Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e4e2d089-7482-4f92-bd0b-18aebb045aff","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Éppen aznap hozták nyilvánosságra az áprilisban bezárt XV. kerületi intézmény szennyezettségvizsgálata, amikor megírták, nem tudni, történik-e bármi az ügyben. A veszélyes anyagok koncentrációja határérték alatti, de a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ alkotmányjogi megfontolásokból azért még zárva tartaná az intézményt.","shortLead":"Éppen aznap hozták nyilvánosságra az áprilisban bezárt XV. kerületi intézmény szennyezettségvizsgálata, amikor...","id":"20250530_nngyk-XV-kerulet-bezaratott-ovoda-szennyezes-vizsgalat-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2d089-7482-4f92-bd0b-18aebb045aff.jpg","index":0,"item":"5279519d-3d0f-492d-8bb2-c9778e262fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_nngyk-XV-kerulet-bezaratott-ovoda-szennyezes-vizsgalat-eredmeny","timestamp":"2025. május. 30. 18:46","title":"Megszólalt az NNGYK az óvoda ügyében, amelyet korábban veszélyes szennyezés miatt zárattak be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"093be268-ea60-4240-b699-01712f077fcb","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Jó taktikai és tárgyalóképességéről ismert Nicusor Dan az új román elnök, aki EU-párti, oroszellenes jelöltként győzte le szélsőjobboldali ellenfelét.","shortLead":"Jó taktikai és tárgyalóképességéről ismert Nicusor Dan az új román elnök, aki EU-párti, oroszellenes jelöltként győzte...","id":"20250601_nicusor-dan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/093be268-ea60-4240-b699-01712f077fcb.jpg","index":0,"item":"1d3686b6-79f3-4d58-8c26-76e785c7f3fa","keywords":null,"link":"/360/20250601_nicusor-dan","timestamp":"2025. június. 01. 12:30","title":"Kimatekozta a román elnökválasztási győzelmet Nicusor Dan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcf7bc44-8b3d-478a-ad54-720f619112de","c_author":"Hermann Veronika","category":"360","description":"Antall József – legalább szóban – 15 millió magyar miniszterelnöke akart lenni. Orbán Viktor eljutott oda, hogy megelégszik azzal, ha nem egészen kétmillió magyar miniszterelnöke. Már szóban sem próbál egy nemzethez beszélni – mutatja be elemzésében Hermann Veronika, a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet oktatója az ELTE-n.","shortLead":"Antall József – legalább szóban – 15 millió magyar miniszterelnöke akart lenni. Orbán Viktor eljutott oda...","id":"20250531_Hermann-Veronika-Orban-arulasa-a-haza-lehet-ellenzekben-amig-o-hatalmon-maradhat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcf7bc44-8b3d-478a-ad54-720f619112de.jpg","index":0,"item":"d949a352-a832-4c72-94f4-7701d971daf4","keywords":null,"link":"/360/20250531_Hermann-Veronika-Orban-arulasa-a-haza-lehet-ellenzekben-amig-o-hatalmon-maradhat","timestamp":"2025. május. 31. 08:45","title":"Orbán árulása: a haza lehet ellenzékben, a gyűlölőknek odavetve, amíg ő hatalmon maradhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"691ad08c-b3a8-4b43-8c35-9fff9a9e6e47","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az egyik bíró „inkább viselkedett színészként, mint bíróként” egy dokusorozat kedvéért – mondta a főügyész. Ötven tanú meghallgatása után fogják újratárgyalni az egész pert. ","shortLead":"Az egyik bíró „inkább viselkedett színészként, mint bíróként” egy dokusorozat kedvéért – mondta a főügyész. Ötven tanú...","id":"20250530_diego-maradona-birosag-biro-ujratervezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/691ad08c-b3a8-4b43-8c35-9fff9a9e6e47.jpg","index":0,"item":"c7c8d33b-5aa2-4bf5-b2ca-a4d64145f7d4","keywords":null,"link":"/sport/20250530_diego-maradona-birosag-biro-ujratervezes","timestamp":"2025. május. 30. 19:08","title":"Az egyik bíró médiaszereplése miatt tárgyalják újra Maradona orvosi stábjának perét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50475d79-930c-40bb-8ee2-30ee44bfc3b3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Német kutatóknak sikerült hélium-3 ionokat generálniuk egy fúziós erőműben, ami nemcsak a fúziós energia előállításához, de a világegyetem jobb megismeréséhez is közelebb vihet.","shortLead":"Német kutatóknak sikerült hélium-3 ionokat generálniuk egy fúziós erőműben, ami nemcsak a fúziós energia...","id":"20250530_fuzios-energia-helium-3-ion-eloallitasa-wendelstein-7-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50475d79-930c-40bb-8ee2-30ee44bfc3b3.jpg","index":0,"item":"5b601670-1bed-47ad-bac0-ad5a0d31427e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_fuzios-energia-helium-3-ion-eloallitasa-wendelstein-7-x","timestamp":"2025. május. 30. 18:03","title":"Áttörés a magfúzióban: közelebb került a valósághoz a korlátlan energia előállítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy-egy alkalomért 60-70 ezer forintot kértek, de ebből a lányok semmit nem kaptak.","shortLead":"Egy-egy alkalomért 60-70 ezer forintot kértek, de ebből a lányok semmit nem kaptak.","id":"20250530_javitointezet-igazgato-prostitucio-luxushotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e.jpg","index":0,"item":"b99ab417-69aa-4248-bf71-a1a9cdd31dd6","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_javitointezet-igazgato-prostitucio-luxushotel","timestamp":"2025. május. 30. 21:37","title":"RTL: Luxushotelbe közvetítette az intézetis lányokat a letartóztatott igazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kisföldalatti kivételével.","shortLead":"A Kisföldalatti kivételével.","id":"20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6.jpg","index":0,"item":"918154db-78fa-4f75-97cf-6934c1d0d0f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","timestamp":"2025. június. 01. 08:45","title":"Mától tovább járnak a metrók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba burkolódzunk. Így az esetek túlnyomó többségében a probléma orvoslása, gyógyítása is elmarad, helyette inkább büszkén szenvedünk múlni nem akaró panaszainktól. Sokan csak akkor kérnek segítséget, amikor a helyzet szinte már visszafordíthatatlan. Különösen a férfiak hajlamosak inkább a végsőkig szenvedni, mintsem hogy orvoshoz forduljanak. ","shortLead":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba...","id":"20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2.jpg","index":0,"item":"eee11d5f-ae21-4e22-a402-d9e4f864e9ad","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 31. 19:30","title":"Szexuális zavarok: amiről nem beszélünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
Női mozdonyvezetőktől félve kérik Orbán segítségét
szerző:
Zubor Zalán
Tetszett a cikk?
Levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők egy nőknek induló mozdonyvezetői tanfolyam megakadályozására. A tiltakozók szerint ez férfiszakma, a női vezér által irányított MÁV viszont az esélyegyenlőség fontosságát hangsúlyozza.
„Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál” – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének weboldalán közzétett közleményben. A MÁV-TRAKCIÓ és a GYSEV jövő januárban tervezi, hogy motorvonat-vezetői tanfolyamot indít, kifejezetten nőknek. Erre a két vállalat körülbelül 100-120 millió Ft-ot szánna, és jövőre 15 mozdonyvezetőnőt képezne ki.
A MOSZ többek között azt sérelmezi, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, ezért levélben kérik Orbán Viktort a tanfolyam leállítására. A szakszervezet korábban már egyszer el tudta érni egy hasonló tanfolyam blokkolását: 2011-ben arra kérték a MÁV-ot, ne indítsa el a tervezett mozdonyvezető-képző tanfolyamot, mert nem lehet garantálni, hogy az onnan kikerülőknek lesz munkájuk. A szakszervezet elnöke, Kiss László szerint ma ennél is egyértelműbb a helyzet, mivel azóta számos vasútvonalat bezártak, és a jelenlegi állományt sem tudják teljesen foglalkoztatni.
"Nem biztos, hogy nőknek való"
Önmagában vicces és érthetetlen, hogy nők részére indítanak mozdonyvezetői tanfolyamot, miközben a jelenlegi létszámnak sincs kellő mennyiségű munkája” – fogalmazott Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a hvg.hu-nak adott nyilatkozatában. Szerinte a mozdonyvezetői munka „nem biztos, hogy nőknek való: előfordul, hogy a vezetőknek nehéz súlyokat kell emelniük, hogy rendszertelenül, hajnalban vagy éjszaka kell munkába állniuk, 12 órás szolgálatokat kell teljesíteniük, amelyet egy családanya nem biztos, hogy tudna vállalni.” Szerinte a női mozdonyvezetők kevésbé tudnának megbirkózni azzal a traumával is, amelyet például egy halálos gázolás jelent. A jelenleg Magyarországon dolgozó 3200 mozdonyvezető közül mindegyik férfi, a most indítandó tanfolyamon résztvevő nőket a Budapest környékén közlekedő modern motorvonatokon alkalmaznák – Kiss László szerint sok kollégája nehezményezi, hogy míg ők „20-25 éve vágynak arra”, hogy kiképezzék őket és lehetőséget kapjanak a 40-50 éves mozdonyok helyett modernebb vonatok vezetésére, addig az újonnan érkezőket egyből ezekre a járművekre osztanák be. A jelenlegi kollégák átképzése ezekre a járművekre fillérekbe kerülne a 13 hónapos tervezett képzés helyett.
Magyarországon csak férfiak a mozdonyvezetők: a szakszervezet szeretné, ha így is maradna
Stiller Ákos
„Amióta 2012 nyarán a kormány 407 személyvonatot szüntetett meg, súlyos feladatcsökkenés lépett fel, sok, főleg vidéki mozdonyvezető nem jut rendszeresen munkához.” – mondta Kiss, aki 100-150 fősre becsüli a létszámtöbbletet. A helyzetet tovább rontja, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj intézménye is: korábban 54-55 éves koruk után vonulhattak nyugdíjba a mozdonyvezetők, most viszont előfordulhat, hogy 60-65 éves korukig is a vasúttársaságnál kell, hogy maradjanak, a létszámtöbblet ellenére is. Kiss azt mondta, szerinte a tanfolyamra szánt pénzt sokkal kedvezőbben is el lehetne költeni a létszámfölösleg kivezetésére. a korkedvezményes nyugdíj intézményének megtartásával és a hálózaton jelentkező feladatok egyenletes elosztásával, melyben volna mit tenni a jelenleg is legtöbb mozdonyvezetőt foglalkoztató MÁV-TRAKCIÓ Zrt-nek. A pillanatnyilag tervezett képzést csak abban az esetben tudnák támogatni, ha jelenlegi mozdonyvezetői létszámra többéves foglalkoztatási garanciát vállalna a vállalat vezetése.
Több egyenjogúságot szeretne a MÁV
Vélekedését a MÁV szóvivője, Sigulinszki Tibor is megerősítette, aki határozottan cáfolta, hogy „hogy a MÁV csoport leépítéssel számolna.” „Dávid Ilona vezérigazgató-asszony szerint az egyenjogúság jegyében fontos, hogy a MÁV nőket is alkalmazzon eddig férfiak által uralt munkakörökben” – mondta a hvg.hu-nak a tervezett tanfolyamról Sigulinszki. Mint mondta, a tanfolyamon jövő januárban 15 új motorvonat-vezetőt képeznének ki, akik a ferencvárosi és a Budapest Északi telephelyen dolgoznának, a Győrre és Székesfehérvárra induló vonatokat irányítanák. „Ezeken a vonalakon több mozdonyvezetőre van szükség. Bár valóban van egyfajta létszámtöbblet, ez inkább helyi szinteken, Kelet-Magyarországon, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében érvényesül. Vannak problémák a mobilitással, nem lehet Budapestre rendelni az ország távolabbi pontjain élő mozdonyvezetőket, ezért is döntöttünk úgy, hogy új vezetőket veszünk fel.”
A női mozdonyvezetőkkel kapcsolatban Sigulinszki azt mondta: „Aki jelentkezik erre a tanfolyamra és vállalja az ezzel járó megpróbáltatásokat, az valószínűleg készen is áll a feladatra.” A tanfolyamra való jelentkezéseknek szigorú egészségi követelményei vannak, majd ha azon átesett a jelentkező, egyéb gyakorlati próbákon is át kell mennie. A tanfolyamra jelentkezhetnek pályakezdők, de olyanok is, akik korábban a MÁV-nak dolgoztak egyéb munkakörökben. A szóvivő szerint ezért is alaptalan azért aggódni, hogy az új mozdonyvezetőnők kevésbé jól tudnák végezni a munkájukat. Hozzátette: számos külföldi országban, például Csehországban, Hollandiában és Belgiumban sikeresen alkalmaznak nőket is mozdonyvezetőnek, különösen motorvonatokon, ahol a vezető nem kézileg, hanem egy központi automatikával tudja szétkapcsolni a kocsikat.
Kiss László ennek ellenére vitatta az új képzési program létjogosultságát. „Ami elromolhat, az el is fog romlani, és akkor megint erőre lesz szükség. A motorvonatok közötti kapcsokat – meghibásodás esetén - két erős férfi is nehezen bírja elvégeznii.” Szerinte a jelenleg mozdonyvezetőként dolgozók száma pont elegendő lenne a hálózat üzemeltetésére, új alkalmazottak felvétele helyett inkább belső átcsoportosítással, jelenlegi létszám átképzésével, mely mozdonyvezetőként kb. 60-70 órát jelent, ésszerű feladatkiegyenlítéssel lehetne megoldani mind a vidéki létszámtöbbletet, mind a budapesti hiányt.
GYSEV: férfiakat is várnak
Rázó László, a GYSEV szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta: a most meghirdetett tanfolyam kapcsán valójában semmilyen szabályzatbeli változás nem történt. „A motorvonat- és mozdonyvezetői állásokra eddig is volt lehetőségük nőknek és férfiaknak is jelentkezni, és a férfiak a januártól induló tanfolyamról sincsenek kizárva. Csupán annyi az újdonság, hogy most csak motorvonat-vezetőket képeznek, és hogy a tanfolyamról szóló közleményben kiemelték, hogy nők jelentkezését is várják.”
A szóvivő kiemelte: a motorvonatok vezetése különbözik a hagyományos mozdonyok kezelésétől, a kocsik központi ütköző- és vonókészülékkel felszereltek, így a szerelvények szétkapcsolását nem kézzel kell végezni, nem kell a nehéz alkatrészeket emelgetni, mint a hagyományos mozdonyoknál, így a motorvonat-vezetéshez nem feltétel a fizikai erőnlét. Erre csak akkor lehet szükség, ha a jármű meghibásodik, ilyenkor azonban nem a mozdonyvezető dolga a hibaelhárítás. Rázó hozzátette: korai még a programról véleményt alkotni, hiszen a tanfolyam csak januárban fog elindulni, és egyelőre nem tudhatjuk hányan, és nemek szerint milyen arányban jelentkeznek majd rá.
Május 21-i hatállyal Ungvári Csabát, a GYSEV Zrt. eddigi vezérigazgató-helyettesét nevezték ki a MÁV-Start Zrt. élére - közölte a vasúttársaság. Szintén tegnap új vezérigazgató-helyettest kapott az anyacég, a MÁV is Pál László személyében, aki szintén a GYSEV-től érkezett.
Bár eredetileg az egyesületi tagsággal fizettették volna meg a MÁV Általános Biztosító csődje után kifizetetlenül maradt károkat, a kormány meggondolta magát, és inkább szétteríti az összeget. A sürgősséggel, már hétfőn a parlament elé vitt javaslat alapján a Mabisz közvetítésével a biztosítók állják a cechet, így közvetve négymillió autós fizet kétszázezer MÁV-ÁBE-tag helyett.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ) szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben egy önálló jogi személyiséggel rendelkező szövetség létrehozását kezdeményezik.