Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ivan Popovot csalás gyanújával le is tartóztatták tavaly, de most nem börtönbe, hanem a frontra kell mennie.","shortLead":"Ivan Popovot csalás gyanújával le is tartóztatták tavaly, de most nem börtönbe, hanem a frontra kell mennie.","id":"20250416_oroszorszag-ukrajna-haboru-ivan-popov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"e5045fd8-42aa-470e-8355-b09beb85fa3d","keywords":null,"link":"/vilag/20250416_oroszorszag-ukrajna-haboru-ivan-popov","timestamp":"2025. április. 16. 13:52","title":"Kritizálta a hadvezetést, öngyilkos alakulat vezetőjeként vezényelték vissza Ukrajnába a volt orosz tábornokot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"baee3477-8aec-40d1-9f19-60bce85659ce","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyben folyik az eljárás, eddig tanúkat hallgattak meg és adatokat gyűjtöttek.","shortLead":"Az ügyben folyik az eljárás, eddig tanúkat hallgattak meg és adatokat gyűjtöttek.","id":"20250417_polt-peter-ujdorogd-granatbaleset-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baee3477-8aec-40d1-9f19-60bce85659ce.jpg","index":0,"item":"7e8a8640-df1b-420b-b57c-f027b8351f2b","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_polt-peter-ujdorogd-granatbaleset-nyomozas","timestamp":"2025. április. 17. 13:03","title":"Polt Péter: Még nem lehet megállapítani, hogy történt-e bűncselekmény az újdörögdi gránátbalesetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump és Magyar Péter is szóba került.","shortLead":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump...","id":"20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010.jpg","index":0,"item":"746d8148-269c-4d9f-9ac2-8a8df4479820","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 20:42","title":"Orbán: A Matolcsy Ádám garázsában álló sportkocsikról készült fotók jogosan háborítják fel az embereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7cf8378-6cc7-4dd6-933e-2276686fb6c3","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A pénzintézet 2027-re 40 százalékos hitelkihelyezési és több mint 30 százalékos hitelportfólió-növekedést tervez a 2024-es bázishoz képest.","shortLead":"A pénzintézet 2027-re 40 százalékos hitelkihelyezési és több mint 30 százalékos hitelportfólió-növekedést tervez...","id":"20250415_Cofidis-2024-hitel-cetelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7cf8378-6cc7-4dd6-933e-2276686fb6c3.jpg","index":0,"item":"5f444365-96df-46ff-8417-7e438a52c696","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Cofidis-2024-hitel-cetelem","timestamp":"2025. április. 16. 13:49","title":"Közel 25 milliárdos bevételt ért el tavaly a Cofidis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6dfd098-1c3e-4a6c-a697-ff782a91cafc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A legnagyobb urakat is lehet büntetni, ha kitartóan nem vásárolunk tőlük – jöttek rá 1880-ban a Charles Boycott ellen tüntető írek. A világ most újra bojkottokkal van tele, ám elég kevés közülük a sikeres. De megvannak a módszerek arra, hogyan lehet győzelemre vinni egy ilyen tiltakozást.","shortLead":"A legnagyobb urakat is lehet büntetni, ha kitartóan nem vásárolunk tőlük – jöttek rá 1880-ban a Charles Boycott ellen...","id":"20250416_egy-masik-kozgazdasag-bojkott-tiltakozas-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6dfd098-1c3e-4a6c-a697-ff782a91cafc.jpg","index":0,"item":"3c990c0f-d167-447e-9660-795a0b057023","keywords":null,"link":"/360/20250416_egy-masik-kozgazdasag-bojkott-tiltakozas-vasarlas","timestamp":"2025. április. 16. 11:10","title":"A legtöbb bojkott teljes bukás lesz – mit csinálnak jól azok, akik mégis sikerre viszik a sajátjukat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","shortLead":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","id":"20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb.jpg","index":0,"item":"68beabb5-8833-425c-8b99-a150eb8ce6eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","timestamp":"2025. április. 17. 06:00","title":"Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","shortLead":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","id":"20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"60c130a0-0829-4925-89f6-7f52d18f6cd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","timestamp":"2025. április. 16. 14:33","title":"Kilencmilliárd forintos végkielégítéssel távozik a Stellantis bukott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fab3d49b-6dc0-42f6-953f-7844b4485faa","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szüntelen használattal is szinte lehetetlen lemeríteni egy nap alatt a Honor Powert, amibe 8000 mAh-s akkumulátort rakott a gyártó. ","shortLead":"Szüntelen használattal is szinte lehetetlen lemeríteni egy nap alatt a Honor Powert, amibe 8000 mAh-s akkumulátort...","id":"20250416_honor-power-okostelefon-8000-mah-akkumulator-uzemido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fab3d49b-6dc0-42f6-953f-7844b4485faa.jpg","index":0,"item":"b7c2fa70-920b-44a1-8085-b57791b03aef","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_honor-power-okostelefon-8000-mah-akkumulator-uzemido","timestamp":"2025. április. 16. 11:03","title":"23 órányi szüntelen tiktokozás is lehetséges a Honor akkubajnok új telefonjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKK a klímahelyzetről: sajnos előfordulhatnak meghibásodások
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Túl meleg van, túlságosan igénybe vannak véve a járművek. A BKV szerint új buszok vásárlása jelentené a jó megoldást.
Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A nyár eddig legmelegebb napján az egyik 4-es, 6-os villamospótló buszon 40 fokot mértünk, mikor a Közlekedő Tömeg elnökségi tagjával, Gyöngyösi Mátéval teszteltük, mit mutat a hőmérő a másodfokú hőségriadó alatt.
Voltak tehát kérdéseink az ügyben, ezért megkerestük a BKK-t, hogy segítsenek tisztázni ezeket. Kiderült, hogy a BKK mint megrendelő elvárja a szolgáltatói szerződésekben rögzített hőmérséklet-szabályozó technológia mindenkori betartását, magyarán a külső hőmérséklethez viszonyított előírt komfortos utastéri hőmérsékletet. A megfelelő belső hőmérséklet számszerűen így alakul:
+35° C külső hőmérsékletig a külső hőmérséklet értéke felénél legfeljebb 11° C-kal magasabb,
+35° C külső hőmérséklet felett a külső hőmérséklet értékénél legalább 6° C-kal alacsonyabb.
Azt írták, a BKK kiemelten ellenőrzi az előírások betartását, és ha ezek nem teljesülnek szankcionálja a szolgáltatót. Elvárás, hogy hibás, nem működő klímájú járművet nem adhatnak utasforgalomba, azonban mint írják, „napközben – különösen a jelenlegi kiemelkedően magas hőmérsékletek hatására, a megnövekedett igénybevétel mellett – sajnos előfordulhatnak meghibásodások. Ilyen esetben, amint a járművezető tudomást szerez a meghibásodásról, a szolgáltató haladéktalanul köteles intézkedni a hiba kijavításáról. Megtörténhet azonban az is, hogy a klímaberendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Mindemellett jól működő klímaberendezések esetén is a megállókban kinyíló ajtókon keresztül beáramló meleg levegő is kedvezőtlenül befolyásolhatja az utastér hőmérsékletét” – magyarázták.
A Közlekedő Tömegnek az állítására, miszerint a BKV által üzemeltetett járművek harmadával van gond, extrém melegben pedig még ennél is rosszabb az arány, a BKK azt írta, hogy a fővárosi közlekedési közszolgáltatásban részt vevő autóbuszállomány 87 százaléka, a trolibuszállomány 27 százaléka, a villamos járműállomány 15 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. Az M2-es és az M4-es vonalakon pedig csak klimatizált járművek közlekednek.
FRISSÍTÉS:
Kérdéseinkre a BKK után válaszolt a BKV Zrt. is, amely szintén arról írt, hogy előfordul, hogy a légkondicionáló berendezés meghibásodik, ezek javítására viszont kiemelt figyelmet fordítanak, 2019 júliusáig mintegy 180 millió forintot költöttek a klímaberendezések javítására és karbantartására.
Hozzáteszik,
ennek ellenére az elöregedett és meglehetősen heterogén járműállomány okán a működőképesség folyamatos fenntartása esetenként akadályokba ütközik. A hektikus rendelkezésre állásban az is szerepet játszik, hogy egyes rendszerelemek megerősítése és javítása a jármű más pontjain okoz megemelkedett igénybevételt, vagy meghibásodást.
Mint írják, a légkondicionáló berendezések meghibásodása sajnos nem típusfüggő, a kiváltó ok minden esetben a járművek diagnosztizálását teszi szükségessé, de ahooz is jelentős erőfeszítések kellenek, hogy a közel 14 év átlagéletkorú autóbuszflotta üzembiztosan teljesíteni tudja a menetrendi elvárásokat.
A BKV szerint a megfelelő szolgáltatási színvonal a leghatékonyabban a járműflotta megújításával, vagyis új buszok vásárlásával biztosítható, ezért főleg erre koncentrálják az erőforrásokat, a közelmúltban pedig eredményes közbeszerzést is folytattak kulcsrakész autóbuszok vásárlására, ezeken van klímaberendezés is.
Hozzáteszik azt is, hogy a sofőrök végállomási tartózkodói klimatizáltak, a hőségriadó ideje alatt folyamatosan védőitalt kapnak, a végállomásokon pedig szódagépek működnek, a hosszabb végállomási várakozási idők alatt pedig hűsölhetnek a sofőrök. Mint írják, a nagyobb csomópontokon úgynevezett hőleváltó járművezetők is teljesítenek szolgálatot, a járművezetők a diszpécserszolgálatokon keresztül operatívan kérhetik váltószemélyzet segítségét, amennyiben a hőség miatt szükségesnek érzik többlet pihenőidő igénybevételét.
"Társaságunk a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokhoz és műszaki lehetőségekhez mérten folyamatosan törekszik a klímahelyzet és az általános műszaki állapotok javítására, valamint elkötelezett az ehhez elengedhetetlenül szükséges járműcserék mellett. Napirenden lévő új autóbusz beszerzéseink nemcsak a klíma helyzetre jelentenek majd megnyugtató megoldást, hanem a teljes járműállomány megújításához is hozzájárulnak" - írják.
Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A szakszervezet becslései szerint a legmelegebb napokon csak a buszok 20 százaléka üzemel előírás szerint, a sofőrök pedig gyakran 8-9 órát ülnek a felforrósodott fülkében. Nekiindultunk a városnak, és videón is megörökítettük, milyen az év egyik legmelegebb napján tömegközlekedni a fővárosban.