szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A MÁV-START-nak 42, a GYSEV-nek pedig 6 elővárosi motorvonatot szállít a Stadler - az erről szóló finanszírozási és szállítási szerződéseket kedden írták alá Budapesten.

A beszerzés összértéke körülbelül 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007-2013-as Közlekedési Operatív Programban.

Az aláíráson Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára hangsúlyozta: a korszerű motorvonatok beszerzése hozzájárul a magyar vasút fejlődéséhez, és támogatja a kormánynak azt a szándékához, hogy a vasútnak vezető szerepe legyen a közösségi közlekedésben.

Mi kerül 5,5 millió euróba egy motorvonaton?

Az új szerelvényekért egyenként 5,558 millió eurót fizetnek ebben a beszerzésben. A vonatok nagyon hasonlóak lesznek a MÁV-Start most futó hatvan, Delfin néven emelgetett szerelvényeihez, amelyeket a 2005-ben lezárt közbeszerzési tenderen még jóval olcsóbban, 4,7-4,8 millió euróért vásároltak – írja az iho.hu.

A közlekedési portál szerint több tényező miatt növekedett körülbelül 17 százalékkal a motorvonatok ára. Nyolc év alatt már maga az infláció is jelentős, valamint az előző közbeszerzésnél élesebb volt a verseny, most viszont csak a Stadler pályázott.

Az EU Közop programja a 2007-2013-as időszakra szól, az időszak elején Magyarország nem jeleskedett a vasúti projektek benyújtásában, és a megmaradt pénzt most szinte pánikszerű gyorsasággal költik el - fogalmaznak. Az uniós szabályok szerint van egy kétéves pótidőszak, ezért 2015 végéig kell lezárni a közbeszerzést, azaz addig le kell szállítani a vonatokat, sőt, igazolni is kell a teljes projektet. Az utolsó motorvonat szállítási határideje így 2015 szeptemberének vége. Vagyis a kiíráskor szűkös határidővel szembesültek a járműgyártók, ami szintén árnövelő tényező.

Furcsasága a beszerzésnek, hogy a novemberi ajánlatkéréskor még nem volt biztos a finanszírozás. Azóta a magyar kormány megadta a hozzájárulást a Közop-pénz ilyen felhasználására, de a brüsszeli befogadás még nem történt meg, tehát formálisan van még esély az uniós pénz elúszására. A MÁV-START-nak ebben az esetben nem lenne pénze a teljes 42-es flottára, így a kiírás és a most aláírt szerződés is tartalmazza azt a kitételt, hogy a vevő visszaléphet. Ez újabb kockázat, újabb árnövelő tényező a Stadlernek, mert ilyenkor biztosítást kötnek, vagyis az árat a biztosítás költsége növeli – olvasható a cikkben.

Végül az árat növeli még az is, hogy az új vonatok jobb felszerelésűek lesznek a most futó 60-nál: monitoros utastájékoztató, konnektorok és wifi-előkészítés is kerül beléjük. A legnagyobb tétel viszont az, hogy a vevők megkövetelték az úgynevezett ETCS2 vonatbefolyásoló fedélzeti egységeinek beépítését.

Hungrail: még több motorvonat kellene

Az itthoni villamosított vasútvonalakra további motorvonatokat kellene beszerezni a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint. Legalább 70-80 háromszáz ülőhelyes, ugyanennyi kétszáz, és körülbelül 40 száz-százötven ülőhelyes villamos motorvonatra lenne még szükség.

Ezzel lehetővé válna a mozdonyos vontatás kiváltása, a személyvonatokban közlekedő elöregedett, korszerűtlen kocsik lecserélése és a gazdaságosabb üzemeltetés - írják a szakmai egyesület közleményében, amely szerint ezekkel a beszerzésekkel körülbelül 650-700 személykocsit és 120 mozdonyt lehetne selejtezni.

A MÁV-Start személykocsiparkjában az ülőhelyek körülbelül 10 százalékát adják a korszerű villamos motorvonatok. Az új motorvonatok beszerzésével ez az arány várhatóan 16 százalék fölé emelkedik. A beszerzéssel a legrosszabb állapotban lévő 120-130 korszerűtlen vidéki elővárosi személykocsi és 20-25 öreg villanymozdony vonható ki a forgalomból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!