Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e6b04b8-66db-4139-b389-d47eeb9cc1ad","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Hiába mérnek naponta sok milliárd élettani értéket a viselhető okoseszközök, ezeket továbbra sem lehet készpénznek venni, és főleg nem egymással összehasonlítani. A kutatók több évvel lemaradva kullognak az évente újdonságokkal előrukkoló gyártók mögött.","shortLead":"Hiába mérnek naponta sok milliárd élettani értéket a viselhető okoseszközök, ezeket továbbra sem lehet készpénznek...","id":"20250516_hvg-okosora-egezsegugyi-ertekek-tudomanyos-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e6b04b8-66db-4139-b389-d47eeb9cc1ad.jpg","index":0,"item":"3d00ee02-8ed0-4b6c-b23f-8db54ffdf9b9","keywords":null,"link":"/360/20250516_hvg-okosora-egezsegugyi-ertekek-tudomanyos-kutatasok","timestamp":"2025. május. 16. 20:00","title":"Eleget aludtam? Stresszes vagyok? Hogyan (nem) szabad értelmezni az okosóránk által mutatott adatokat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0618dda3-ca2b-4d6e-a3d1-e94b8b7dfb9c","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Pénteken – hároméves szünet után – újra közvetlenül találkoznak a háborúban álló Ukrajna és Oroszország képviselői. Az isztambuli tárgyalások szintje ugyanakkor sokkal alacsonyabb, mint azt a megtámadott Ukrajna vagy a párbeszédet kezdeményező USA szorgalmazta: nem az államfők találkoztak, hanem miniszterek és miniszterhelyettesek. Félő, hogy a tárgyalásokat Moszkva időhúzásra akarja felhasználni, hogy közben újabb szankciók nélkül folytathassa agresszióját. Trump amerikai elnök szerint semmi sem történik, amíg ő nem találkozik orosz kollégájával, Vlagyimir Putyinnal.","shortLead":"Pénteken – hároméves szünet után – újra közvetlenül találkoznak a háborúban álló Ukrajna és Oroszország képviselői...","id":"20250516_Isztambul-ukran-orosz-targyalasokat-igy-folytatodhat-az-orosz-idohuzas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0618dda3-ca2b-4d6e-a3d1-e94b8b7dfb9c.jpg","index":0,"item":"84b08394-7bd4-434c-b194-9f887dad6dc2","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_Isztambul-ukran-orosz-targyalasokat-igy-folytatodhat-az-orosz-idohuzas-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 13:03","title":"Felújították Isztambulban az ukrán–orosz tárgyalásokat, így folytatódhat az orosz időhúzás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08ccc9c2-766a-4ab6-99c0-bc6a66842787","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külföldön járva sokakat a nyelvtudás hiánya riaszt vissza attól, hogy színházba menjenek. Lassan viszont már ez sem lesz gond, a mesterséges intelligencia itt is bizonyít: a néző valós időben, a saját nyelvére fordítva hallgathatja a színpadon történteket.","shortLead":"Külföldön járva sokakat a nyelvtudás hiánya riaszt vissza attól, hogy színházba menjenek. Lassan viszont már ez sem...","id":"20250517_mesterseges-intelligencia-szinkrontolmacs-off-broadway-tobbnyelvu-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08ccc9c2-766a-4ab6-99c0-bc6a66842787.jpg","index":0,"item":"12aa77bc-ffdb-4663-9d69-bdb0bb99e5d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_mesterseges-intelligencia-szinkrontolmacs-off-broadway-tobbnyelvu-szinhaz","timestamp":"2025. május. 17. 16:03","title":"Az összes néző különféle nyelvén egyszerre játszó színház? Már van ilyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69d2c58d-c0e9-46b6-800d-0ebaf2102a8c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Feladatának tekintette”, hogy a többségében keverék fajtájú kutyákat az utcáról, valamint gyepmesteri telephelyekről megmentse.","shortLead":"„Feladatának tekintette”, hogy a többségében keverék fajtájú kutyákat az utcáról, valamint gyepmesteri telephelyekről...","id":"20250516_78-kutyat-tartott-Zalaszentgroton-egy-no-21-allat-tetemet-fagyasztokban-tarolta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69d2c58d-c0e9-46b6-800d-0ebaf2102a8c.jpg","index":0,"item":"7cb5f479-8b98-45d2-ad0a-dfa9ad6816e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_78-kutyat-tartott-Zalaszentgroton-egy-no-21-allat-tetemet-fagyasztokban-tarolta","timestamp":"2025. május. 16. 11:06","title":"78 kutyát tartott Zalaszentgróton egy nő, 21 állat tetemét fagyasztókban tárolta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df5f967d-eea8-417c-9cc1-e7831f152654","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kamarás Pétert az „átláthatósági” törvényjavaslatról kérdezték, és bár ő a civil ügyekkel foglalkozó önkormányzati bizottság elnöke Pécsen, azt állította, nem tudja, miről van szó.","shortLead":"Kamarás Pétert az „átláthatósági” törvényjavaslatról kérdezték, és bár ő a civil ügyekkel foglalkozó önkormányzati...","id":"20250516_atlathatosagi-torveny-kamaras-peter-kdnp-baranya-megyei-elnok-pecs-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df5f967d-eea8-417c-9cc1-e7831f152654.jpg","index":0,"item":"18c8e85c-a7ce-443e-b035-634e2509945f","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_atlathatosagi-torveny-kamaras-peter-kdnp-baranya-megyei-elnok-pecs-kozgyules","timestamp":"2025. május. 16. 12:23","title":"A KDNP baranyai elnöke a Telex riporterének: Kérdezz csak, amíg még kérdezhetsz!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50587f8b-1f7e-41db-acfe-15fa7175445c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem volt nehéz észrevenni. ","shortLead":"Nem volt nehéz észrevenni. ","id":"20250516_Hulladekhegy-illegalisan-bontott-autobol-heves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50587f8b-1f7e-41db-acfe-15fa7175445c.jpg","index":0,"item":"aebb6609-7e0c-4d38-86de-24784ab3ff55","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_Hulladekhegy-illegalisan-bontott-autobol-heves","timestamp":"2025. május. 16. 12:31","title":"Hulladékhegy nőtt ki egy hevesi kertben illegális autóbontásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cab8120-451f-4e75-803d-a9c0904a781d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók alig fél év leforgása alatt fejlesztették ki azt a terápiát, amelyet egy újszülött csecsemőn, K. J.-n alkalmaztak. A kezelés egy jobb élet lehetőségét kínálja számára.","shortLead":"Amerikai kutatók alig fél év leforgása alatt fejlesztették ki azt a terápiát, amelyet egy újszülött csecsemőn, K. J.-n...","id":"20250516_genszerkesztes-genkezeles-terapia-gyogyitas-csecsemo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cab8120-451f-4e75-803d-a9c0904a781d.jpg","index":0,"item":"3b7772c3-8631-4bb7-af67-1fe52eabbbf3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_genszerkesztes-genkezeles-terapia-gyogyitas-csecsemo","timestamp":"2025. május. 16. 10:03","title":"A világon először kezeltek génszerkesztéssel egy csecsemőt, és úgy tűnik, bevált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"589acf92-68fc-4f7d-ba45-a61789095953","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"24 óra alatt több mint 150 terrorista célpontra mértek csapást a Gázai övezet egész területén.","shortLead":"24 óra alatt több mint 150 terrorista célpontra mértek csapást a Gázai övezet egész területén.","id":"20250517_izrael-gaza-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/589acf92-68fc-4f7d-ba45-a61789095953.jpg","index":0,"item":"6c3fbf7a-12fe-4e9d-a81a-d1b42ea63d40","keywords":null,"link":"/vilag/20250517_izrael-gaza-tamadas","timestamp":"2025. május. 17. 11:48","title":"Trump hazautazott, Izrael támadásba lendült Gázában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak Kínának éri meg a 750 milliárdos Budapest–Belgrád-vasútvonal
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Alig van érv, amiért megérné Magyarországnak a Belgrád–Budapest-szupervasút megépítése, Kínának viszont több okból is elemi érdeke. A megtérülés hiányában Brüsszel sem adott rá pénzt, így maradt a súlyos kínai hitel.
A világ legdrágább vasúti projektjének jósolják a Budapest és Belgrád közé tervezett fejlesztést, mely becslések szerint akár 750 milliárd forintot is felemészthet, és csak 2400 év alatt térülne meg Magyarországnak. A megvalósulás ennek ellenére már idén ősszel megkezdődhet, mivel a kormánypártok május elején a parlamantben megszavazták.
Az ügylet hemzseg a korrupciógyanús elemektől, miközben Magyarországra nézve szinte semmilyen haszna nincs is, Kínának viszont annál fontosabb, hogy jó állapotban lássa ezt a vasútvonalat, mely felgyorsíthatja az Európába importált olcsó kínai termékek útját, hogy azok egy része a görög kikötőkbe, majd onnan Belgrádon és Budapesten át vasúton jusson el az uniós országok piacaira.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium által közreadott képen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Ivica Dacic szerb külügyminiszter kezet fog találkozójukon Belgrádban. Szijjártó Péter részt vett a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítás kapcsán megrendezett magyar–szerb–kínai magas szintű munkacsoportülésen
MTI / KKM
A nem EU-tag Szerbia számára nemigen van más megoldás lepusztult infrastruktúrájának fejlesztésére, mint kínai vagy orosz hitel felvétele, uniós tagországként Magyarország számára azonban példa nélküli és teljesen érthetetlen egy ekkora kínai hitel felvétele, pláne vasútépítésre. Különösen, hogy az EU épp olyan páneurópai vasúti korridorok fejlesztésére bocsát soha nem látott összegeket, mint amilyen a Budapest–Belgrád-vonal is. Elvileg tehát erre a projektre is kaphattunk volna uniós forrást, ahhoz azonban a potenciális megtérülés jeleit kellett volna bemutatni Brüsszelnek. Erre még az előző, 2013-ig tartó ciklusban tett kísérletet Magyarország, ám az Európai Bizottságot nem sikerült meggyőzni arról, miért éri meg kilométerenként négymilliárd forintot költeni egy kevéssé kihasznált vonal felújítására.
Érzékeltetésül, hogy mekkora összeget ölnénk a belgrádi vonalra, Magyarország összesen 1200 milliárd forintot kap a 2014–20-as uniós ciklusban közlekedésfejlesztésre Brüsszeltől, ebből a pénzből többek között egy halom autópálya és autóút megépítésére, a két balatoni és a debreceni vasúti fővonal rendbetételére és több nagy vasútállomás átépítésére is telik.
Minden szempontból fölösleges
Ugyan Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint óriási jelentősége van annak, hogy kevesebb mint felére rövidül a menetidő a két főváros között, a hvg.hu által megkérdezett közlekedési szakember szerint vasúti szempontból relevanciája nincsen az elmúlt idők legnagyobb kötött pályára szánt projektjének.
De nézzük, mit is érünk el konkrétan a felújítással: a Budapesttől a kelebiai országhatárig 166 kilométer hosszan egy olyan vasútvonalat fejlesztenének, amelyen a 29 ezres Kiskunhalas a legnagyobb város, emiatt is jelentéktelen a személyforgalom.
MTI / Máthé Zoltán
A nemzetközi vonatok menetideje 8 óráról kevesebb mint háromra csökkenne, igaz, jelenleg csupán napi három pár ilyen járat közlekedik erre, azok is csak néhány vagont továbbítanak a két főváros között. A teherforgalom sem bír európai szintű jelentőséggel ezen a vonalon, ráadásul a kétvágányúsítás és a sebesség 160-ra emelésének hatására még csak nem is fog lényegesen felgyorsulni az árufuvarozás. A kelebiai vonalon ugyanis jelenleg is végig 80 km/órás sebesség van érvényben, a tehervonatok számára pedig a nemzetközi forgalomban csak 100-120 km/h az általános megengedett sebesség – tudtuk meg a szakembertől.
Mindeközben a kelebiainál sokkal fontosabb és forgalmasabb vasútvonalakon semmilyen érdemi fejlesztés nem történt, és nem is várható a közeljövőben. Ez igaz a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin nemzetközi fővonalra, vagy a magyar fővárost Szegeddel vagy Péccsel összekötő hazai vonalakra is.
Az sem mellékes, hogy a görög főváros melletti kikötő, a Pireuszt Budapesttel összekötő vasútvonal Belgrádon túli, Macedóniában és Görögországban található részei sokkal rosszabb állapotban vannak, több helyen csak 30-50 km/órás sebességgel araszolnak a vonatok. De Budapesten belül is sokkal nagyobb akadályok lassítják a teherforgalom áthaladását, mint a Budapest–Belgrád-vonalon bárhol, ilyen pl. a kapacitáshiányos Ferencváros állomás és a Déli összekötő vasúti híd, amelyeken a tehervonatok van, hogy csak napok alatt jutnak át.
Tehát a korridor a magyar és szerb főváros közti 350 kilométeres szakaszának a felújítása önmagában Kínának sem jelent nagy nyereséget. Így kérdés, hogy megvalósul-e, vagy arra a sorsra jut, mint a korábbi tervek más problémás szakaszok fejlesztéséért is: az ázsiai ország többször felajánlotta már hitelét a Budapestet elkerülő V0 vasúti teherfolyosó megépítése csakúgy, mint a Liszt Ferenc-reptérre vezető vasút megvalósítására. Peking azt is többször jelezte, hogy kész hitelezni egyéb szerb, macedón és görög szakaszokat is, végül egyik üzletet sem ütötték nyélbe.
Mutyigyanús keleti üzletek
Kínának mindennél fontosabb az Egy övezet, egy út projekt, azaz az egykori selyemút újbóli kialakítása, vagyis az Európa és Ázsia közti kereskedelmi útvonalak fejlesztése. A napokban ennek szentelt pekingi konferencián Orbán Viktor is részt vett.
Kína nem csak árui könnyebb szállításában érdekelt, de abban is, hogy saját állami mamutcégeivel végeztesse el a munkát. Ez azért is fontos, mivel azok így európai referenciákat szerezhetnek. Ezt a magyar kormány első körben lehetővé is tette. Csakúgy, mint Paks II. beruházás esetében, a Budapest–Belgrád-vonalnál is kormányközi egyezménnyel garantálták az ázsiai óriáscégek helyét a projektben.
Csou Hszin-csien, a kínai nagykövetség kereskedelmi attaséja, Molnár Tamás, a Nemzetgazdasági Minisztérium vámszakmai és nemzetközi ügyekért felelős helyettes államtitkára, Tuan Csie-lung, Kína budapesti nagykövete, Nagyné Hertelendy Andrea, az Ekol Logistics Kft. humánerőforrás vezetője és Kovács Ákos, az Ekol Logistics Kft. ügyvezető igazgatója vágja át a vörös szalagot a Kínából Budapestre érkező első áruszállító vonat fogadásakor Budapesten
Mónus Márton
Van azonban még egy elem, amely hasonlít a paksi beruházáshoz: itt is tender nélkül választották ki a kivitelezőket, ami szembe is megy az uniós versenyszabályokkal. Nem véletlen hát, hogy az unió a kínai vasúti projekttel szemben is belengette, hogy kötelezettségszegési eljárást indít. Az folyamat pilot fázisban van, amelyben a felek tárgyalásos úton tisztázhatják a nézeteltéréseket – ez egyelőre nem sikerült.
A projekttel szemben csak a kérdések sorakoznak: miért akarunk mi Kína legfontosabb partnere lenni a régióban, hol van Magyarország és Európa érdeke abban, hogy segítjük a kínai áruk és cégek minél gyorsabb térnyerését az uniós piacon? Biztosan látszik, hogy a vasútvonal konkrét ügye számunkra sem gazdasági, sem közlekedési szempontból nem hoz hasznot, kérdés tehát, hogy milyen egyéb ígéreteket kapott korábbi tárgyalásai során Orbán Viktor Kínától a vasútvonal megépítéséért cserébe, amiért úgy ítéli meg, hogy a megtérülés biztos hiányában is érdemes ebbe a projektbe belevágni.
A HVG e heti számában a kínai–magyar kapcsolatokról, a nálunk élő kínaiak üzleti tevékenységéről, terveiről olvashatnak részletes összeállítást.