Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Négy évvel a legutóbbi, komoly szakmai tiltakozást kirobbantó nyelvoktatási stratégia megjelenése után ismét reformötletekkel rukkolt elő az erőforrástárca. De a nyelvoktatás hatékonyságán biztosan nem lehet eleget javítani 2020-ig, amikortól csak nyelvvizsgával lehet felvételizni a felsőoktatásba.
„Annak sokkal jobban örültem volna, ha a fiam nem 200 ezer forintból, különórákon tanult volna meg angolul, hanem az iskolában” â’ így reagált egy szülő az egyik közösségi oldalon arra a kormányzati tervre, mely szerint 2018-tól az állam átvállalja a 36 évesnél fiatalabbak első közép- vagy felsőfokú nyelvvizsgájának díját. Az ötletről a nyelvvizsgaközpontok vezetői is a sajtóból értesültek, így esélyük sem volt előtte meggyőzni az erőforrás-minisztériumot arról, hogy a 25–35 ezer forintos vizsgadíj átvállalása egy évvel a választások előtt politikailag ugyan „hatékony” lépés lehet, a vizsgázók számának jelentős emelkedését azonban aligha lehet várni tőle. A nyelvtanulókat ugyanis elsősorban nem a vizsgadíj tartja vissza (a középfokú nyelvvizsgaként elismert emelt szintű érettségi a végzősök számára most is ingyenes), hanem az, hogy a gyenge iskolai nyelvoktatás miatt különórák vagy extra kurzusok nélkül a legtöbbjüknek esélye sincs a bizonyítványszerzésre.
Nem véletlen, hogy évek óta egyre kevesebben próbálkoznak. Míg 2008–2011-ben évente 165–175 ezer között mozgott a nyelvvizsgák száma, 2012-ben ez már â’ többek között a felsőoktatási keretszámok megvágásának hírére â’ drasztikusan visszaesett, két évvel később pedig csupán 123 ezer nyelvvizsgát regisztráltak. Az államilag finanszírozott nyelvtanfolyamokat kínáló Diplomamentő program ugyan hozott átmeneti emelkedést, de a vizsgák száma 2016-ban sem érte el a 135 ezret, ráadásul több mint 50 ezer sikertelen volt közülük.
Bár az ősszel még arról szóltak a hírek, hogy az oktatási államtitkárság „középtávú nyelvoktatási stratégiát” dolgoz ki, az októberben létrehozott munkacsoport stratégiával nem, csupán egy helyzetértékeléssel és egy kutatási javaslattal állt elő. A nyelvtanárok legnagyobb megkönnyebbülésére. A legutóbbi, Hoffmann Rózsa akkori oktatási államtitkár csapata által jegyzett 2012-es nyelvoktatási stratégia ugyanis a szakmai szervezetek szerint hemzsegett a „szakmai abszurditásoktól” és a „pedagógiai nonszenszektől”. Az angol helyett például a németet ajánlották első idegen nyelvnek, arra hivatkozva, hogy az angol után nehezebben sajátítják el a diákok az állítólag „komplexebb nyelvtani struktúrájú” németet, mint fordított sorrendben, de a nyolcosztályos gimnáziumi tantervbe bepréselt latinórák és az alapfokúnál is könnyebb, A2-es nyelvvizsgák állami elismerése sem arattak osztatlan sikert.
A napokban a kormány elé kerülő javaslatcsomag ezekhez hasonló, komoly szakmai aggályokat felvető ötleteket nem tartalmaz. A dokumentum legfontosabb javaslata egyszerű: a stratégiaírást országos kutatásnak kell megelőznie. „Mi 70 középiskola nyelvoktatásának vizsgálatát céloztuk meg, a mostani tervezet további 100 általános iskolát is bevonna a kutatásba, a módszertan azonban megegyezik” â’ mondja Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. A nyelvtanárokat, vizsgaközpontokat, nyelvi tanszékeket és nyelviskolákat tömörítő szakmai szervezet ugyanis már tavaly májusban átadta kutatási tervét a minisztériumnak, egyben azt is jelezve, hogy utoljára 2006 és 2009 között készült ehhez hasonló nagy mintás, reprezentatív kutatás, márpedig addig felesleges hozzálátni a nyelvoktatás átszabásához, amíg csak találgatják az eredménytelenség okait. Ha a kormány is rábólint a tervre, 49 millió forintból összesen 15 ezer diák tudását mérik fel, s a kutatásba a pedagógusokat és a szülőket is bevonják.
Azt ugyanis senki nem érti â’ ismerte be Palkovics László oktatási államtitkár a parlament kulturális bizottságának múlt heti ülésén â’, hogy miért nem jutnak el a diákok 18 éves korukra a középfokú nyelvvizsgáig, miközben átlagosan 1200 nyelvórát ülnek végig általános és középiskolásként, jóval többet, mint számos más, nyelvtudásban jobban teljesítő ország tanulói. A probléma gyökere valahol a családi háttér, a módszertan, a pedagógusképzés körül lehet. Ezért â’ bár az államtitkárság azt ígéri, a Nemzeti alaptanterv idei felülvizsgálata után újra napirendre kerül az óraszámok kérdése â’ aligha újabb nyelvórák beiktatásával orvosolják majd a gondokat. A 9–12. évfolyamos gimnazistáknak az első és a második idegen nyelvből is legalább heti három-három órájuk van, ezen a tanrenden a szakmai szervezetek sem változtatnának, a szakképzésben tanulók óraszámának ügye azonban nem ilyen egyértelmű. A tavaly szakközépiskolákká átkeresztelt egykori szakiskolákban mindössze két nyelvóra van hetente, ez pedig â’ panaszkodott a HVG-nek egy nyelvtanár â’ „nemhogy a kommunikációs készség fejlesztésére, de még az általános iskolai tudás szinten tartására sem elég”.
Az általános iskolai tudásra pedig nem mindenhol lehet támaszkodni, a 6. és a 8. évfolyamon 2015-ben végzett angol és német nyelvi mérés eredményei legalábbis sötét képet festenek az iskolai nyelvoktatás hatékonyságáról. A diákok összesített átlagpontszáma sem túl magas, a 8. osztályosok 51–70 százaléka érte el az A2-es szintet, ami az egyszerű szituációkban előforduló kifejezések megértését és használatát jelenti. A részletes eredmények pedig hatalmas tudásbeli szakadékról: a nyelvtudás és a lakóhely közötti szoros összefüggésről árulkodnak. A legalacsonyabb átlagpontszámot angolból és németből is a nógrádi és a borsodi, valamint a Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megyében élő 12–14 évesek szerezték, az egyik legrosszabb helyzetű járásban, Encsen és környékén például a hatodikosok mindössze 11 százaléka szerzett „megfelelt” minősítést â’ míg Budapest V. kerületében ugyanebből a nyelvből ugyanennek a korosztálynak kivétel nélkül minden tagja elérte az elvárt pontszámot. A községekben élő diákok eredményei is jócskán lemaradnak a megyeszékhelyeken és Budapesten élő kortársaikétól. A legrosszabbul teljesítő 206 település kétharmada község, s ezek minden másodika vagy az Észak-Alföld, vagy az Észak-Magyarország régióhoz tartozik. Bár a 2016-os idegen nyelvi mérés eredményeit még nem hozták nyilvánosságra, a helyzet aligha változott: a községekben és az ország hátrányos helyzetű régióiban élő diákok egy részének esélye sincs nyelvvizsgát szerezni 18 éves koráig.
Márpedig 2020-tól csak az kerülhet be egyetemre vagy főiskolára, akinek legalább középfokú nyelvtudása van, és ezt emelt szintű érettségivel vagy nyelvvizsgával bizonyítani is tudja. Nem nehéz megjósolni, hogy a szigorítás miatt több tízezren szorulnak majd ki a felsőoktatásból, ráadásul éppen azok, akik gyengébb középiskolába járnak, és a szüleik nem tudják finanszírozni a nyelviskolai kurzusokat és a különórákat. Ezen pedig â’ mondja Rozgonyi Zoltán â’ az sem változtat majd, ha jövőre elkészül a nyelvoktatási stratégia, rá egy évre ugyanis már végzősök lesznek azok a középiskolások, akiket a szigorítás elsőként érint majd. Bár az intézkedést több szakmai szervezet és Székely László ombudsman is aggályosnak nevezte, ráadásul a jelenlegi tantervekkel sincs összhangban â’ a gimnáziumi kerettanterv a 12. év végére az alapfokú nyelvtudás megszerzését célozza meg, nem pedig a középfokúét â’, úgy tűnik, a kormány ragaszkodik az új felvételi szabályhoz. Pedig az a felsőoktatási rendszert is megroppanthatja. Az évek óta komoly hallgató- és pénzhiánnyal küzdő, nemrég azonban alkalmazott tudományok egyetemeivé előléptetett volt vidéki főiskolák több ezer leendő felvételizőt veszíthetnek el: a tavalyi adatok alapján van olyan intézmény, ahol tíz elsőéves közül mindössze négynek van középfokú nyelvvizsgája.
SZABÓ FRUZSINA
szabo.fruzsina@hvg.hu
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Hajmeresztő, néhol szürreális történeteket mesélt Kapu Tibor és Cserényi Gyula, az Axiom-4 űrmisszió két magyar kutató űrhajósa a Millenárison szervezett közönségtalálkozón.
Hogyan is működött a modem, és mi volt az akusztikus csatoló?
Földes András riportja Munkácsról.
Ukrajna ügyében a következő csata Trump fejében játszódik le, ám ha Amerika enged az oroszoknak, az a legbiztosabb út a következő háborúhoz. Egy német elemzés szerint Kijev számára veszedelmes lenne egy közös csúcstalálkozó is Trumppal és Putyinnal, főleg, ha Budapesten tárgyalnának. Nemzetközi lapszemle.
Egyikük tartózkodási engedélyét azután vonták vissza, hogy várandós lett.