Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bcd792ab-6dc9-42ec-90b3-5fac625a3f6b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bűn és fílingezés a balatoni luxusvillában.","shortLead":"Bűn és fílingezés a balatoni luxusvillában.","id":"20250531_Schadl-Gyorgy-vegrehajtoi-kar-hazi-orizet-Balaton-Hadhazy-Akos-Rolex-aranyora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcd792ab-6dc9-42ec-90b3-5fac625a3f6b.jpg","index":0,"item":"f099605e-8c28-4adf-8059-d0683ba78867","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Schadl-Gyorgy-vegrehajtoi-kar-hazi-orizet-Balaton-Hadhazy-Akos-Rolex-aranyora","timestamp":"2025. május. 31. 18:35","title":"Hadházy: Schadl György bilincs helyett tízmilliós aranyórát viselve nevetgél Siófokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c5621f3-75cd-40b8-a026-a4baf23d7190","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Soha nem nyert még csapat 5–0-ra a fináléban.","shortLead":"Soha nem nyert még csapat 5–0-ra a fináléban.","id":"20250531_bajnokok-ligaja-donto-inter-paris-saint-germain-psg-munchen-elo-kozvetites-percrol-percre-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c5621f3-75cd-40b8-a026-a4baf23d7190.jpg","index":0,"item":"5c0dd7ac-86b5-4eee-a120-a8c223b6a8c0","keywords":null,"link":"/sport/20250531_bajnokok-ligaja-donto-inter-paris-saint-germain-psg-munchen-elo-kozvetites-percrol-percre-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 20:49","title":"Kiütés a BL-döntőben: története során először győzött a PSG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d15bf5c-0877-47e4-98db-a0cccf1b2be9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hónapokkal ezelőtt fel kellett állnia a Sonos vezérigazgatói székéből a cég első emberének egy katasztrofálisnak minősített alkalmazás-bevezetés után. Utódja most magyarázni próbálja, mi is történt valójában.","shortLead":"Hónapokkal ezelőtt fel kellett állnia a Sonos vezérigazgatói székéből a cég első emberének egy katasztrofálisnak...","id":"20250531_sonos-ceo-app-frissites-tom-conrad-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d15bf5c-0877-47e4-98db-a0cccf1b2be9.jpg","index":0,"item":"f037ad89-1481-42e2-85e5-d6e5e9e67341","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_sonos-ceo-app-frissites-tom-conrad-magyarazat","timestamp":"2025. május. 31. 06:03","title":"Az új vezérigazgató magyarázza a hibát, amiért a régi távozott: nem értette meg a cég, hogyan működik a való világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","shortLead":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"684872b1-d6b6-41cc-8a5d-adc275e85978","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 19:33","title":"Mészáros Lőrinc menni München: kétmilliárdos helikopterrel a 22 milliárdos magángépig, majd érkezés a BL-döntőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acb3106e-6f79-4a6d-949a-3aafb615cfc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Számítani kell záporokra, zivatarokra is. ","shortLead":"Számítani kell záporokra, zivatarokra is. ","id":"20250531_idojaras-elorejelzes-hoseg-nyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acb3106e-6f79-4a6d-949a-3aafb615cfc4.jpg","index":0,"item":"308e333c-6bc0-4990-9b70-c652ac0f5379","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_idojaras-elorejelzes-hoseg-nyar","timestamp":"2025. május. 31. 11:40","title":"Itt a nyár, a jövő héten akár 34 fok is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az eddigi legnagyobb támadását hajtotta végre Ukrajna, ráadásul orosz területről, előre elrejtett drónokkal támadták a légi bázisokat. Legalább negyven orosz harci gépet semmisítettek meg vagy tettek használhatatlanná.","shortLead":"Az eddigi legnagyobb támadását hajtotta végre Ukrajna, ráadásul orosz területről, előre elrejtett drónokkal támadták...","id":"20250601_ukrajna-oroszorszag-haboru-dron-tamadas-bombazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2.jpg","index":0,"item":"92f2837d-066e-4dc6-a60e-c9b6b60e4f8d","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_ukrajna-oroszorszag-haboru-dron-tamadas-bombazo","timestamp":"2025. június. 01. 18:44","title":"Tucatjával lőtték ki az ukránok az orosz bombázókat Oroszországba csempészett drónokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 31. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c834c344-45ef-4374-a8ee-9026f486fda6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Moody’s nemzetközi hitelminősítő szerint Magyarország végleg eleshet a zárolt uniós források nagy részétől. Félő, hogy a kormány választási osztogatásba kezd, miközben a gazdaság idén mindössze egy százalékkal nő. A hitelbesoroláson ezzel együtt nem rontottak, de az ahhoz kapcsolt, leminősítésre utaló negatív kilátás sem változott.","shortLead":"A Moody’s nemzetközi hitelminősítő szerint Magyarország végleg eleshet a zárolt uniós források nagy részétől. Félő...","id":"20250531_A-Moodys-2025-tavasz-novekedes-besorolas-negativ-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c834c344-45ef-4374-a8ee-9026f486fda6.jpg","index":0,"item":"4eac244c-f0b1-4b14-91e1-43b944bdcb5c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_A-Moodys-2025-tavasz-novekedes-besorolas-negativ-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 00:28","title":"A Moody’s 1-est jósol idénre a magyar gazdaságnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre többen keresik az áruházláncok olcsóbbnak hitt sajátmárkás termékeit és hasonlítják össze vásárlás előtt az árakat. A vásárlói szokások megváltozására új stratégiával válaszolnak a láncok. Mit profitál mindebből a vevő?
A magyarok háromnegyede - a gazdasági válság okozta helyzetben - változtatott költési szokásain. Legtöbben úgy spóroltak, hogy olcsóbb élelmiszerre váltottak, ritkábban gyújtottak rá és kevesebb alkoholt ittak - egyebek között ez derül ki a Nielsen piackutató vállalat 54 országban, köztük Magyarországon is végzett felméréséből. Az alacsonyabb áru, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, úgynevezett sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb gyártói, vagyis márkákat csak a harmadik negyedévben kezdték el keresni a vásárlók - állapítja meg a Gfk piackutatása hozzátéve 2009 elején inkább ugyanazt vették, mint korábban, csak kisebb mennyiségben.
Sajátmárka
A saját márkás termék fogalma alatt a marketingben olyan terméket értenek, amelyen a kiskereskedő - lehet az adott élelmiszerlánc - saját védjegyét (a marketing szóhasználata szerint "márkáját") tüntetik fel. Rendszerint ugyanazok a gyártók állítják elő, akik a többi úgynevezett gyártói (márkás) terméket. Forrás: Wikipédia/hvg.hu
Tíz vásárló közül hatan úgy gondolják, hogy a kereskedelmi márkás termékek talán olcsóbbak, de a gyártói márkás termékek jobban megériK az árukat. Többek között ezt tárta fel a Nielsen ShopperTrends című tanulmánya. Ugyancsak tíz magyar vásárló közül heten általában összehasonlítják a kereskedelmi márkás termékek árát a vezető márkáéval, hogy megállapítsák, melyik éri meg jobban. Ugyanilyen azoknak a vásárlóknak az aránya, akik úgy vélekednek, hogy „minél jobb minőségű egy bolt saját márkás terméke, annál jobb maga a bolt is”. Tehát annál szélesebb a termékválasztéka, jobb minőségűek a termékei, vagyis annál szívesebben vásárolnak ott.
Az általában alacsonyabb áron kínált kereskedelmi márkás termékek forgalma a tavalyi első félévhez képest jelentősen emelkedett: idén januártól - júniusig terjedő időszakban élelmiszerből 14, háztartási vegyiáruból 18 százalékkal. Ezt az átlagot jóval meghaladják például egyes tejtermékek és a háztartási papíráruk mutatói. A vásárlói szokások megváltozásának köszönhetően az élelmiszerláncok között egyre nagyobb a verseny a vásárló kegyeiért a sajátmárkás termékek piacán, ahol a szereplők nemcsak új termékek fejlesztésével, hanem a portfólió átalakításával is kísérleteznek.
A Metro Cash & Carry új sajátmárkás portfóliója például közel 60 féle márka helyett csak 6-ot tartalmaz, melyet fokozatosan vezet majd be a nagykereskedő mind a 30 országba, ahol jelen van - mondta a hvg.hu-nak Thomas Rudelt, a Vállalati Sajátmárka Igazgatóság vezetője. Hozzátette azt is, hogy az értékesítési ár átlagosan 10-20 százalékkal lesz alacsonyabb, mint a gyártói termékeké, hangsúlyozva, hogy az áruházlánc célja, hogy nemzetközi sajátmárkás értékesítéseinek arányát a jelenlegi 10 százalékról 2012-re 20 százalékra növelje nemzetközi szinten, a magyar piacon pedig 30 százalék a kitűzött cél. A 2008-as adatok alapján ez körülbelül 6 milliárd eurós összértékesítést jelentene.
Verseny ide vagy oda a Coop kereskedelmi igazgatója nem tartja szükségesnek, hogy a kiskereskedelmi lánc reagáljon a Metro új sajátmárkás portfóliójára, mondván más kereskedelmi szegmensben működik, mint a Cash&Carry lánc. A Coop - mint Boros Péter a hvg.hu-nak elmondta - eddig is a saját útját járta, saját stratégiája alapján, amit nem módosít a közvetlen és kevésbé közvetlen versenytársak taktikai lépései miatt. Szerinte ez utóbbi hátterében vélhetően a készlet- és választékracionalizálás áll. A Coop saját márkás termékeinek árát - hangsúlyozta az igazgató - a piaci környezet határozza meg, így amennyiben a piac lefelé indul el, azt is követi, de egyelőre a saját márkás termékkörben 5 százalékos forgalomnövekésre számít a lánc.
A sajátmárkák részesedése a teljes magyar piacon 24 százalék volt 2008-ban, ami két százalékkal magasabb, mint az előző évben - hivatkozott a Gfk kutatására Boros Péter, a Coop kereskedelmi igazgatója. Hozzátéve ugyanebből a kutatásból derül ki az is, hogy a Lidl 2005-ös megjelenésétől kezdve a tavalyi év végéig bezárólag közel megdublázta részesedését a sajátmárkás termékek piacán. A két évvel ezelőtt mért 5,5 százalékos piacrészével övé a vezető szerep a piacon.
Bár a Coop, a sajátmárkás arányokat tekintve a negyedik a piacon, de mint mondta, arról sem szabad megfeledkezni, hogy a magyar piac sajátosságát az adja, hogy az olyan tradicionálisan hazai láncok, mint a Coop, a CBA és a Reál , a Profi, a Plus és a CBA - együtt a sajátmárkás piac több mint 50 százalékát teszik ki.
A Tesco, ahol jelenleg több 10 ezer saját márkás termék aránya a gyártók termékekhez viszonyítva 10-12 százalék, tovább bővíti sajátmárkás kínálatát és még több magyar beszállítót szeretne ezzel megbízni - mondta Hackl Mónika kommunikációs igazgató. Fontosnak tartja megjegyezni azt is, hogy azoK magyarországi beszállítóik, amelyek termékei piacképesek nemzetközi szinten is, nemcsak Magyarországon szállíthatnak a Tesco-nak. Ez annyit jelent, hogy Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban is megjelenhetnek ezek a termékek a Tesco polcain.
A magyar termékekre koncentrál sajátmárkás választékában a Spar is. Láber Zsuzsa kommunikációs igazgató azt mondta, tudatosan keresik a magyar beszállítókat. A jelenleg 1800 termékből álló sajátmárkás portfólió 20-30 százalékkal olcsóbb a gyártói márkáknál és hangsúlyozta azt is, ezeket a termékeket évente minőségellenőrző vizsgálatnak veti alá az áruházlánc, továbbá a gyártás körülményeit is minden évben ellenőrzi, szükség esetén új gyártót kér fel az adott termék előállítására. A jövőben számos új sajátmárkás termékek fejlesztését és a meglévő termékek csomagolásának megújítását tervezik.
Az áruházláncok tehát érezhetően sok energiát fordítanak alacsonyabb árfekvésű sajátmárkás termékeik népszerűsítésébe és a Nielsen előrejlezése szerint nem hiába.
Ha javul ugyanis a gazdasági helyzet, akkor a megkérdezettek huszonnyolc százaléka maradna az olcsóbb élelmiszereknél és ruhára jobb időkben is kevesebbet adna ki 26 százalékuk. Új szokásaik közül leginkább a kevesebb gáz- és áramfogyasztást tartanák meg és csak ezután járnának kevesebbet szórakozni, étterembe, ritkábban nyaralnának és használnák az autót. Erre azonban még legalább egy évet kell várni: Magyarország ugyanis a következő tizenkét hónap során kikerül a gazdasági válságból, véli a Nielsen piackutató vállalat felmérésénél megkérdezettek 19 százaléka. Addigra nem lesz vége nálunk a válságnak, mondja 57 százalék. További 24 százalék pedig nem tudja, mi várható.