szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A negatív piaci tendenciák ellenére a Generali-Providencia Biztosító őrzi piaci pozícióját, és noha a díjbevétel tekintetében minimális visszaesést könyvelt el a társaság, az adózott eredményt 42 százalékkal 4,9 milliárdra növelte 2011-ben. A kötelező biztosítások területén viszonylag nagyot veszítettek, ezt azonban ellenúlyozni tudta a többi ágazat növekedése.

A hazai biztosítási piac számára a 2011-es év pénzügyi szempontból is jelentős nehézségeket tartogatott. A Magyarországon tevékenykedő társaságok díjbevétele továbbra is csökkenő tendenciát mutat, a legnagyobb visszaesést a gépjármű-biztosítások piacán volt tapasztalható, de az életbiztosítások értékesítése is jelentősen csökkent.

A Generali Biztosító 2011-ben jelentősen növelni tudta adózott eredményét, a 2010-es közel 3,5 milliárdos eredmény után a bizonytalan gazdasági környezet ellenére 2011-ben 4,9 milliárd forint nyereséget ért el a társaság, ami 42 százalékos javulás. A magyarországi Generali-csoport 3,6 milliárdról 4,8 milliárdra növelte az adózott eredményét. Ez egyrészt a folyamatok hatékonyság-javításának, költségcsökkentésnek és a kedvező időjárás miatti alacsonyabb kárhányadnak köszönhető. Eközben mind a Generali-Providencia, mind a Generali-csoport relatív piaci pozíciója is erősödött, részesedése 2011-ben – enyhe csökkenés mellett – megközelítette a piacvezetőét.

„2011 a szélsőségek éve volt a biztosítási szektorban: a válság és a végtörlesztések jelentősen visszavetették a lakosság megtakarítási képességét, az időjárás ugyanakkor „kegyes” volt, és ezzel együtt csökkent a kárhányad. A nehéz piaci körülmények ellenére a Generali csoport teljesítette a 2011-es terveit. Az elsődleges célkitűzés – a stratégiájával összhangban – nem a díjbevétel bármi áron történő növelése, hanem a nyereségesség javítása volt, ennek a feladatnak, piaci pozíciónk megőrzése mellett, sikerült eleget tennünk.” – mondta Erdős Mihály elnök-vezérigazgató.

A kgfb volt a bukta

A Generali-Providencia 2011-ben 114,9 milliárd forint korrigált díjbevételt  ért el, a társaság piaci részesedése így 16,9 százalék volt, ami enyhe csökkenést mutat az előző évihez képest. Az életbiztosítások korrigált díjbevétele alapján a társaság piaci részesedése ebben az üzletágban 12 százalék, 35,8 milliárd forint volt. A biztosító a nem-élet üzletágban 79,1 milliárd forintos díjbevétellel 20,8 százalékos piaci részesedést ért el, ami 4,8 százalékos csökkenés. Ez mindenekelőtt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításból (kgfb) származó díjbevétel visszaesésének eredménye, egyéb módozatokban a Generali növelni tudta piaci részesedését.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások területén 2011-ben a teljes piaci díjbevétel 16,8 százalékkal csökkent. A Generali díjbevétele mintegy 30 százalékkal, 11 milliárd forintra esett az előző év ugyanezen időszakához mérten, a társaság kárhányada azonban stabil maradt az előző év megegyező időszakához képest is. A casco piac csökkenésének tendenciája jelentősebben érvényesült, mint a megelőző években. Díjbevétel szempontjából azonban rendkívül kedvezően alakult a Generali piaci pozíciója: ugrásszerűen megnőtt a piaci részesedés: a teljes piacnak mintegy negyedét (24,6 százalék) a Generali biztosította.

A Generali csoport (a Genertelt és az Európai Utazási Biztosítót is figyelembe véve) összesen 120,6 milliárd forint korrigált díjbevételt ért el, amellyel 17,7 százalékos piaci részesedést ért el, 0,2 százalékkal megközelítve a piacvezetőt. A kgfb-n kívüli nem-élet biztosítások területén a cégcsoport 25,2 százalékos piaci részesedéssel piacvezető lett.

Továbbra is vezetik a társasház piacot

Tavaly a Generali életbiztosításokból származó bevétele enyhén emelkedett, az egyszeri díjak csökkenését ellensúlyozni tudta a folyamatos díjak enyhe emelkedése. Az életbiztosítások korrigált díjbevétele 35,8 milliárd forint volt, ami 2,9 százalékos csökkenést jelent. A lejáró életbiztosítások állománya növekedett 2011-ben. A visszavásárlások alakulása a darabszámot tekintve nem érte el a 2009-es és a 2010-es évek volumenét, összegében azonban magasabb volt, ezek jelentős része a banki hitelek végtörlesztéséhez kapcsolódott.

A kgfb-n kívüli nem-életbiztosítás területen a Generali 1,1 százalékos, a Generali Csoport pedig 1,6 százalékos növekedést ért el az elmúlt évben, ezzel meghaladva a piaci eredményeket. A gépjármű biztosításoktól eltekintve, a nem-élet terület növekedési eredményeit tekintve a Generali piacvezető pozíciót ért el. A lakásbiztosítások díjbevétele közel 8 százalékkal, a teljes lakossági vagyonbiztosítás pedig megközelítőleg 4 százalékkal nőtt az elmúlt évben.

A többlakásos épületbiztosítások mind a darabszám, mind a díj tekintetében tudtak növekedni. A Generali a társasházak esetében piacvezető pozícióban volt 2011-ben, míg az egész lakásbiztosítási piacon a második helyet mondhatta magáénak. Tavaly a természeti károk megkímélték a magyarországi lakásokat, így a kárhányad az előző évhez képest csökkent. A mezőgazdasági biztosítások díjbevétele a piac több mint harmadát tette ki, az általános felelősségbiztosítások díjbevétele pedig 26 százalékkal nőtt.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!