szerző:
Kósa András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Fidesznek is kockázatos lenne politikailag, ha nem oldódna meg a cég tartós finanszírozása, és 2013 végén bedőlne a BKV – mondta Tarlós István a hvg.hu-nak adott interjújában arról, hogy egyelőre nem ismert, mik a kormány tervei az ügyben. A főpolgármester szerint az, hogy támogatja a kormányt, nem írhatja felül városvezetői küldetését, Mint mondta, a Fideszben senkit nem érhetett meglepetésként, hogy nem a végletekig lojális az őt támogató párthoz.

hvg.hu: Teljesen átírják a 2013-as költségvetést a parlamentben ősszel. Növekedés helyett recesszió van, megszorítások jönnek. Tudja már, hogy ez Budapest büdzséjét hogy érinti?

Tarlós István: Még nem tudom. A legfontosabb nyilván az ország helyzete, de hogy mi van a fővárossal, ebből a szempontból nem közömbös. Szeretném támogatni a kormányt a munkájában, de valamire szerződtem, valamire megválasztottak, a végsőkig küzdeni fogok Budapest érdekeiért.

hvg.hu: Azt mondta, több kellene Budapestnek. Mire gondolt? Mennyi pénzre? Mi lenne ennek a forrása?

T. I.: Már a dédanyám is Óbudán lakott, nyilván emiatt elfogult vagyok Budapest javára, de egyszerűen sért, ha a várost bárhol bárkik alábecsülik. Van egy objektív szempont is: akárhova megyek a világban, onnan azt látom, hogy Budapest minden szempontból kiemelt helyet játszik az ország életében. Azért senki nem jön ide, hogy önmagában Debrecent, Szombathelyt megnézze. Budapest adja a GDP 40 százalékát, ehhez képest kérdéses, finanszírozható-e a közösségi közlekedés. Ilyeneken vitatkozom, és nem könnyű a feladatom, mert a kormány sikeréért is tenni akarok, de a város érdekeit is néznem kell, ezért választottak meg. Budapest lakói nem elsősorban azt fogják megítélni, hogy mit sikerül kicsikarnom a városnak, hanem hogy ezt milyen intenzitással, milyen gyakran próbáltam meg.

hvg.hu: 25 milliárdos hitelkeretre írtak ki pályázatot, amit már működésre fordítanának, ilyen eddig még nem fordult elő…

T. I.: Várjon, ez egy téves megközelítés, ne állítsuk be úgy, hogy most 25 milliárd hitelt felveszünk…

hvg.hu: Én is hitelkeretről beszéltem…

T. I.: Igen, de ez egy úgynevezett  rullírozó hitel, vagyis arra szolgál, hogy ha a városnak hirtelen kell egy nagyobb számlát kifizetni (gondoljunk csak a metróépítésre), az államtól pedig később érkezik a pénz, egy napra, egy hétre, három hétre legyen egy biztosíték. Ennek célja ez a 25 milliárdos keret.

Tarlós István szerint immár "szent a béke" közte és a fővárosi Fidesz között
Stiller Ákos

hvg.hu: A Siemens 30 millió eurós kötbérét is ebből fizetik majd? Mert az egy dolog, hogy 70-ről 30 millió euróra alkudták le az összeget, de ez még így is 9 milliárd forint.

T. I.: Mi mást tudnánk tenni, mint kárt menteni, ha egyszer itt hagynak a nyakunkban egy ilyen szerződést? Jelentkezzen az, aki azt mondja, ennél többet tudott volna lealkudni. Érdekes megközelítés, hogy „az egy dolog”.

hvg.hu: Nyilván nem von le semmit a megállapodás értékéből. Viszont, ha ilyen tételek potyognak ki a szekrényből, fennáll a veszélye, hogy fizetési nehézségekkel küzdjön a város?

T. I.: Ha ezek a jelenségek esetleg kulminálódnak, akkor igen, de azért nem tartunk itt még. Az itt hagyott időzített bombákról pedig Demszky Gábort kellene megkérdeznie. Engem már semmi nem lep meg így a ciklus félidejében. Csak azt nem értem, miért mondják egyesek azt, hogy ez a közgyűlés néhány köztér átnevezésén és egy speciális iskola támogatásának csökkentésén túl semmit nem tett. A város nehéz helyzetben van, de azért ilyen körülmények között is visszaszereztük a vízműveket (ami nagyon jó üzlet volt), rendbe tettük az Alstom-szerződést, próbáltunk javítani a teljesen kilátástalan hajléktalan-helyzeten, most pedig itt a Siemens-siker: nekünk is védekeznünk kell, igyekezni elmondani, amit eredménynek tartunk, ezért is adtuk ki ezt a félidőben elvégzettekről szóló kiadványt. Az ellenzék meg teszi a dolgát, amikor bírál, csak azt felejtik el, hogy az utóbbi két évben egy olyan botrányról sem hallottak, mint ami az ő vezetésük alatt sorozatos volt. Mi konkrétumokat mondunk, ők politikai lózungokkal reagálnak.

hvg.hu: Ahhoz egyébként mit szól, hogy a nagy leleplezések egyelőre elmaradtak a BKV-perben, sőt mintha az utóbbi napokban zavarok jellemeznék az eljárást.

T. I.: Ez nem az én dolgom. Az én dolgom, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami akkor történt a közlekedési vállalatnál. Egyébként MSZP-n belüli mosakodást észlelek az ügyben.

hvg.hu: Valóban megoldott a BKV finanszírozása jövőre és 2014-re?

T. I.: Megoldható – ezt mondtam. 2015 végén ismét baj lehet, mert ekkortól válik esedékessé a 62-63 milliárdos adósságállomány (ez is 78 milliárd volt, amikor elfoglaltam a hivatalomat) visszafizetése. Kilenc bankkal állapodtunk meg 2015. december 31-ig, köztük távol-keletiekkel, próbáljon meg valaki itt is jobb alkut elérni, amikor ilyen pénzügyi helyzetben van a város.

hvg.hu: Állami garancia is segítette önöket.

T. I.: Ez tény. Tény, hogy annyit még nem segített a BKV-nak egy kormány sem, mint Orbán Viktor miniszterelnök. Hiába kaptunk pénzt 2011-ben, hiába van állami garancia, a 62 milliárd visszafizetésének forrása még sehol nem látszik. Az állami garancia miatt nem áll majd le a közlekedés, de gondolom, az államnak sem lesz könnyű 62 milliárdot előteremtenie.

2015-től lehetnek igazán nagy bajok a BKV-val, ha addig nem lép a kormány
Stiller Ákos

hvg.hu: De arra van terv, hogy miként foltozzák be jövőre és 2014-ben a BKV finanszírozásán most is tátongó lyukat?

T. I.: Van, tárgyaltam a Nemzetgazdasági Minisztériummal, úgy tudtam, a pénteki kormányülésen már szerepel is ez a kérdés a napirenden, valamiért levették, nem tudom, miért, illetve nem vagyok biztos benne. Van még idő. Ez a javaslat három tételből áll (ezek közül az egyik a közműadó, amit a korábban megjelentekhez képest szélesebb körben vetnének ki), ha ezek közül egy is kiesik, már nincs megoldás. Ez politikailag is veszélyes, mert ha ez történik, nagyjából 2013 végén kerülhet újra csődközeli helyzetbe a BKV, ami kevesebb mint fél évvel a parlamenti választás előtt nem jelentene jó pontokat.

hvg.hu: Mikor szervezik ki a buszközlekedést magáncégekhez?

T. I.: Megkezdtük. A járatok egy részének kiszervezést senki ne keverje össze a privatizációval, egyszerűen nem tudunk másképp nagy számban buszokat lecserélni beruházási források lekötése nélkül, márpedig ez égető feladat.

hvg.hu: Vitézy Dávidban teljes a bizalma?

T. I.: Vitézy Dávidot soha nem akartam kirúgni, minden ilyen információ hamis interpretáció. Azt mondtam, hogy bár szakmailag tehetséges, életkorából adódóan egy vállalat vezetésében kevés a tapasztalata. Valóban azt akarom, hogy bizonyos konzekvenciákat vonjon le a cégvezetés területén. De ezt is megbeszéltük. Akik most mérlegelés nélkül védik, nem biztos, hogy a javát szolgálják.

hvg.hu: Érzi maga mögött a kormány támogatását? Többször kényszerült drámai nyilatkozatokra az utóbbi hónapokban arról, hogy a város vagy a BKV az utolsó pillanatban van.

T. I.: Ha a kormány nem támogatna, még rosszabb helyzetben lenne a város. Hogy néhány vezető politikus vidékről másképp látja a főváros szerepét, azzal nem tudok mit kezdeni.

hvg.hu: Vidékre kell ehhez menni? Szerintem a kerületekben is körülnézhetne.

T. I.: Az elmúlt napokban érdekes fejlemények voltak ezzel kapcsolatban: helyreállt a béke a frakcióm és köztem, és a kerületi polgármesterekkel is meg tudtunk egyezni arról, hogy a város érdekében össze kell fognunk. Én mindig inkább a praktikus kérdésekre helyeztem a hangsúlyt, mások a politikaiakra. Megint mások két éve fáradoznak a Tarlós-Fidesz ellentét ápolásán, élezésén, színezésén, ami szerintem alantas, részben hamis, és káros. Nemcsak a Fidesznek és nekem, hanem a városnak is. Azt sem hiszem egyébként, hogy Budapest nélkül lehetne választást nyerni.

Stiller Ákos

hvg.hu: Látványos beruházás, mint a múzeumi negyed, vagy a Ludovika Campus a kormány támogatásával, a kormány beruházásában valósulhat meg ebben a ciklusban. Nem tart attól, hogy majd jön valaki a Fideszből főpolgármester-jelöltnek, és azt mondja: Tarlós István ilyenekre nem volt képes, de mi kormányon megcsináltuk?

T. I.: Az a baj, hogy Demszky Gábortól egyetlen egyszer nem kérdezték meg, hogy viszonyul ehhez vagy ahhoz a politikustársához. Tőlem folyton ezt kérdezgetik. Egy határon túl ez spekulatív, és idétlenség. Félidőben amúgy sem érdemes ilyenekről beszélni, ráadásul személyi kérdések nem érdekelnek. Nem azért választottak meg, hogy azért remegjek, 2014-ben újra jelölnek-e. Én ennél több már nem lehetek, Budapest főpolgármestere lettem párton kívüliként, számomra ez a csúcs. Jó néhány dolgot át kell még gondolnom magamban. Ráadásul a kormány 6-8 kiemelt fővárosi beruházást támogat. Ilyesmiről kérdezzen másokat, ha van kedve.

hvg.hu: Nem azért van ez az örökös küzdelem, mert ön nem olyan végletekig lojális szereplő, amilyeneket a kormányfő és a Fidesz vezetése minden független intézmény élén látni szeretne?

T. I.: Ha arra céloz, hogy szuverén emberként  tartanak számon, akkor elmondhatom, hogy ez nem érhette meglepetésként a Fidesz vezetését, mert mindig ilyen voltam. A kormányhoz egyébként lojális vagyok, de az, hogy a saját politikai közösségemmel is vannak vitáim, be-beszólok néha embereknek a saját oldalamon is, valóban szokatlan lehet. Aki azt reméli, hogy a választások közeledtével ez kívülről fokozható, az csalódni fog.

hvg.hu: Azt mondják, gazdasági lobbiknak is meg kellett volna felelnie.

T. I.: Megállapodtam a Fidesz vezérkarral, hogy főpolgármesterként rendbe kell tennem a város ügyeit, nekem ez a feladatom, nem az, hogy bárkinek is megfeleljek. Annak pedig nem vagyok híve, hogy elképzelt történeteket ismételgessünk refrénként.

A főváros helyzetéről, a belső háborúkról és személyi vitákról az e heti HVG Fókuszban rovata közöl további részleteket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Vizsgálatot indított Tarlós a BKK-jelentés kiszivárogtatása miatt

Vizsgálatot indít Tarlós István főpolgármester annak kiderítésére, hogyan került ki a sajtóba "szelektív módon" a Budapesti Közlekedési Központot érintő belső ellenőrzés dokumentuma – közölte Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerdán.

Kósa András Itthon

Tarlós: szokatlan lehet, hogy beszólok a sajátjaimnak is

A Fidesznek is kockázatos lenne politikailag, ha nem oldódna meg a cég tartós finanszírozása, és 2013 végén bedőlne a BKV – mondta Tarlós István a hvg.hu-nak adott interjújában arról, hogy egyelőre nem ismert, mik a kormány tervei az ügyben. A főpolgármester szerint az, hogy támogatja a kormányt, nem írhatja felül városvezetői küldetését, Mint mondta, a Fideszben senkit nem érhetett meglepetésként, hogy nem a végletekig lojális az őt támogató párthoz.

MTI Itthon

Tarlós szerint Orbán mentette meg a "romokban heverő" BKV-t

Félidőben 2012 címmel jelentetett meg kiadványt a fővárosi városvezetés az elmúlt két év eddigi tevékenységéről és a további tervekről. Tarlós István szerint a BKV soha annyi támogatást nem kapott, mint az elmúlt egy évben. A főpolgármester úgy látja, Orbán Viktor segített megmenteni a közlekedési társaságot.

MTI Itthon

Tarlós: "a történet már rég nem Vitézy Dávidról szól"

Nem tartalmaz jogi következményekkel járó megállapítást a Budapesti Közlekedési Központ belső ellenőrzéséről szóló jelentés - jelentette ki Tarlós István főpolgármester, hangsúlyozva: szó nincs Vitézy Dávid vezérigazgató menesztéséről. A városvezető szerint "a történet már rég nem Vitézy Dávidról szól".

MTI Itthon

Tarlós lehet, hogy nem indul 2014-ben

Tarlós István még nem döntötte el, folytatná-e a munkát a következő ciklusban, ám a Fideszen kívül más politikai formációval kizártnak tartja az együttműködést. A főpolgármester az MTI-nek adott interjúban elmondta, a BKV adósságállományának törlesztéséhez új bevételi forrásokat kell bevonni, de a 4-es metrót befejezik.