Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","shortLead":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","id":"20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5.jpg","index":0,"item":"b27d17dd-d841-43a0-8d50-adbaf382456e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","timestamp":"2025. február. 21. 06:41","title":"Bizonyíték, nem ígéret: 1115 kilométert tud egy töltéssel a legújabb Opel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Orbán Viktor célkeresztjébe ezúttal a sorosdemokraták zsoldjában állók – főleg a független média és a civil szervezetek – kerültek, és azt szeretné, ha törvénnyel tiltanák ki az országból, aki részesült a lobbidollárokból.","shortLead":"Orbán Viktor célkeresztjébe ezúttal a sorosdemokraták zsoldjában állók – főleg a független média és a civil szervezetek...","id":"20250221_Orban-a-szabad-mediat-es-a-civileket-tiltana-ki-az-orszagbol-on-kit-vagy-mit-kuldene-utanuk-Szavazzon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43.jpg","index":0,"item":"ef835b78-80c5-4ffe-af09-2d1b96dbcd49","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Orban-a-szabad-mediat-es-a-civileket-tiltana-ki-az-orszagbol-on-kit-vagy-mit-kuldene-utanuk-Szavazzon","timestamp":"2025. február. 21. 05:30","title":"Ha Orbán kitiltaná a \"guruló dollárok\" elfogadóit, ő és Bayer Zsolt mehetne legelöl","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1de4f5e5-9b4e-4362-a051-f318c7a709f8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A német utánpótlás-válogatottakban többször is játszott Dárdai Bence, de most kérvényezte, hogy a felnőttek között a magyar csapatban játszhasson, és a FIFA jóvá is hagyta ezt.","shortLead":"A német utánpótlás-válogatottakban többször is játszott Dárdai Bence, de most kérvényezte, hogy a felnőttek között...","id":"20250222_nemet-magyar-valogatott-Dardai-Bence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1de4f5e5-9b4e-4362-a051-f318c7a709f8.jpg","index":0,"item":"4436a91c-4289-4678-beb7-295a2eaa420a","keywords":null,"link":"/sport/20250222_nemet-magyar-valogatott-Dardai-Bence","timestamp":"2025. február. 22. 10:59","title":"A német helyett a magyar válogatottat választotta Dárdai Bence","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50f4f165-3eaf-45bf-b265-3d6813bbeb99","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elmúlt napokban többször is átszámolta a NASA az YR4 aszteroida becsapódási esélyét, ami 3,1 százalék is volt. Most azonban sokat javult a helyzet.","shortLead":"Az elmúlt napokban többször is átszámolta a NASA az YR4 aszteroida becsapódási esélyét, ami 3,1 százalék is volt. Most...","id":"20250221_nasa-cneos-szamitasok-yr4-aszteroida-becsapodasi-esely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50f4f165-3eaf-45bf-b265-3d6813bbeb99.jpg","index":0,"item":"ffb6a25f-d84b-40ec-b0ec-b45a05e3f4d9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_nasa-cneos-szamitasok-yr4-aszteroida-becsapodasi-esely","timestamp":"2025. február. 21. 09:03","title":"Érkezett egy jó hír az aszteroidáról, amely 2032-ben eltalálhatja a Földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f70ab97-f16f-4b82-9b65-6a1759f14d3b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A techmogul rácsatlakozott a Donald Trump által szajkózott vádakra. ","shortLead":"A techmogul rácsatlakozott a Donald Trump által szajkózott vádakra. ","id":"20250221_Elon-Musk-szerint-ha-Zelenszkijt-szeretnek-az-ukranok-akkor-az-elnok-tartana-valasztasokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f70ab97-f16f-4b82-9b65-6a1759f14d3b.jpg","index":0,"item":"fc703fbc-ae97-4588-be38-ab8cc81b9345","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_Elon-Musk-szerint-ha-Zelenszkijt-szeretnek-az-ukranok-akkor-az-elnok-tartana-valasztasokat","timestamp":"2025. február. 21. 12:26","title":"Elon Musk elkezdte szapulni Zelenszkijt, de még a saját chatbotja is ellentmond neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be7e3fca-dfa7-442a-a2dd-bbd362ec9e62","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Nintendo féltve őrzött titokként kezel minden, a Lego Game Boy konzollal kapcsolatos információt, de megbízható forrásokból már sejteni lehet néhány dolgot róla.","shortLead":"A Nintendo féltve őrzött titokként kezel minden, a Lego Game Boy konzollal kapcsolatos információt, de megbízható...","id":"20250221_lego-game-boy-konzol-megjelenes-kockak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be7e3fca-dfa7-442a-a2dd-bbd362ec9e62.jpg","index":0,"item":"a047f329-fc07-4796-841c-eb2b0eac5c18","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_lego-game-boy-konzol-megjelenes-kockak-szama","timestamp":"2025. február. 21. 18:03","title":"Kockulásra felkészülni: ekkor jöhet a Legóból épült Nintendo Game Boy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58873c99-82bf-4c33-9238-53f69358cf58","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elmondása szerint ő volt a leggyengébb láncszem. ","shortLead":"Elmondása szerint ő volt a leggyengébb láncszem. ","id":"20250221_Sarkozi-Akos-szerint-ezert-rugtak-ki-A-Konyhafonokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58873c99-82bf-4c33-9238-53f69358cf58.jpg","index":0,"item":"54b507e4-da3c-432e-9e05-41a1e31c3331","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Sarkozi-Akos-szerint-ezert-rugtak-ki-A-Konyhafonokbol","timestamp":"2025. február. 21. 09:21","title":"Sárközi Ákos megszólalt: szerinte ezért menesztették A Konyhafőnökből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"421e92bb-e4d1-4bd5-98c8-dec5d67d48d8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Adómentesség a legalább kétgyerekes anyáknak, áfa-visszatérítés a nyugdíjasoknak, hadüzenet az LMBTQ-közösségnek és a civileknek – egyebek mellett ezekről beszélt Orbán Viktor a 26. évértékelőjében. Egyértelművé tette, hogy „Magyarország ellenében” biztosan nem lesz az Európai Unió tagja Ukrajna. Magyar Péter nevét ugyan nem ejtette ki, de kitért az ő szerepére is.","shortLead":"Adómentesség a legalább kétgyerekes anyáknak, áfa-visszatérítés a nyugdíjasoknak, hadüzenet az LMBTQ-közösségnek és...","id":"20250222_Orban-Viktor-adokedvezmenyeket-es-LMBTQ-ellenes-intezkedeseket-igert-az-evertekelojeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/421e92bb-e4d1-4bd5-98c8-dec5d67d48d8.jpg","index":0,"item":"e3253dfb-27dc-4495-b9f4-de9dc24a60ad","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Orban-Viktor-adokedvezmenyeket-es-LMBTQ-ellenes-intezkedeseket-igert-az-evertekelojeben","timestamp":"2025. február. 22. 17:48","title":"Orbán Viktor adókedvezményeket és LMBTQ-ellenes intézkedéseket ígért az évértékelőjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest hőségriadó idején: 36 fok kint, 40 fok a BKV buszain
szerző:
Kaufmann Balázs - Serdült Viktória
Tetszett a cikk?
Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A szakszervezet becslései szerint a legmelegebb napokon csak a buszok 20 százaléka üzemel előírás szerint, a sofőrök pedig gyakran 8-9 órát ülnek a felforrósodott fülkében. Nekiindultunk a városnak, és videón is megörökítettük, milyen az év egyik legmelegebb napján tömegközlekedni a fővárosban.
Míg odakint 34 fok volt, az egyik 4-es, 6-os villamospótló buszon 40 fokot mértünk, mikor a Közlekedő Tömeg elnökségi tagjával, Gyöngyösi Mátéval teszteltük, mit mutat a hőmérő a másodfokú hőségriadó alatt.
Az eredmény megdöbbentőnek tűnik, de egyáltalán nem szokatlan: a Közlekedő Tömeg az elmúlt napokban több buszjáraton is 34-38 fokot mért az utastérben. A repülőtéri 200E járaton délután 3/4 5-kor 38,4 fok volt, negyedórával később pedig 38,2 fokot mértek.
Márpedig ilyen hőségben az uniós jogszabályok szerint szarvasmarhákat sem lenne szabad szállítani, nemhogy embereket.
A klíma nem opció
A BKK és a BKV között 2014-ben kötött közszolgálati szerződés előírása szerint 25 fokos külső hőmérséklet esetén kötelező működtetni a klímát. Ha kint hűvösebb van, mint 35 fok, akkor a megfogalmazás szerint akkor megfelelő a belső hőmérséklet, ha a külső hőmérséklet "felénél legalább 9°C-kal, de legfeljebb 11°C-kal magasabb". Azaz egy 34 fokos nyári napon akkor működik jól a klíma, ha bent 26-28 fokban utazhatunk. Ha 35 foknál melegebb van az utcán, akkor az elvárás az, hogy a buszban 6-8 fokkal legyen hűvösebb, mint odakint.
A Közlekedő Tömeg szerint az utasok legtöbbször az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-es, 6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő buszokra panaszkodtak. A jelzéseket továbbítják a BKV-nak, az egyesület szerint azonban nem kezeli a problémát: rendre ugyanazokra a járatokra panaszkodnak az utasok. A legtöbb baj a Volvo és a Van Hool buszokkal van, amelyeket 10 évesen szerzett be a BKV.
A Közlekedő Tömeg saját méréseikre, illetve a Tudatos Közlekedő chatalkalmazásra érkező jelzések alapján azt állítja, több mint 300 BKV-buszon nem működik a klíma. A BKV flottájában 1046 busz van, ebből 861-be szereltek légkondicionálást, ezek közül nem működik háromszáznál is több járművön a berendezés.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) vezetője szerint még ennél is rosszabb a helyzet. Naszályi Gábor a hvg.hu-nak azt mondta: normál nyári körülmények között, azaz 25-30 fokban elképzelhető, hogy „csak” 300 buszon nem működik a légkondicionáló, a maihoz hasonló hőségriadó alatt azonban reálisabb, hogy a BKV-buszok körülbelül 75 százaléka nem felel meg a szabályoknak.
Pótolják, de miből?
Korábban abból volt botrány, hogy míg az utasok izzadtak a buszon, addig a légkondis járművek a garázsban parkoltak. Tarlós István főpolgármesternek kellett közbeavatkoznia, hogy a helyzet változzon – most viszont ez nem így van: a Közlekedő Tömeg szerint a villamos- és a metrópótlás miatt teljesen csúcsra van járatva a rendszer, így kérdés, hogy ha valamelyik buszon elromlik a klíma, akkor hogyan tudják kiállítani a forgalomból, és lecserélni egy másikra. A BKV korábban ugyanis ezt állította, és azt, hogy
a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon.
Kilenc óra a fülkében
A 35-40 fokos hőség nem csak az utasoknak, a sofőröknek sem jó: az egyesület szerint a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet. Gyöngyösi Máté azt mesélte, mikor ők készítették a felvételeket, több sofőr is odament hozzájuk, hogy mérjék meg a vezetőfülkében is a hőmérsékletet.
Kaufmann Balázs
Naszályi Gábor szakszervezeti elnök azt mondja, a buszvezetők sokszor tíz órát is dolgoznak, amiből akár kilencet is a kormány mögött töltenek el. Márpedig rajtuk csak a nyitott ablak segít, mivel elenyésző azoknak a járműveknek a száma, amelyeken a sofőrfülkét külön lehet hűteni. Az is gyakran előfordul, hogy az utastérben megy a légkondicionálás, a buszvezetőnél viszont nem.
„Hallottunk már olyan esetet, hogy az utas azt kérdezgette a sofőrtől, ő hogyan bírja ki ezt a meleget” – mesélte a szakszervezeti vezető.
Probléma az is, hogy a járatok túlterheltsége miatt a sofőröknek mosdóba alig van idejük kirohanni, nemhogy lehűlni egy kicsit két forduló között. Naszályi szerint hat órát meghaladó műszak esetén 20 perc a pihenőidő, kilenc óra felett pedig ehhez jön még hozzá 25 perc. Ha tehát valaki tíz órát vezet, és nincs ideje a fordulók között kiállni, akkor előfordulhat, hogy ebből mindössze 45 percet tölthet pihenéssel.
Az EKSZ már régóta küzd a megoldásért, 2017-ben például a menetrend időszakos felfüggesztését és az első ajtózás átmeneti szüneteltetését is kérték a kánikulában. A BKV akkor annyit reagált, hogy a végállomási tartózkodókban hűtőitalt biztosítanak, valamint úgynevezett „hőleváltási” rendszerrel végzik a dolgozók ellátását, illetve szükség esetén leváltását. Ez azt jelenti, hogy a hőségriasztás ideje alatt a sofőrök részére biztosítják a félreállás, leváltás lehetőségét.
Kaufmann Balázs
A szakszervezet szerint azonban ez a rendszer nem megfelelő, és régóta szorgalmazzák az átalakítását. Az ügyben legutóbb július 12-én tartottak konzultációt a vezetéssel, az első valós eredmény pedig az lett, hogy a 7-es és a 11-es busz vonalán is új menetrendet vezettek be augusztus elsejétől, ami annyit jelent, hogy egy busszal több közlekedik. Ez a többletjármű annyiban segít, hogy amíg az közlekedik, a másik jármű vezetője ki tud szállni.
Naszályi Gábor szerint azonban ezzel csak annyi történt, hogy visszatették a forgalomba azt az egy buszt, amit a nyári menetrend idejére korábban kivettek a forgalomból.
A szakszervezet vezetője szerint hosszú távon csak az segíthetne a problémán, ha a „BKV vezérigazgatója és a főváros vezetése is komolyan venné, hogy közszolgáltatást nyújtanak, és felelősségük van abban, hogy milyen körülmények között utaznak és dolgoznak az emberek a járműveken.
„Rá kellene már jönniük, hogy a buszokat emberek vezetik, nem pedig alkatrészek” – mondta.
Amíg azonban nincs elég pénz megfelelő, új járművek beszerzésére, addig csodát sem szabad várni. A technológia ugyanis elérhető, hiszen Európa számos más városában kifogástalanul tudják hűteni a tömegközlekedési eszközöket – tette hozzá a szakszervezet vezetője.
A klímaváltozás súlyos hatásaira figyelmeztetnek izraeli kutatók, akik szerint a közel-keleti országban az évszázad végére légkondicionálás nélkül szinte nem is lehet majd túlélni a hőhullámokat - jelentette a Háárec című újság honlapja szombaton.
Egy hét alatt százötvenen jeleztétek a főpolgármesternek az elviselhetetlen meleget az orosz metrókon. De nem lesz légkondi, maximum nagyobb teljesítményű légkeverő berendezés – írja a szakmai szervezet.