szerző:
hvg.hu

Túl meleg van, túlságosan igénybe vannak véve a járművek. A BKV szerint új buszok vásárlása jelentené a jó megoldást.

Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A nyár eddig legmelegebb napján az egyik 4-es, 6-os villamospótló buszon 40 fokot mértünk, mikor a Közlekedő Tömeg elnökségi tagjával, Gyöngyösi Mátéval teszteltük, mit mutat a hőmérő a másodfokú hőségriadó alatt.

Voltak tehát kérdéseink az ügyben, ezért megkerestük a BKK-t, hogy segítsenek tisztázni ezeket. Kiderült, hogy a BKK mint megrendelő elvárja a szolgáltatói szerződésekben rögzített hőmérséklet-szabályozó technológia mindenkori betartását, magyarán a külső hőmérséklethez viszonyított előírt komfortos utastéri hőmérsékletet. A megfelelő belső hőmérséklet számszerűen így alakul:

  •  +35° C külső hőmérsékletig a külső hőmérséklet értéke felénél legfeljebb 11° C-kal magasabb,
  • +35° C külső hőmérséklet felett a külső hőmérséklet értékénél legalább 6° C-kal alacsonyabb.

Azt írták, a BKK kiemelten ellenőrzi az előírások betartását, és ha ezek nem teljesülnek szankcionálja a szolgáltatót. Elvárás, hogy hibás, nem működő klímájú járművet nem adhatnak utasforgalomba, azonban mint írják, „napközben – különösen a jelenlegi kiemelkedően magas hőmérsékletek hatására, a megnövekedett igénybevétel mellett – sajnos előfordulhatnak meghibásodások. Ilyen esetben, amint a járművezető tudomást szerez a meghibásodásról, a szolgáltató haladéktalanul köteles intézkedni a hiba kijavításáról. Megtörténhet azonban az is, hogy a klímaberendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Mindemellett jól működő klímaberendezések esetén is a megállókban kinyíló ajtókon keresztül beáramló meleg levegő is kedvezőtlenül befolyásolhatja az utastér hőmérsékletét” – magyarázták.

A Közlekedő Tömegnek az állítására, miszerint a BKV által üzemeltetett járművek harmadával van gond, extrém melegben pedig még ennél is rosszabb az arány, a BKK azt írta, hogy a fővárosi közlekedési közszolgáltatásban részt vevő autóbuszállomány 87 százaléka, a trolibuszállomány 27 százaléka, a villamos járműállomány 15 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. Az M2-es és az M4-es vonalakon pedig csak klimatizált járművek közlekednek.

FRISSÍTÉS:

Kérdéseinkre a BKK után válaszolt a BKV Zrt. is, amely szintén arról írt, hogy előfordul, hogy a légkondicionáló berendezés meghibásodik, ezek javítására viszont kiemelt figyelmet fordítanak, 2019 júliusáig mintegy 180 millió forintot költöttek a klímaberendezések javítására és karbantartására.

Hozzáteszik,

ennek ellenére az elöregedett és meglehetősen heterogén járműállomány okán a működőképesség folyamatos fenntartása esetenként akadályokba ütközik. A hektikus rendelkezésre állásban az is szerepet játszik, hogy egyes rendszerelemek megerősítése és javítása a jármű más pontjain okoz megemelkedett igénybevételt, vagy meghibásodást.

Mint írják, a légkondicionáló berendezések meghibásodása sajnos nem típusfüggő, a kiváltó ok minden esetben a járművek diagnosztizálását teszi szükségessé, de ahooz is jelentős erőfeszítések kellenek, hogy a közel 14 év átlagéletkorú autóbuszflotta üzembiztosan teljesíteni tudja a menetrendi elvárásokat.

A BKV szerint a megfelelő szolgáltatási színvonal a leghatékonyabban a járműflotta megújításával, vagyis új buszok vásárlásával biztosítható, ezért főleg erre koncentrálják az erőforrásokat, a közelmúltban pedig eredményes közbeszerzést is folytattak kulcsrakész autóbuszok vásárlására, ezeken van klímaberendezés is.

Hozzáteszik azt is, hogy a sofőrök végállomási tartózkodói klimatizáltak, a hőségriadó ideje alatt folyamatosan védőitalt kapnak, a végállomásokon pedig szódagépek működnek, a hosszabb végállomási várakozási idők alatt pedig hűsölhetnek a sofőrök. Mint írják, a nagyobb csomópontokon úgynevezett hőleváltó járművezetők is teljesítenek szolgálatot, a járművezetők a diszpécserszolgálatokon keresztül operatívan kérhetik váltószemélyzet segítségét, amennyiben a hőség miatt szükségesnek érzik többlet pihenőidő igénybevételét.

"Társaságunk a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokhoz és műszaki lehetőségekhez mérten folyamatosan törekszik a klímahelyzet és az általános műszaki állapotok javítására, valamint elkötelezett az ehhez elengedhetetlenül szükséges járműcserék mellett. Napirenden lévő új autóbusz beszerzéseink nemcsak a klíma helyzetre jelentenek majd megnyugtató megoldást, hanem a teljes járműállomány megújításához is hozzájárulnak" - írják.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kaufmann Balázs - Serdült Viktória Itthon

Budapest hőségriadó idején: 36 fok kint, 40 fok a BKV buszain

Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A szakszervezet becslései szerint a legmelegebb napokon csak a buszok 20 százaléka üzemel előírás szerint, a sofőrök pedig gyakran 8-9 órát ülnek a felforrósodott fülkében. Nekiindultunk a városnak, és videón is megörökítettük, milyen az év egyik legmelegebb napján tömegközlekedni a fővárosban.

Az izlandi kormányfő nem fogadja az amerikai alelnököt, mert nem ér rá

Az izlandi kormányfő nem fogadja az amerikai alelnököt, mert nem ér rá

Kibontották az álmennyezetet, hatvanezer méhet találtak mögötte

Kibontották az álmennyezetet, hatvanezer méhet találtak mögötte

Marsi követ neveztek el a Rolling Stones-ról

Marsi követ neveztek el a Rolling Stones-ról

Elkészült a világ legnagyobb chipje, 400 000 mag van benne

Elkészült a világ legnagyobb chipje, 400 000 mag van benne

37 éves, évtizedek óta fogságban él, 137 tagú család tagja, mi az?

37 éves, évtizedek óta fogságban él, 137 tagú család tagja, mi az?

Baleset volt az M5-ösön - egy sávon halad a forgalom

Baleset volt az M5-ösön - egy sávon halad a forgalom