Korábban már több olvasói levél is beérkezett a szerkesztőségünkhöz, amelyek arról szóltak, hogy különböző közvélemény-kutató cégek éppen milyen méréseket végeznek közéleti témákban, sokszor a Fidesz megbízásából. Ezeknek a telefonos kutatásoknak a száma egy csapásra megugrott Novák Katalin kegyelembotránya idején. Egyik olvasónkat ekkor a Call Expresstől keresték meg, hogy a témában kérdezzék. A Novák-ügy kirobbanása után a Társadalomkutató Kft. is felmérést végzett, bár itt már sokkal általánosabb témák is felmerültek, mint a pártpreferencia, a női politikusok szükségessége vagy a kormány áremelkedések elleni intézkedéseinek hatékonysága.
Mennyire elégedett a magyar miniszterelnökkel? Téma-e a mindennapokban Magyar Péter? Szükség van-e női politikusokra Magyarországon? Többek között ezeket kérdezte a kormányközeli Társadalomkutató Kft. egy telefonos-kutatásban, ahol a kormányzati intézkedésekről és a zöldenergiáról is érdeklődtek egy olvasónktól.
Most ismét a Társadalomkutató kereste meg egy olvasónkat, hogy többek között arról kérdezze, szokott-e beszélni ismerőseivel az orosz–ukrán háborúról, az albérletárakról vagy Vogel Evelin indexes interjújáról. Olvasónknál arról is érdeklődtek, mit gondol az egyes pártokról, kit támogatna, ha ma lennének az országgyűlési választások, illetve hogy Dobrev Klára, Toroczkai László, Magyar Péter vagy Orbán Viktor, azaz a Medián felmérése szerint a négy legtöbb „biztos” szavazóval rendelkező párt elnöke közül kit tart a legalkalmasabbnak a miniszterelnöki pozícióra.
A közvélemény-kutató cég arra is kíváncsi volt, igaz-e Magyar Péterre vagy Orbán Viktorra, hogy
agresszív,
öntelt,
tisztességtelen,
őszinte,
megbízható.
Arról, hogy a Társadalomkutató milyen felméréseket végez, már nem sokat tudni, a cég honlapja ugyanis teljesen lecsupaszodott, és egy adatvédelmi tájékoztatón kívül maximum annyit tudhatunk meg innen, hogy „a Társadalomkutató Kft. alapos szakmai felkészültséggel, technikai háttérrel és tapasztalt munkatársak segítségével a piac- és véleménykutatás területén mind a kvantitatív, mind pedig a kvalitatív módszerek alkalmazásában a hazai piac meghatározó szereplője” – legalábbis ez áll a „Rólunk” résznél.
Korábbi cikkünkben, ahol a cég felméréseiről írtunk, még fel tudtuk idézni néhány kutatásuk címét, mint például:
Ám ezek mostanra elérhetetlenek, ha a honlapjukról akarunk rákeresni. Az egyébként tudható, hogy a Társadalomkutató korábban többször is végzett adatfelvételi feladatokat a kormányzathoz köthető megbízókkal, így a Nézőpont Csoporttal, két éve pedig az MTVA bízta rájuk a médiafogyasztási szokások felmérését 94 millió forintért.
Miután olvasónktól nemrég telefonon kérdezte egy közvélemény-kutató, hogy mi a véleménye a kegyelembotrányról, elindultunk felgöngyölíteni, kik lehetnek azok, akik a döntések előtt segítenek a kormányzatnak megismerni a választópolgárok aktuális hangulatát.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.