Muck Tibor
Muck Tibor
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nemhogy új P+R parkolók nem épülnek, a meglévő ingyenes lehetőségeket is egyre-másra fizetőssé teszik Budapesten.

Mire – a legfrissebb ígéretek szerint már csak 2019 elejére – átadják a 3-as metró felújított északi szakaszát, mind a hét érintett állomás közelében megszűnik az ingyenes parkolás lehetősége. A „gyenge láncszem” egyelőre Újpest. A IV. kerületben ma még pénzbedobálás nélkül tehetik le az autójukat azok, akik, ha nem is a metróra, de az azt helyettesítő buszokra – vagy a sajátos marketingtrükkel ugyancsak metrópótlóvá átnevezett öreg villamosokra – akarnak átszállni. De már nem sokáig. Az ingyenes lehetőség megszűnésével pedig az eddiginél sokkal kevesebben fogják letenni az autójukat, hogy a környezetet kímélve, a belvárosi zsúfoltságot enyhítve közösségi közlekedéssel utazzanak tovább.

Persze a IV. kerület lépéskényszerben van. Ahogy előtte a szomszédos XIII. kerület is abban volt, vagy ahogy a város másik oldalán például Ferenc- és Józsefváros, meg Kőbánya is kényszerűen egymásra licitált az újabb meg újabb fizetős zónák kijelölésével. Hiszen ha valahol díjkötelessé válik a parkolás, aki csak teheti, a szomszéd utcában, a szomszéd kerületben teszi le az autóját. És ezzel persze megkeseríti az ott lakók életét, akiknek így nem jut majd parkolóhely, ezért aztán ostromolni kezdik a saját kerületük illetékeseit, hogy védelmet kapjanak a betolakodóktól. És a maguk szemszögéből persze igazuk is van. A kerületek tehát újabb és újabb határozatokat gyártanak saját fizetős övezeteik kiterjesztéséről, a végső döntés kimondására jogosult főváros pedig rendre áldását adja rájuk. Ha az illető polgármester fideszes, akkor kötözködés nélkül, ha ellenzéki, akkor némi politikai civódás után – de a lényegen ez mit sem változtat.

Üres parkolók a Pöttyös utcánál. Távol tartás
©

Az Üllői úton a déli oldal gazdája, a IX. kerület volt a kezdeményező, tavaly aztán az út északi oldalát birtokló VIII. és X. kerület is megtette az ellenlépést. A kétséges eredmény: közös erővel sikerült elüldözni a Nagyvárad téri és a Pöttyös utcai metrómegálló környékéről azokat az autósokat, akik nem akarnák tovább növelni a bel-pesti zsúfoltságot. Igaz, a 3-as metró négy legkülső állomása közül háromnál még lehet parkolni, de az arányok ott, a déli szakaszon sem szívderítőek: csak a Pöttyös utcai megállónak a ferencvárosi oldalán több várakozóhelyet minősítettek fizetőssé, mint amennyi a népligeti, a Határ úti és a kőbánya-kispesti P+R parkolókban összesen van (775 darab).

Északon pedig még sokkal rosszabb lesz a helyzet, az újpestiek bekeményítése után ott mindössze 120 P+R hely marad. Ezek sem ingyenesek egyébként, de a használatukért szedett, alkalmanként 350 forintos díjat – a kisszámú többi metróparkoló többségében ugyanennyi a taksa – elfogadhatónak találják az autósok. Már most is alig lehet szabad helyet találni az Újpest-Városkapunál (a rekonstrukció utáni új neve: Újpest vasútállomás) lévő, a Budapesti Közlekedési Központ által üzemeltetett kis parkolóban, holott ma még ingyenlehetőség is van a közelben.

Miközben tehát a BKK újra meg újra diadaljelentésként tálalja egy-egy P+R parkoló avatását, egyre hátrább szorul e sajátos versenyfutásban: rendre jóval kevesebb új épül, mint ahány régi ingyenhelyet fizetőssé tesznek. Ma fővárosszerte 3389 P+R parkolóhely van a négy metróvonal mentén, a – zömmel HÉV-állomásoknál lévő – többit is beleszámolva pedig összesen 5617. Ezek közül 1900 az utóbbi három évben épült, de a háromnegyedük egyetlen ponton: a négy éve felavatott 4-es metró kelenföldi végállomásánál. A város többi részén három év alatt alig több mint 400.

Eközben például Óbudán, gondosan a fonódó villamoshálózat átadása elé időzítve, mintegy nyolcszáz parkolóhelyet tettek fizetéskötelessé csak a presztízsvillamos végállomásának és első megállójának 300 méteres körzetében (összesen pedig 12 ezret). Az Örs vezér téri metróállomás köré rajzolt 300 méteres körben, a kőbányai és a zuglói önkormányzat áldásos együttműködésével, körülbelül ötszázat – igaz, ennek legalább a felét visszapótolta a kelenföldi utáni legnagyobb, 265 férőhelyes új várakozózóna. Az indoklásban Óbudán, most pedig Újpesten is kertelés nélkül leírták: azért a szigor, hogy kevesebben használják az utcáikat P+R parkolóként. Óbuda most tovább is lép: a Filatorigátra, Kaszásdűlőre és Aquincumra is kiterjeszti a fizetős zónát, a két és fél éve kijelölt övezetekben pedig emeli a díjat (az eddigi 175 forintos óránkénti taksát 265 forintra, ahol pedig már eddig is ennyit kellett fizetni, ott 350-re).

Újpesten – ahol a HVG által Óbudán és Zuglóban vizsgált 300 méteres sugarú körök helyett úgy számolnak, hogy a galád autósok akár 400–450 métert is hajlandók gyalogolni a metróállomásig – az első lépésben 3684 várakozóhely „felminősítéséről” van szó. Természetesen anélkül, hogy akár csak egyetlen új P+R helyet is kijelölnének. És miközben Wintermantel Zsolt polgármester arra hivatkozik – a szomszéd kerülettel határos metrómegállónál okkal, a kerülethatártól három villamosmegállónyira lévő végállomásnál ok nélkül –, hogy az angyalföldi zónahatárok kiterjesztése miatt kerültek lépéskényszerbe, taktikusan úgy döntött, hogy a legjobb védekezés a támadás. Míg a szomszéd kerület a Hungária-gyűrűn kívül mindenhol a legalacsonyabb, óránként 175 forintos tarifát alkalmazza, Újpesten 265 forintos óradíjat fognak szedni. Kivéve száz helyet a – fénykorában napi ötezerszer ennyi utast szállító – metró Városkapu megállójánál; ott egyelőre megelégszenek a 175 forintos tarifával.

Az, hogy a szomszédos kerületek egymásra licitálva újabb és újabb utcákban teszik fizetőssé a parkolást, csupán tünet. Az alapprobléma az, hogy Budapesten nincs olyan kötött pályás közlekedési hálózat, amit látva az agglomerációból és a külső kerületekből bejárók közül sokkal kevesebben ragaszkodnának az autózáshoz – mondja Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője. Az egyik, csak hosszabb távon orvosolható gond az, hogy a metrók nem mennek ki a városhatárok közelébe, a torlódásokkal sújtott területeken túlra. Az M3-as káposztásmegyeri, az M4-esnek pedig az újpalotai és a dél-budai meghosszabbítását egyaránt lefújták, és ugyanez történt a fonódó villamos Bécsi úti továbbvezetésével is. A négy metróvonal nyolc végállomása közül csupán az M3-as kőbánya-kispesti és az M4-es kelenföldi végpontja van többé-kevésbé a város külső területén. Igaz, az elővárosi vasutak mentén több ezer P+R férőhely létesült, de a vonatok nagy többsége valamelyik fejpályaudvarra fut be, ahonnan további átszállásokra van szükség egy-egy belvárosi célpont eléréséhez.

A másik fontos hiányosság a közlekedési szolgáltatók tarifarendszerének átjárhatatlansága. Az persze jó, hogy a városhatáron belül Budapest-bérlettel is föl lehet szállni a vonatokra és a Volán-buszokra. Az áttöréshez azonban a szakember szerint arra lenne szükség, hogy a városhatár ne legyen olyan árdrágító fal, amit átlépve külön vonat- vagy buszbérletet kell vásárolniuk a bejáróknak. Amíg nem lineáris az árképzés, amíg nem lehet – a legtöbb nyugat-európai nagyvároshoz hasonlóan – Budapestre plusz 5/10/15 kilométeres zónára érvényes egységes bérletet venni, amivel a városhatár átlépése csak minimális mértékben drágítja az utazást, addig megmarad a mai probléma. Addig továbbra is rengetegen lesznek olyanok, akik autóval jönnek be a városba, megkeresik az utolsó olyan pontot, ahol ingyen tehetik le a kocsijukat, és csak ott szállnak metróra-buszra-villamosra.

Az írás eredetileg a HVG 2018/4. számában jelent meg.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!