran Stancic, az Európai Bizottság szlovéniai képviseletvezetője az Őrihodosról (Hodos) Muraszombatra (Murska Sobota) tartó vonaton, a Pragersko - Őrihodos (Hodos) közötti villamosított vasúti szakasz avatásán 2016. június 10-én.
MTI / KKM / Burger Zsolt
A népszavazást kiharcoló ellenzék szerint viszont más országok bevonása a szlovénokra nézve kedvezőtlen, úgy gondolják, országuk egyedül is finanszírozni tudja a projekt hiányzó részét. Boris Popovic, Koper polgármestere azt mondta, nincs szükség Magyarország bevonására, úgy fogalmazott, Szlovénia „olcsóbb pénzt is kaphat máshol".
A magyar kormány nagyon szeretné
A magyar kormány azonban rendkívül elkötelezettnek tűnik az ügyben, kormányhatározat rögzíti a törekvéseket. Szijjártó Péter korábban az MTI-nek azt mondta, a magyar vállalatok exporttevékenységük során a koperit használják a leginkább a tengeri kikötők közül, ezért Magyarországnak különös nemzetközi érdeke fűződik ahhoz, hogy a kikötő, illetve az oda vezető vasútvonal fejlesztésében is részt vegyen.
A magyar kormány azt szeretne a 62 milliárdos támogatásért cserébe, hogy a vonal építésében magyar cégek is részt vegyenek - ennek garantálása egyébként nem biztos, hogy összeegyeztethető az uniós versenyszabályokkal.
Szijjártó Péter korábbi nyilatkozata szerint a másik, amit szeretnénk a támogatásért cserébe, hogy a hazai vállalatok hosszú távú bérleti szerződések keretében megteremthessék jelenlétüket a kikötőben. Úgy tűnik, a kormány számára a legfontosabb szál az egészben a koperi kikötőben való területszerzés lehet.
Nálunk is lenne helye a pénznek
62 milliárd forint nagyon nagy összeg, hogy ezt érzékeltessük, összehasonlítottuk néhány másik aktuális hazai közlekedési nagyprojekttel, melyek egy részének támogatását a kormány anyagi okokra hivatkozva utasította el, pedig a koperi vasútnál kisebb összeget igényelne csak.
A 3-as metró 222 kocsijának felújíttatása az oroszokkal csak 7 milliárddal került többe a koperi vasúti támogatásnál. Ráadásul a hivatalos magyarázat szerint azért döntöttünk a felújítás mellett, mert azok jóval olcsóbbak voltak az újak vásárlásánál - igaz a varsói új metrótenderrel összehasonítva már ez sem biztos. A a 3-as metró felújításából kimaradó nyolc állomás akadálymentesítéséhez pedig a BKV számításai szerint körülbelül 15-20 milliárd forintra lenne szükség. Azaz majdnem négyszer kijönne a koperi vasúti támogatás összegéből a teljes akadálymentesítés. De az egész metróvonal felújítása is alig több, mint a kétszerese csak a szlovéniai vasútépítésnek, erre 137,5 milliárd forintot garantál a kormány.
hvg.hu
A visszásságaitól hemzsegő esztergomi vasútvonal teljes felújítása, részleges kétvágányúsítása és villamosítása is csak 78 milliárd forintba került, ez sem sokkal több, mint a szlovén vasúti támogatás összege. De az észak-balatoni vasútvonal villamosítása várhatóan annak csak harmadába kerülne.
Még egy vasutat még egy kikötőbe
Kísérteties a hasonlóság a koperi és a másik sokat vitatott vasúti projekt, a Budapest-Belgrád vonal között. A kamatokkal együtt majdnem ezermilliárd forintos kínai hitelből épülne újra a vasútvonal, amivel szintén egy kikötő könnyebb elérhetősége a legfontosabb cél a kormányzat szerint. A belgrádi vonal ugyanis a görögországi Pireuszba vezet, ahova rengeteg teherhajó érkezik Kínából.
Ám a kormány a projekt megvalósíthatósági tanulmányát is 10 évre titkosította, így nem derül ki még csak az sem, hogy a kínaiak garantálják-e, hogy a vonalon növelni fogják-e majd az áruszállítást, illetve hogy egyáltalán ezt a kereskedelmi utat fogják-e választani a sok egyéb lehetőség közül. Azaz, hogy számíthatunk-e a kínai teherfuvarozás jelentős megugrására a felújítás után.
De vajon miért ennyire fontosak nekünk a kikötők, hogy ekkora összegeket szánunk az oda vezető vasútvonalakra? A kormány hivatalos kommunikációjából mindkét esetben külpolitikai pozíciónk erősítésének szándéka rajzolódik ki, az adófizetők számára is kézzelfogható megtérülés viszont bizonytalan.
A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a referendum az alacsony részvétel miatt érvénytelen volt, de a szlovénokat legalább megkérdezték arról, mit gondolnak egy fontos közlekedési fejlesztésről.
Alig van érv, amiért megérné Magyarországnak a Belgrád–Budapest-szupervasút megépítése, Kínának viszont több okból is elemi érdeke. A megtérülés hiányában Brüsszel sem adott rá pénzt, így maradt a súlyos kínai hitel.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.