Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"41da6e78-d3d2-4013-a9d9-6da3fb3933c6","c_author":"Galicza Dorina","category":"kkv","description":"Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat és melyiknek kell mennie? Elég, ha lekerülnek az étlapról az olajban sült ételek? És egyáltalán, miért lett hirtelen akkora gond a büfék működése? Most mindent elmagyarázunk. ","shortLead":"Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat...","id":"20250222_aluljaro-sutes-langos-bufe-Budapest-Nyugati-fovarosi-onkormanyzat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41da6e78-d3d2-4013-a9d9-6da3fb3933c6.jpg","index":0,"item":"af253d99-d092-4901-82d2-a0b3882b4ffe","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_aluljaro-sutes-langos-bufe-Budapest-Nyugati-fovarosi-onkormanyzat-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 11:00","title":"Hogy kaphatok még mindig lángost, ha tilos a sütés az aluljáróban? – minden, amit az új fővárosi intézkedésről eddig tudni lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19946c8d-34a2-47c5-a8fa-ae62055ddfb0","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Hatalmas a vasárnapi német parlamenti választás tétje: a leendő koalíciós kormány pártjainak úgy kell megoldást találniuk a migráció, a gazdaság gondjaira, hogy megakadályozzák a szélsőségek előretörését.","shortLead":"Hatalmas a vasárnapi német parlamenti választás tétje: a leendő koalíciós kormány pártjainak úgy kell megoldást...","id":"20250223_hvg-valasztas-nemetorszag-afd-cdu-menekultek-gazdasag-egymasra-utalva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19946c8d-34a2-47c5-a8fa-ae62055ddfb0.jpg","index":0,"item":"a3e99525-7880-493c-b8b3-f6c1c23210fb","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-valasztas-nemetorszag-afd-cdu-menekultek-gazdasag-egymasra-utalva","timestamp":"2025. február. 23. 08:30","title":"„Ez az egyetlen, utolsó töltényünk van” – így készül Németország a választásokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"913aca8e-cf82-4020-92fd-b0e0e761e5fb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Föld fenntarthatóságában közismert szerepet játszanak a méhek, melyek fennmaradását nemcsak a környezetszennyezés, a rovarirtó szerek és az erdőirtások fenyegetik, hanem amiről csak kevés szó esik: a közlekedés is.","shortLead":"A Föld fenntarthatóságában közismert szerepet játszanak a méhek, melyek fennmaradását nemcsak a környezetszennyezés...","id":"20250223_hvg-mehpusztulas-autok-kozlekedes-forgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/913aca8e-cf82-4020-92fd-b0e0e761e5fb.jpg","index":0,"item":"49b4aa0e-26f0-44b5-be25-7240a0068b33","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-mehpusztulas-autok-kozlekedes-forgalom","timestamp":"2025. február. 23. 15:45","title":"Autók kontra méhek: megszámolták, mekkora a pusztítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ecdc394-9de7-4079-990d-fd3624986b2d","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"Egy nappal a német parlamenti választások előtt pár száz neonáci és sok ezer antifasiszta tüntetett Berlinben. Orbán nevét sokan ismerik, különösen, miután fogadta a német szélsőjobboldal jelöltjét Budapesten. Egy magyarral találkoztam, ő arról ordibált a vonaton, hogy takarodjanak haza a bevándorlók. ","shortLead":"Egy nappal a német parlamenti választások előtt pár száz neonáci és sok ezer antifasiszta tüntetett Berlinben. Orbán...","id":"20250223_nemet-valasztas-szelsojobb-afd-weidel-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ecdc394-9de7-4079-990d-fd3624986b2d.jpg","index":0,"item":"380d2347-ab4e-446a-b7dd-def37799b3bc","keywords":null,"link":"/360/20250223_nemet-valasztas-szelsojobb-afd-weidel-riport","timestamp":"2025. február. 23. 08:00","title":"„Orbán olyan, mint Mussolini” – sok szeretettel üdvözlik a magyarokat a berlini neonácik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fa5bab7-7500-484f-8fb1-feac05236757","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ez volt a legnagyobb drónos támadás a háború kezdete óta az ukrán elnök szerint.","shortLead":"Ez volt a legnagyobb drónos támadás a háború kezdete óta az ukrán elnök szerint.","id":"20250223_Ukrajna-Oroszorszag-haboru-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fa5bab7-7500-484f-8fb1-feac05236757.jpg","index":0,"item":"bedaf3ee-1488-4820-9230-6635bd00b499","keywords":null,"link":"/vilag/20250223_Ukrajna-Oroszorszag-haboru-drontamadas","timestamp":"2025. február. 23. 19:01","title":"Közel háromszáz drón repült sebesen Ukrajna felé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d58c630-08a6-409b-b9b0-1b3c851bd383","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vannak, akik akkor is nagyot nyernek a szerencsejátékon, ha nem húzzák ki a számaikat.","shortLead":"Vannak, akik akkor is nagyot nyernek a szerencsejátékon, ha nem húzzák ki a számaikat.","id":"20250222_Havasi-Balazs-Pataky-Attila-Bekemenet-Szerencsejatek-Zrt-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d58c630-08a6-409b-b9b0-1b3c851bd383.jpg","index":0,"item":"adbdbebe-a835-4b85-bed5-1aa37bbf12aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_Havasi-Balazs-Pataky-Attila-Bekemenet-Szerencsejatek-Zrt-tamogatas","timestamp":"2025. február. 22. 09:28","title":"Havasi Balázs, Pataky Attila és a Békemenet szervezője is kapott a Szerencsejáték Zrt. támogatásaiból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai vezető nem engedheti meg magának, hogy lyukra fusson, mert ha békediktátum sül ki az egészből, akkor ő pont olyan gyengének látszik, mintha egyáltalán nem sikerülne megállapodnia – írja a lap főszerkesztője.","shortLead":"Az amerikai vezető nem engedheti meg magának, hogy lyukra fusson, mert ha békediktátum sül ki az egészből, akkor ő pont...","id":"20250222_Neue-Zurcher-Zeitung-trump-putyin-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"9a15f56e-2742-4606-a119-6b03ac43cddc","keywords":null,"link":"/360/20250222_Neue-Zurcher-Zeitung-trump-putyin-lapszemle","timestamp":"2025. február. 22. 10:00","title":"Neue Zürcher Zeitung: Európának tényleg nem Trump a legnagyobb problémája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár hónapja sörrel kellett becsalogatni az embereket, most tömve volt a német szocialisták kampányzárója. Különösen a fiatalok körében népszerűek, amihez kellett egy jó beszéd és hogy tudják használni a TikTokot. A program az elmúlt napok után abszurd, de Németországban még van erre tér. ","shortLead":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár...","id":"20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311.jpg","index":0,"item":"7c13a023-6616-45f9-876b-b636a0570bf6","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","timestamp":"2025. február. 22. 09:00","title":"Elmentem a német szocialisták kampányzárójára, hogy megnézzem, mekkora luxus demokráciában élni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Női mozdonyvezetőktől félve kérik Orbán segítségét
szerző:
Zubor Zalán
Tetszett a cikk?
Levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők egy nőknek induló mozdonyvezetői tanfolyam megakadályozására. A tiltakozók szerint ez férfiszakma, a női vezér által irányított MÁV viszont az esélyegyenlőség fontosságát hangsúlyozza.
„Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál” – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének weboldalán közzétett közleményben. A MÁV-TRAKCIÓ és a GYSEV jövő januárban tervezi, hogy motorvonat-vezetői tanfolyamot indít, kifejezetten nőknek. Erre a két vállalat körülbelül 100-120 millió Ft-ot szánna, és jövőre 15 mozdonyvezetőnőt képezne ki.
A MOSZ többek között azt sérelmezi, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, ezért levélben kérik Orbán Viktort a tanfolyam leállítására. A szakszervezet korábban már egyszer el tudta érni egy hasonló tanfolyam blokkolását: 2011-ben arra kérték a MÁV-ot, ne indítsa el a tervezett mozdonyvezető-képző tanfolyamot, mert nem lehet garantálni, hogy az onnan kikerülőknek lesz munkájuk. A szakszervezet elnöke, Kiss László szerint ma ennél is egyértelműbb a helyzet, mivel azóta számos vasútvonalat bezártak, és a jelenlegi állományt sem tudják teljesen foglalkoztatni.
"Nem biztos, hogy nőknek való"
Önmagában vicces és érthetetlen, hogy nők részére indítanak mozdonyvezetői tanfolyamot, miközben a jelenlegi létszámnak sincs kellő mennyiségű munkája” – fogalmazott Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a hvg.hu-nak adott nyilatkozatában. Szerinte a mozdonyvezetői munka „nem biztos, hogy nőknek való: előfordul, hogy a vezetőknek nehéz súlyokat kell emelniük, hogy rendszertelenül, hajnalban vagy éjszaka kell munkába állniuk, 12 órás szolgálatokat kell teljesíteniük, amelyet egy családanya nem biztos, hogy tudna vállalni.” Szerinte a női mozdonyvezetők kevésbé tudnának megbirkózni azzal a traumával is, amelyet például egy halálos gázolás jelent. A jelenleg Magyarországon dolgozó 3200 mozdonyvezető közül mindegyik férfi, a most indítandó tanfolyamon résztvevő nőket a Budapest környékén közlekedő modern motorvonatokon alkalmaznák – Kiss László szerint sok kollégája nehezményezi, hogy míg ők „20-25 éve vágynak arra”, hogy kiképezzék őket és lehetőséget kapjanak a 40-50 éves mozdonyok helyett modernebb vonatok vezetésére, addig az újonnan érkezőket egyből ezekre a járművekre osztanák be. A jelenlegi kollégák átképzése ezekre a járművekre fillérekbe kerülne a 13 hónapos tervezett képzés helyett.
Magyarországon csak férfiak a mozdonyvezetők: a szakszervezet szeretné, ha így is maradna
Stiller Ákos
„Amióta 2012 nyarán a kormány 407 személyvonatot szüntetett meg, súlyos feladatcsökkenés lépett fel, sok, főleg vidéki mozdonyvezető nem jut rendszeresen munkához.” – mondta Kiss, aki 100-150 fősre becsüli a létszámtöbbletet. A helyzetet tovább rontja, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj intézménye is: korábban 54-55 éves koruk után vonulhattak nyugdíjba a mozdonyvezetők, most viszont előfordulhat, hogy 60-65 éves korukig is a vasúttársaságnál kell, hogy maradjanak, a létszámtöbblet ellenére is. Kiss azt mondta, szerinte a tanfolyamra szánt pénzt sokkal kedvezőbben is el lehetne költeni a létszámfölösleg kivezetésére. a korkedvezményes nyugdíj intézményének megtartásával és a hálózaton jelentkező feladatok egyenletes elosztásával, melyben volna mit tenni a jelenleg is legtöbb mozdonyvezetőt foglalkoztató MÁV-TRAKCIÓ Zrt-nek. A pillanatnyilag tervezett képzést csak abban az esetben tudnák támogatni, ha jelenlegi mozdonyvezetői létszámra többéves foglalkoztatási garanciát vállalna a vállalat vezetése.
Több egyenjogúságot szeretne a MÁV
Vélekedését a MÁV szóvivője, Sigulinszki Tibor is megerősítette, aki határozottan cáfolta, hogy „hogy a MÁV csoport leépítéssel számolna.” „Dávid Ilona vezérigazgató-asszony szerint az egyenjogúság jegyében fontos, hogy a MÁV nőket is alkalmazzon eddig férfiak által uralt munkakörökben” – mondta a hvg.hu-nak a tervezett tanfolyamról Sigulinszki. Mint mondta, a tanfolyamon jövő januárban 15 új motorvonat-vezetőt képeznének ki, akik a ferencvárosi és a Budapest Északi telephelyen dolgoznának, a Győrre és Székesfehérvárra induló vonatokat irányítanák. „Ezeken a vonalakon több mozdonyvezetőre van szükség. Bár valóban van egyfajta létszámtöbblet, ez inkább helyi szinteken, Kelet-Magyarországon, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében érvényesül. Vannak problémák a mobilitással, nem lehet Budapestre rendelni az ország távolabbi pontjain élő mozdonyvezetőket, ezért is döntöttünk úgy, hogy új vezetőket veszünk fel.”
A női mozdonyvezetőkkel kapcsolatban Sigulinszki azt mondta: „Aki jelentkezik erre a tanfolyamra és vállalja az ezzel járó megpróbáltatásokat, az valószínűleg készen is áll a feladatra.” A tanfolyamra való jelentkezéseknek szigorú egészségi követelményei vannak, majd ha azon átesett a jelentkező, egyéb gyakorlati próbákon is át kell mennie. A tanfolyamra jelentkezhetnek pályakezdők, de olyanok is, akik korábban a MÁV-nak dolgoztak egyéb munkakörökben. A szóvivő szerint ezért is alaptalan azért aggódni, hogy az új mozdonyvezetőnők kevésbé jól tudnák végezni a munkájukat. Hozzátette: számos külföldi országban, például Csehországban, Hollandiában és Belgiumban sikeresen alkalmaznak nőket is mozdonyvezetőnek, különösen motorvonatokon, ahol a vezető nem kézileg, hanem egy központi automatikával tudja szétkapcsolni a kocsikat.
Kiss László ennek ellenére vitatta az új képzési program létjogosultságát. „Ami elromolhat, az el is fog romlani, és akkor megint erőre lesz szükség. A motorvonatok közötti kapcsokat – meghibásodás esetén - két erős férfi is nehezen bírja elvégeznii.” Szerinte a jelenleg mozdonyvezetőként dolgozók száma pont elegendő lenne a hálózat üzemeltetésére, új alkalmazottak felvétele helyett inkább belső átcsoportosítással, jelenlegi létszám átképzésével, mely mozdonyvezetőként kb. 60-70 órát jelent, ésszerű feladatkiegyenlítéssel lehetne megoldani mind a vidéki létszámtöbbletet, mind a budapesti hiányt.
GYSEV: férfiakat is várnak
Rázó László, a GYSEV szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta: a most meghirdetett tanfolyam kapcsán valójában semmilyen szabályzatbeli változás nem történt. „A motorvonat- és mozdonyvezetői állásokra eddig is volt lehetőségük nőknek és férfiaknak is jelentkezni, és a férfiak a januártól induló tanfolyamról sincsenek kizárva. Csupán annyi az újdonság, hogy most csak motorvonat-vezetőket képeznek, és hogy a tanfolyamról szóló közleményben kiemelték, hogy nők jelentkezését is várják.”
A szóvivő kiemelte: a motorvonatok vezetése különbözik a hagyományos mozdonyok kezelésétől, a kocsik központi ütköző- és vonókészülékkel felszereltek, így a szerelvények szétkapcsolását nem kézzel kell végezni, nem kell a nehéz alkatrészeket emelgetni, mint a hagyományos mozdonyoknál, így a motorvonat-vezetéshez nem feltétel a fizikai erőnlét. Erre csak akkor lehet szükség, ha a jármű meghibásodik, ilyenkor azonban nem a mozdonyvezető dolga a hibaelhárítás. Rázó hozzátette: korai még a programról véleményt alkotni, hiszen a tanfolyam csak januárban fog elindulni, és egyelőre nem tudhatjuk hányan, és nemek szerint milyen arányban jelentkeznek majd rá.
Május 21-i hatállyal Ungvári Csabát, a GYSEV Zrt. eddigi vezérigazgató-helyettesét nevezték ki a MÁV-Start Zrt. élére - közölte a vasúttársaság. Szintén tegnap új vezérigazgató-helyettest kapott az anyacég, a MÁV is Pál László személyében, aki szintén a GYSEV-től érkezett.
Bár eredetileg az egyesületi tagsággal fizettették volna meg a MÁV Általános Biztosító csődje után kifizetetlenül maradt károkat, a kormány meggondolta magát, és inkább szétteríti az összeget. A sürgősséggel, már hétfőn a parlament elé vitt javaslat alapján a Mabisz közvetítésével a biztosítók állják a cechet, így közvetve négymillió autós fizet kétszázezer MÁV-ÁBE-tag helyett.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ) szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben egy önálló jogi személyiséggel rendelkező szövetség létrehozását kezdeményezik.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.