szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kiírta a közbeszerzési eljárást a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a fővárosba tervezett közbringa-rendszerre, a BuBira. A bringák használatához bankkártyára lenne szükség, félóráig ingyenesek lehetne őket használni, és graffitiálló bevonatuk lenne.

A tervezett beruházás keretében Budapest belvárosában a BKK a Főváros Önkormányzata és az Új Széchenyi Terv forrásainak támogatásával sok nagyváros sikeres példájához hasonló kerékpáros közösségi közlekedési rendszert építene ki.

A BuBi, azaz a budapesti kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakítására és üzemeltetésére vonatkozó közbeszerzési eljárás nyertesének a szerződéskötés után mintegy fél év alatt kell a rendszert úgy felépítenie, hogy Budapesten beindulhasson a közbringa-rendszer.

A tervezett működési modell szerint a nyertes vállalkozónak olyan rendszert kell szállítania és üzemeltetnie, amely alkalmas arra, hogy a felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, automatizáltan tudjanak a BuBi-kerékpárokhoz hozzáférni és használat után azokat tetszőleges állomáson visszahelyezni.

A BuBi célja kettős: olyanok számára biztosítja a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, akik valamiért nem tudják, vagy nem akarják a saját biciklijüket használni, ingáznak Budapestre, a nap valamely szakában kénytelenek más közlekedési módot használni (tömegközlekedni vagy autózni), esetleg nincs is saját biciklijük. Cél, hogy a kerékpárok csak az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen használják ugyanazt a bringát egy nap.

A BuBit rendszeres és eseti felhasználók is igénybe vehetik majd díj ellenében, azonban az első félóra ingyenes lesz. A rendszeres felhasználók ügyfélszolgálati regisztrációt követően kapják meg BuBi-kártyájukat, az eseti felhasználók pedig bankkártyájukkal tudnak majd regisztrálni a termináloknál, amelyet a használat idejére kaucióval terhel meg a rendszer.

A BuBi által érintett terület észak-déli tengelye a Margitsziget – Budafoki út, kelet-nyugati tengelye pedig a Déli és a Keleti pályaudvar között húzódik. A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások; a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa pedig a Városliget vonalában lesz.

A nyertes vállalkozó feladata a gyűjtőállomások tervezése, a 75 terminál gyártása és telepítése, a szoftverek biztosítása, és nem utolsósorban mobilalkalmazás fejlesztése. A kerékpárokat úgynevezett dokkolókban helyezik el az állomásokon, ilyenekből első körben több mint 1500-at kell telepíteni 1100 kerékpár tárolására.

A bicikliknek egyedinek, a kereskedelemben kapható kerékpároktól könnyen megkülönböztethetőnek kell lennie, és jól kell bírnia a fokozott igénybevételt, kis- és nagytermetű biciklisták, férfiak és nők számára egyaránt kényelmesen használhatónak kell lenniük. Feltétel a graffiti-álló bevonat, a tömlő és szelep nélküli abroncs, a külön működtethető első és hátsó fék, a váltó, a csomagszállításra alkalmas tároló.

A komplett rendszerhez karbantartó műhely és a bicikliket a gyűjtőállomások között szállító járműpark is tartozik. A rendszer szállítójának feladata, hogy a kerékpárokat minél hatékonyabb lopásvédelemmel lássa el. A BKK az elkövetkező években tervezi a BuBi rendszer további bővítését, ezért már a most kiírásra került közbeszerzési eljárásba beépítetésre kerültek olyan opciós tételek, amelyek lehívásával további 150 terminál kiépítésére és 2200 kerékpár beszerzésére van lehetőség.

A pályázati időszak során kijelölt állomáshelyszíneket a kiválasztás koncepcionális hibái, valamint a megvalósítási helyszíneken időközben megkezdett beruházások miatt a BKK-nak felül kellett vizsgálnia. Az érintett kerületekkel folytatott újabb egyeztetéseket követően a BKK az elmúlt időszakban a széles nyilvánosság bevonásával véglegesítette a 75 kerékpár-gyűjtőállomás helyét.

A BuBi-rendszer műszaki tartalmának összetettségére, valamint a szolgáltatás kiépítéséhez és működtetéséhez kapcsolódó hazai gyakorlati tapasztalatok hiányára tekintettel, az eljárás előkészítési időszakában a BKK a nemzetközi rendszergyártók és üzemeltetők körében piackutatást végzett, amelynek során számos érdemi információt szerzett a jelenleg működő nemzetközi rendszerek kiépítéséről és működéséről.  Ennek eredményeként készült el a műszaki dokumentáció, valamint világossá vált az is, hogy a rendszer magas színvonalú működtetése – különösen a kezdeti időszakban – csak tapasztalattal rendelkező üzemeltető bevonásával biztosítható.

A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” című projekt Támogatási Szerződését 2011. augusztus 26-án György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója írta alá. A szerződés értelmében a Bubi megvalósítását az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében közel 900 millió forinttal támogatja, az önrészt pedig Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja a BKK számára.

A tervek szerint a közbringa-rendszer jövő tavaszra készülhet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!