Mizsur András
Mizsur András
Tetszett a cikk?

Calais kikötőjében tömegével próbálnak felszökdösni a Nagy-Britanniába tartó kamionokra a menekültek, de nincs ez másképpen Patrasban sem. Veszítenivalójuk mindenhol a kamionosoknak van, mert ha nem szúrják ki időben a potyautast, hatalmas büntetésekre készülhetnek. A sofőrök tehetetlenek, a hatóságok pedig vagy nem veszik komolyan az ellenőrzéseket, vagy összejátszanak az illegális bevándorlókkal. Sofőrök meséltek kalandjaikról a hvg.hu-nak.

Évek óta brutális állapotok uralkodnak Calais kikötőjében: az odavezető úton tömegével állnak menekültek, akik a Nagy-Britanniába tartó kamionokra próbálnak felkapaszkodni, hogy átjussanak a szigetországba. A múlt héten nagy port kavart videó is ezt az áldatlan állapotot tükrözi: a francia rendőrök ütik-verik a menekülteket, majd szó szerint lerugdossák őket a teherautókról.

A videóhoz rengeteg hozzászólás érkezett, főleg kamionosok mondták el a tapasztalataikat. Volt, aki üdvözölte a rendőrök kemény fellépését, de a kommentekből az is kiderült, hogy nem csak a migránsok járhatnak pórul a francia határnál; Nagy-Britanniába átérve több ezer fontos bírságra számíthatnak a sofőrök, ha nem veszik észre a teherautókra felkapaszkodott menekülteket.

A sofőrök tehetetlenek

Bende Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől (MKFE) azt meséli, a probléma nem új, évek óta komoly bosszúságot okoz a kamionosoknak, de “a francia rendőrök durva fellépése nóvum“. A sofőrök nem igazán tudnak védekezni a felszökdösés ellen; a legtöbb, amit tehetnek, ha követik a checklist-et, ami leírja, mit kell ellenőrizni a kamionon, ha megállnak valahol. A listát az International Road Transport Union (IRU) dolgozta ki, ami egyfajta “mankó” a sofőröknek; arra jó, hogy megússza a bírságot, ha egy migráns valahogy mégis átcsúszott az ellenőrzéseken.

Ezeket a tételeket kell ellenőrizniük a sofőröknek, hogy megelőzzék a felszökdösést - kattintson a nagyobb méretért!
©

A kamionok leginkább a parkolóban és a pihenőhelyeken vannak kiszolgáltatva, “nem ritka, hogy egy este alatt 4-5-ször is megpróbálkoznak ugyanazzal a járművel,” magyarázza Bende. Az is megszokott látvány, hogy a Calais-ba vezető út melletti árokban tömegesen állnak az illegális bevándorlók, és ott akarnak feljutni a kikötőbe tartó teherautókra. Az esetek többségében a ponyvás kamionokra próbálnak felszökni, mert arra könnyebb, míg a “dobozos” pótkocsiknál a plombát is fel kel törniük, hogy bejussanak a raktérbe, ami macerásabb. (A sértetlen plomba azt bizonyítja, hogy a berakodás után senki sem nyitotta ki a rakteret, azaz nem történt lopás, ezért a sofőrök erre nagyon odafigyelnek.) Az elszántabbak extrém esetben még a pótkocsi aljába is felmásznak.

“A hatóságok is benne vannak a buliban”

A kikötőben dupla ellenőrzésen mennek át a kamionok, amíg feljutnak a kompra. Jönnek előbb a franciák, ahol a procedúra része egy szén-dioxid-vizsgálat is. Ilyenkor szondát juttatnak be a lezárt raktérbe, ami jelzi, ha bent emberek bújtak el. A gyanúsabb kamionokat szúrópróbaszerűen röntgenes ellenőrzésre is kihívhatják, hogy átvilágítsák a rakteret, de a pótkocsit csak a legvégső esetekben nyitják ki. Ha mindent rendben találnak, továbbengedik a kamiont, de a komp és a Csalagút előtt még a brit  határőrök is átvizsgálják a járműveket. A két ellenőrzés között alig néhány 100 méter van, mégis előfordul, hogy a menekültek csak a brit részen buknak le, noha percekkel korábban a francia kollégáik nem találtak senkit a kamionon. Ez nem egyszer megtörtént, Bende szerint ez a furcsaság „sok kérdést vet fel”. Az sem kizárt, hogy a francia határőrök közül többen „benne vannak a buliban”, és szándékosan nem szúrják ki a potyautasokat.

Ezzel a sofőrök húzzák a rövidebbet, mert a brit rendőrök nem mérlegelnek, automatikusan eljárást indítanak: a járművezetőnek és a fuvarozócégnek is bizonyítania kell, hogy minden előírást betartottak. Erre mindössze 28 napjuk van, és ha nem sikerül, akkor kiszabják a bírságot. Olyan esetről is hallottak már, hogy addig nem engedték tovább a kamiont, amíg nem fizették be a büntetést.

A bírság összege nem kevés, több hozzászólásban 2 ezer fontos összegről lehetett olvasni. Az MKFE ezt nem tudta nekünk megerősíteni, de elmondták, az biztos, hogy a bírság több száz fontra rúghat minden egyes potyautas után, és nemcsak a sofőrnek kell fizetnie, hanem a munkaadónak is. Ilyenkor mindössze annyit tehetnek, hogy a bírság befizetése után fellebbeznek az angol bíróságnál.

Hiába az ellenőrzés, átcsúsznak a potyautasok

“Elég durva, ami a Csalagútnál megy” – így summázta a calais-i állapotokat Gábor. Sosem gondolta volna, hogy vele is megtörténhet hasonló, de néhány éve három menekült bújt el a kamionjában – valószínűleg a brüsszeli pihenőben szöktek fel, amíg ő a fülkében aludt. A francia oldalon még minden rendben találtak a határőrök, a szén-dioxid-szonda sem jelzett, ezért a britek “sem szórakoztak”, csak az útlevelet kérték el, majd továbbengedték.

Így néz ki a Calais melletti menekülttábor
©

A potyautasok csak Nagy-Britanniában buktak le, amikor kinyitották a rakteret, a rendőrök pedig azonnal el is fogták őket. Gábornak szerencséje volt, mert a fuvarlevelét lepecsételték a francia határőrök, ezért nem büntették meg a szigetországi rendőrök. Csak akkor vette észre, hogy a vámzárat is átvágták, és utólag megforrasztották a zsinórt védő műanyag borítást, ebből lehetett tudni, hogy külső segítséggel jutottak fel a kamionra. A vámzár egy vékony drót, amivel körbe kell húzni a ponyvás pótkocsit, elvileg ez az ellen véd, hogy felnyissák a rakteret, gyakorlatban azonban pillanatok alatt el tudják vágni. Mint elmondta, korrektek voltak vele a britek és “nem úgy kezeltek, mint egy embercsempészt”.

Ő azt mondja, bár “a röntgentől kezdve a kutyás rendőrig van minden, mégis átcsúsznak emberek”. Olyat is hallott, hogy alvázra kötötték fel magukat a menekültek, úgy próbáltak átcsúszni a határon. Szerinte ilyenkor az IRU checklist-je nem sokat ér, mert senki sem ellenőrzi, hogy a kamion sofőrje valóban végigcsinálta az előírt ellenőrzéseket.

Kéthavi bérét bukta a kamionos

“Rejtély, hogyan jutottak be a kocsiba” – Balázs nem volt olyan szerencsés, mint kollégája, mert őt megbüntették a határőrök. Ő is Calais-ban járt pórul, mint sok más kamionos. A ponyva és a rakomány között alig volt 70 centi, mégis oda mászott be a három menekült, magyarázta. A tapasztalt sofőr úgy véli, korábban kifigyelhették a kamionját, ezért tudhatták, hogy elférnek a raktérben. Az első ellenőrzésen simán túljutott, ami nem meglepő, mert mint elmondta, sokszor a határőrök is lazán veszik és siettetik az ellenőrzést. Főleg a ponyvás teherautóknál felszínes a kontroll, a röntgenes átvilágításra inkább a hűtős kocsikat veszik ki.

A potyautasok már a brit részen buktak le, csak akkor derült ki, hogyan csinálták: felmásztak a pótkocsi tetejére, kihasították a ponyvát, majd belülről összevarrták, ezért sem tűnt fel senkinek a dolog. A határőröket azonban nem hatotta meg, hogy a franciák korábban rendben találták Balázs kamionját, és megbírságolták.  Az sem érdekelte őket, hogy fotókkal tudta bizonyítani, hogy minden előírást betartott. A munkaadójának 3000 fontot, neki pedig 1800-at kellett fizetnie. Ez átszámítva 700 ezer forint – Balázs két havi bére. “Egyszer már elutasították a fellebbezést, most megyünk még egy kört” – panaszolja.

©

“Védekeznénk, de nem tudunk”

Balázs elmondása szerint a sofőrök tehetetlenek a felszökdösések ellen, mert a francia rendőrök csak a kikötő bejáratát őrzik, hogy az oda vezető úton mi történik, azzal már nem törődnek. “Van, hogy 20-25 rendőr áll a bejáratnál, 10 méterre onnan tömegével állnak a menekültek az útszéli árokban, de ez nem érdekli őket “ – meséli a kamionos. Volt, hogy fényes nappal rohamozták meg az előtte álló kamiont, de “hiába dudáltam, nem ijedtek meg”. A fuvarosoknak nem csak a kikötő közelében kell ébernek lenniük, Calais-tól 170 kilométerre kezdődik a “veszélyzóna”. Szerinte az áldatlan állapotokért a hatóságok is felelősek, kevesebb lenne a baj, ha a francia rendőrök komolyabban odafigyelnének.

Kövekkel dobáltak

“A helyzet már tarthatatlan”, mondta Zsolt, aki már hat éve járja az utakat. "Volt, hogy megtámadtak várakozás közben, és kövekkel dobálták a kamiont a calais-i úton." A görögországi Patras kikötőjében ennyire nem durva a helyzet, mert ott jobban félnek a rendőröktől, a francia határon viszont “kiröhögik őket”, mesélte a sofőr. Patrasban Olaszország az úticél, főleg szíriai és afgán menekültek próbálnak átjutni a teherautókon. A módszer a görög kikötőben is hasonló, mint Calais-ban; legtöbbször a ponyvás kocsikat szúrják ki és a rakomány közé bújnak el, de van, hogy a teherautó tengelyei közé kapaszkodnak fel. Télen a mínusz 25 fokos hideg sem riasztja el őket, magyarázza a sofőr.

A görög kikötőben is résen kell lenniük a kamionosoknak, mert az olasz törvények nagyon szigorúan büntetik az embercsempészetet. A helyzet itt sem jobb, a sofőr csak a lepecsételt nemzetközi fuvarlevéllel (CMR) tudja bizonyítani, hogy a vámellenőrzésnél tiszta volt a teherautó. Ezen van feltüntetve, hogy mit és hova szállít a kamion, és ezen igazolják a görög vámosok azt is, hogy a kamion rendben átment a szén-dioxid- vagy a röntgenellenőrzésen. Ez az összes védelem, mert Zsolt szerint “amit mondunk, azt úgysem hiszik el”. Szerinte az sem ritka, hogy a hatóságok és a menekültek összejátszanak, látott már ilyet Franciaországban is, de a görögöknél is előfordult, hogy lefizették a határőrt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Fegyverért cserébe iPadek: súlyos vesztegetési ügybe keveredett az Apple biztonsági főnöke

Fegyverért cserébe iPadek: súlyos vesztegetési ügybe keveredett az Apple biztonsági főnöke

Az állam koncesszióba adná ki az elektronikus BKK-jegyek értékesítését is

Az állam koncesszióba adná ki az elektronikus BKK-jegyek értékesítését is

Kovács Zoltán már duplán kormánybiztos

Kovács Zoltán már duplán kormánybiztos