szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A T-Systems Magyarország és a Csepel konzorciuma nyerte a budapesti közbringa-rendszer kialakítására kiírt közbeszerzést, a vállalkozói szerződést ma írták alá a nyertes konzorcium tagjai. A rendszer jövő áprilistól működik – közölte a BKK.

Megkezdődhet a „Bubi”, azaz a fővárosi közbringa-rendszer tényleges megvalósítása, miután eredményesen lezárult a kialakításra és üzemeltetésre a BKK által kiírt közbeszerzési eljárás – közölte szerdán a BKK.

A vállalkozói szerződést ma írták alá a nyertes konzorcium tagjai, Budafoki Róbert, a T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgatója, Paróczai Iván, a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. igazgatósági tagja és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Az ünnepélyes aláíráson Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes is jelen volt.

BKK

A projekt megvalósításával és a rendszer üzemeltetésének megszervezésével a Főváros a Budapesti Közlekedési Központot bízta meg. A nyertes T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. alkotta konzorcium feladata lesz a rendszer kiépítése mellett annak üzemeltetése is a 2014 tavaszára tervezett átadást követő első öt évben.

Kinek kell?

A Bubi kiváló közlekedési alternatíva mindazok számára, akik valamilyen okból nem akarják, illetve nem tudják használni saját kerékpárjukat, esetleg nem rendelkeznek kerékpárral, vagy éppen a Budapestre ingázók széles táborához tartoznak.

A pályázaton nyertes konzorcium által szállítandó rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, kezelő nélkül, automatizáltan férjenek hozzá a Bubi-kerékpárokhoz, és használat után azokat tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembe vételével 2012-ben véglegesítette.

Az állomáshálózat a Margitsziget – Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető, a belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. Az állomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető.

Magyarországon készülnek a bringák

A konzorciumi tagok közötti munkamegosztás szerint a kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja le. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszerintegrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, alvállalkozójaként a főbb rendszerelemeket pedig a német Nextbike GmbH. szállítja.

Az első ütem több mint ezer – Csepel márkájú, hazai gyártmányú – biciklijénél alapkövetelmény a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás, amihez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után is világító lámpák. A kerékpárosok biztonsága mellett a tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: minden Csepel kerékpár rendelkezik a lopásvédelem érdekében GPS-modullal, így az egyes bringák sorsa könnyedén nyomon követhető.

A pályázatban, illetve a szerződésben szerepel további 2000, bármikor lehívható kerékpár és a hozzájuk tartozó dokkolóállomás beszerzésének lehetősége, amellyel a rendszer sikere esetén a jövőben a szolgáltatás kibővíthető. A hálózat kiterjesztésének lehetőségét a BKK szakemberei már vizsgálják.

Éves bérlet, vagy alkalomszerű használat

A rendszeres felhasználók éves bérlettel használhatják majd a Bubi szolgáltatásait, de a kerékpárok alkalomszerűen is igénybe vehetők, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján is lesz lehetőség a bankkártyával történő díjfizetésre. A rendszerhez az iOS és Android platformokra fejlesztett mobil alkalmazás is elérhető lesz, amely többek között olyan kérdésekre is választ ad, hogy hol van a közelben Bubi állomás, mennyi a szabad férőhely és az elérhető kerékpárok száma, vagy mennyi a használatra fordítható keret aktuális egyenlege.

A közösségi kerékpáros rendszer használói a Budapesti Közlekedési Központ ügyfeleivé válnak, így a társaság valamennyi ügyfélszolgálati pontján regisztráltathatják magukat, ahol egyúttal személyes ügyintézésre is lehetőség nyílik.

A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” c. projektet az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi-terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899 000 732 Ft, aminek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!