szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szombat délután lesz kamionstop, éjjel mehetnek a járművek, aztán vasárnap nap közben megint lesz kamionstop.

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása 2024. július 13-án szombaton 15 órától július 14-én vasárnap 22 óráig lett volna érvényben, azonban a kamionstopot a kiemelkedően magas hőmérséklet miatt az éjszakai időszakban, szombat 22 óra és vasárnap reggel 6 óra között felfüggesztik – írja közleményében a közlekedési szaktárca.

A felforrósodott vezetőfülkében várakozás nemcsak egészségtelen, a továbbindulás után jelentősen leronthatná a hivatásos sofőrök koncentrációs képességét is. A hétvégi forgalomkorlátozás feloldását a szállított áruk minőségének megőrzése, az árukárok megelőzése, a termékek mielőbbi célba juttatása is indokolja – magyarázza a minisztérium.

A gépkocsivezetők hatványozottan ki vannak téve a hőség okozta veszélyeknek, elsősorban akkor, amikor nem a vezetési idejüket, hanem az egyéb feladataikat végzik – részletezte a nehézségeket korábban a HVG-nek Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára. Ilyen egyéb feladat például a rakodás, a járműellenőrzés, a kötelező megállások.

A probléma része, hogy a járművek nem minden esetben vannak felszerelve állóklímával, amely a motor járatása nélkül is képes temperálni a vezetőfülkét. Továbbá még ha egy teherautóba beépítettek is ilyen hűtőrend­szert, hosszabb megállások esetén a berendezés működtetéséhez nem elegendő az akkumulátor kapacitása. A parkolókban töltött hosszú pihenők és a kamionstop miatti megállások alatt ezért csak a motort járatva lehetne hűteni a járművet. Ez környezetvédelmi szempontból sem szerencsés, de költségoldalon sem gazdaságos. Hűtés nélkül viszont olyan hőstressz érné a gépkocsivezetőket, ami komoly egészségkárosodást, akár életveszélyes helyzetet is okozhat. Ráadásul a forróságban pihenni sem tudnak, így amikor újra elindulhat a forgalom, fáradtan, rossz közérzettel és gyengébb fizikai állapotban ülnek a volán mögé, ami közlekedésbiztonsági kockázatot jelent.

Emellett a szállított rakományoknak sem tesz jót a hőség, ez még azokban az esetekben is igaz, amikor egyébként az áru nem tartozik a temperálást igénylő kategóriába. Az MKFE ezért kezdeményezi minden hőségriasztáskor a kamionstop feloldását, aminek pozitív elbírálása nagy segítség a közúti fuvarozók számára, és minimálisra tudja csökkenteni a járművezetők egészségkárosodásának kockázatát, valamint a közlekedésbiztonság szempontjából is jó – foglalja össze Árvay Tivadar.

Olvadáspont

Olvadáspont Az embereknek és az áruknak is árt a nagy meleg, ilyenkor még a kamionstop feloldása is indokolt. Ha kint 40 Celsius-fok van, bent könnyen lehet 60 vagy még több.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!